Gjest Mankiw Skrevet 13. mars 2014 #1 Skrevet 13. mars 2014 (endret) Har flest guttevenner og vi prater knapt om hverandres liv. Har de en morsom historie som er relevant så forteller de den. Merket at jenter ofte forteller mye om seg selv uoppfordret, alt fra personlige ting til det helt trivielle. Det jeg lurer på er om jenter liker å høre om andres liv eller om de egentlig bare liker å prate om seg selv og da enten lytter for å være hyggelige eller for å kunnne fortelle om sitt liv tilbake. Selv er jeg svært lite interessert i hva vennene mine har drevet på med med mindre de har en kul historie. Det samme tror jeg gjelder de fleste gutter. Endret 13. mars 2014 av Mankiw 1
Gjest Faerunpedia Skrevet 13. mars 2014 #2 Skrevet 13. mars 2014 Jeg prater om slikt både med mannlige og kvinnelige venner.
klinkokos Skrevet 13. mars 2014 #3 Skrevet 13. mars 2014 Min eks snakket for det meste om sex med sine venninner (en uvane fra et langt singelliv han ikke greide å slutte med i følge han selv). Altså hva som skjedde i livene deres var ikke så viktig.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #4 Skrevet 13. mars 2014 Dette er en veldig klassisk forskjell mellom gutter og jenter. (men skal ikke skjære alle over en kam) Jenter elsker å prate sammen, dele av seg selv og bli mer intime og personlige i vennskapene sine, skravle over en kopp kaffe. De synes det er spennende å sammenligne liv, dele erfaringer, få råd, gi råd. Gutter liker mer å gjøre ting sammen, som å spille fotball, spille play station osv. De driter langt i hverandres personlige liv Derfor er jenter generelt sett mye flinkere enn gutter med følelser og kommunikasjon helt fra ungdomsårene og inn i voksenårene. De har øvd seg fra de var småjenter. Du spør om jente rprater med andre for å kunne prate om seg selv. Vel, noen er ganske selvopptatte ja og vil bare prate om seg selv. Men de fleste spør andre fordi at de faktisk bryr seg, og vil litt lengre under overflaten enn å bare snakke om fotball. Kan jo spørre du som er gutt om det samme: Hvorfor bryr du deg ikke om andre mennesker? Anonymous poster hash: d8380...73d 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #5 Skrevet 13. mars 2014 Har flest guttevenner og vi prater knapt om hverandres liv. Har de en morsom historie som er relevant så forteller de den. Merket at jenter ofte forteller mye om seg selv uoppfordret, alt fra personlige ting til det helt trivielle. Det jeg lurer på er om jenter liker å høre om andres liv eller om de egentlig bare liker å prate om seg selv og da enten lytter for å være hyggelige eller for å kunnne fortelle om sitt liv tilbake. Selv er jeg svært lite interessert i hva vennene mine har drevet på med med mindre de har en kul historie. Det samme tror jeg gjelder de fleste gutter. Vi gir av oss selv og deler ting på denne måten, samtidig som det er en invitasjon til deg om å fortelle litt mer fra ditt liv . Jeg liker å høre om hva som skjer i andres liv og liker at de har tillit til og deler det med meg, men jeg er nok alltid litt forsiktig med å spørre for mye uoppfordret... Anonymous poster hash: 5cba3...36f 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #6 Skrevet 13. mars 2014 Kan jeg spørre hva dere prater om da? Blir det ikke veldig overflatiske vennskap hvis dere aldri snakker om hendelser og personlige ting :o? Anonymous poster hash: 5cba3...36f 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #7 Skrevet 13. mars 2014 Jeg prater om slikt både med mannlige og kvinnelige venner. Jeg gjør også det med mine. Anonymous poster hash: 5cba3...36f
Gjest Mankiw Skrevet 14. mars 2014 #8 Skrevet 14. mars 2014 Jeg prater om slikt både med mannlige og kvinnelige venner. Ja, men du er jo jente, tror ikke dine mannlige venner prater om slikt seg i mellom, jeg lytter jo også når jenter prater om livet sitt selv om jeg er uinteressert fordi det er det som er høfflig Kan jo spørre du som er gutt om det samme: Hvorfor bryr du deg ikke om andre mennesker? Anonymous poster hash: d8380...73d Jeg bryr meg jo om vennene mine, men jeg har null interese i delene av livet deres som enten ikke er kule historier eller angår meg direkte. Jeg vet svært lite om kompisene mine om vi ser bort ifra det vi har opplevd sammen. Jentebekjente derimot som jeg knapt kjenner vet jeg utrolig mye om. Kan jeg spørre hva dere prater om da? Blir det ikke veldig overflatiske vennskap hvis dere aldri snakker om hendelser og personlige ting :o? Anonymous poster hash: 5cba3...36f Prater om alt mulig utenom oss selv. Forball, politikk, morsomme historier, tull, osv.
Cottonera Skrevet 14. mars 2014 #9 Skrevet 14. mars 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal avhenge av kjønnet ditt. Slik jeg har opplevd dette varierer det fra person til person. Mange av mine venner, som hovedsakelig er jenter, bryr seg ikke en døyt om hverandres hverdag med mindre noe "spesielt" har skjedd. Guttevennene mine derimot er ofte nysgjerrige på både hverandres, og min, hverdag. Det kommer nok også mye an på hvor godt man kjenner hverandre og hvor ofte man omgås. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #10 Skrevet 14. mars 2014 Jenter sladrer som bare det.. eneste de bruker tid på er å snakke om seg selv og andres liv. Anonymous poster hash: f45d2...8e5
Gjest Faerunpedia Skrevet 14. mars 2014 #11 Skrevet 14. mars 2014 Ja, men du er jo jente, tror ikke dine mannlige venner prater om slikt seg i mellom, jeg lytter jo også når jenter prater om livet sitt selv om jeg er uinteressert fordi det er det som er høfflig .jeg mente at vi prater med hverandre om det, de snakker også om livene sine og spør om mitt.
Gjest Mankiw Skrevet 16. mars 2014 #12 Skrevet 16. mars 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal avhenge av kjønnet ditt. Slik jeg har opplevd dette varierer det fra person til person. Mange av mine venner, som hovedsakelig er jenter, bryr seg ikke en døyt om hverandres hverdag med mindre noe "spesielt" har skjedd. Guttevennene mine derimot er ofte nysgjerrige på både hverandres, og min, hverdag. Det kommer nok også mye an på hvor godt man kjenner hverandre og hvor ofte man omgås. Min erfaring er at det ikke avhenger av hvor godt man kjenner folk og hvor ofte man treffes, jeg bor med flere av mine barndomsvenner så vi treffes rimelig ofte. Men merket meg en del gutter som er vennesona de tar gjerne hva de får og er kanskje interessert i jentas liv.
mara2012 Skrevet 16. mars 2014 #13 Skrevet 16. mars 2014 Jeg er heller ikke så interessert i andre folks liv, ei heller å fortelle alle alt om mitt eget. Så det er nok veldig individuelt.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #14 Skrevet 16. mars 2014 Opplever stort sett at menn er like glad i å snakke om hva de har drevet med som kvinner. Så klart er det jevnt over mye mindre snakk om følelser og mindre "heart-to-heart", men det er jo bare naturlig. Anonymous poster hash: a3e98...2cc
Marie90 Skrevet 16. mars 2014 #15 Skrevet 16. mars 2014 (endret) Jeg skjonner ikke helt problemstillingen. Du spor om jenter er interessert i andres liv og at din erfaring er at de bare vil snakke om seg selv. Du sier deretter at du henger mer med gutter og at dere bare deler morsomme historier og at du ikke er interessert i aa hoere om deres liv, ei heller de ditt liv, med mindre det er en "kul historie" eller angaar deg direkte. Utifra dette er jo samtaler med gutter mer overfladiske og selvsentrerte enn samtaler mellom jenter. Personlig saa har jeg gode samtaler med mine naere venninner, der vi snakker om alt - personlige ting som kjaerlighet, dating, familie og venner, til storre ting som politikk, samfunn og kultur. Naturligvis bare naere venninner jeg har slike samtaler med. Jenter som er bekjentskaper blir mer "hvordan gaar det med han du dater naa" osv. Naa dater jeg primaert menn som er endel eldre og er fortsatt venn med noen jeg har datet tidligere. Naar vi drar ut til middag prater vi hele kvelden - om alt fra personlige ting til politikk m.m. Har aldri gode og dype samtaler med yngre menn i tyveaarene, noen aar paa baken bringer mer perspektiv. Hvis du ikke tar del i andres liv eller interesserer deg for andre saa vil du naturligvis ikke utvikle naere vennskap med jenter og du vil heller ikke kunne utvikle gode samtaler. Men hvis du ikke er interessert i dette er det jo greit. Min erfaring er at yngre menn generelt "henger" med gutta og ser paa kvinner som noe for sex. De fleste forhold mellom menn og kvinner har en seksuell undertone og jeg synes ikke man skal tvinge seg til aa ha mange vennskap med det motsatte kjonn. Men for et ekteskap kunne jeg aldri giftet meg med en mann som ikke var interessant aa prate med. Endret 16. mars 2014 av Marie90 1
Gjest Chlorophyll Skrevet 16. mars 2014 #16 Skrevet 16. mars 2014 Selv foretrekker jeg å finne på ting med de som har liknende interesser, og vil ikke ha noe med dem å gjøre utover det. Jeg driter i hva de gjør ellers. Bare noen veldig få kan jeg dele andre ting med.
Gjest rådyr Skrevet 16. mars 2014 #17 Skrevet 16. mars 2014 Min erfaring er at de fleste menn elsker å snakke om seg selv. Jeg har aldri vært glad i å snakke om meg selv, men for å bli kjent bør man jo dele litt, så jeg prøver å bli flinkere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå