Gå til innhold

"Det er en mening med det"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang det skjer kriser eller det oppstår situasjoner jeg ikke liker i livet, tenker jeg bestandig at det er en mening med det. Altså at det skjer fordi det er meningen at jeg skal gjøre andre ting. Det gjør at jeg blir roligere og det gjør at jeg automatisk tenker at ting vil ordne seg uansett.

Er det flere som tenker slik? Å tror dere det er en sannhet i den påstanden i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 87b15...608
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også slik. Det har hjulpet meg mange ganger.

Anonymous poster hash: f8f9b...edf
AnonymBruker
Skrevet

Personlig tror jeg ikke det er noen mening med noe som helst og at alt som skjer er helt tilfeldig, men det er lett å skjønne at å si det til seg selv (og tro på det) gjør det enklere å beholde sinnsroen.

Anonymous poster hash: b6744...85e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tenker bare at det stemmer ofte ganske bra.

Ofte skjer det ting som er dårlig, men som likevel fører til en bra ting, faktisk ofte bedre ting.

Det er ikke alltid de bedre tingene kunne skjedd uten at de dårlige tingene hadde skjedd først.

Anonymous poster hash: 5f48f...ee1
Skrevet

Nei.

Jeg tror ikke på den måten på skjebne og at det finnes en plan og mening med alt.

Jeg prøver å se det positive i situasjon og som regel vet jeg at om man bare gjør en innsats og bruker tiden til hjelp så kommer man seg forbi evt. hinder. Det ordner seg alltid til slutt.

Å bli sint, oppgitt og spre dårlig stemning forverrer som oftest bare situasjonen.

Skrevet (endret)

Jeg syns ikke det høres ut som en realistisk tanke. Men det er en utbredt måte å tenke på. Jeg tror man burde forsøke å fri seg fra sånne feilslutninger.

Det er akkurat som med begrepet "flaks". Hvis en mann kommer kjørende og et steinras nesten knuser bilen hans, men han selv kommer uskadet fra det, så vil han gjerne si at han hadde "flaks" fordi han like gjerne kunne blitt drept i skredet, eller skadet for livet. Som det gikk, var det bare bilen hans som ble ødelagt, og det dekkes jo på forsikringen.

Men strengt tatt så var det vel ikke så veldig heldig at bilen hans ble knust.

Hvis han deretter mister flyet sitt pga forsinkelsen og ender opp med å gå på bar der han treffer en vakker kvinne som han innleder et forhold til, så vil han kanskje også, dersom han er TS, tenke at det var en mening med det steinraset, og at han er et spesielt begunstiget individ.

Jeg tenker at når ting skjer på en måte i stedet for en annen, så er det bare fordi det er sånn det er. I hver situasjon vi befinner oss, vil vi se etter den beste måten å forholde oss på, og velge den beste løsningen.

Så om man av en eller annen grunn ikke får giftet seg med sin ungdoms store kjærlighet, men 10 år senere finner lykken sammen med noen andre, så er det bare sånn det ble, og ikke noe uttrykk for at det et eller annet sted finnes en plan for det.

Jeg velger å forsøke å tenke at man ikke skal gråte for mye over spilte muligheter og dører som ble lukket, men heller se etter de mulighetene som fins og gjøre det beste ut av det man har der man er. Det er ikke alltid så lett, men jeg tror det er mer i overensstemmelse med hvordan verden fungerer, og som sådan et bedre grunnlag for å velge en kurs i livet.

Endret av Mann 42
  • Liker 5
Skrevet

Så om man av en eller annen grunn ikke får giftet seg med sin ungdoms store kjærlighet, men 10 år senere finner lykken sammen med noen andre, så er det bare sånn det ble, og ikke noe uttrykk for at det et eller annet sted finnes en plan for det.

Enig. Og akkurat dette går jo litt opp mot det om det finnes en mr/ms perfect som man er "ment for". Det tror jeg heller ikke. Det er bare 5 milliarder mennesker man passer bedre eller dårligere med. Er du heldig treffer du en du passer (veldig) godt med, men sjansen for at du finner den du passer best med i hele verden er fryktelig liten.

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Tenker aldri sånn

Livet er en lang rekke med tilfeldigheter, "flaks" og "uflaks"

"Vi har flaks at vi er født i Norge"

- Korrekt. Det er ren flaks. Ingen av oss har hatt noen innflytelse over hvor vi er født

"Du har sånn flaks som alltid treffer mål når du sparker ballen"

- Nei, jeg er god. Derfor har jeg oftere flaks enn deg som er dårlig.

