Gå til innhold

Hvordan har folk råd til hus på 10mill +?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jo at enkelte yrkesgrupper har det, leger, nordsjøarbeidere, toppsjefer etc.. Men det virker som den gjengse nordmann har vanvittig god råd! (Ser litt på boligjakten, og det er jo helt ville priser!) vi har 100% jobb begge to, høyskoleutdannet, sparer i bsu.. Og fikk med litt godvilje fra banken et lån på 2,4... Hva gjør andre for å kunne kjøpe så dyre hus?

Anonymous poster hash: da54a...855

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg også på.

Ikke bare ligningstall skulle vært offentlig, men også hvilke konti folk flytter pengene frem og tilbake via.

Telefonloggen på både mobil og fast burde vært offentlig.

AnonymBruker
Skrevet

2,4 var jo ganske lavt...?

Kun mannen er i hundre prosent jobb (høyskoleutdannet) mens jeg er student enda. Vi fikk lån på 4 mill, i tillegg til at vi har et hus til 2 mill som vi fortsatt eier (men leier ut, dog..)

Anonymous poster hash: 2ae21...d60
Skrevet

- Gode inntekter

- Arv

- Investeringer - ikke mange som kjoper hus til 10 mill+ som sitt forste hus, de har selvsagt byttet bolig flere ganger og fatt god prisstigning.

Og selvsagt saa multipliserer det seg ved at begge parter har jobbet seg opp noe.

• Liker 5
Skrevet

Om det er unge folk som kjøper er det nok arv inne i bildet. Men par i trettiårene med gode inntekter kan også klare dette om de har vært veldig økonomiske av seg igjennom arbeidsårene.

• Liker 1
Skrevet

10 mill er det ikke mange som kjøper hus til. Men jeg skjønner hva du mener.

Hovedgrunnen for de fleste er vel at de kjøpte et dyrt hus på et gunstig tidspunkt.

AnonymBruker
Skrevet

Samt at det finnes "plenty" av par her i landet som fort tjener 1,5 mill i året etter skatt.

Da er det ikke så vanskelig å legge unna eller investere 5-800 000 i året.

Samtidig skjønner folk ofte ikk hvor stor forskjellen feks på 400 000 og 600 000 i lønn i realiteten er. En skattbar inntekt på 400 000 gir 290 000 utbetalt, en skattbar inntekt på 600 000 gir 400 000.

Trekk i fra levekostnader på 200 000 på begge, husleie/avdrag, mat, bil, ferie, klær osv så ser du at 600 000 i realiteten er dobbel lønn av 400 000.

Anonymous poster hash: 7cb72...baf
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet om en som er partner i advokatfirma. Han har bodd i leiligheter og villaer som ligger på mellom 15-25 mill.

Tror ikke man kan klare noe slikt rent økonomisk, hvis man har en vanlig stilling på jobb med gjennomsnittslønn. Du må nok litt opp i hierarkiet da.

Men hva med å satse på eiendom? Det kan man tjene bra med penger på.

Anonymous poster hash: 61146...dab
  • Liker 1
Skrevet

Vet om en som er partner i advokatfirma. Han har bodd i leiligheter og villaer som ligger på mellom 15-25 mill.

Tror ikke man kan klare noe slikt rent økonomisk, hvis man har en vanlig stilling på jobb med gjennomsnittslønn. Du må nok litt opp i hierarkiet da.

Men hva med å satse på eiendom? Det kan man tjene bra med penger på.

Anonymous poster hash: 61146...dab

Det har ihvertfall vært gode penger i eiendom de siste 20 årene, nå derimot er det ikke så veldig lukrativt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en leilighet som kostet 12 mill., kjøpte den da jeg var 21 år. Familien har et konsern hvor jeg overtok en del aksjer og fond da jeg var 18, avkastningen fra dette er på noen millioner hvert år, men alt er ikke tilgjengelig kapital. Gikk også inn som styremedlem, noe som medfører en del i honorar. Hadde derfor muligheten til å kjøpe, men trengte støtte fra foreldrene mine selvfølgelig, så de er medeiere. Betaler tilbake deres del hvis jeg selger leiligheten. Jeg vet jeg er heldig sånn sett, som slipper boliglån og å kjempe meg inn på boligmarkedet. Spesielt behagelig var det under studietiden.

Anonymous poster hash: 316b2...41a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en leilighet som kostet 12 mill., kjøpte den da jeg var 21 år. Familien har et konsern hvor jeg overtok en del aksjer og fond da jeg var 18, avkastningen fra dette er på noen millioner hvert år, men alt er ikke tilgjengelig kapital. Gikk også inn som styremedlem, noe som medfører en del i honorar. Hadde derfor muligheten til å kjøpe, men trengte støtte fra foreldrene mine selvfølgelig, så de er medeiere. Betaler tilbake deres del hvis jeg selger leiligheten. Jeg vet jeg er heldig sånn sett, som slipper boliglån og å kjempe meg inn på boligmarkedet. Spesielt behagelig var det under studietiden. Anonymous poster hash: 316b2...41a

Hva skal du med leilighet til 12mill? Kan ikke forstå at noen gidder å kjøpe så dyre boliger

Anonymous poster hash: 1993f...8dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med leilighet til 12mill? Kan ikke forstå at noen gidder å kjøpe så dyre boliger

Hva jeg skal med det? Det var den jeg ville ha. God plass, smarte løsninger, perfekt beliggenhet, flott utsikt...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg skal med det? Det var den jeg ville ha. God plass, smarte løsninger, perfekt beliggenhet, flott utsikt... Anonymous poster hash: 316b2...41a

Så du vil heller være avhengig av mamma og pappa så du kan bo fancy og flott enn å være selvstendig? Du satt jo ikke akkurat dårlig i det i utgangspunktet

Gjest Jørild
Skrevet

Vi fikk lån på et normalt hus, mens enkelte får lån på det dobbelte og har ny bil som banken eier. Jeg fatter det ikke. Mulig jeg bør bytte bank så jeg får meg villa til 5 mill jeg og.

AnonymBruker
Skrevet

Så du vil heller være avhengig av mamma og pappa så du kan bo fancy og flott enn å være selvstendig? Du satt jo ikke akkurat dårlig i det i utgangspunktet

Vil ikke si at jeg er "avhengig av mamma og pappa" selv om de er medeiere i leiligheten min. Jeg kan for øvrig kjøpe dem ut når som helst nå, men hverken de eller jeg har noe behov for det. Det blir en formalitet når jeg en gang selger.

• Liker 7
Skrevet

Vil ikke si at jeg er "avhengig av mamma og pappa" selv om de er medeiere i leiligheten min. Jeg kan for øvrig kjøpe dem ut når som helst nå, men hverken de eller jeg har noe behov for det. Det blir en formalitet når jeg en gang selger.

Good for you! Dessverre så er folk i dette landet ikke i stand til å la andre ha det bra, ikke alle, men ganske mange unner ikke andre velstand :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i førtiårene, og skal kjøpe bolig til 10+ nå. Regnestykket er enkelt: vi får 6,5 for den vi har (som vi kjøpte for 3,3, da vi solgte en for 2,4, som mannen min i sin tid kjøpte for 1,4). Mannen min hadde tre jobber for å kjøpe den første leiligheten og betale ned lånet på rekordtid, han brukte kanskje en halv inntekt til annet (av tre). Ikke mye søvn i den perioden. Men videre: vi er gjeldsfrie med unntak av studielån, tjener i overkant av en million til sammen (altså helt normalt), har ca. 2 mill i sparepenger, og regner med å måtte ta opp 2 i lån.

Vi har aldri arvet en ting, og spekulerer ikke i aksjer, har kanskje 500k i lavrisikofond.

Når vi var 28 kunne vi selvfølgelig ikke ha kjøpt en så dyr bolig, eller spart så mye penger, det sier seg selv.

Anonymous poster hash: ee895...067

• Liker 6
Skrevet

Bra jobba. Her har dere vært fornuftige et helt liv samtidig har dere nok også vært i norgeshistoriens beste boligmarked gjennom deres år. Mange ødsler med pengene sine på pølser og brus, mens noen er fornuftige og ofrer alt for å få det bra :) Artig å se at man kan få det til uten arv også.

Er 40 selv om 12 år, kan ikke helt tro boligmarkedet skal utvikle seg like bra som det har vært de siste årene, men jeg er nå fornuftig ellers med alt jeg kan så satser på at det skal gå bra :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine eier en leilighet til 20 mill . Men de har opp gjennom årene investert i eiendommer samt at de er selvstendig næringsdrivende. Men dette har tatt tid . Er det unge mennesker med dyre leiligheter er det som regel arv. Men ja 2.4 er lite . Samboeren min fikk 2 mill alene uten støtte - det mange andre gjør er å ha foreldre med mye rikdom bak seg som kausjonist . Jeg selv leier :P liker meg på egenhånd og har planer om å kjøpe meg inn hos samboeren. Men nå er de veldig strenge med å gi ut lån så kan forstå at du ikke fikk mer enn 2.4 . Kommer veldig an på hvor du ser etter leilighet ....

Anonymous poster hash: 09a31...b2f

Anonymous poster hash: 09a31...b2f

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer jeg også på.

Ikke bare ligningstall skulle vært offentlig, men også hvilke konti folk flytter pengene frem og tilbake via.

Telefonloggen på både mobil og fast burde vært offentlig.

Nei, det burde det virkelig ikke være, nei.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...