Gå til innhold

Er du for eller mot røykeloven?

For eller mot røykeloven?  

1 stemme

1. 1. For eller mot røykeloven?

• For
      100
    • Mot
      36
    • Bryr meg ikke
      4
    • Annet
      3

Anbefalte innlegg

Gjest Elenath
Skrevet

Hadde vært artig og sett hvordan holdning vi har her inne. Ser jo at folk mener mye forskjellig her.

Jeg er 100% for. Gleder meg til å gå ut å spise uten å bli plaget av røyklukt. Gleder meg til å gå på byen uten å måtte dusje og legge klærne langt bort når jeg kommer hjem pga lukt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart for! I tillegg til alt du nevner så gleder jeg meg til å kunne gå ut uten å få migrene av all røyklukten, helt fantastisk!

Skrevet

Definitivt mot - den burde vært annerledes.

Skrevet

Helt for!! Jeg tok min siste røyk på søndag :)

Skrevet

jeg er helt for.

Jeg røyker ikke, og jeg gleder meg til å kunne gå ut uten å bli helt tett og få såre øyne av all røykingen som ofte foregår/foregikk på utesteder, restauranter, o.l.

Skrevet

MOT!

i den form den har i dag, vel og merke. ikke overaskende mener jeg at den kunne vært utformet på en måte som ville tilfredstilt alle parter

ambi

:smoke:

Skrevet

Helt for..

Deilig å slippe å ose røyk hvis man har vært ute - og å sitte i et røykfylt lokale..

Skrevet
Definitivt mot - den burde vært annerledes.

Signerer her..

Skrevet

FOR røykeloven.....

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg er. Jeg røyker selv, og syns da selvfølgelig det er kos å kunne ta en røyk på cafe ol. Men likevel så ser jeg på røykeforbudet som en driver til å hjelpe meg til å slutte, eller i hvertfall minisere. Det går jo så lett mange røyk når man sitter på cafe og skravler, og nå har man jo ikke mulighet rett og slett.

Skrevet

For røykeloven!

Var for den forrige røykeloven også, men siden det ikke var noen som gadd å følge den opp, så ser jeg behovet for denne.

Gleder meg til å kunne være ute å danse en hel kveld uten å måtte gå i 90 graders vinkel å spytte opp lungene etter å ha danset i røykfylte lokaler som tar kverken på all pust i lengden!! :)

Gjest Ethereal
Skrevet

Definitivt FOR! Mange røykere føler seg straffet, men glemmer at en vesentlig hensikt med røykeloven er å beskytte dem som jobber i utelivsbransjen. Til tross for eventuelle separate røykerom vil jo fortsatt de ansatte utsettes for store mengder røyk. Men det at det faktisk er bransjen som straffes ved evt overtredelser ser jeg kan føre til at irriterte røykere saboterer loven for å hevne seg på utestedene, og det blir det samme som å drepe budbringeren...

Skrevet

Jeg er for røykeloven!

Nå kan jeg endelig gå ut og spise uten at jeg ender opp med rennende øyne :-)

Skrevet

Jeg er både for og imot.

Jeg synes det er positivt for f.eks. asmatikere at de kan ha det mere behagelig når de er ute og det er veldig bra for de som jobber på barer og resturanter.

Men jeg synes det er et problem med overformynderiet. Har Norge som stat rett til å bestemme hva det enkelte individ skal gjøre med livet sitt? Hva blir det neste? Det er ikke lov til å drikke mere enn to øl, for da risikerer du å plage sidemannen din med dumme komentarer. Satt litt på spissen, men jeg synes Norge blander seg litt for mye i folks liv. De fleste av oss kan godt ta beslutninger om hva som er best for oss.

Piglet

PS Jeg er ikke-røyker, og dermed er det "bare" en prinsipiell sak for meg...

Skrevet

Jeg er for. Det var jeg også når jeg røyket. Mange røykere føler seg tråkka på og mener de blir "skøvet ut i kulden", bokstavelig talt, men tenker tydeligvis ikke på at det har blitt gjort med ikkerøykere i mange år.

Og det er jo ikke snakk om å ikke få lov til å røyke, men man kan ikke forlange å få ødelegge andres liv med røyk.

... og til kommentaren til Piglet om å ikke få lov til å drikke mer enn to øl, fordi du kan bli plagsom mot sidenmannen: plager du sidemannen blir du jo faktisk kastet ut. Akkurat som du får lov til å røyke, så lenge du ikke plager andre med det.

Hadde den forrige røykeloven funka hadde det sikkert vært supert, men det gjorde den ikke.

Evt. løsninger som ville gagnet begge ser jeg ikke hvordan man skulle få til.

Skrevet
.... De fleste av oss kan godt ta beslutninger om hva som er best for oss.....

Ja, men det er altfor få som tenker på hva som er det beste for andre, og det er da noen andre må lage regler slik at så mange som mulig kan ferdes på offentlige steder uten å utestenges grunnet noens dårlige vaner!!

Det har vist seg i årevis at røykerne ikke er de som kan sette reglene for hvor det kan røykes, i og med at det har vært opp til hver-enkelt nå i mange år. Dette har resultert i at allergikere har blitt totalt utestengt fra mange diskoteker, dansesteder, puber, barer og restauranter. DET er det det ressulterte i når ikke det var noen regler/overformynderiet ikke satte grenser!

Når de forsøkte å sette grenser som skulle være til gode for både røykende og ikke-røykende (sikter til den forrige røykeloven), så var det ikke mange utesteder som tok seg råd til å lage skikkelige røykerom som var slik at det faktisk ble separerte rom!!

Det viser jo hvor offentlig offentlige steder blir så lenge ikke lovene setter strenge retningslinjer.

Enten så er offentlige plasser kun for røykere og de som ønsker/KAN utsette seg for røyken og skadene dette medførere, eller så er de for alle, men røykerne må ut i friskluft akkurat når de skal ta seg en røyk!!

Synes ikke røykerne har noen større rett til å bestemme over offentlige plasser jeg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...