Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, så skal jeg jo bli samboer. (Lurer på hvor mange ganger jeg har nevnt det her inne nå..) Jeg har 13500 stående, mens den blivende samboer har 0. Han har bodd sammen med en kamerat som eier leiligheten i mange år, og har derfor sluppet unna depositum. Vi er begge nyutdannede, og har akkurat begynt å jobbe, så noen andre sparepenger har vi i grunn ikke. Ikke har vi foreldre eller andre som har mulighet til å bidra noe særlig heller.

Så, til spørsmålet. Finnes det banker som låner ut penger til depositumslån uten at det er skyyyhøy rente? Vi har økonomi til å betale et par tusen i mnd, og lånet vil nok evt være på 10-15k, så vi vil jo være ferdig med det relativt fort..

Jeg kommer til å ha 15000 "stående" når vi flytter pga skattepenger og feriepenger, men i og med at jeg ikke drar på ferie for å ha litt penger til å kjøpe sofa osv, så er jeg ikke så veldig lysten på å bruke de pengene på depositum istedenfor møbler.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har ikke mulighet til å låne privat da?

Foreldre eller noe sånt?

Ellers er det ikke umulig at dere kan få et lite lån i banken til OK rente. Evt. kontokreditt.

Skrevet

Moren min ble enke for et par år siden, og kjemper med hud og hår for å beholde huset.. Og samboer-to-be kan muligens få lånt, men han har i grunn ikke lyst til å spørre om lån nå, siden han fikk låne litt til egenkapital på bil, og han har fått et muntlig løfte om å få hjelp den gang han skal kjøpe leilighet.. Det er selvsagt en mulighet, men har lyst til å sjekke opp hvor god/dårlig rente vi kan få i banken først.

Skrevet
' date=' og han har fått et muntlig løfte om å få hjelp den gang han skal kjøpe leilighet.. [/quote']

Depositumet for jo dere tilbake når dere flytter ut av leiligheten, er ikke det er fin start å spare penger til senere leilighetskjøp?

La han spørre foreldrene sine...

Dagens rentenivå er ganske lav, men jeg tror ikke dere får noe "bra" rente når det er snakk om 15-20k. Er det ikke 11% og oppover bankene/låneinstitusjonene opererer med?

Lykke til !

Skrevet

Nå er det mulig jeg husker feil, men da vi for første gang skulle leie, måtte vi ha tre mnd dep.

Ca 30 000,-.

Vi gikk i banken og lånte pengene til dep og så betalte vi kun 1 000,- pr mnd, slik at de pengene til slutt ble våre. Og da var det slik at hvis vi f.eks bare leide i femten mnd, så var femten tusen våres, for det hadde vi jo "betalt tilbake" og vi kunne enten fortsette og betale kr. 1 000,- og ha resten som lån eller at banken tok resten tilbake.

Det var en løsning som banken kom med. Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer i dag, men ta kontakt med banken og spør.

Men husk at depositumskonto skal stå i både deres og huseierens navn.

Skrevet

Kan like gjerne lønne seg å ta det på kreditt hvis det er 10-15 tusen og dere kan betale tilbake på få mnd. men det er jo avhengig av om dere får lån og hvor mye det koster. Da vil det jo komme etableringsgebyr også.

Evnt. sjekk om det finnes noen lån nå betal om 5 mnd. lån dee kan få.

Det beste er å få låne privat.

Er depositumet på over 25 000 kr ? Siden du nevner lån på 10-15 000 og at du har 13 500 ? EN mulighet er jo å snakke med de dere skal leie av og betale det du har og så skaffer dere en garanti på resten og betaler inn resten som avdrag.

Skrevet
EN mulighet er jo å snakke med de dere skal leie av og betale det du har og så skaffer dere en garanti på resten og betaler inn resten som avdrag.

Tenkte på dette jeg og..

Kommer jo ann på hvem dere leier av, om det er privat, ett firma etc, men kanskje de går med på lavere depositum mot attest fra arbeidsgiver etc..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...