AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #1 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har den siste måneden mistet motet til å være sunn og spise sunt. Har spist alt jeg har hatt lyst på og mer til. Jeg har inntatt en godteripose som inneholder rett under 1000 kcal nesten hver eneste dag de siste to ukene, de dagene jeg ikke spiser godteri spiser jeg en hel boks med ben & jerry's (og gjerne også en pose med potetgull hvis jeg får lyst på det!) Har en enorm appetitt og har nesten bare lyst på godteri, is og potetgull. Dette har ført til at jeg har lagt på meg 3 kg og føler meg egentlig elendig. Er flink til å trene og har trent en del, men formen er dårlig. I dag spiste jeg en halv baguett fra BigBite, en pose med godteri, en boks med is, så løpingen var med andre ord helt forferdelig. Nå sitter jeg her og føler meg dårlig, og vil endre matvanene mine. Det er vanskelig å holde seg unna når det gjelder, så jeg vil gjerne at noen her inne skal få meg til å tenke og handle fornuftig. Jeg trenger å høre harde fakta og bli satt på plass, derfor planlegger jeg å skrive her hver gang jeg planlegger å kjøpe drittmat (noe jeg har lyst på 24\7 fortiden)! Er det noen andre her som har det på samme måte? Del tankene dine, skriv her hvis du har behov for det. Informer meg farene med å holde på slik! Anonymous poster hash: 7f29f...255
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #2 Skrevet 13. mars 2014 Du trenger absolutt ikke kjeft. Det er viktig å kose seg av og til, selv om det har blitt litt mye noen dager. Det tar ikke lang tid å miste de kiloene du har gått opp. Tror egentlig ikke du har lagt på deg 3 kilo med fett, men en god del av det er nok vann. Når du spiser snop nesten hver dag, så får du mer cravings jo oftere du spiser usunn mat. Begynn i morgen. Spis en god og sunn frokost som inneholder proteiner. Proteiner metter mer, mens karbohydrater holder ikke så lenge på metthetsfølelsen. Kanskje du kan begynne å lese treningsblogger, dagbøker eller logger? Det gir iallefall meg inspirasjon. Begynn i det små. Gå deg en tur eller tren lett styrketrening. Tenk den gode følelsen du får etterpå. Anonymous poster hash: ab033...cd5 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #3 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har dårlig samvittighet, men klarer likevel ikke å holde meg unna. Har ikke brydd meg om kalorier selv om jeg er klar over at jeg har spist godt over 3000 kcal hver dag i flere uker. Er kvalm av tanken på det. Har lagt på meg tre kg og vekten virker å være stabil, men den går sakte men sikkert oppover. Har hatt mye "cravings" på snop ja, og når jeg skal hjem på ettermiddagen gleder jeg meg til å gå innom butikken for å kjøpe godteri og is. Skal begynne i morgen, men merker jeg har lite selvkontroll, så trenger å bli satt litt på plass ja og bli litt skremt, tror jeg. Har du noen gode treningsblogger å anbefale? Jeg er flink til å trene og trener flere dager i uka, men det er kostholdet som er den store utfordringen min. :\ Anonymous poster hash: 7f29f...255
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #4 Skrevet 13. mars 2014 Skjønner hva du mener. Men 3 kilo er ikke mye, det går du kjapt av deg igjen når du begynner med sunn mat. Spis mat som metter, da slipper du de cravingsene. Anbefaler deg fitnessbloggen.no. Der er det mennesker som fører loggdagbøker, så kanskje du får litt inspirasjon. http://forum.fitnessbloggen.no/forums/loggbok/ Et annet tips kan være treningsdagbøkene til KG.http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showforum=137 Eller så er dette gode bloggere: kriweb.no, dedication.blogg.no, fitnessnora.blogg.no , ingridsblogg.no, kristinasinvei.blogg.no , blondejulie.blogg.no Anonymous poster hash: ab033...cd5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #5 Skrevet 13. mars 2014 Skjønner hva du mener. Men 3 kilo er ikke mye, det går du kjapt av deg igjen når du begynner med sunn mat. Spis mat som metter, da slipper du de cravingsene. Anbefaler deg fitnessbloggen.no. Der er det mennesker som fører loggdagbøker, så kanskje du får litt inspirasjon. http://forum.fitnessbloggen.no/forums/loggbok/ Et annet tips kan være treningsdagbøkene til KG.http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showforum=137 Eller så er dette gode bloggere: kriweb.no, dedication.blogg.no, fitnessnora.blogg.no , ingridsblogg.no, kristinasinvei.blogg.no , blondejulie.blogg.no Anonymous poster hash: ab033...cd5 Det er kanskje ikke mye, men det føles mye ut. Jeg ser selv forskjell, og magen er ikke akkurat flat når en spiser så usunt. Skal prøve å skjerpe meg betraktelig, men det blir nok svært tøft slik som jeg har holdt på i det siste Har vært innom fitnessbloggen et par ganger, men har ikke vært inne på loggdagbøkene, takk for tips! Bare et lite spørsmål på slutten her, er det lurt å spise frokostblanding med skummetmelk eller helmelk? Er det så stor forskjell når det gjelder dette med å bli mett? Anonymous poster hash: 7f29f...255
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #6 Skrevet 13. mars 2014 Det er kanskje ikke mye, men det føles mye ut. Jeg ser selv forskjell, og magen er ikke akkurat flat når en spiser så usunt. Skal prøve å skjerpe meg betraktelig, men det blir nok svært tøft slik som jeg har holdt på i det siste Har vært innom fitnessbloggen et par ganger, men har ikke vært inne på loggdagbøkene, takk for tips! Bare et lite spørsmål på slutten her, er det lurt å spise frokostblanding med skummetmelk eller helmelk? Er det så stor forskjell når det gjelder dette med å bli mett? Anonymous poster hash: 7f29f...255 Det er jeg faktisk litt usikker på. Men om jeg var deg så ville jeg prøvd begge deler, så kunne du sett hvilken melk du holder deg mest mett av. Alt handler trossalt om kalorier ut/inn når du skal ned i vekt. Om du merker at du må spise oftere etter frokostblandingen med skummet melk, men holder mett lengre med h-melk, så ville jeg valgt h-melk. Anonymous poster hash: ab033...cd5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #7 Skrevet 13. mars 2014 Det er jeg faktisk litt usikker på. Men om jeg var deg så ville jeg prøvd begge deler, så kunne du sett hvilken melk du holder deg mest mett av. Alt handler trossalt om kalorier ut/inn når du skal ned i vekt. Om du merker at du må spise oftere etter frokostblandingen med skummet melk, men holder mett lengre med h-melk, så ville jeg valgt h-melk. Anonymous poster hash: ab033...cd5 Får prøve det, ja, men må si jeg foretrekker smaken på skummetmelk Er det noe jeg blir mett av, så er det tyrkisk yoghurt med litt frokostblanding, men greit å variere litt. Takk for gode tips Anonymous poster hash: 7f29f...255
Pringle Skrevet 13. mars 2014 #8 Skrevet 13. mars 2014 Bare et lite spørsmål på slutten her, er det lurt å spise frokostblanding med skummetmelk eller helmelk? Er det så stor forskjell når det gjelder dette med å bli mett? Anonymous poster hash: 7f29f...255 Du har fått veldig bra svar allerede, vil bare føye til at du må se hele måltidet og hele dagen under ett, får du i deg det du trenger av kalorier, protein, fett, vitaminer, mineraler; hva er det i frokostblandingen, hva liker du å spise, dvs hva synes du er godt men ikke altfor godt så du ikke klarer å slutte? Er du vant til å overspise, har du kanskje lav toleranse for sultfølelse? 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #10 Skrevet 13. mars 2014 Du har fått veldig bra svar allerede, vil bare føye til at du må se hele måltidet og hele dagen under ett, får du i deg det du trenger av kalorier, protein, fett, vitaminer, mineraler; hva er det i frokostblandingen, hva liker du å spise, dvs hva synes du er godt men ikke altfor godt så du ikke klarer å slutte? Er du vant til å overspise, har du kanskje lav toleranse for sultfølelse? Jeg prøver å ha oversikt over hva jeg får i meg i løpet av en dag, er det noe jeg kanskje burde spise mer av, så er det grønnsaker. Proteiner og fett får jeg nok av med den maten jeg spiser til vanlig, men nå i det siste har det blitt mye karbohydrater, altfor mye. Jeg vil si at jeg har relativt sunne matvaner og mye av det jeg liker er ganske sunt, men jeg er helt hekta på is, sjokolade og potetgull fortiden; det er snop som jeg ofte tenker på og selvkontrollen virker å være helt forsvunnet. Måltidsfrekvensen min kan være litt merkelig. Har høy toleranse for sultfølelse, men har en tendens til å spise 1-2 måltider om dagen, store måltider. Anonymous poster hash: 7f29f...255
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #11 Skrevet 13. mars 2014 Anonymous poster hash: bcf5f...d73 Anonymous poster hash: 7f29f...255 1
skruf Skrevet 14. mars 2014 #12 Skrevet 14. mars 2014 Hvis du sliter med søtsug så vil jeg anbefale deg tilskudd av krom, som du får kjøpt på apotek eller helsekost. Det tok helt knekken på mitt søtsug iallefall, og nå har jeg ikke lyst på snop når det er lørdag og jeg egentlig har "snopedag" heller:) En annen ting som jeg tror trigget søtsuget mitt var at jeg drakk ganske mye pepsi-max og fun-light. Det har jeg så og si kuttet helt ut nå, og drikker istedet mye vann. Ordner med ei flaske som står i kjøleskapet og tar i f.eks lime/agurk/sitron-skiver for å få frisk smak på vannet. Jeg tror at det blir en ond sirkel med å spise søtsaker hver dag, sukker gir crawings etter mere sukker, en blir helt avhengig. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #13 Skrevet 14. mars 2014 Hvis du sliter med søtsug så vil jeg anbefale deg tilskudd av krom, som du får kjøpt på apotek eller helsekost. Det tok helt knekken på mitt søtsug iallefall, og nå har jeg ikke lyst på snop når det er lørdag og jeg egentlig har "snopedag" heller:) En annen ting som jeg tror trigget søtsuget mitt var at jeg drakk ganske mye pepsi-max og fun-light. Det har jeg så og si kuttet helt ut nå, og drikker istedet mye vann. Ordner med ei flaske som står i kjøleskapet og tar i f.eks lime/agurk/sitron-skiver for å få frisk smak på vannet. Jeg tror at det blir en ond sirkel med å spise søtsaker hver dag, sukker gir crawings etter mere sukker, en blir helt avhengig. Hmmm, kanskje det hadde vært noe for meg, har et ekstremt sukkersug fortiden. Tenker at jeg stikker innom et apotek på turen hjem Der har jeg heldigvis skjerpet meg, drikker ikke brus og saft lenger, og har ikke lyst på det heller, men alt usunt som kan spises, er jeg hektet på, uff. Anonymous poster hash: 7f29f...255 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #14 Skrevet 14. mars 2014 Ok, nå har jeg veldig lyst på is. Det er visst tilbud på amerikansk is på Meny, og jeg har så lyst til å kjøpe meg sjokoladeis. Klarer å spise opp en boks uten noen problemer og den inneholder 1400 kcal og masse usunt sukker. Det blir en utfordring, tenker også på potetgull. Usj. Planen er å kjøpe meg en eller to synnøve yoghurt med honning, og kanskje en tesort med sterk smak (kanskje det kan ta bort søtsug?) Anonymous poster hash: 7f29f...255
miaw Skrevet 14. mars 2014 #15 Skrevet 14. mars 2014 Kjenner meg veldig igjen. Det er så lett å havne i den onde sirkelen der. Når man først har begynt å spise så mye usunt er det vanskelig å stoppe. Jeg må være treng med meg selv. Når jeg er på butikken og skal ha noe godt, kjøper jeg aldri mer enn 100 g sjokolade. Før pleide jeg å tenke at det var likesågreit å kjøpe den største sjokoladen, så kunne jeg ha den lengre. Slikt funker ikke for meg, for jeg klarer ikke å la være å spise det jeg har i hus. Trening hjelper også. Når man trener så funker ikke sånt kosthold, for man får ingen energi, og treningen gir heller ikke de samme resultatene. Sunt kosthold og trening går hånd i hånd. Det gjør inaktivitet og dårlig kosthold og. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #16 Skrevet 14. mars 2014 Kjenner meg veldig igjen. Det er så lett å havne i den onde sirkelen der. Når man først har begynt å spise så mye usunt er det vanskelig å stoppe. Jeg må være treng med meg selv. Når jeg er på butikken og skal ha noe godt, kjøper jeg aldri mer enn 100 g sjokolade. Før pleide jeg å tenke at det var likesågreit å kjøpe den største sjokoladen, så kunne jeg ha den lengre. Slikt funker ikke for meg, for jeg klarer ikke å la være å spise det jeg har i hus. Trening hjelper også. Når man trener så funker ikke sånt kosthold, for man får ingen energi, og treningen gir heller ikke de samme resultatene. Sunt kosthold og trening går hånd i hånd. Det gjør inaktivitet og dårlig kosthold og. Absolutt. Ettersom jeg har spist godteri og is hver dag, har jeg lyst på det hele tiden. Én dag uten virker uutholdelig, må liksom ha noe søtt å spise. Har ikke klart å være streng med meg selv og har gitt etter for sukkersuget hver eneste gang. Jeg tror jeg må prøve å slutte å spise godteri, klarer ikke å bare spise litt. Har jeg kjøpt en liten sjokolade og spist den opp, går jeg på butikken for å kjøpe mer. Å kombinere trening med dette kostholdet jeg har hatt den siste tiden, fungerer ikke nei, det kan jeg skrive under på. Formen føles helt forferdelig når jeg trener, blir kvalm og klarer ikke å prestere like godt. :\ Anonymous poster hash: 7f29f...255
Marie90 Skrevet 14. mars 2014 #17 Skrevet 14. mars 2014 Fokuser mer på helse enn på vekt. Dette er en veldig god artikkel som er presis ang. effekten av det vi får i oss: http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/Overlege-mener-vi-blir-overfocircret-og-underernart-1970385.html#.UyMIZ-h9Sub Det er lettere for meg å spise sunt når jeg faktisk tenker på at jeg vil leve lenge og ha god helse, redusere kreftfaren og ikke forgifte kroppen med all dritten ferdigproduserte matvarer inneholder. Kalorier er ett mindre problem i forhold. 1
Pringle Skrevet 14. mars 2014 #18 Skrevet 14. mars 2014 Jeg har kjent på nettopp dette å være "overforet men underernært" på egen kropp. Det har ført til at jeg har vært konstant sulten. Og da har jeg bare hatt lyst på det som gir øyeblikkelig tilfredsstillelse, eller som jeg har trodd at jeg ble tilfredsstilt av = snop. For min del klarer jeg ikke å fokusere på bare helse over tid, jeg er nødt til å ha kortsiktig belønning, men noe som ikke ødelegger meg sånn som snop gjør, og løsningen jeg har funnet er å lage meg god og velsmakende og variert mat hver dag. Masse smak, farger, friskt og rått. Unngå mest mulig tilsetningsstoffer, men ikke bli helt panisk. Spise meg mett, men passe porsjonene. Har gått ned 12,4 kilo mens jeg har spist originalvarer, ikke lettprodukter. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #19 Skrevet 14. mars 2014 Var innom butikken før jeg dro hjem i dag. Det gikk greit ettersom jeg var fokusert på å ikke kjøpe is (som jeg hadde veldig lyst på!) og hadde en handleliste klar, men det var da jeg på vei hjem at jeg virkelig begynte å tenke på den isen. Tenkte hvor fint det hadde vært å komme hjem etter en lang dag og kose seg med is, at det er helg og at det OK med kosemat da. Istedenfor hadde jeg kun kyllingsalat og synnøve gresk yoghurt å "glede" meg til, ble lei meg av tanken og måtte ringe moren min som snakket meg til fornuft, så ble ingen is på meg. Nå har jeg inntatt kyllingsalat med karrisaus og en jordbæryoghurt til dessert, og savner noe søtt å spise. Tenker at jeg tar meg en tur til en helsekostbutikk for å kjøpe te med STERK smak, ev. krom på apoteket Anonymous poster hash: 7f29f...255 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #20 Skrevet 14. mars 2014 Fokuser mer på helse enn på vekt. Dette er en veldig god artikkel som er presis ang. effekten av det vi får i oss: http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/Overlege-mener-vi-blir-overfocircret-og-underernart-1970385.html#.UyMIZ-h9Sub Det er lettere for meg å spise sunt når jeg faktisk tenker på at jeg vil leve lenge og ha god helse, redusere kreftfaren og ikke forgifte kroppen med all dritten ferdigproduserte matvarer inneholder. Kalorier er ett mindre problem i forhold. Det er så lett å fokusere på vekten når en ser at en har lagt på seg, en ser ikke hva som skjer på innsiden, så takk for den artikkelen, leste den og er glad for at jeg ikke kjøpte godteri til helgen. Anonymous poster hash: 7f29f...255
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå