Gå til innhold

Renhold på treningssentere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men på andre offentlige steder er det færre svette mennesker, og i tillegg, der er man som regel bedre påkledd. Og ja, jeg trives godt med å kunne gå med handsker i den kalde årstiden, for da slipper man å ta direkte på betalingsterminaler, håndtak, handlekurver o.l.

I forhold til en de andre land er det dårlig renhold av offentlige steder i Norge. Håndtak, heispanel, betalingsterminaler osv. blir sjeldent rengjort. I f.eks. i enkelte butikker i USA har de antibaktarielle våtservietter tilgjengelig for å tørke av handlevogner. Her tillates skitne barn og stå med støvler i vognene!

Selv i Frankrike har jeg vært imponert over renholdet!

Men i treningsentre er det ofte veldig mange besøkende, mennesker med lite klær, og mye svette, så behovet for rengjøring er langt større der, enn andre steder.

Anonymous poster hash: 84d14...a54

Man er gjerne bedre påkledd på andre steder, men dette er gjerne klær man ikke vasker like ofte som man vasker treningstøy. Hvor ofte vaskes for eksempel ytterjakker? Hansker? Ullskjerf? Utesko har gjerne vært oppi svært mye mer enn treningssko til bruk innendørs. Og man sitter ikke akkurat med bar rumpe på treningsutstyret heller.

For øvrig er jeg selvsagt enig i at man må gjøre rent på treningssentere, men jeg vil tro at i alle fall bemannede sentere gjør dette regelmessig og at det derfor ikke er mer skittent der enn andre steder mange mennesker ferdes. Så sånn sett vil det bli interessant med denne undersøkelsen som skal gjennomføres.

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Bekymrer ikke meg noe særlig. Jeg ble ikke akkurat mer syk av å begynne å trene, så jeg tolker det som at det ikke er noen farlige bakterier der. Jeg skal jo ikke slike verken benken eller hendene mine, så at andres svette ligger der plager meg ikke, jeg vasker jo både meg selv og klærne etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Påminnelse. Kommer i dag.

TV2 hjelper deg, sier de har funnet sjokkerende resultater!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt masse omgangssyke og influensa uten å ha satt mine ben på et treningssenter :)

Jobbet som sjåfør for et vaskeri tidligere, og drasset MYE mopper inn på Sats to ganger i uken. De hadde da avtale med ISS.

På det ene senteret jeg trener er det papir og sprayflasker lett tilgjengelig overalt med oppfordring om å tørke av cardiomaskinene. På den andre avdelingen, som er mye nyere, har jeg kun sett sprayflasker i spinningrommet.

Anonymous poster hash: 83e6d...640

AnonymBruker
Skrevet

Hæhæhæ. Og det som går igjen hos disse testene er bl.a. funn av tarmbakterier på setene til syklene.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har messet om nordmenns hygiene etter de har bæsjet.

At de innbiller seg det virkelig blir rent i rassen ved å bruke kun papir. For vann der baki er det eneste som gjør deg ren. Men det ser ut som nordmenns definisjon av rent der baki er når de etter ex antall tørk får et papir uten brune flekker.

Disse testene som er gjort er gjort hos store treningskjeder med sannsynligvis store lokaler. Der jeg trener er folk veldig flink til å bruke desinfeksjonssprayen og papir som står fremme når de er ferdig med kardioøkten. Men det at lokalet er mindre og alle ser deg gjør kanskje at folk er ekstra nøye? Mens i store lokaler hvor man "drukner" i mengden ofrer man ikke å gjøre rent etter seg en tanke?

Anonymous poster hash: 1816f...733

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper virkelig at TV2 også har fulgt opp saken med intervju med helsemyndigheter og forbrukerråd.

Ellers blir det vel bare som vanlig "vi beklager så mye", "slik skal ikke skje", "vi skal gjennomgå rutinene", og like snart er det glemt og situasjonen forblir like ille!

At Elixias regionsdirektør sier at renhold er avgjørende, et løfte til medlemmene og noe de skal "levere høyt på" er månedens beste!

For noen dager siden kjøpte jeg egen yoga-matte, fordi jeg syns de er Elixias er vemmelige. Og jammen var ikke nettopp yoga-matter noe av det som var mest skittent der.

Hvordan kan man slippe å berøre manualer, vektstenger og apparater generelt? Er noen av disse handskene egnet for det formålet, eller blir de bare klamme uten å gi tilstrekkelig beskyttelse for hele hånden?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde folk bare vasket seg på hendene etter å vært på dass, så hadde mye vært unngått! Ekle mennesker!

Anonymous poster hash: 45a28...544
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så fantastisk da. På Elixia hvor man punger ut 7500,- i året for å trene så møter du tarmbakterier hvor enn du går. Litt av de pengene burde de investert i bedre renholdsrutiner.

Ser også av prøvene gjort på gulvet i damedusjen på Sats blir av en ekspert karakterisert som groteske, høyeste tall hun har sett, og kan ikke komme fra annet enn at jenter som rett og slett pisser i dusjen.

Så..jenter. Hvorfor pisser dere i dusjen? :fnise:

Anonymous poster hash: 8a5ab...ce9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære venne. Dette syns jeg bare blir latterlig.

Testresultatene de har fått er ikke høyere enn de ville vært om man hadde gjort de samme testene på f.eks t-banen eller bussen. Eller hva med handlevognene i butikken? Skal man "sikre seg" mot andres manglende håndhygiene så har man bare et alternativ: total isolering.

Ja, man kan bli syk av å trene på treningssenter. Men det kan du av å reise kollektivt, handle i butikken, sende ungene i barnehagen eller gå på jobben også. Man kommer langt med å passe på egen hygiene, men alle de menneskene man omgås bevisst eller ubevisst hver dag får man ikke gjort noe med. Vi kan ikke slutte å leve forde...?

