Gå til innhold

Er du for eller mot røykeloven?

Gjest Elenath

For eller mot røykeloven?  

1 stemme

1. 1. For eller mot røykeloven?

• For
      100
    • Mot
      36
    • Bryr meg ikke
      4
    • Annet
      3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er delt...liker godt at der er frisk luft på kafeene og sånn, men er imot selve røykeloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MisterMister

paradokse er at hvis det er en plass hvor røyking hører hjemme så er det faktisk på en bar. Røyking er jo noe man ideelt sett bedriver ved festlige anledninger (som alkohol) og da passer det bedre at man røyker på bar/pub enn f.eks hjemme.

En annen side er den sterke nedgangen i omsetningen etter at røykeloven kom. Flere og flere bare melder om betydelig nedgang i omsetningen og begynner nå å permitere. Her er siste tilfelle

http://www.altaposten.a.nns.no/-/134?sak=1047785

Smutthullet har slitt med inntektssvikt etter at røykeloven ble innført. Nå er permitteringsvarsel sendt de ansatte.

– Inntektene er 42 prosent lavere i tidsrommet 1. juni til nå, kontra i fjor. Det må vi rett og slett ta konsekvensen av. Nå har fem av de ansatte fått beskjed om at de fra 1. juli vil være uten jobb her hos oss, sier daglig leder Terje Larsen til Altaposten.

I Irland meldes det nå om en lignende utvikling. Det er nesten bare puber som i sterk grad berøres av turisme som klarer å holde samme omsetningsnivå som før røykeloven.

knapt noen har vondt av litt røyk - hverken voksne eller barn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MisterMister

må også nevne at at god del av de som røyker(røykte) på bar var såkalt festrøykere som ikke røyker ellers i uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
må også nevne at at god del av de som røyker(røykte) på bar var såkalt festrøykere som ikke røyker ellers i uken

Tips til deg: søk på google for å finne ut om hvorfor denne røykeloven kom, ev. søk på disse sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mistermister

Tips til deg: søk på google for å finne ut om hvorfor denne røykeloven kom, ev. søk på disse sidene.

ja dette var virklig et vektig argument. De går ikke i det heletatt in i min argumetasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

ja dette var virklig et vektig argument. De går ikke i det heletatt in i min argumetasjon

Da har du bommet litt med din argumentasjon med tanke på hvilken tråd du debatterer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mistermister

Da har du bommet litt med din argumentasjon med tanke på hvilken tråd du debatterer i.

du klare simpelthen ikke å motargumentere meg på det jeg sa og prøver derfor å tåkelegge og vike unna.

s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistermister skrev bl.a:

"En annen side er den sterke nedgangen i omsetningen etter at røykeloven kom. Flere og flere bare melder om betydelig nedgang i omsetningen og begynner nå å permitere. Her er siste tilfelle

http://www.altaposten.a.nns.no/-/134?sak=1047785"

Akkurat som forventet! Men du skjønner, dette er ikke et politisk korrekt argument for tiden. litt arbeidsledighet og konkurser er bare middelet som helliger målet i denne saken. Det er jo ikke helsefarlig... :sjarmor: såpass må man regne med når flertallet dikterer et stort mindretall.

Du har selvfølgelig også helt rett når du sier at mange KUN røyker når de er på by'n. Vi er derfor ikke så få som det stadig påstås.

"det kommer til å gå over" sier folk da, "snart kommer røykerne tilbake"

jasså?? Når folk ikke gidder å stå ute å røyke midt på sommeren skulle de da få mere lyst i januar når det snør og er 10 kalde?? Neppe!

Vær klar over at info fra Irland og New York er godt silet. Irland sliter - til tross for at man der kan ta med seg øllen utafor. Og i New York blomstrer røykeklubbene.

Men selvsagt rammer ikke dette hele bransjen. Dette gjelder et segment i utlivsbransjen: puber, barer og såkalte brune steder. Spisesteder og Cafeer for unge, trendy, urbane, ikke-røykende og politisk korrekte mennesker vil helt sikker gå bra - kanskje bedre. Gud bedre så homogent og kjedelig!

men også jeg lurer på hvor det ble av alle de jublende anti-røykerne og allergikerne...? Som om de hadde tenkt å innta de brune stedene bare fordi de ble røykfrie!!

Vel, intill videre ordner vi oss på andre måter. Dette er da ikke noe problem så lenge det er godt vær og hyggelige uteserveringer. Men lørdagens bytur med veninneflokken (der 5 av 6 røyker daglig eller til fest) ble kontant avlyst da det pisseregna hele kvelden - og en 3-liters papp fra det Norske Vinmonopol inntatt hjemme hos oss gjorde kvelden alikevel..

ha en fortreffelig sommer.

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Vel, intill videre ordner vi oss på andre måter. Dette er da ikke noe problem så lenge det er godt vær og hyggelige uteserveringer. Men lørdagens bytur med veninneflokken (der 5 av 6 røyker daglig eller til fest) ble kontant avlyst da det pisseregna hele kvelden - og en 3-liters papp fra det Norske Vinmonopol inntatt hjemme hos oss gjorde kvelden alikevel..

ha en fortreffelig sommer.

Ambi

Dette går seg til etterhvert, men det er ekshelseministerens skjulte agenda som må hjelpe oss, og det er at folk slutter og røyke. Og det vil skje.

Jaja, folk mister arbeidsplassen pga. nye lover og regler stadig vekk. Mange har mistet jobbene sine på grunn av nye og mer restrektive miljølover, likevel har ikke den totale arbeidsledigheten godt noe særlig opp. Mennesket har en tendens til å omstille seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev:

"Dette går seg til etterhvert, men det er ekshelseministerens skjulte agenda som må hjelpe oss, og det er at folk slutter og røyke. "

Nettop - og det er akkurat skjulte agendaer som gjør meg så forb..... :evil:

Kall meg gjerne infantil, men sånt gjør meg altså ganske vrang..! kunne man ikke bare forby alt man ikke syns om da? Det hadde ihverfall vært mer renhårig. Eller er det for mye avgifter å tape på det kanskje..?

Ambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
TomKrus skrev:

"Dette går seg til etterhvert, men det er ekshelseministerens skjulte agenda som må hjelpe oss, og det er at folk slutter og røyke. "

Nettop - og det er akkurat skjulte agendaer som gjør meg så forb..... :evil:

Kall meg gjerne infantil, men sånt gjør meg altså ganske vrang..! kunne man ikke bare forby alt man ikke syns om da? Det hadde ihverfall vært mer renhårig. Eller er det for mye avgifter å tape på det kanskje..?

Ambi

Men den skjulte agendaen er nok mer en positiv bieffekt.

Blir du lei deg hvis noen slutter å røyke? Selv kunne jeg gjerne tenkt meg å fyre opp en joint og drikke meg sanseløs drita, men jeg forstår myndighetenes ønske om å regulere slik bruk, og det virker som restriktiv politikk hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja faktisk blir jeg litt lei meg, TomKrus. Men det kan jeg jo ikke si høyt.

Det er nok bare fordi jeg føler meg litt ensom etterhvert... .

Som vi har diskutert før: jeg ønsker meg flere fora der man kan drekke og røyke (tobakk eller rever) i felleskap - uten å plage andre som ikke ønsker slikt.

Ha en fortreffelig aften

Ambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mistermister

Irske puber sliter med røykeforbud

Av Tom Marthinsen

Irske puber sliter hardt etter at røykeforbudet ble innført. Salget av drikkevarer har sunket med mellom 15-25 prosent, og spesielt ille har det gått ut over irske landsbypuber. Nå roper bransjen på at røykeforbudet skal oppheves.

I Norge har nesten alle aviser vært fulle av reportasjer om de brune drikkestedenes problemer etter at det norske røykeforbudet ble innført. Irene som har hatt forbudet noen måneder lenger kan nå vise til kraftig svikt i omsetningen og til stengte puber.

Vil ha røykerne tilbake

Det er The Irish Independent som i dag siterer talspersoner for the Vintners Federation of Ireland (VFI) som krever røykesoner tilbake på utestedene. Organisasjonen har over 6000 medlemmer.

I følge avisen har salget av drikkevarer sunket med mellom 15 og 25 prosent.

http://www.dn.no/vinguiden/article262365.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

leste et sted der en offentliggjort rapport konkluderte med at den gjennomsnittlige røykmengden som en ikke-røyker fikk i seg gjennom et helt år utgjorde noe sånt som seks - 6 - sigaretter.

det kan neppe noen ta skade av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
leste et sted der en offentliggjort rapport konkluderte med at den gjennomsnittlige røykmengden som en ikke-røyker fikk i seg gjennom et helt år utgjorde noe sånt som seks - 6 - sigaretter.

Akkurat antall sigaretter har fint lite å si for alle de som lider av allergier, migrene osv. Da er det bare et lite sniff som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Du må huske at et gjennomsnitt er et snitt, så f.eks er det mange ikke-røykere som ikke for noe røyk i seg i det hele tatt, mens en ikke-røyker som bor sammen med en røyker vil få mye. Videre vil en som jobber på et utested få i seg mer en snittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Er MOT!!! Himmel og hav' date=' snart får man vel ikke røyke offentlig ute engang... Hysteri :evil:[/quote']

Har man lov til å ha sex ute offentlig?

Eller bråke og forstyrre andre?

Eller drikke alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...