Gå til innhold

Er du for eller mot røykeloven?

Gjest Elenath

For eller mot røykeloven?  

1 stemme

1. 1. For eller mot røykeloven?

• For
      100
    • Mot
      36
    • Bryr meg ikke
      4
    • Annet
      3

Anbefalte innlegg

Denne røykeloven som nå er innført vil føre til at utelivet,kafeer og resturanter vil miste en del av sin kundekrets.Nå når det er sommer er det greit,da kan de som røyker røyke ute,men tror nok at når vinteren kommer da vil nedgangen komme.Ser det allerede her jeg bor at det går dårligere for Kafer og resturanter og mange jeg kjenner er permitert fra jobben sin eller sagt opp for at folk svikter kafeteria eller resturanter.

Det har visst skjedd motsatt, leste i denne tråden tidligere at mange restauranter har ØKT sin omsetning etter at røykeloven kom, pga at tusenvis av ikke-røykere nå har inntatt kafeene/restaurantene. I California da de fikk en slik lov for mange år siden, ble det visst en liten nedgang til å begynne med, men så tok det seg veldig opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber selv på en kafè, og det er så lite å gjøre på jobb for tiden, jeg holder på å bli gal! Det er lite kunder, og dette kommer av røykeloven. Flere av de "faste" som pleide gå der har sluttet å komme. Noen av de henger fortsatt igjen, men de forsvinner fort etter å å spist opp kaka si og drukket kaffien. Merker det på omsetningen, den har gått ned. Likevel er jeg for røykeloven, det er utrolig deilig å jobbe i et røykfritt miljø! Trodde ikke jeg kom til å merke store forskjellen, men det gjør jeg.

Liker også at det ikke er lov å røyke på uteploasser og restauranter. Herlig å kunne spise maten sin uten at fyren på nabobordet pumper i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamie: kan hende den forskjellen demper seg når sommern er over da, det er konstatert at de med uteservering vinner røykende gjester nå i sommer, men det er ikke samme sak på høst og vinter muligens?

Må bare innrømme at jeg synes det var ufattelig deilig å være uten røyk på lørdag, første gang jeg var skikkelig ute etter røykeloven og guuud det var godt for lungene!! Og jeg er ikke allergisk engang.

Kunne danse og more oss hele kvelden uten å ende opp i 90 graders vinkel med lungene hengende ut av munnen jo!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes de burde innføre alkoholforbud på utesteder og kafeer. Det er utrolig plagsomt med fulle folk når du bare vil spise i fred på en kafe, og tenk på de stakkars ansatte som må omgås og håndtere fyllikene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg synes de burde innføre alkoholforbud på utesteder og kafeer. Det er utrolig plagsomt med fulle folk når du bare vil spise i fred på en kafe' date=' og tenk på de stakkars ansatte som må omgås og håndtere fyllikene![/quote']

Vel, nå er det jo slik at sjenerende fulle gjester skal kastes ut og nektes servering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker selv, men synes det er helt ok at det ikke er lov å røyke på kafeer lengere. Skal jeg på kafe, tar jeg meg heller en snus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er mot røykeloven sånn som den er i dag. Det må da finnes en mellomting som er bedre for alle.

Utesteder, uten matserverign burde forekksempel få lov til å ha røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Utesteder' date=' uten matserverign burde forekksempel få lov til å ha røyking.[/quote']

Fordi.....?

De som velger å jobbe på utesteder skal liksom være de eneste i norge som ikke har rett på røykfri arbeidsplass, drit i om de blir syke eller dør pga røyking/store mengder passiv røyking liksom, for de velger det jo selv?

Og de som er allergiske mot røyk eller rett og slett bare ikke fungerer like godt med røykfulle lokaler, har de mindre rett til å gå på utesteder uten matservering en røykere?

Hvorfor skal røykere få lov til å røyke inne på utesteder når det betyr at andre ikke kan gå dit? Røykerne kan gå hvor de vil de, uansett loven eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg er så for røykeloven at jeg får ikke sagt det - bare går og venter på generelt røykeforbud jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er røyker sjøl, men har overhode ikke problemer med å gå ut når jeg må ha meg en blås.....Har aldri likt å sitte på et sted å spise mat, som er røykfyllt!

Har det røykfritt hjemme også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er FOR røykeloven! Skjønner heller ikke hvorfor utesteder som ikke har matservering skulle vært unntatt fra loven, vi ikke-røykere har lyst til å danse vi også! Tenk å kunne komme hjem etter en bytur og slippe å måtte dusje omgående, fordi du holder på å brekke deg hver gang du snur på hodet og osen slår deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Bjørnsdatter skrev:

Jeg er så for røykeloven at jeg får ikke sagt det - bare går og venter på generelt røykeforbud jeg nå.

Plager det deg masse at mennesker røyker utenfor din rekkevidde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann 31

En ting jeg har tenkt litt over: Prinsippet med denne røykeloven er å skåne dem som jobber i utelivsbransjen mot røyk. Men hva med alkohol da, som kan føre til enda større skader enn det passiv røyking kan? Da tenker jeg på feks. på låssing pga. at en røyker må ut for å ta seg ett blås. Altså, alkohol fører ofte til fysisk skade og hvorfor ikke da også forby alkohol på utesteder dersom poenget med røykeloven er å sikre utelivsmedarbeiderne en sikker uteplass? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mann 31

Poirot:

Det er jeg selvsagt klar over, men risikoen er der. Og dersom dette blir prakterisert, kan det som sagt føre til større skade enn det ett engangstilfelle på byen vil være (passiv røyking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Poirot
Poirot:  

Det er jeg selvsagt klar over, men risikoen er der. Og dersom dette blir prakterisert, kan det som sagt føre til større skade enn det ett engangstilfelle på byen vil være (passiv røyking).

Risikoen er nok ikke stor nok, særlig ikke siden det ofte er ansatt folk til å håndtere bråkebøtter. Luften påvirker imidlertid mange hver dag, og har direkte innvirkning på helsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Helt klart i mot!

Jeg har aldri røket og er heller ikke for bruk av røyk o.l, men jeg mener loven diskriminerer de som røyker. Jeg mener at loven åpner for at man skal røyke hjemme i stedenfor. I følge lovverket er det altså lov å røyke, men ikke på offentlig sted. Men hvor er det så best å røyke, utenom hjemme. Joda, man kan gå ut, men det frister nok ikke de fleste røykerne å gå ut i -25 kalde på vinteren. Dessuten mener jeg at man kan løse disse problemene ved andre ventilasjonssystemer enn det finnes i dag. Jeg mener man ikke har prøvd godt nok for å få alle parter fornøyde.

Enten må man forby røyken helt eller så må de la det være. De kan ikke gjøre det halvveis, slik jeg mener de gjør nå.

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Hei hei!

Helt klart i mot!

Jeg har aldri røket og er heller ikke for bruk av røyk o.l, men jeg mener loven diskriminerer de som røyker. Jeg mener at loven åpner for at man skal røyke hjemme i stedenfor. I følge lovverket er det altså lov å røyke, men ikke på offentlig sted. Men hvor er det så best å røyke, utenom hjemme. Joda, man kan gå ut, men det frister nok ikke de fleste røykerne å gå ut i -25 kalde på vinteren. Dessuten mener jeg at man kan løse disse problemene ved andre ventilasjonssystemer enn det finnes i dag. Jeg mener man ikke har prøvd godt nok for å få alle parter fornøyde.

Enten må man forby røyken helt eller så må de la det være. De kan ikke gjøre det halvveis, slik jeg mener de gjør nå.

Mvh Yvonne

Dette har blitt diskutert utallige ganger her inne. Det finnes mange lover som regulerer mye av hva vi gjør. Hvorfor ikke forby kjøring og ikke bare kjøring over visse fartsgrenser? Hvorfor ikke forby sex og ikke bare sex i det offentlige rom? Hvorfor gjøre alt bare halvveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...