Gå til innhold

Barn som lyver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 5 år. Hun er som barn flest og tester grensene mine inne i mellom, men er ellers ei flink jente som som regel hører på hva jeg sier.

Men nå i det siste har det vært flere hendelser hvor hun lyver meg rett i ansiktet, når jeg spør henne igjen og sier at jeg vet at det hun sier ikke stemmer, så lyver hun igjen. Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vaske kjeften hennes med såpe.

Anonymous poster hash: 8f225...7a3

Skrevet

Hehe, det var jo også et råd å få..

Skrevet

Hvordan reagerer hun hvis du lyver til henne om noe hun vet ikke er sant? Feks kan du si at det ikke er noe godteri igjen selv om hun vet det er, så ser hun hvordan det føles. Kan jo hende det funker, skader vel ikke å prøve en gang?

• Liker 2
Skrevet

Dette er helt normalt. De tester grenser, samt at de begynner å oppdage at foreldrene faktisk ikke vet og ser alt og opplever at de kan benytte seg av det. Vi snakker om hvor viktig det er å kunne stole på hverandre, gjerne med eksempler på situasjoner hvor han ville synes det var leit hvis vi løy til ham.

AnonymBruker
Skrevet

<br />Såpe? Det er barnemishandling og det må du ikke gjøre.<br />Barn har en livlig fantasi. Forsøk og snakk med henne om forskjell på fantasi og virkelighet. Gi masse eksempler, ta opp temaet i barnehagen, så de også kan fokusere på det. Det går over. Vær nøye på at du ALDRI selv lyver om noe til barnet eller andre så barnet plukker opp dette.<br />Forresten så sier man ikke at barn lyver, de har bare fantasi. :-)<br />Ta det med ro, det går over. Og ingen straff for å ha fantasi, men du kan rose når hun innrømmer ting hun har gjort.<br />

Anonymous poster hash: af000...997

Skrevet

Å gå foran som et godt eksempel. Det er nesten det viktigste. Nå sier jeg ikke at du lyver, men uansett om det gjelder løgn, banning, drikking eller hva det måtte være så er det å fremstå som gode forbilder det aller viktigste.

Jeg tror forresten også det er normalt at en 5 åring tester grenser på denne måten

Skrevet

Takk for gode råd. Syns bare det er frustrerende når jeg vet hun lyver, men likevel ikke gir seg. Sier bare gang på gang at jeg blir veldig skuffet over at hun ikke forteller sannheten, men som alt annet så går dette også forhåpentligvis over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...