Gå til innhold

Ahh.. Den dårlige samvittigheten for å unne seg noe nytt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge trengt endel klær og utstyr... Jeg er student og jobber et par vakter i måneden, i tillegg har vi en toåring. Mannen er hundre prosent i jobb og tjener greit. Den siste måneden har det vært veldig mye utgifter.. Kommunale avgifter, eiendomsskatt som er skyhøy, 2 årsavgifter på bil, bilreparasjon til 15 000 kr.

Likevel går jeg og kjøper meg nye klær, treningsutstyr og to nye par sko. Må si at det var ekstremt etterlengtet. Har bl.a. kun en treningstights som jeg kjøpte i 2010 :) Et par utgåtte støvletter som jeg skulle kasta for lenge siden og ingen vårsko fra før som jeg kan bruke kommende sesong. Likevel får jeg vondt i magen av den samvittigheten :(

Vel unnet eller er jeg egoist?

Anonymous poster hash: 5e705...412
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh...

Anonymous poster hash: 10c87...6e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, dersom dere ikke lider økonomisk av det. Egoistisk dersom dette får konsekvenser for økonomien eller dere må droppe familieaktivitteter fordi du sløste med pengene.

Anonymous poster hash: bd76f...ff9
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva som menes med "ehh.." ? At det er ganske innlysende at det er egoistisk?

Magefølelsen sier at det kanskje er like så greit å levere tilbake de to par skoene jeg nettopp kjøpte. Men samtidig er det jo noe jeg faktisk trenger også..? Sist jeg kjøpte meg sko var for ett år siden... Jeg har hatt konstant dårlig råd pga. studietilværelsen, så det å kunne unne seg det man virkelig trengte for en gang skyld, var både godt og vondt på en gang..

Trådstarter.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva som menes med "ehh.." ? At det er ganske innlysende at det er egoistisk?

Magefølelsen sier at det kanskje er like så greit å levere tilbake de to par skoene jeg nettopp kjøpte. Men samtidig er det jo noe jeg faktisk trenger også..? Sist jeg kjøpte meg sko var for ett år siden... Jeg har hatt konstant dårlig råd pga. studietilværelsen, så det å kunne unne seg det man virkelig trengte for en gang skyld, var både godt og vondt på en gang..

Trådstarter.

Men går dette utover økonomien resten av måneden? Har dere nok til mat, transport og andr løpende utgifter?

Anonymous poster hash: bd76f...ff9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dekker to utgiftsposter i budsjettet vårt, resten tar han.. Men det virker ikke slik at det er problematisk økonomisk for ham. Han kjøpte seg blant annet en båt for et par uker siden...

Skrevet

Selvfølgelig trenger du klær du også, som alle andre! To par sko kjøpt på ett år er ingenting. Ta det helt med ro. Jeg syntes personlig du høres meget sparsommelig og fornuftig ut når det kommer til penger.

Dersom husholdningen har råd til båt, da har dere søren meg råd til to par sko og noen treningsklær!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle trenger klær, det er nå så.

Men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvorfor du måtte kjøpe alt på en gang på en tid på året når dere har det trangere økonomisk enn vanlig. Hadde det ikke vært lurere å spre det litt utover?

At samboeren kjøper båt sier kanskje noe om handlefriheten økonomisk, kanskje ikke (vet jo ikke hvor lenge de har spart, hva slags båt osv). Uansett anbefaler jeg ikke å gjøre som en venninne av meg og mannen hennes, som bruker hverandres innkjøp til å rettferdiggjøre sine egne. "Han kjøpte seg en iPad, derfor kan jeg kjøpe meg en ny mobil" , "Hun kjøpte seg ny mobil, derfor kan jeg kjøpe nytt gevær til jakta". De er stort sett blakke :lol:

Som sagt, klær må man ha. Men hvis du sitter med dårlig samvittighet for det ville jeg kanskje begrenset eller spredd innkjøpene neste gang iallfall.

Anonymous poster hash: 4a74b...096
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men som jeg har skrevet litt lengre opp i tråden min, så er den økonomiske handlefriheten såpass begrenset for min egen del, at det jeg har igjen etter faste utgifter er stort sett tilegnet barnet mitt. Vi har som dere skjønner separat økonomi, så dette er første gang på veldig-veldig lenge at jeg faktisk KAN kjøpe det jeg trenger av klær og treningsutstyr.

Trådstarter.

Gjest Naria
Skrevet

Del summen av alle store regninger som årsavgift, eiendomsskatt, kommunale avgifter, TV-lisens +++ og del på 12. Sett så av den summen hver måned, på denne måten er det ingen måneder som oppleves som verre enn andre på grunn av utgifter man vet kommer. Jeg gjør dette også for strømregningen - lik sum hver måned, da merker jeg ikke høyere strømutgifter på vinteren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men som jeg har skrevet litt lengre opp i tråden min, så er den økonomiske handlefriheten såpass begrenset for min egen del, at det jeg har igjen etter faste utgifter er stort sett tilegnet barnet mitt. Vi har som dere skjønner separat økonomi, så dette er første gang på veldig-veldig lenge at jeg faktisk KAN kjøpe det jeg trenger av klær og treningsutstyr.

Trådstarter.

Ja, men i så fall skjønner jeg ikke hva du er ute etter å høre?

Hvis du mener at du virkelig trengte dette, så får du bare overse den dårlige samvittigheten og si til deg selv at det var nødvendig.

Og jeg har lang erfaring med å ikke ha råd til å unne seg noe selv, og alltid bruke pengene på barna. Men nettopp derfor jeg syntes det var underlig å kjøpe klær og treningstøy og sko på en gang, og deretter ha dårlig samvittighet. Eneste muligheten jeg har til å kjøpe ting til meg selv er å spre det utover flere måneder og ikke bruke for mye om gangen.

Anonymous poster hash: 4a74b...096

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er dine penger, er det vel likegyldig? Ingenting å ha dårlig samvittighet for! Hvis det er mannens penger, får du høre med ham. Vi han leve som han gjør, og ikke unne deg klær og sko?

Du er student, og dere har barn. Jeg ville diskutert andre fordelingsnøkler for økonomien. Nå kan du ikke bidra så mye, men om noen år blir det annerledes.

Skrevet

Ja, jeg skjønner deg godt.
Jeg sliter alltid med dårlig samvittighet når jeg kjøper noe eller bruker penger bare på meg selv.
Vi har ikke spesielt dårlig økonomi, så jeg har stort sett råd til å kjøpe meg noe nytt hvis jeg trenger det, men jeg kjenner uansett på den samvittigheten.
Mine tanker går på at de pengene jeg bruker på meg selv heller kunne blitt brukt på noe hele familen kunne nyte godt av.
Vet jeg ikke skal behøve å ha dårlig samvittighet, men den sitter der uansett.

(Jeg kjenner den samme dårlige samvittigheten dersom jeg bruker feriedager på jentetur eller annet der ikke resten av familen er med....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...