Gå til innhold

Snudd kostholdet og startet opp med trening igjen.. MEN, konstant sulten.. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For en uke siden tok jeg grep og snudde totalt om på kostholdet mitt. Fra å være en person som spiste absolutt alt jeg hadde lyst på, samt søtsaker hver dag, teller jeg nærmest kalorier nå, og skriver kostdagbok. Tja, kanskje litt ekstremt.. I tillegg er målet trening tre dager i uken.

Men problemet mitt er at jeg er konstant sulten! Jeg spiser regelmessig, men har ganske høy forbrenning. Og når jeg i tillegg trener tre dager i uken, har jeg vel behov for mer mat?

Slik har måltidene sett ut idag:

Frokost:

To rugsprø knekkebrød med makrell i tomat.

Halvt glass melk og en kopp kaffe.

Mellommåltid:

En liten pakke med nøtter og en kopp kaffe.

Lunsj:

En skål med salat (inneholdt også coscos, fetaost og noe rømmedressing)

Mellommåltid etter trening:

En banan, ett beger med byggrynlunsj med blåbørsyltetøy oppå.

En kopp kaffe.

Middag:

Ca. ett stykke med laks, grønn salat og bittelitt pasta.

Kveldsmat:

Et rugsprø knekkebrød med egg og majones.

Ei skive brødskive med egg og majones.

Naturell yoghurt med tørket frukt og bær.

Et par kopper med te iløpet av kvelden...

Synes dette høres mye ut jeg, men..? Hvertfall helt ok? Er det en vanesak ift. sult?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALT... for lite.

Anonymous poster hash: 2c49d...382
AnonymBruker
Skrevet

Bruk MyFitnessPal eller tilsvarende app der du kan logge kalorier. Det har hjulpet meg stort på å regulere riktig mengde matinntak. (Kjedelig og tidkrevende, men utrolig nyttig.)

Anonymous poster hash: 6bb20...f32
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen trenger mer energi når du trener jeg ville lagt inn mere kjøtt/fisk i (karbonadedeig, kylling, svin og oksekjøtt) i kostholdet enn et lite stykke laks til middag f.eks i lunsjen!

Ikke rart du går sulten hele tiden, skal nok se at det hjelper mot sulten og vekten fremdeles går ned...

Gjør i hvert fall det hos meg! :)

Anonymous poster hash: 32f8a...2a6

Skrevet

Bruk vektklubb.no, fitnesspal eller noe annet der du kan registrere både mat og trening og se hvor mye du bør spise. Jeg mener du spiser altfor lite, ikke rart du er sulten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt dårlige nyheter til deg. Perioden hvor du er sulten må du bare komme deg gjennom. Når du gjorde så drastiske endringer for en uke siden, da SKAL du være sulten nå. Hele tiden. Konstant. Trikset er å fortelle deg selv at det er helt normalt, at det er kroppen som svarer på endringene du gjorde. Det er et mentalt aspekt ved å gjøre sånn endringer. Om kort tid (et par uker) vil kroppen ha vent seg til den nye balansen din mellom forbrenning og kaloriinntak, og sultfølelsen vil bli borte. Forsøk å ikke fylle på med flere måltider, men la kroppen være sulten. Det er bare sunt i en BEGRENSET periode.

Anonymous poster hash: 5aa3f...3b7
AnonymBruker
Skrevet

Er litt uenig med siste taler. Det er absolutt slik at du vil oppleve et slags psykisk ubehag ved å stramme inn såpass på kostholdet ditt, men du skal ikke trenge å gå sulten hele tiden.

Jeg ville spist mer proteiner, begrenset mengden av karbohydrater i form av ris, brød, mel, pasta - det vil si la karbohydratene komme fra grønnsaker og eventuelt et par knekkebrød eller rusgsprø. Dropp sukker fullstendig, det er tungt i begynnelsen men etterhvert blir du kvitt søtsuget. For meg skal det ekstremt lite til å trigge sukkerbehovet - kanskje bare et eple - så jeg holder meg stort sett unna frukt også.

Når du har matvarene på plass, er det viktig å finne ut hvor mye/lite du må spise for å gå i underskudd. Legg deg omtrent på minus 500 pr. dag, det vil gi et moderat og jevnt vekttap. Om du spiser for lite, vil du før eller siden sprekke og det gir deg hverken motivasjon eller gode følelser. :) Du kan gjerne bruke MyFitnessPal til dette eller andre apper som man anbefaler.

Det stemmer også at man trenger mer energi når man trener, men det skal ikke mye til før man har "spist opp" en treningsøkt, så vær obs her. Mange får forholdsmessig større apetitt av å trene og spiser derfor mer. Så lurer de på hvorfor de legger på seg, "de har jo trent så mye i det siste". Mange tenker at det er økt muskelmasse, men det er det ikke - det er svært begrenset hva en kvinne kan øke av muskelmassen, selv under optimale trenings- og kostholdsforhold.

Lykke til, dette klarer du helt sikkert! Veldig bra at du har tatt tak i det dårlige kostholdet ditt!

Anonymous poster hash: 4b03e...546
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er litt uenig med siste taler. Det er absolutt slik at du vil oppleve et slags psykisk ubehag ved å stramme inn såpass på kostholdet ditt, men du skal ikke trenge å gå sulten hele tiden.

Jeg ville spist mer proteiner, begrenset mengden av karbohydrater i form av ris, brød, mel, pasta - det vil si la karbohydratene komme fra grønnsaker og eventuelt et par knekkebrød eller rusgsprø. Dropp sukker fullstendig, det er tungt i begynnelsen men etterhvert blir du kvitt søtsuget. For meg skal det ekstremt lite til å trigge sukkerbehovet - kanskje bare et eple - så jeg holder meg stort sett unna frukt også.

Når du har matvarene på plass, er det viktig å finne ut hvor mye/lite du må spise for å gå i underskudd. Legg deg omtrent på minus 500 pr. dag, det vil gi et moderat og jevnt vekttap. Om du spiser for lite, vil du før eller siden sprekke og det gir deg hverken motivasjon eller gode følelser. :) Du kan gjerne bruke MyFitnessPal til dette eller andre apper som man anbefaler.

Det stemmer også at man trenger mer energi når man trener, men det skal ikke mye til før man har "spist opp" en treningsøkt, så vær obs her. Mange får forholdsmessig større apetitt av å trene og spiser derfor mer. Så lurer de på hvorfor de legger på seg, "de har jo trent så mye i det siste". Mange tenker at det er økt muskelmasse, men det er det ikke - det er svært begrenset hva en kvinne kan øke av muskelmassen, selv under optimale trenings- og kostholdsforhold.

Lykke til, dette klarer du helt sikkert! Veldig bra at du har tatt tak i det dårlige kostholdet ditt!

Tja.... Mulig jeg hørtes ut som jeg anbefaler folk å sulte seg. Det var ikke det jeg mente altså. Men å ha en periode der sultfølelsen er omfattende etter å ha startet opp trening og lagt om kostholdet, det er helt naturlig. Rådet om litt mer proteiner er nok helt rett. Hva med å legge til en proteinrik smoothie i dietten?

Anonymous poster hash: 5aa3f...3b7

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut salat og pasta til middag med ulike typer grønnsaker. De metter godt og du kan spise mye av de uten å tenke på kaloriinnhold.

Anonymous poster hash: 7ba69...878

Skrevet

Syntes i hver fall frokosten din var litt skrall, legg på litt proteiner og fett her så starter du dagen med litt mer å gå på i hvert fall... Sørg også for å ikke gå på trening sulten (nå vet jeg jo ikke når på dagen du trener) men for å kunne yte bra på brening så er det viktig å ha nok energi, så kan man heller være litt mer sulten utover kvelden....

Skrevet

Takk for mange gode tips! Jeg skal laste ned den appen dere nevner..

Jeg prøver dog å kutte ut alt av sukker, foruten fruktsukker. Og så sprakk jeg jo ift. blåbærsyltetøyet. Jeg er som en narkoman når det kommer til sukker, så det skal ekstremt lite til for meg også før sukkersuget mitt blir trigget..

Nå er det straks helg, og jeg lurer på om dere har noen gode erstatninger for smågodt og annet godt?

AnonymBruker
Skrevet

- Grønnsaker med kesam
- Eple og kesam (eventuelt fruksalat)
- Nøtter

Anonymous poster hash: 526cb...6c2
AnonymBruker
Skrevet

Nøtter er sunt, men det skal veldig lite nøtter til før man har spist mange kalorier. Jeg bare nevner det, siden det ser ut som mange tror man kan spise ubegrenset av det når man forsøker å gå ned i vekt....

Skrevet

Nøtter er sunt, men det skal veldig lite nøtter til før man har spist mange kalorier. Jeg bare nevner det, siden det ser ut som mange tror man kan spise ubegrenset av det når man forsøker å gå ned i vekt.... Anonymous poster hash: 4b03e...546

Det er sant, fordi de inneholder mye fett. Men dette er sunt fett, og skal visst også ifølge noen være bra for vektnedgang. Hvis man spiser nøtter ofte lønner det seg imidlertid å begrense mengden til for eksempel en håndfull, slik at det ikke blir så mye kalorier :)

Skrevet

Hiv mer pålegg på rugsprøen!

Det er lite kalorier i for eks kalkun eller kullingskinke, og da kan du fint ha 3-4 skiver på hver rugsprø. Mer proteiner =mettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...