AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #1 Skrevet 14. mars 2014 Noen som kan forklare Donnie Darko til meg? Jeg er så mindfucked nå, og skjønner egentlig fint lite... Anonymous poster hash: 5f1cf...c3f
Gjest Badabing Skrevet 14. mars 2014 #3 Skrevet 14. mars 2014 Haha! Jeg så denne filmen for ca 13 år siden og syntes den var veldig bra. Men jammen har jeg ikke tolket den helt feil! Har hele tiden trodd jeg skjønte den.. Morsomt med en fin oppklaring. (Ikke meg som er ts)
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #4 Skrevet 14. mars 2014 Åh, Donnie Darko er genial! En av mine yndlingsfilmer, og hver gang man ser den legger man merke til noe nytt. Har sett den 5-6 ganger og jeg får fortsatt "Ååååja!"-moments :D Setter det i spoiler, tilfelle noen har planer om å se den og ikke vil vite hva som skjer Forklaringen kan være litt lang og avansert, det finnes egne nettsteder dedikert til teorier.Filmen har mange symboler underveis, også religiøse. Men hovedsakelig: Filmen har mange ulike forklaringer til ting som skjer, og sentralt i de fleste teoriene er boka som Donnie fikk fra lærern sin, Altså "The Philosophy of Time Travel" som ble skrevet av Roberta Sparrow/Grandma Death. Boka hevder at tiden som oftest er stabil, men av og til blir den fjerde dimensjonen korrupt. Når dette skjer så skapes det et parallelt univers som vil være ustabilt og etterhvert kollapse. Faren er at når det parallelle universet kollapser vil det skape et "svart hull" som kan gjøre at hoveduniverset også blir ødelagt, OM man ikke "redder" det. Det som skjer i filmen, er at ved midnatt 2. oktober i filmen skapes det et parallelt univers. (Hvorfor det skapes blir en veldig mye lenger forklaring) Så de neste 28 dagene, altså mesteparten av filmen, er vi i et alternativ univers/virkelighet. Dette universet starter med at Frank vekker Donnie og han følger Frank ut av huset. Litt senere kommer den store flymotoren gjennom et hull i tiden og lander i Donnies soverom. I følge "Philosophy of Time Travel" er et artifakt et tegn på at et alternativt univers er blitt "skapt" (eller hva man kan kalle det). Artifaktet i filmen er altså denne flymotoren. Henger du med? :D Når et alternativ univers skapes, vil også en "Living reciever" bli valgt. Personen blir valgt tilfeldig, og i filmen er Donnie utvalgt. Mest sannsynlig fordi artifaktet havnet på soverommet hans. Hans "oppdrag" er å guide artifaktet ut av det alternative universet slik at man kan fortsette i det normale/egentlige universet. Denne personen som blir valgt får også overnaturlige evner (Husk, de er i et alternativt univers, ikke dems eget. Så alt er mulig) for å hjelpe personen i oppdraget. Donnie bruker ild til å brenne Jim Cunninghams hus ned, styrke for å få øksa inn i vannpipa på skolen, samt maskotten i bronse. Skaper flom i skolen og lager en tidsportal fra vann. Han bruker også telekinesis for å rive flymotoren av flyet og inn i tidsportalen. Donnie vet i begynnelsen ikke om evnene eller at han er i det alternative universet, men etterhvert innser han dette og vet hva han må gjøre. Alle som er tilknyttet den utvalgte og dør i det alternative universet (Frank) blir en type, eh, vel, levende død'ish person. De får evnen til å reise gjennom tiden og snakke til den utvalgte gjennom et konstrukt. De har også kunnskap om hva som kommer til å skje, og kan hjelpe den utvalgte. Frank blir altså drept i det alternative universet og blir levende død'ish person. Dette skjer i slutten av filmen, men han går altså gjennom tid for å hjelpe Donnie fra begynnelsen. Han redder altså Donnie fra å bli drept av artifaktet. I tillegg til levende døde (manipulerte døde) har vi også manipulerte levende folk, som også hjelper Donnie på oppdraget. Både levende og døde prøver å redde dem selv ved å guide Donnie i oppdraget. For om Donnie dør (ikke fullfører) vil de alle dø. Og ettersom det er et alternativt univers som går over til normalen når oppdraget blir fullført, så dør de jo ikke likevel! Frank forteller Donnie at han må oversvømme skolen, som igjen fører til at han følger Gretchen hjem og blir spurt om å være kjæresten hans. Dette er hendelser som IKKE er tilfeldige, men som en felle for å guide Donnie i riktig retning (fjerne artifaktet) Det er jo også Donnie som dreper Frank. Om han ikke hadde gjort det, ville ikke Frank blitt en manipulet død, og han kunne ikke reddet Donnie i begynnelsen av filmen. (Surrete, I know!) På slutten av filmen er kjæresten hans død og Donnie er på rømmen etter å ha drept Frank. Han vet hva han må gjøre og det er bare en utvei. På slutten ser vi en vortex/tornado lignende sak over Donnies hus. Det er begynnelsen på at det alternative universet kollapser. Flyet flyr over dem på dette tidspunktet, han river motoren med sine evner, lager en tidsportal av vann og får motoren til å fly gjennom den. Det alternative universet kollapser trygt og det normale universet starter der det slapp. Da er vi tilbake til realiteten og de 28 dagene som skjedde, har aldri skjedd. Donnie våkner og ler, sikkert av noen drømmer men som egentlig var det alternative universet. Han sovner og er sikkert fornøyd, men flymotoren han sendte gjennom portalen, faller gjennom hustaket og dreper han. Synd at filmen blir misforstått for å være kjedelig, lang og uten mening. For den har egentlig mye rart og er genialt satt sammen. Super mindfuck film, men da har man noe å tenke på :D Ååh, tusen takk! Skjønte alt mye bedre nå! Anonymous poster hash: 5f1cf...c3f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #5 Skrevet 14. mars 2014 men hvorfor faller den gjennom hustaket hvis alt er ok igjen? Anonymous poster hash: 3d8dc...fd2
Gjest Badabing Skrevet 15. mars 2014 #7 Skrevet 15. mars 2014 Jeg husker ikke detaljene, bare mener jeg trodde han hadde schizofreni.
Sylvari Skrevet 15. mars 2014 #8 Skrevet 15. mars 2014 men hvorfor faller den gjennom hustaket hvis alt er ok igjen? Anonymous poster hash: 3d8dc...fd2 Fordi han må dø for at alt skal bli ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå