Gjest Linaria Skrevet 13. mars 2014 #1 Skrevet 13. mars 2014 Jeg sitter og setter meg inn i bokføring, da jeg nettopp har startet et lite enkeltpersonsforetak. Jeg har begynt å forstå hvordan det fungerer, men er usikker på hvilke poster på norsk standard kontoplan jeg skal bruke til noen av kostnadene mine. Jeg driver med undervisning, og har gått til innkjøp av flere bøker, CD'er og annet undervisningsmateriale. Skal dette stå et stted under 6800 - kontorkostnader? Det er jo det jeg driver med, så det er jo ikke kontorutstyr.. eller? Jeg har også kjøpt whiteboard. Hvor skal denne plasseres? Jeg finner nok ut av det hvis ingen av dere vet. Jeg har hatt en svært bratt læringskurve i dag - lest svært mye om bokføring, men er ganske sliten nå så hadde vært fint med litt hjelp
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #2 Skrevet 13. mars 2014 6560 (rekvisita) kanskje? Det er egentlig ikke så viktig hvilken konto du setter det på, så lenge du er konsekvent. Anonymous poster hash: 5b457...0d2
Petra75 Skrevet 13. mars 2014 #3 Skrevet 13. mars 2014 Undervisningsmateriale ville jeg ha tatt på driftskostnader. Whiteboard på inventar. Husker ikke akkurat kontoene på standard kontoplan, men 63xx og 64xx ett eller annet?
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mars 2014 #4 Skrevet 13. mars 2014 Undervisningsmateriale ville jeg ha tatt på driftskostnader. Whiteboard på inventar. Husker ikke akkurat kontoene på standard kontoplan, men 63xx og 64xx ett eller annet? Støtter dette.
Gjest Linaria Skrevet 14. mars 2014 #5 Skrevet 14. mars 2014 Det er to inventarkonti. 1250 - vanlig inventar (+ maskiner etc.) som skal vare mer enn fem år, og 6540 - inventar der tingen får svært lav verdi etter kort tid og derfor ikke regnes som eiendel. Jeg tenker å sette Whiteboard på 1250. Bøker... Det er vanskelig. 1290, andre driftsmidler? Jeg er også usikker på hvordan regnskapet faktisk skal se ut, men jeg leser meg opp og prøver litt. Det er for dyrt med regnskapsfører om man har en inntekt på 50 000 i året.
Petra75 Skrevet 14. mars 2014 #6 Skrevet 14. mars 2014 Det er to inventarkonti. 1250 - vanlig inventar (+ maskiner etc.) som skal vare mer enn fem år, og 6540 - inventar der tingen får svært lav verdi etter kort tid og derfor ikke regnes som eiendel. Jeg tenker å sette Whiteboard på 1250. Bøker... Det er vanskelig. 1290, andre driftsmidler? Jeg er også usikker på hvordan regnskapet faktisk skal se ut, men jeg leser meg opp og prøver litt. Det er for dyrt med regnskapsfører om man har en inntekt på 50 000 i året. Da snakker du avskrivninger. Hvis du skal sette det som anleggsmiddel må kostnaden være over kr. 15.000,-. Ser ikke for meg at whiteboard og bøker kommer over det? Hvis det ikke kommer over 15.000,- må du kostnadsføre det direkte og da er det 6xxx-konti som gjelder.
Gjest celine Skrevet 14. mars 2014 #7 Skrevet 14. mars 2014 (endret) Bøker på 6840 - aviser, tidsskrifter og bøker Whiteboard på 6540 - inventar (med mindre kjøpesummen er kr 15000 eller mer, da må du aktivere, dvs føre nettoen på en eiendelskonto) 63X er stort sett kosnader tilknyttet lokale - strøm, husleie o.l, og 64X er leie/leasing av maskiner og utstyr. Andre konti du sikkert har bruk for er 3100 - salgsinntekt, avgiftsfri (undervisning er fritatt for mva) 6800 - kontorrekvisita (penner, blokker, stiftemaskin etc) 6820 - trykksaker (print, kopiering etc) 6550 - driftskostnader 7770 - Bank- og kortgebyr Endret 14. mars 2014 av celine
Petra75 Skrevet 14. mars 2014 #8 Skrevet 14. mars 2014 Bøker som brukes i undervisningsøyemed, altså i driften av firmaet ville jeg ikke ha tatt på 6840, men på driftskostnader. Men er det bøker som TS leser selv for å lese seg opp på faget hun skal undervise i vil det være riktig. Så det kommer an på. Men uansett vil jeg anbefale TS å gå et regnskapskurs, da det er mange regler å sette seg inn i, og mange fallgruver man kan få smekk på fingrene av.
Gjest celine Skrevet 14. mars 2014 #9 Skrevet 14. mars 2014 Bøker som brukes i undervisningsøyemed, altså i driften av firmaet ville jeg ikke ha tatt på 6840, men på driftskostnader. Men er det bøker som TS leser selv for å lese seg opp på faget hun skal undervise i vil det være riktig. Så det kommer an på. Men uansett vil jeg anbefale TS å gå et regnskapskurs, da det er mange regler å sette seg inn i, og mange fallgruver man kan få smekk på fingrene av. Sant, sant Tenkte ikke på at det kunne være bøker man leverte ut til elever, men er enig med deg der.
LilleTulla Skrevet 14. mars 2014 #10 Skrevet 14. mars 2014 Sant, sant Tenkte ikke på at det kunne være bøker man leverte ut til elever, men er enig med deg der. Ville selv tatt bøker på enten inventar 6540 eller småanskaffelser 6510. Men husk at kontoplaner kan variere! Og du kan lage dine egne konti om du ønsker det, eks en for bøker, en for datt osvosv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå