AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #1 Skrevet 13. mars 2014 Er vel en haug med tråder om hunder som drar i båndet. problemet er at jeg tror jeg har prøvd alle måter for å få han til å slutte, bortsett fra vonde og skadelige ting selvfølgelig! Stoppe hver gang han drar, gå baklengs, lage lyder, holde han nær med godbiter osv.. Jeg kan ikke gi opp! Han blir sterkere og sterkere, og jeg klarer nesten ikke gå tur med han lengre. Når vi går tur bruker jeg sele, for jeg får så vondt av å se hvilken belastning det er for nakken til hunden min når han bruker halsbånd. Jeg tror en del av grunnen til at jeg ikke får dette til, er fordi jeg ufrivillig ikke klarer å være konsekvent. Jeg prøver så godt jeg kan å være konsekvent når vi er ute i halsbånd, men pga styrken så klarer han ofte å komme seg noen steg framover før jeg greier å stoppe. Ser han et annet dyr da må jeg nesten bare løpe etter så godt jeg kan for å ikke falle over ende. Pga dette får han ikke så mye fysisk mosjon som han burde ha, og som jeg virkelig ønsker å gi hunden min. Er det noen som har gode råd? Jeg vil kun det beste for hunden min.Anonymous poster hash: aceb7...938 1
Majott Skrevet 14. mars 2014 #2 Skrevet 14. mars 2014 (endret) Med sele, så kan han legge seg på med all sin kraft, og få mer styrke i draget. Så skal du håndtere han, må du ha kort bånd, og helst et tak i selen for å ha kontroll når han ser noe han vil etter. Hvilken rase er det, og hvor tung er han? Og ikke minst, hvor gammel er han? Ettersom du har prøvd de vanlige framgangsmåtene for å trene han til å gå pent, og det ikke har nyttet, så kan det være greit å prøve en "gå-pent"-sele. En sele som har ringen foran på brystet istedet for på ryggen. Det fungerer omtrent som en grime, men er mer behagelig for hunden, fordi den slipper å ha noe i ansiktet og over nesa. Når han trekker, vil han da møte motstand foran på brystet, må snu seg mot deg om han trekker mer, og får ingen kraft i trekket sitt. Da kan du lettere trene (og lykkes) med de vanlige metodene, som å stoppe og evt snu og gå andre veien når han trekker. Da blir du ikke hengende på slep, og det er omtrent som å ha en valp i den andre enden. Etterhvert blir han vant til å gå pent, og du kan ta bort selen. Her er en type gå-pent-sele: http://kreativhund.no/products/vgw-blte Endret 14. mars 2014 av Majott
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #3 Skrevet 14. mars 2014 Vi bruker sele når han kan dra. Når han skal gå pent er det halsbånd. Ellers var på valpekurs/grunnkurs og fikk kjempebra innføring i "gå på plass". Anbefaler deg å hive deg på et slikt kurs hvis du har mulighet. Instrøktøren vi hadde "så" hunden vår og skjønte akkurat hvordan man skulle gå frem for å lære han "gå på plass" Anonymous poster hash: 96f2d...7ea
xxhmj Skrevet 14. mars 2014 #4 Skrevet 14. mars 2014 Helt enig i de over. Aldri bruk sele når du skal trene han slik og du ikke vil at han skal dra. Du får mer kontroll på bikkja, akkurat sånn gjør Cesar også. Så det er ikke noe vondt i det. Når jeg brukte sele på vår hund, så er det faktisk vanskeligere enn med halsbånd. Du får kontrollert han mye bedre med halsbånd! Dra på kurs, her jeg bor finnes det gratis hundetrening, hverdagstrening der du lærer at hunden skal ha fokus på deg, og ikke alle andre rundt + at han blir sosialisert. Å lære på plass er veldig vitkig når du skal gå tur. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #5 Skrevet 14. mars 2014 Takk for svar! Jeg skrev det kanskje litt rart, men det jeg mente er at jeg bruker sele når vi går vanlig tur fordi da får han liv å trekke. Kan ikke gå en times tur med halsbåndet. Det er når jeg bruker halsbånd jeg prøver så godt jeg kan å trene på dette. Takk for tips! Jeg bor dessverre i et lite område, så det er lite med kurs her. Men jeg skal holde øynene åpne! En sånn anti-trekksele, er den vond for hunden?Anonymous poster hash: aceb7...938
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #6 Skrevet 14. mars 2014 TS igjen. Han er 3 år gammel og bare 25 kg. Likevel er han ekstremt sterk, og jeg er ganske lita og ikke veldig sterk heller.Anonymous poster hash: aceb7...938
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #7 Skrevet 14. mars 2014 Med sele, så kan han legge seg på med all sin kraft, og få mer styrke i draget. Så skal du håndtere han, må du ha kort bånd, og helst et tak i selen for å ha kontroll når han ser noe han vil etter. Hvilken rase er det, og hvor tung er han? Og ikke minst, hvor gammel er han? Ettersom du har prøvd de vanlige framgangsmåtene for å trene han til å gå pent, og det ikke har nyttet, så kan det være greit å prøve en "gå-pent"-sele. En sele som har ringen foran på brystet istedet for på ryggen. Det fungerer omtrent som en grime, men er mer behagelig for hunden, fordi den slipper å ha noe i ansiktet og over nesa. Når han trekker, vil han da møte motstand foran på brystet, må snu seg mot deg om han trekker mer, og får ingen kraft i trekket sitt. Da kan du lettere trene (og lykkes) med de vanlige metodene, som å stoppe og evt snu og gå andre veien når han trekker. Da blir du ikke hengende på slep, og det er omtrent som å ha en valp i den andre enden. Etterhvert blir han vant til å gå pent, og du kan ta bort selen. Her er en type gå-pent-sele: http://kreativhund.no/products/vgw-blte Denne var jo faktisk genial. Etter mange år med hest, har jeg alltid lurt på hvorfor utstyr til hund ikke "utnytter" hundens kraft til å ha kontroll. Altså, den drar og blir snudd mot meg, akkurat slik en hest blir med grime. Anonymous poster hash: 0ddfc...574
Gjest Skrevet 14. mars 2014 #8 Skrevet 14. mars 2014 Anbefaller en gå-pent sele ja! Her i huset finnes det i halsbånd, har sett for mye skader og ettervirkninger av brukt av halsbånd. Minstemann drar, men blitt bedre etter MYE øving. Her snakker vi konsekvent stoppe hver gang han drar litt på tur! Så en tur på 10 minutter kan fort ta en time!
Gjest Gaea Skrevet 14. mars 2014 #9 Skrevet 14. mars 2014 VGW-selen er genial! Den eneste skånsomme ikke-dra-selen jeg vet om. Det eneste som skjer er jo at hunden ikke får lagt all sin kraft i å trekke og man får lett snudd hunden inn mot seg om den vil løpe etter noe. Null ubehag. Trening må jo til i tillegg, men da har du i hvert fall mer kontroll underveis. Min voff går greit nok i vanlig sele nå, men jeg foretrekker fortsatt VGW fordi han er veldig nysgjerrig og ofte vil hilse på alt og alle (bor i by). Halsbånd hadde jeg aldri brukt. Når de først drar såpass vil nok hunden dra nok i halsbånd også til at det blir vanskelig å puste/evt kan skade seg.
Ræll Skrevet 17. mars 2014 #10 Skrevet 17. mars 2014 (endret) Min schæfer var på valpekurs, hvor hun lærte å gå på plass. Dette var veldig nyttig! Da hun skulle lære å gå pent i bånd gikk jeg nærmere en mils tur, over en dag. Tok lang tid, for det var mye stopping. Jeg stoppet hver gang hun gikk for fort og begynte å dra, og ventet til hun skulle gå tilbake av seg selv, hvis ikke hun forsto det så ba jeg henne om å komme på plass Det har fungert veldig godt for meg og henne, og nå går hun som en drøm i bånd! Jeg brukte forresten også sele og kort bånd. Dersom det er en åpen slette eller annet, får hun gå løs i nærheten av meg. Hun går aldri mer enn 10 meter vekk. Endret 17. mars 2014 av Ræll
Majott Skrevet 17. mars 2014 #11 Skrevet 17. mars 2014 Min schæfer var på valpekurs, hvor hun lærte å gå på plass. Dette var veldig nyttig! Da hun skulle lære å gå pent i bånd gikk jeg nærmere en mils tur, over en dag. Tok lang tid, for det var mye stopping. Jeg stoppet hver gang hun gikk for fort og begynte å dra, og ventet til hun skulle gå tilbake av seg selv, hvis ikke hun forsto det så ba jeg henne om å komme på plass Det har fungert veldig godt for meg og henne, og nå går hun som en drøm i bånd! Jeg brukte forresten også sele og kort bånd. Dersom det er en åpen slette eller annet, får hun gå løs i nærheten av meg. Hun går aldri mer enn 10 meter vekk. Du har vært heldig som har en så enkel hund! Ikke alle hunder er like enkle, der kommer både individ, rase og egenskaper inn. Noen tilpasser seg veldig lett, men andre har mer egenvilje og kanskje instinkter som gjør at de er vanskelige å trene til å gå pent i bånd. Jeg har hatt mange hunder, og alle har lært å gå pent i bånd. Men mens labradoren lærte det da han var 8 uker, og fortsatte med det alltid senere, så var Cane Corsoen verre. Hun er 5 år nå, og går pent, men hun har mye egenvilje, så hun må stadig minnes på og trenes på det.
Ræll Skrevet 17. mars 2014 #12 Skrevet 17. mars 2014 Du har vært heldig som har en så enkel hund! Ikke alle hunder er like enkle, der kommer både individ, rase og egenskaper inn. Noen tilpasser seg veldig lett, men andre har mer egenvilje og kanskje instinkter som gjør at de er vanskelige å trene til å gå pent i bånd. Jeg har hatt mange hunder, og alle har lært å gå pent i bånd. Men mens labradoren lærte det da han var 8 uker, og fortsatte med det alltid senere, så var Cane Corsoen verre. Hun er 5 år nå, og går pent, men hun har mye egenvilje, så hun må stadig minnes på og trenes på det. Ja, enkel var hun nok! Må si at hun har sånne "kick" av og til, hvor hun nærmest glemmer at hun skal gå pent, så ser på meg og går tilbake på plassen sin Dette skjer da når hun er superivrig på å gå på tur, som når vi skal et nytt sted veldig deilig å ha en lydig hund, og det må man jo i hvert fall ha når hun er en "stor og farlig" schæfer (snill som dagen er lang!).
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #13 Skrevet 17. mars 2014 Hos oss er det slik: Sele: Dra så mye du orker, med eller uten motstand Halsbånd: Gå pent med slakk. Vår er 13 måneder og vi sliter også fortsatt, men vi ser at det går gradvis fremover. Mange er for utålmodige. Husk at en hund ikke er voksen før den er over 2 år, og blir da automatisk roligere, noen går det enda lenger tid med. Problemet er ikke at den ikke forstår det, men at den ikke klarer å la være. Er så mye interessant å utforske vet du Men er man konsekvent vil man til slutt lykkes. Det å ha unghund i huset er ingen enkel oppgave. Til tider mer slitsomt enn å ha baby i hus er min erfaring.... Anonymous poster hash: b8c3c...d85
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #14 Skrevet 18. mars 2014 Har ingen tro på "gå-pent-sele" grime, Cesar Milan metoder som går ut på å ha stramt bånd øverst i halsen som er meget ubehagelig. Å påføre hunden ubehag er aldri en løsning. Man må i dyben på problemet, og ta det ved roten og hjelpe hunden å forstå. Vær konsenkvent, men ikke streng, ikke kjeft, ikke dra i båndet, ikke vis misnøye for noe hunden ikke skjønner, det vil forvirre den og det kan føre til at problemet blir større da både du og hunden er frustrert. Drar hunden stopper du, ikke la den gå et skritt til, gjør den det så snur du og sørger for at den er i nøyaktig samme posisjon, bruk MYE stemme, tren gjerne hjemme med kommandoer som "bak" og "på plass" Ros masse når den er i ferd med å gjøre det riktig, gjør det samme ute, men ikke mens dere går. Ikke la den dra deg mot grøftekanter da snusing=positiv forsterkning som fungerer som belønning for hunden, den skjønner da at kraft hjelper og den får noe godt ut av det. Det eneste som hjelper er at den forstår at det ikke fører til noe godt dersom den trekker. Vær en leder, ikke ta noe for gitt, hunder må ha noen å forholde seg til som den kan støtte seg til og stole på, slik at den slipper å ta egne avgjørelser, og kun stole på seg selv, og dermed blir døv for dine signaler. Gå med båndet på siden av deg, ikke stramt, og med en løs hånd, vær bestemt autoritær, men aldri bruk makt. Det spiller ingen rolle om det er sele eller halsbånd, det skal ikke skje med makt som fører til en evig drakamp fra begges hold som aldri vil føre til enighet, men med masse tålmodighet, og gjensidig respekt, men halsbånd bør aldri benyttes om en hund drar (masser nakken på en halsbånd-hund og du vil forstå. Gjesper hunden så er det et tegn på at det er ubehaglig og den forsøker å dempe). Drar hunden så stopper du, og der står dere til hunden søker kontakt med deg, for å "spørre" om hvorfor du stoppet og hva som foregår, med en gang hunden søker blikk-kontakt, så roser du den og går videre, med en gang den drar igjen, så stopper du opp og repeterer. Ikke la den gå et skritt i motsatt retning, går den bort til deg så er det veldig positivt, men ikke la den dra i båndet når dere står stille, ikke la den snuse, pausene vil bli veldig kjedelig for hunden og den vil etterhvert forstå at den må jobbe for å komme seg videre på andre måter enn å trekke. Hunden min er en tulling i fleksibånd, surrer rundt i grøfter, og drar, det er greit fordi han veier kun 10 kg, og det er utelukkende min feil for å ikke ha trent på det, men har likevel kommando som "bak" "på plass" "venstre" "høyre" "kom" som fungerer for begge. Luftetur for meg er at hunden har mulighet til å være hund ved å snuse, løpe, og vimse rundt, men likevel har jeg kontroll, forstår at det må være et mareritt med store hunder. Men så passet en hund på 40 kg som er blanding av Schæfer, og Australsk Shepherd som var vant med å løpe løs på en stall. Fikk den til å gå pent på en uke ved å bruke denne metoden selv om eier iherdig har forsøkt i 2 år ved å "prøve alt" Men hun så ikke det at når han snuset så fikk han belønning, at den dro var belønning for å komme videre, at den ikke søkte kontakt med henne, det hun gjorde var å vente til den satt på plass men den fortsatt var ufokusert på henne, og hundrevis av "nøkk" slik at den kom slik hun ville det, men hunden skjønte fortsatt ikke hva hun ville og fortsatte å dra mer iherdig. Og blir man sint så har man tapt Fikk en telefon dagen etter at hun hadde fått den tilbake, den dro, satt seg ned og så på henne. Men det var også en hund som elsker mental stimuli, trening og ros. Som virkelig jobbet for det. For all del, ikke glem å ros når hunden søker kontakt med deg. Håper det hjelper! Anonymous poster hash: d0669...6e2 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #15 Skrevet 19. mars 2014 Har ingen tro på "gå-pent-sele" grime, Cesar Milan metoder som går ut på å ha stramt bånd øverst i halsen som er meget ubehagelig. Å påføre hunden ubehag er aldri en løsning. Man må i dyben på problemet, og ta det ved roten og hjelpe hunden å forstå. Vær konsenkvent, men ikke streng, ikke kjeft, ikke dra i båndet, ikke vis misnøye for noe hunden ikke skjønner, det vil forvirre den og det kan føre til at problemet blir større da både du og hunden er frustrert. Drar hunden stopper du, ikke la den gå et skritt til, gjør den det så snur du og sørger for at den er i nøyaktig samme posisjon, bruk MYE stemme, tren gjerne hjemme med kommandoer som "bak" og "på plass" Ros masse når den er i ferd med å