Anonymous poster hash: e2d5f...a57
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjære venne. Dette syns jeg bare blir latterlig.

Testresultatene de har fått er ikke høyere enn de ville vært om man hadde gjort de samme testene på f.eks t-banen eller bussen. Eller hva med handlevognene i butikken? Skal man "sikre seg" mot andres manglende håndhygiene så har man bare et alternativ: total isolering.

Ja, man kan bli syk av å trene på treningssenter. Men det kan du av å reise kollektivt, handle i butikken, sende ungene i barnehagen eller gå på jobben også. Man kommer langt med å passe på egen hygiene, men alle de menneskene man omgås bevisst eller ubevisst hver dag får man ikke gjort noe med. Vi kan ikke slutte å leve forde...?

Anonymous poster hash: e2d5f...a57

Kjære vene.

Det er forskjell på å gå godt påkledt i en butikk hvor du kun bruker henda, enn på et treningssenter hvor du ruller deg rundt på Yoga-matter, bedriver sirkeltrening, tørker svette, lokaler full av damp/aerosol og appåtil skal vandre rundt på et dusjgulv som åpenbart er full av urea.

• Liker 3
Skrevet

Der jeg trener er folk veldig flinke til å vaske apparater og seter etter de er ferdig. Det henger sprayflasker og papir på hvert hjørne, og det å vaske etter seg er noe de fleste gjør der.

Jeg har noen tvangstanker på dette med bakterier, men stresser ikke med det der jeg trener.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, treningsstudioene bør nok bli litt bedre på renhold, men samtidig så er mange av disse standardene for renhold kunstig lave. De aller fleste med normalt immunforsvar blir sjelden syke av å trene på studio, med mindre det skulle være utbrudd av spesifikke sykdommer.

Immunforsvaret blir også sterkere av regelmessig og riktig trening, kombinert med et greit kosthold, så at folk rett og slett blir syke av å trene er en påstand som bør dokumenteres grundig. Slik det fremstår nå, så er det bare svada i media.

Anonymous poster hash: 70187...40c

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo bli litt skummelt om du har dype trevler/sår i hendene og skal løfte tunge vektstenger som fyren før deg har tatt i etter han har vært på bæsjern uten å vaske henda..

Har også tro på at jenter tisser mer i dusjen enn gutta. Der jeg trener har de et urinal i dusjen en kan lette på trykket. Tviler på de har noe slikt i jentedusjen?

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo bli litt skummelt om du har dype trevler/sår i hendene og skal løfte tunge vektstenger som fyren før deg har tatt i etter han har vært på bæsjern uten å vaske henda..

Har også tro på at jenter tisser mer i dusjen enn gutta. Der jeg trener har de et urinal i dusjen en kan lette på trykket. Tviler på de har noe slikt i jentedusjen?

Det kan umulig finnes kvinner som tisser i dusjen! Æsj! Innlegget sier alt om deg selv, iallefall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde folk bare vasket seg på hendene etter å vært på dass, så hadde mye vært unngått! Ekle mennesker!

Anonymous poster hash: 45a28...544

Andelen som ikke vasker seg etter å ha utført større ærend tror jeg er få.

Jeg tror heller det skyldes svette som sildrer inn i alle kroppens kriker og kroker, før det til slutt havner på sykkelsetet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan umulig finnes kvinner som tisser i dusjen! Æsj! Innlegget sier alt om deg selv, iallefall.

Jeg holder meg bare til fakta jeg. Les artikkelen fra VG. Ekspert sier at de høye måltallene av bakterier i jentedusjen kan umulig stamme fra noe annet enn at noen har tisset der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Andelen som ikke vasker seg etter å ha utført større ærend tror jeg er få.

Jeg tror heller det skyldes svette som sildrer inn i alle kroppens kriker og kroker, før det til slutt havner på sykkelsetet.

Nå kan jeg kun snakke om det jeg har sett på offentlig toalett (også på treningssenter), og tro meg, jeg ser skremmende mange av mine medbrødre går forbi vasken uten å ofre den et blikk når de har vært på dass.

Flesteparten av disse har riktignok kun tisset.

Når det gjelder tarmbakterier på sykkelsetet så sier det seg selv. En ræv som kun er rengjort med papir vil nødvendigvis lekke endel tarmbakterier..

• Liker 1
Skrevet

Nå kan jeg kun snakke om det jeg har sett på offentlig toalett (også på treningssenter), og tro meg, jeg ser skremmende mange av mine medbrødre går forbi vasken uten å ofre den et blikk når de har vært på dass.

Flesteparten av disse har riktignok kun tisset.

Når det gjelder tarmbakterier på sykkelsetet så sier det seg selv. En ræv som kun er rengjort med papir vil nødvendigvis lekke endel tarmbakterier..

Nå har jeg lett etter studier som underbygger påstandene om at rumper som er tørket med våtservietter holder seg så mye renere enn rumper som er tørket med toalettpapir, men jeg har ikke klart å finne noe.

Har imidlertid lest at det som er viktigere enn hva man tørker med, er hvor mye man får på hendene og ikke vasker bort, ettersom en infeksjon som oftest skjer om man får bakteriene inn i gjennom munnen. Så skikkelig håndvask er det aller viktigste.

Om vanlig toalettpapir var så ille som man skulle tro ifølge enkelte, burde mennesket ha dødd ut av diare eller andre sykdommer for lenge siden.

Ellers tar det jo ikke mer enn en liten fis før bakteriene igjen blir spredt fra rumpen, og de færreste løper vel og vasker seg etter en fis.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...