Gå til innhold

Vil øke forbrenningen, trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er av natur lite aktiv og rolig, derav lav forbrenning. Å gå ned i vekt er vanskelig. Derfor har jeg innsett at første skritt må være å fokusere på forbrenningen.

Jeg vet om generelle tips, som trening og å spise ofte.

Men er ikke glad i å trene og har et par spørsmål:

- kan ca 10 minutter RASK gange/jogging på morrakvisten (hver morgen) før frokost og jobb gjøre underverker...??

- er å spise en halvskive hver time (holde seg innafor rimelig kcal-mengde, selvfølgelig) sette kroppen i gang.....?

Ønsker gjerne konkrete, effektive tips -da blir jeg glad. :)

Jeg spiser hver 3-4 time i dag, men er lite aktiv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forbrenningen din henger (stortsett) sammen med hormoner. Hva du bruker under aktivitet er egentlig helt irrelevant i det store bildet med mindre du trener på høyt nivå i en spesifikk idrett. Det er hvileforbrenningen som er interessant

- Høyere totalt energi-inntak øker totalt hvileforbruk. Og vice versa.

- Mer proteiner øker termisk effekt.

- Inntak av mer karbohydrater enn du trenger for glykogen vil hemme kroppens mulighet til å bruke fett som energi.

- Stadig inntak av karbohydrater hemmer også kroppens evne til å bruke kroppsfett som energi.

- Stabilt blodsukker er kun relevant dersom du har diabetes eller insulinresistens.

- Fett, fiber og stivelse fra komplekse kilder senker opptakshastigheten av næring.

- Insulin styrer metthet også, så det er ikke om å gjøre å ikke få insulinutskillelse dersom du velger en lavkarbodiett.

AnonymBruker
Skrevet

Hører stadig folk som sier de har lav forbrenning etc, men hvor mye varierer egentlig forbrenningen mellom folk hvis vi tenker på grunnforbrenningen? BMR-kalkulatorer tar jo kun hensyn til høyde, vekt og alder, så det skulle jo antyde at det egentlig ikke skiller veldig mye så lenge man ikke har noen sykdommer.

Anonymous poster hash: 0b8a2...2ea
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har lest at å drikke iskaldt vann gjør forbrenningen høyere. Men vet ikke om det stemmer da :)

AnonymBruker
Skrevet

Masse trening, og en god del chilli i maten. Mer muskelmasse, og langvarig kardio er det eneste som hjelper.

Anonymous poster hash: 5cefb...924

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at å drikke iskaldt vann gjør forbrenningen høyere. Men vet ikke om det stemmer da :)

Typisk eksempel på tull og tøys om forbrenning. :) Det er nok også svært marginalt hva inntak av chili kan gjøre med forbrenningen din på sikt.

Les Supraspinatus' innlegg. Forenklet kan man også si at økt muskelmasse fører til en noe høyere hvileforbrenning. Det er derfor lurt å legge inn styrketrening som en del av treningen din.

Å kickstarte forbrenningen om morgenen ved å spise frokost er også bare tull. Det er totalt inntak vs. total forbrenning i løpet av dagen som har betydning for vektnedgang. Ellers er det - såvidt jeg har skjønt - ganske små variasjoner i ulike folks forbrenning. Kjipt høre, men sant; det eneste som gjelder er hardt arbeid.

Anonymous poster hash: 584df...6eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du kjøler ned kroppen med kaldt vann vil kroppen måtte jobbe for å holde stabil kroppstemperatur.

Masse trening, og en god del chilli i maten. Mer muskelmasse, og langvarig kardio er det eneste som hjelper.

Anonymous poster hash: 5cefb...924

Chili inneholder et stoff som er kjent å øke forbrenningen.

Felles for begge disse er at økningen er så liten at den i praksis ikke har noen betydning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke 10 minutters spasertur er nok. Jeg har god effekt av å gå 30 minutter om morgenen før frokost. Men det som gjelder for meg, og jeg tror også for mange andre, er at når vi sier "god effekt" av det, så er grunnen at vi også gjøre andre ting samtidig. Jeg kunne aldri holdt kroppen i form slik jeg gjør kun med en spasertur om morgenen. Langt mindre gått ned i vekt. Men som en del av en livsstil, med annen trening og bevisst kosthold, så er det helt ypperlig. Jeg går jo også ofte lange turer 1-2 timer om gangen.

Ikke lur deg selv. Hvis du vil ned i vekt, så må du trene. Men det finnes jo så mye å gjøre, noe må vel passe for deg? Jeg tror ikke det finnes triks og "hemmeligheter". Da hadde vel alle gjort det av gammel vane?

Anonymous poster hash: 9f59a...14a
AnonymBruker
Skrevet

10 min rask gange forbrenner kanskje 40-50 kalorier. Gir ikke akkurat store utslaget.

Skrevet

Jeg kan gi deg ett tips, som også er noe av det beste du kan gjøre for kroppen din på mange områder:

- Tren styrke, tung styrke, behøver ikke være mer enn to ganger i uken.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Forbrenningen verken øker eller synker med at du spiser hver time. Det er kalori inn/ut gjennom 24 timer som avgjør om du går opp elle ned.

Muskler brenner fett så forbrenningen kan økes med med mer muskelmasse.

Treningen brenner kalorier og høypuls gir høy etterforbrenning.

Skrevet

Akk o ve -det finnes altså ingen smarte triks for å gå raskt ned i vekt....;-) som pokker at en ikke kommer unna den treninga. Kan ikke fordra det.... Tusen takk for mange gode svar på spørsmåla jeg hadde. :-)

Gjest Silverstream
Skrevet

Du kan gjøre noen små forandringer i hverdagen, som f. eks å bytte ut brødskive med knekkerbrød :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke treningen som vil være hovedpoenget når du skal ned i vekt, men kostholdet.

Anonymous poster hash: 584df...6eb
  • 1 år senere...
Skrevet (endret)

Trening og kosthold kombinert :-)

Endret av Sommer56
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lav forbrenning. Det er bare en myte. Alle har så og si lik forbrenning. Det kommer bare an på hvor høy eller kort du er, hvor tynn eller feit du er, hvor mye muskler du har osv. Har du så lav forbrenning må du isåfall til legen og sjekke om du er syk.

Hvis du skal gå ned i vekt handler det om å innta mindre energi enn det kroppen din bruker. Om du gjør dette kun ved hjelp av å telle kalorier, kun ved hjelp av trening eller en kombinasjon er ett fett. Så lenge du har et underskudd av kalorier.

Anonymous poster hash: ed852...b57
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lav forbrenning. Det er bare en myte. Alle har så og si lik forbrenning. Det kommer bare an på hvor høy eller kort du er, hvor tynn eller feit du er, hvor mye muskler du har osv. Har du så lav forbrenning må du isåfall til legen og sjekke om du er syk.

Hvis du skal gå ned i vekt handler det om å innta mindre energi enn det kroppen din bruker. Om du gjør dette kun ved hjelp av å telle kalorier, kun ved hjelp av trening eller en kombinasjon er ett fett. Så lenge du har et underskudd av kalorier.

Anonymous poster hash: ed852...b57

tull.. noen har faktisk lav forbrenning uten at det er sykdom involvert. Jeg ble nylig sjekket for lavt stoffskifte etter å ha ført en detaljer matlogg den siste måneden med alt jeg har fått i meg. Ikke en eneste uke med gjennomsnitlig dagsinntak over 1500kcal og jeg trener i tillegg.. Er forøvrig 172 cm høy og hadde ikke lavt stoffskifte.

Anonymous poster hash: e2366...47f

AnonymBruker
Skrevet

For å øke hvileforbrenningen må du øke hverdagsaktiviteten og ha noen treningsøkter i uka for å booste prosessen. Hva mener du med naturlig lite aktiv? Vi er skapt for å være i fysisk aktivitet, og dess mindre man beveger seg dess mindre forbrenner man. Derfor kan det være vanskelig å gå ned i vekt om man ikke har nok aktivitet i løpet av dagen slik at man må ligge veldig lavt på kaloriinntaket. Det enkleste og sunneste er å bevege seg mer, og spise sunn mat i et moderat underskudd for å gå ned i vekt, da kan man beholde muskler også og blir ikke like dvask i form og kropp som når man kun har et lavt kaloriinntak uten ekstra aktivitet.

Anonymous poster hash: a18cd...b78
AnonymBruker
Skrevet

- kan ca 10 minutter RASK gange/jogging på morrakvisten (hver morgen) før frokost og jobb gjøre underverker...??

- er å spise en halvskive hver time (holde seg innafor rimelig kcal-mengde, selvfølgelig) sette kroppen i gang.....?

10 minutter jogg forbrenner ikke mange kaloriene så det vil ikke påvirke resultatet av noen betydning. Om du jogger før eller etter frokost har heller ingen særlig betydning.

Hvor ofte du spiser har ingen innvirkning på forbrenningen. Dette er en myte. Det spiller ingen rolle om du spiser 2 eller 6 ganger om dagen så lenge du får i deg samme mengde energi.

Det eneste som hjelper for å øke forbrenningen er mer muskelmasse (tung styrketrening) og mer generell aktivitet (gå trapper, sykle til butikken istdenfor bil, gåtur, joggetur etc).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...