gjøre det riktig, gjør det samme ute, men ikke mens dere går. Ikke la den dra deg mot grøftekanter da snusing=positiv forsterkning som fungerer som belønning for hunden, den skjønner da at kraft hjelper og den får noe godt ut av det. Det eneste som hjelper er at den forstår at det ikke fører til noe godt dersom den trekker. Vær en leder, ikke ta noe for gitt, hunder må ha noen å forholde seg til som den kan støtte seg til og stole på, slik at den slipper å ta egne avgjørelser, og kun stole på seg selv, og dermed blir døv for dine signaler. Gå med båndet på siden av deg, ikke stramt, og med en løs hånd, vær bestemt autoritær, men aldri bruk makt. Det spiller ingen rolle om det er sele eller halsbånd, det skal ikke skje med makt som fører til en evig drakamp fra begges hold som aldri vil føre til enighet, men med masse tålmodighet, og gjensidig respekt, men halsbånd bør aldri benyttes om en hund drar (masser nakken på en halsbånd-hund og du vil forstå. Gjesper hunden så er det et tegn på at det er ubehaglig og den forsøker å dempe). Drar hunden så stopper du, og der står dere til hunden søker kontakt med deg, for å "spørre" om hvorfor du stoppet og hva som foregår, med en gang hunden søker blikk-kontakt, så roser du den og går videre, med en gang den drar igjen, så stopper du opp og repeterer. Ikke la den gå et skritt i motsatt retning, går den bort til deg så er det veldig positivt, men ikke la den dra i båndet når dere står stille, ikke la den snuse, pausene vil bli veldig kjedelig for hunden og den vil etterhvert forstå at den må jobbe for å komme seg videre på andre måter enn å trekke. Hunden min er en tulling i fleksibånd, surrer rundt i grøfter, og drar, det er greit fordi han veier kun 10 kg, og det er utelukkende min feil for å ikke ha trent på det, men har likevel kommando som "bak" "på plass" "venstre" "høyre" "kom" som fungerer for begge. Luftetur for meg er at hunden har mulighet til å være hund ved å snuse, løpe, og vimse rundt, men likevel har jeg kontroll, forstår at det må være et mareritt med store hunder. Men så passet en hund på 40 kg som er blanding av Schæfer, og Australsk Shepherd som var vant med å løpe løs på en stall. Fikk den til å gå pent på en uke ved å bruke denne metoden selv om eier iherdig har forsøkt i 2 år ved å "prøve alt" Men hun så ikke det at når han snuset så fikk han belønning, at den dro var belønning for å komme videre, at den ikke søkte kontakt med henne, det hun gjorde var å vente til den satt på plass men den fortsatt var ufokusert på henne, og hundrevis av "nøkk" slik at den kom slik hun ville det, men hunden skjønte fortsatt ikke hva hun ville og fortsatte å dra mer iherdig. Og blir man sint så har man tapt Fikk en telefon dagen etter at hun hadde fått den tilbake, den dro, satt seg ned og så på henne. Men det var også en hund som elsker mental stimuli, trening og ros. Som virkelig jobbet for det. For all del, ikke glem å ros når hunden søker kontakt med deg.Håper det hjelper! Anonymous poster hash: d0669...6e2 Takk for svar alle sammen! Jeg har bestilt denne VGW selen, så nå håper jeg den passer. Jeg er ikke ute etter en "quick fix", men har et håp om at denne selen gjør at turene blir mindre ubehagelige og skadelige for både meg og hunden. Du AB som skrev sist, kan du beskrive i detalj hvordan du fikk denne schæferen til å gå pent i bånd? Jeg tror kanskje jeg gjør samme feil som eieren til den hunden. Når jeg går med hunden min i halsbånd, stopper jeg hvis han trekker. Det jeg er usikker på, er hva skal jeg så gjøre? Rose når han stopper, eller må han se på meg? Eller må han komme til meg? Skal jeg i det hele tatt rose med ord, eller godbiter, eller skal jeg gi han belønning i form av at nå kan vi gå videre? I tillegg klarer jeg ikke være konsekvent hvis han drar såpss hardt at jeg ufrivillig lar han gå noen steg før jeg får stoppet han. Hunden min er helt vill på å snuse, følger spor, og ser han andre dyr (fugler, katter osv) blir han helt vill og nesten umulig å holde igjen. Anonymous poster hash: aceb7...938
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå