Gå til innhold

Sette opp taklister på gipsvegg?

Anbefalte innlegg

Gjest Wei Wei

Jeg vil liste i taket, men det er gipsvegger der. Har ikke vært bort i listing tidligere. Lurer på hvordan man fester lister til gipsvegger. Skal selvsagt spørre på byggmakker når jeg handler inn, men ble bare så nysgjerrig nå :sjenert: ..... Er i veldig oppussingsmodus!

Jeg vet at det finnes trelister og også av andre lette materialer som kan limes. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/820402-sette-opp-taklister-p%C3%A5-gipsvegg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spikerpistol er det enkleste synes jeg. Men det må man jo ha, eller kjenne noen som har.

Det finnes jo limprodukter, no more nails osv, men hvordan man får dette til på en grei måte med lange taklister har jeg ikke tenkt på.

Skal man skru eller spikre taklister mot gipsvegg så er det kjekt om spikerslag er mulig å nå bak gipsplata. Det kan være tilfeller hvor himling er senket (foret ned, lektet ned) og da kan spikerslaget (stenderverk) på baksiden av gips være for høyt opp og ikke mulig å treffe med skrue/spiker.

Da går det an å bruke såkalt hulkil-list og bare feste denne i taket. Den vil da spenne mot vegg likevel om man gjør rett.

Hulkil-list er list som oftest er symmetrisk, altså den kan snus opp ned uten å se forskjell. Litt vanskeligere å jobbe med i hjørner....det vet den som har gjort dette :)

Jeg har f.eks. hulkil-list på bad hvor det er fliser og listene er kun festet i tak (himling).

http://www.vadset.no/hulkillister

Endret av slask

Annonse

AnonymBruker

Vi har hatt fagfolk som har satt opp våre lister (vanlige taklister), og de er stort sett limt med to ulike limtyper (tror jeg har tubene et sted om du ønsker navnet..). Sitter som bare det to år etter! :)

Anonymous poster hash: 33654...f34
Gjest Wei Wei

Skal man skru eller spikre taklister mot gipsvegg så er det kjekt om spikerslag er mulig å nå bak gipsplata. Det kan være tilfeller hvor himling er senket (foret ned, lektet ned) og da kan spikerslaget (stenderverk) på baksiden av gips være for høyt opp og ikke mulig å treffe med skrue/spiker.

Da går det an å bruke såkalt hulkil-list og bare feste denne i taket. Den vil da spenne mot vegg likevel om man gjør rett.

Hulkil-list er list som oftest er symmetrisk, altså den kan snus opp ned uten å se forskjell. Litt vanskeligere å jobbe med i hjørner....det vet den som har gjort dette :)

Jeg har f.eks. hulkil-list på bad hvor det er fliser og listene er kun festet i tak (himling).

http://www.vadset.no/hulkillister

Himling er også av gipsplater, så det er vel det samme om man fester til veggene eller limling.

Himling er også av gipsplater, så det er vel det samme om man fester til veggene eller limling.

Ja, bare du treffer spikerslag er det det samme.

Liming av lister bør vel gjøres med kontaktlim som skal tørke litt før sammenføyning, for å slippe å spenne opp med planker og alskens lange stenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...