Gå til innhold

(ex)samboer har tatt opp gjeld i mitt navn.. Hva skal jeg gjøre?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i prosessen med å gå fra hverandre, og i den anledning oppdaget jeg helt tilfeldig at mannen jeg har bodd sammen med har tatt opp MASSE lån og kredittkort i mitt navn, dette har altså gått til inkasso og videre blitt betalingsanmerkninger.. Jeg sitter altså i saksa.

Hvordan kunne dette gå? Vel, vi har hatt delt økonomi, men ellers stolt fullt og helt på hverandre. Dvs, han har hatt tilgang til alt av bankID, mobil, personnummer, nettbanken min, osv. Han kommer hjem fra jobb tidligere enn meg og har alltid hentet posten. Mobilabbonemanget mitt har jeg hatt lenge (dvs jeg har ikke forsøkt å få noe nytt siden jeg fikk disse anmerkningene), jeg har ikke søkt om lån eller noe, så jeg har ikke oppdaget det. Hadde ikke tenkt på at han kunne gjort noe sånt, men han har gjort alt over nett når han har vært blakk og i perioder hvor jeg har vært bortreist.

Han sier nå at han er angrende synder, men han har ikke mulighet til å betale meg. Han har selv masse gjeld og anmerkninger (derfor vi har hatt delt økonomi), han prøver å betale, men det er vokst over hodet.

Hans gjeld driter jeg jo i, det får han ta seg av selv, men jeg vil jo gjerne få fjernet de betalingsanmerkningene jeg har på meg.

Går det ann at han overdrar gjelden min på noen måte? Altså "overføre" gjelden i mitt navn til han, slik at han står som den ansvarlige for gjelden? Finnes en slik mulighet siden jeg ikke har godkjent dette?

Han har sagt seg villig til å gjøre dette om det går, men jeg aner i såfall ikke hvordan det kan gjøres. Jeg hørte at en fjern kollega på jobb hadde en søster med en slik samboer, hun hadde gått til gjeldsrådgiver og han hadde hjulpet henne med å få overført gjelda på den som faktisk hadde tatt den opp.

Jeg har ingen som helst slags mulighet til å få betalt ned denne gjelden selv, den er på flere hundre tusen kroner og ingen kan hjelpe meg (foreldrene mine er døde). Hans foreldre er også gjeldsslaver og kan ikke ta opp lån for å hjelpe ham.. Mitt eneste håp er at de som skal ha pengene sine heller kan kreve de av den mannen..

Hva tror dere??

Anonymous poster hash: 9da23...f43
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du går naturligvis til politiet og anmelder det, hvis ikke risikerer du å måtte betale.

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Du må anmelde han for at det skal kunne ordne seg ihvertfall. Ta opp på bånd at han innrømmer hva han har gjort, evt få han til å signere noe (helst foran vitner) før du sier at du anmelder han. Det er IKKE ulovlig å ta opp samtaler som man selv deltar i.

Anonymous poster hash: 164f4...891
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden hadde du delt økonomi med denne mannen når du visste han var slik?

Anonymous poster hash: 5cb3e...183
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må anmelde han for å bli kvitt dette.

Var selv i samme situasjon selv, men da med min mor som hadde tatt opp masse gjeld og handlekontoer i mitt navn uten at jeg ante noe som helst før jeg fikk inkasso og betalingsanmerkninger! Uansett, ble rådet av advokat og anmelde forholdene, noe som jeg gjorde.

Anonymous poster hash: 5ea97...039
  • Liker 10
Skrevet

Så lenge du har gitt ham alt av Bank ID etc skal det mye til at du kommer unna. Du har jo brudt alle vilkår fra banken. Han er ansvarlig overfor deg, men du er ansvarlig overfor bank etc. Overføre til ham kan du kun gjøre dersom långivere godtar det, og det gjør de neppe når han selv har anmerkninger og manglende betalingsevne.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har gitt ham alt av Bank ID etc skal det mye til at du kommer unna. Du har jo brudt alle vilkår fra banken. Han er ansvarlig overfor deg, men du er ansvarlig overfor bank etc. Overføre til ham kan du kun gjøre dersom långivere godtar det, og det gjør de neppe når han selv har anmerkninger og manglende betalingsevne.

Jeg hadde aldri gitt moren min Bank ID, men likevel så fikk hun tatt opp lån i mitt navn pga hun kan personnr mitt, og hun forfalsket underskriften min.

(har null kontakt idag, 10 år etter)

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde aldri gitt moren min Bank ID, men likevel så fikk hun tatt opp lån i mitt navn pga hun kan personnr mitt, og hun forfalsket underskriften min.

(har null kontakt idag, 10 år etter)

Ja men da er jo din situasjon annerledes enn trådstarters...
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke du vært på nettbanken i løpet av de siste månedene?

Lån blir utbetalt til din konto og ikke samboeren din sin. Det vil jo vises i nettbanken at det har kommet inn penger på deg. Jeg vet ikke om han har tappet deg over en periode eller overført hele lånet(lånene) til seg selv, men det vil du jo kunne se når du skulle betale en regning.

Hvis lånet er kommet inn på hans konto er jo feilen gjort av låneinstansene.

Anonymous poster hash: 600f5...50f

• Liker 8
Skrevet

Jeg har alt av kodebrikker og koder til min samboer... når han er på jobb reiser er jeg inne på hans kontoer og overfører og styrer.

Han bryr seg ikke, bare glad jeg har stål kontroll på økonomien.

Men jeg kunne aldri aldri aldri gjort noe for å skade han uansett.

Skrevet

Du må anmelde han for å bli kvitt dette.

Var selv i samme situasjon selv, men da med min mor som hadde tatt opp masse gjeld og handlekontoer i mitt navn uten at jeg ante noe som helst før jeg fikk inkasso og betalingsanmerkninger! Uansett, ble rådet av advokat og anmelde forholdene, noe som jeg gjorde.

Ja men da er jo din situasjon annerledes enn trådstarters...

Ja her er en vesensforskjell som er svært viktig i denne forbindelse.

AB ble svindlet av sin mor som forfalsket underskriften hennes. Det er ulovlig å forfalske andres signatur. AB kan derfor ikke være ansvarlig for gjelden.

TS derimot, har brutt med bankens (antagelig) klokkeklare krav om at BankId ikke skal oppgis til andre.

Her f.eks hentet fra DNBs avtalevilkår for BankId:

"PersonBankID er personlig og skal ikke overdras eller på annen måte overlates til eller brukes av andre enn Kunden. Passord, personlige koder og andre sikkerhetsprosedyrer må ikke røpes for noen, heller ikke overfor politiet, Banken eller husstandsmedlemmer."

I det du gir fra deg bankId til noen andre må det ansees som at du gir dem rett til å signere for deg, likt hva en fullmakt ville vært på papir. Om den stjeles eller brukes mot din vilje er saken en annen. Men TS sier jo selv at hun har latt han ha tilgang til alt. Selv ved tyveri vil det nok kunne stilles spørsmål ved bruk, fordi det er personlig passord knyttet til brikken som kun DU i teorien skal vite.

Det kan nok bli tøft å komme unna dette. Anmeldelse hjelper lite i og med at HAN ikke har gjort noe galt juridisk sett. Det er hun som har brutt bankens vilkår og gitt fra seg opplysninger ingen andre skal ha tilgang til. Moralsk sett har han selvsagt gjort noe alvorlig galt i å påføre sin samboer hundre tusner i gjeld. Men jeg tror ikke man kommer langt i retten med dette.

Men - jeg bare tror - så var jeg deg TS ville jeg kontaktet advokat for å se på hvilke muligheter du har for å kreve tilbake pengene. Få gjerne eks'en til å signere et papir som sier hvor mye gjeld han faktisk har tatt opp i ditt navn på vegne av deg, og at han skylder deg disse pengene. Da kan de kanskje kreves inn som privat gjeld. Hvis han ikke sier seg enig at han skylder deg pengene vil jeg tro det blir svært vanskelig å få pengene fra han.

Men alt dette er jo den risikoen du tar når du bryter bankens vilkår og overlater signaturretten din til andre helt frivillig. Sånn sett er bankId kanskje litt for lettvint, fordi TS sikkert ikke er alene om å ikke ha nok respekt for hva bankId faktisk er og gjør.

Vi er nå gift og har helt felles økonomi, men vi kjenner da ikke hverandres bankId av den grunn! Det er ikke lov. Men vi har kontoer som er satt opp slik at begge har full tilgang til de (en eier, den andre har full disponentrettighet). Slik kan jeg/han logge inn i nettbanken med egen ID og ha tilgang til alle felles kontoer, betale regninger, overføre mellom de osv. Det er INGEN GRUNN til å overlate bankId til andre.

Beklager en negativ realitetsorientering her, men dette er alvorlig da det kan ende i nettopp slike situasjoner som TS nå er i. Men kontakt advokat og se om det er noe som kan gjøres på annet vis.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

For å overføre gjelden må de du skylder pengene gå med på det, og slik du beskriver eksens økonomi er det lite sannsynlig, fordi de vet at det er større sjanse for å få pengene sine ved å opprettholde kravet mot deg.

Alterativ nummer to er å anmelde, men også her kan du få problemer, fordi du har brutt bankens vilkår, ved å gi ut passordet ditt.

Og så skjønner jeg heller ikke hvordan du ikke kan ha oppdaget dette, når det gjelder utvidelse av et eksisterende bankforhold, er du aldri inne i nettbanken din selv?

Anonymous poster hash: 62622...63e
  • Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Ærlig talt folkens. BankId, kodebrikke, minibankkode og slike ting er faktisk personlige. Deler du dette med andre løper du en risiko.

Dersom man trenger adgang til andres kontoer så kan dette ordnes med ekstra kort, nettbank til samme konto som disponent og da bruker man sitt eget kort, sin egen BankId og sitt eget kodekort.

Det du må gjøre er å få mannen til å signere på en skriftlig tilståelse av at han har misbrukt din tillit og at han skylder kroner x til deg. Da kan du opprettholde kravet overfor han slik at du kan kjøre saken til namsmannen for dekning i nåværende eller fremtidig inntekt.

Og så har du vel lært at så naiv er det ikke lov å være. Du er svindlet ja, men du har tilrettelagt for svindelen selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier som flere her, nemlig at du selv har lagt forholdene til rette for å ha blitt svindlet.

Jeg skulle like å se den kreditoren som lar din X overta gjelden når det er lettere og sikrere å inndrive pengene fra deg.

Hva tenker du selv ts, etter å ha lest svarene her?

Anonymous poster hash: 922ae...03b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at dere som er så fordømmende mot en som valgte å stole på sin samboer minner litt om de som sier Du BA jo om å bli voldtatt når du ble med ham hjem....

Det ER en risikosport å ha tillit til andre. Uten at det betyr at man får et bedre liv ved å ha mistillit til alle...

At hun har gitt ham nettbanktilgang uten å kontrollere hans disposisjoner betyr ikke at han kan gjøre hva han vil uten at det får konsekvenser for ham. Jeg ville anmeldt saken.

(Selv må jeg innrømme at jeg har tilgang til BankID for fire familiemedlemmer. Uten at noen av disse noen gang har angret på det...)

Anonymous poster hash: 26449...122
  • Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes at dere som er så fordømmende mot en som valgte å stole på sin samboer minner litt om de som sier Du BA jo om å bli voldtatt når du ble med ham hjem....

Det ER en risikosport å ha tillit til andre. Uten at det betyr at man får et bedre liv ved å ha mistillit til alle...

At hun har gitt ham nettbanktilgang uten å kontrollere hans disposisjoner betyr ikke at han kan gjøre hva han vil uten at det får konsekvenser for ham. Jeg ville anmeldt saken.

(Selv må jeg innrømme at jeg har tilgang til BankID for fire familiemedlemmer. Uten at noen av disse noen gang har angret på det...)

Stole på samboeren ja, men å gi bort bankId når det er andre måter for samboeren å få tilgang til kontoen på blir for teit.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare mene at vi er fordømmende. Å se realistisk på situasjonen vil jeg kalle det. Å ifølge bankens regler har desverre ikke ts noe å stille opp med nå.

Det er greit å være godtroende, men man bør likevel ikke risikere sin egen økonomi på det.

Anonymous poster hash: 922ae...03b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne saken er nok ikke like enkel som enkelte later til å tro her. Selv om hun har gitt ham adgang til nettbank, endrer ikke det faktum om at han har tatt opp lån i hennes navn - hvilket går under bedrageri og er straffbart. Å oppgi nettbankspassord til noen er derimot ikke straffbart, bare veldig dumt mtp sikkerhet og rettigheter ovenfor banken. Det er heller ikke straffbart å være naiv. Du har ikke gjort noe galt i lovens forstand, men det har han. Du kan helt klart anmelde dette.

Anonymous poster hash: db7cc...8d6

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Denne saken er nok ikke like enkel som enkelte later til å tro her. Selv om hun har gitt ham adgang til nettbank, endrer ikke det faktum om at han har tatt opp lån i hennes navn - hvilket går under bedrageri og er straffbart. Å oppgi nettbankspassord til noen er derimot ikke straffbart, bare veldig dumt mtp sikkerhet og rettigheter ovenfor banken. Det er heller ikke straffbart å være naiv. Du har ikke gjort noe galt i lovens forstand, men det har han. Du kan helt klart anmelde dette.Anonymous poster hash: db7cc...8d6

Ikke i lovens forstand nei, men hun har gjort det umulig for banken å hjelpe henne ved å bryte vilkårene for nettbank, BankId og minibankkort.

Så lenge han er villig til å vedkjenne seg gjelden - som flere har påpekt, skrive denne over på seg og få dette tinglyst - så er det jo håp. Men her er hun avhengig av hans gode vilje.

Både trådstarter og mannen er luksusfellekandidatet - hun fordi hun er så sløv at hun gir sine bank opplysninger til en mann som allerede er forgjeldet med foreldre som også er forgjeldet og uten kredittverdighet og han fordi han åpenbart ikke forstår at gjeld må betales.

Så selv om ikke noen lov er brutt av trådstarter så har hun gjort noe helt utrolig dumt og straffen for det kan være lang tid som gjeldsslave.

AnonymBruker
Skrevet

Dert største problemet her er vel at TS ga bort bank id til en person med store betalingsproblemer og forventet at han skulle klare å ikke missbruke hennes penger. Jeg tror ikke en person med normale grenser for dette hadde missbrukt noe informasjon på denne måten.

Anonymous poster hash: ec718...d53
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...