AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #1 Skrevet 12. mars 2014 Hvor mye er det vanlig å gi i konfirmasjonsgave til nevø/niese når man er bedt til både middag og kaffe? Og hvor mye er det vanlig å gi til fetter/ kusine når man er bedt til både middag og kaffe? Her snakker vi om gave fra en familie til konfirmanten, og to forskjellige konfirmasjoner. Og det er en dobbeltkonfirmasjon hvor man ikke kjenner den andre konfirmanten, er det da vanlig å gi også denne en gave?Anonymous poster hash: bab09...528
Gjest Gemini7 Skrevet 12. mars 2014 #2 Skrevet 12. mars 2014 (endret) Vi har gitt 1000 kr til mine nevøer da de har konfirmert seg de siste par årene.. Men synes ikke man skal gi mer enn økonomien tillater, rett og slett.... Jeg så at tantene og onklene fra andre siden i den ene konfen ga 500 f.eks. Kommer og litt an på hvor mange tantabarn man har, 2 eller 10. .liksom.. Vet ikke hvordan jeg ville gjort det om jeg kjente bare en konfirmant i en dobbeltkonf... kanskje gi en liten ting til den "ukjente"? Bare en liten oppmerksomhet? Endret 12. mars 2014 av Gemini7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #3 Skrevet 12. mars 2014 1000 er greit, så lenge økonomien tilsier det:) Anonymous poster hash: 22c61...bb9
Luckiness Skrevet 12. mars 2014 #4 Skrevet 12. mars 2014 Siden du nevner at du både er bedt til middag og kaffe, tenker du da at man gir mer ut i fra hvordan man er invitert? Altså at du ville gitt mer om du er bedt til både middag og kaffe, og ville gitt mindre dersom du var invitert til kaffe? Husk isåfall at det sikkert er foreldrene til konfirmanten som står for betaling av evt lokale, mat osv. Så økonomien kan ha noe å si for hvor mange de har mulighet til å invitere til "alt" (middag + kaffe). Og at gjerne ikke konfirmanten selv har valgt hvem som skal komme til middag og hvem som kommer til kaffe. (Er ikke sikkert du mente det slik, men i tilfelle). Jeg tenker at 1000kr er passende. Men at du må gi etter hvilken økonomi du har. Er man student eller uten jobb f.eks, så er det jo gjerne ikke alltids like lett å bruke 1000 + kr. Jeg ser ikke noe forskjell på beløp til fettre/kusiner og nieser/nivøer, men det kommer jo gjerne an på hvilket forhold du har til dem. Til denne ukjente konfirmanten ville jeg gitt en liten oppmerksomhet (som hun over meg skriver), eller gitt en 200lapp dersom du vil gi penger.
Wildone Skrevet 12. mars 2014 #5 Skrevet 12. mars 2014 Siden du nevner at du både er bedt til middag og kaffe, tenker du da at man gir mer ut i fra hvordan man er invitert? Altså at du ville gitt mer om du er bedt til både middag og kaffe, og ville gitt mindre dersom du var invitert til kaffe? Husk isåfall at det sikkert er foreldrene til konfirmanten som står for betaling av evt lokale, mat osv. Så økonomien kan ha noe å si for hvor mange de har mulighet til å invitere til "alt" (middag + kaffe). Og at gjerne ikke konfirmanten selv har valgt hvem som skal komme til middag og hvem som kommer til kaffe. (Er ikke sikkert du mente det slik, men i Tenkte ikke slik, men tok det med i fall noen av dem som svarer tenker slik. Greit å få mange synspunkter på saken.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. mars 2014 #6 Skrevet 12. mars 2014 I vår slekt ville 4-500 kr vært en ok presang fra søskenbarn til søskenbarn. MEN om man er ett par/familie som kommer i konfirmasjonen, og begge de voksne jobber fulltid ville jeg nok sagt mellom 500 og 1000 kr.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #7 Skrevet 12. mars 2014 Her har jeg gitt 1200,- til min nevø, så jeg tror rundt 1000,- er normalt. Og for meg er nieser/nevøer mye nærmere enn søskenbarn, jeg har feks kun vært bedt i konfirmasjonen til ett av mine åtte søskenbarn, derfor ville jeg nok gitt kun 200-500 dit (men normalt blir det her spleisegave med mine søsken/foreldre).Anonymous poster hash: 15992...dde
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #8 Skrevet 12. mars 2014 Mine tantebarn kommer trolig til å få 10 000 i konf.gave. Jeg har spart en liten sum til dem jevnlig siden de ble døpt, og får bare de to tantebarna på min side.. Og jeg elsker dem som mine egne (de oppfører seg også som søsken med mine barn). Ellers er jeg vant med 500-1500 fra tanter og onkler.Anonymous poster hash: 51fff...9df
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2014 #9 Skrevet 12. mars 2014 I år er det bare en jeg kjenner så godt at jeg skal gi gave til og det blir ikke mer enn 200kr.
happiest Skrevet 12. mars 2014 #10 Skrevet 12. mars 2014 Jeg fikk selv gave av en tante og onkel til verdi på ca 1500kr. Av de andre tantene/onklene så fikk jeg ca. 1000 og så hadde dere barn (mine fetre og kusiner) spleiset sammen en mindre gave til omtrent 500kr (om jeg skulle tippet pris). Men tror kusinene/fetrene mine ga ekstra utenom fordi de har kjæreste/samboer og fordi vi har mye kontakt, i forhold til hva andre kusiner/fetre har. Men du må ikke gi mer enn du har råd til! Synes det er greit å gi en liten gave til den andre konfirmaten, siden de spleiser konfirmasjon. Men synes ikke det skal være for mange kronene, for du ville jo faktisk ikke gitt noe til denne personen hadde det ikke vært for at de spleiset. En tohundrings synes jeg er passende.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #11 Skrevet 8. januar 2016 Synes ikke det er nødvendig å gi noe til en konfirmant man ikke kjenner, bare fordi de har konfirmasjon i samme lokale. Ville gitt 500-1000 til nieser/ nevøer, mindre til søskenbarn (spleiset med mine søsken f eks). Synes dere man skal gi mer hvis man er to voksne og to barn, enn hvis man bare er to voksne? (Siden kuvertprisen da blir f eks 1000,- , og bare 600,- hvis man er bare et par. Noen tenker at man skal gi ca kuvertprisen i bryllup, men er dette vanlig i konfirmasjoner? Anonymkode: 16f9b...d8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå