Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjort endringer i kostholdet mitt, med mindre karbohydrater og kun en dag i uken utskeielse. I tillegg har jeg begynt å gå ca en time hver dag. Rundt 7-10 km.

Det jeg lurer på er om disse gåturene faktisk har en effekt om jeg ikke silsvetter av det. Jeg blir varm og svetter litt når jeg kommer hjem, men jeg dør ikke akkurat slik som treningene jeg pleide å gjøre på senter. Jeg ønsker å kunne se resultater, men ønsker ikke å sulte meg eller overtrene heller.

En typisk matdag:

Frokost: Egg og bacon og et halvt glass biola.

Lunsj: smoothie eller frokostblanding, eller knekkebrød, eller kylling.

Middag: Som regel rent kjøtt som fisk eller kylling.

Snacks: Spiser mye gulrøtter, paprika, cruslibar, litt ost og skinke.

Ellers drikker jeg mye vann, eventuelt sukkerfri brus og litt melk..

AnonymBruker
Skrevet

Det har en effekt på forbrenning og vekttap, helt klart. All aktivitet har det.

Men jeg ville lagt inn et par økter i uken hvor du virkelig får opp pulsen og pusten litt, fordi dette har en gunstig effekt på hjerte- og karsystemet.

Anonymous poster hash: aa354...e4e
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje det :) Takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kun tenker på kalorier spiller det ingen rolle om du går eller løper de 7-10km så lenge det er snakk om samme runde. Du forbrenner omtrent like mange kalorier.

Men treningseffekten blir mye bedre dersom du løper.

Anonymous poster hash: fe5cc...cc2

Gjest Coolaid
Skrevet

For å gå ned i vekt er det supert. Da er det bedre å gå langt i raskt tempo enn å jogge kortere turer. Dette vil du merke resultater av på vekten. :)

Skrevet

En fordel med gåing, i motsetning til hardere trening, er at man får ikke noe særlig større appetitt av det :)

• Liker 1
Gjest Sitronen
Skrevet

Hvis du går 7-10 km på ca en time så går du jo kjempefort, og det får jo opp pulsen din ganske så greit selv om du ikke tar deg helt ut, så det vil absolutt hjelpe. :)

Gjest Citronella
Skrevet

Tenkte det samme som Sitronen; 7-10 km på en time er meget rask gange! Og selvfølgelig vil det gi utslag på både vekt og fysisk/psykisk overskudd. Trening er ikke kun senterbasert.

• Liker 1
Skrevet

Så hyggelige svar, takk!

Om jeg går fort, tjaa.. Jeg går fortere enn vanlig gange for meg, men jeg har lange ben, så tar lengre steg ;)

Jeg bruker hvertfall en app som teller kilometer, kaloriforbrenning og tid.

Men så supert at dette hjelper siden jeg vil ned i vekt! Får da bare håpe at mat-endringen også hjelper på vekttap. Jeg har kuttet ut pasta, brød, brus, sjokolade, godteri + mye annet karbohydrater. Om jeg nå bare kan kutte ned på frokostblandingen :/ Er en liten bolle med frokostblanding om dagen ødeleggende? Jeg bruker lettmelk og blandingen er: 5 g sukker per 100 g. Og 142 kalorier per porsjon på 30 g.....

Gjest Wei Wei
Skrevet

I følge Wiki:

å gå sakte -- 2 km/t

moderat tempo -- 3,3 km/t

vanlig tempo -- 5,3 km/t

akselerert gange -- 6,8 km/t

rask gange -- 8,2 km/t

Verdens rekord i rask gange (50 km maraton) ligger på ca 14 km/t

I tillegg, så svetter du nesten ikke.

Så du enten dekker kortere distanse på 1 time, bruker mer tid, eller må bli idrettsutøver.

Når det gjelder spørsmålet ditt, så ja, all fysisk aktivitet gir positiv effekt.

Gjest Sitronen
Skrevet

6 km/t er regnet for rask gange

Jogging under 10 km/t

Løping 10 km/t og oppover

Skrevet

Kanskje appen tar feil i hvor langt jeg går på en time da..? Sa 7-10 km fordi det forteller appen meg :P

Men går rask gange i en time hvertfall. Uavhengig over hvor langt jeg går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...