"Det er en mening med at pappa fikk kreft og skal dø om en uke"

- Nei. Det er enten en ren tilfeldighet, eller kombinert med "uflaks" fordi han røyket og var usunn

"Pappa ble mirakuløst frisk av uhelbredelig kreft"

- Nei. Ren tilfeldighet. Ingen flaks eller uflaks involvert.

"Jeg røyk korsbåndet da jeg var 15..fortsatt dritvond. Faen uflaks ass"

- Kanskje. Men mer sannsynlig at du ikke har trent deg godt nok opp"

"Du røyk korsbåndet da du var 15 også? Og du er helt fin nå? Flaks du har da"

- Nei. Jeg har vært flink til å trene meg opp

Der har man noen vanlige misforståelser hva flaks, uflaks og tilfeldigheter angår.

Det er ingen mening med noe som helst, men du kan gjerne GI det en mening. Om du bytter CD i bilen og holder på å kjøre ned en person, men det går bra, så kan du godt si at det hadde en mening. For det hadde jo kanskje det? Du innså at det faen ikke går an å holde på sånn, og at du i framtiden må konsentere deg mer. Da overlater du ting i mindre grad til tilfeldighetene og du har økt din "flaks".

Skrevet

"Vi har flaks at vi er født i Norge"

- Korrekt. Det er ren flaks. Ingen av oss har hatt noen innflytelse over hvor vi er født

"Pappa ble mirakuløst frisk av uhelbredelig kreft"

- Nei. Ren tilfeldighet. Ingen flaks eller uflaks involvert.

Disse to - hva er forskjellen?

Er det ikke flaks begge to? Flaks er for meg at noe lite sannsynlig og positivt intreffer

Skrevet

Ja, det er en mening med alt. Hvis det ikke hadde vært en mening med noe som helst så hadde det ikke vært en mening med meg eller med KG, eller med alt og ingen ting

Skrevet

Ja, det er en mening med alt. Hvis det ikke hadde vært en mening med noe som helst så hadde det ikke vært en mening med meg eller med KG, eller med alt og ingen ting

Og hvordan vet vi at det er en mening med deg eller KG?

Gjest black nailpolish
Skrevet

Nei. Jeg forstår behovet for å ha noe større å tro på, men personlig har jeg ingen tro på at det finnes en høyere makt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å tro at det er en mening med alt.

Vi har hatt 8 grusomme år nå, og hadde jeg ikke hatt troen på at det MÅ være en mening med det, vet jeg ikke om jeg hadde klart å gå på beina lenger.

Anonymous poster hash: 0072a...d5a

Skrevet

For min del ville en sånn tankegang innebære at jeg også mente at jeg ikke har noen innflytelse over mitt eget liv, og det er totalt motsatt av hvordan jeg tenker.

Skrevet

Og hvordan vet vi at det er en mening med deg eller KG?

Takk for den da! Er det ingen mening med DEG kanskje?

Skrevet

Takk for den da! Er det ingen mening med DEG kanskje?

Jeg tror ikke det er noen mening med noen personer. Vi bare er, helt tilfeldig. Et resultat av kjemiske reaksjoner i millioner av år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg tror, men en ting jeg ikke kan fordra er når mennesker forteller meg at "det er en mening med det!" Ok, greit at du tror det, men det er ikke en universell sannhet, så ikke pakk den troa på meg. Har hatt et tøft år, og for hver nye katastrofe har en eller annen sakt den setninga til meg. Forstår at det er ment som trøst, men det er ikke slik det oppfattes.

Gjest Chloe87
Skrevet

Jeg pleier å tenke at jeg ikke kan ha det bra hver eneste dag, at det er vanlig å ha dårlige dager og oppleve motgang, at det er en del av livet, det hjelper meg.

Skrevet

Nei.

Jeg tror ikke på den måten på skjebne og at det finnes en plan og mening med alt.

Jeg prøver å se det positive i situasjon og som regel vet jeg at om man bare gjør en innsats og bruker tiden til hjelp så kommer man seg forbi evt. hinder. Det ordner seg alltid til slutt.

Å bli sint, oppgitt og spre dårlig stemning forverrer som oftest bare situasjonen.

Så du ser alltid noe positivt, du gjør alltid en innsats, tar all verdens tid og brenner alle broer og hinder. Du blir aldri sint og oppgitt, og holder alltid stemninga på topp :huh:

Skrevet

Nei, men jeg prøver. Det er klart at dette er skrevet med mitt utganspunkt, jeg har ikke hatt verdens hardeste liv, og dette har funket for meg.

Det med å brenne broer vet jeg ikke hvorfor du trekker inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...