Gå til innhold

Klaget på inkassovarsel, hva skjer om saken går til forliksrådet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått et lite krav på 350 kroner, men det er et krav jeg aldri skulle ha hatt i utgangspunktet.

Jeg klaget på saken for et par uker siden, men de valgte da å "opprettholde kravet". Det er mulig det faller bort før det kommer til forliksrådet men jeg lurer egentlig bare på hva som skjer videre nå?

Hvis saken går til forliksrådet og jeg møter opp der og vinner, vil jeg slippe å betale.

Men hva skjer om jeg møter opp og taper? Vil det bli ekstragebyrer på grunn av dette? Eller vil jeg kun måtte betale det orginale kravet?

Anonymous poster hash: 60d99...c69
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En behandling i forliksrådet koster 860 kr. Hvis du taper, må du sannsynligvis betale dette i tillegg. Bruker motparten advokat, kan du risikere å måtte betale motpartens advokatutgifter også.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, blir så irritert... Blir man "alltid" dømt til å betale gebyret?

Gjest constance90
Skrevet

Nei, der er gjerne jeg dørmatta men jeg hadde betalt de 350kr for å unngå de 3500kr det kan koste i saksomkostninger.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, der er gjerne jeg dørmatta men jeg hadde betalt de 350kr for å unngå de 3500kr det kan koste i saksomkostninger.

Jo, det er jo en "selvfølge". Men blir samtidig så forbanna på det, dette er ikke første gangen jeg har fått krav som er helt hinsides og man legger seg jo nesten konsekvent ned bare for å slippe ytterligere trøbbel. Det er jo rett og slett ran på høylys dag...

Gjest constance90
Skrevet

Jo, det er jo en "selvfølge". Men blir samtidig så forbanna på det, dette er ikke første gangen jeg har fått krav som er helt hinsides og man legger seg jo nesten konsekvent ned bare for å slippe ytterligere trøbbel. Det er jo rett og slett ran på høylys dag...

Ja det forstår jeg. Men hvis du mener det er noe du ikke skal betale for er det en sak som burde være løst for inkassovarselet kom.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at man enten vinner eller taper. Man kan inngå et "forlik" - altså komme til en enighet for begge parter. Men ingen av partene trenger å godta avgjørelsen til forliksrådet. Saken kan kjøres videre.

Har selv vært oppi forliksrådet mot et inkassoselskap fordi jeg var alvorlig syk og kunne ikke betale for meg. Hadde dokumentasjon og alt. Alt jeg fikk var skyhøye gebyrer og avbetalingsplan med utsettelse slik at jeg faktisk kunne betale etter hvert.

De stiller bare opp med en advokat eller sakbehandler som nekter å godta det meste så det kan lønne seg å betale 350 spenn for deg. Men det er ikke slik at du betaler utgifter for deres advokat osv. De krever deg for det du skylder, som regel også for omkostninger. Dette beskriver de i klagesaken-altså forliksklagen mot deg med hovedkrav, renter og andre utlegg de har. Så du vet på forhånd hva du kreves.

Anonymous poster hash: 236df...6ca
AnonymBruker
Skrevet

Bruker motparten advokat, kan du risikere å måtte betale motpartens advokatutgifter også.

Det er ikke helt riktig. det kommer an på om motparten krever det dekket i sitt krav. Det kravet får du vite om når saken er er kommet opp hos forliksrådet, altså i brevet du får fra forliksrådet. Denne skal du svare på skriftlig og sende inn. du kan motsette deg hele eller deler av kravet. Det er ikke slik at man automatisk dekker advokatutgifter i slike saker.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det forstår jeg. Men hvis du mener det er noe du ikke skal betale for er det en sak som burde være løst for inkassovarselet kom.

Har ikke vist om det før inkassovarselet kom, det gikk 9 måneder uten noen som helst form for kommunikasjon mellom eller noen som helst form for brev som ble sendt. Første gangen jeg så kravet var da jeg fikk brevet fra Lindorff.

Gjest constance90
Skrevet

Har ikke vist om det før inkassovarselet kom, det gikk 9 måneder uten noen som helst form for kommunikasjon mellom eller noen som helst form for brev som ble sendt. Første gangen jeg så kravet var da jeg fikk brevet fra Lindorff.

Ja da skjønner jeg du reagerer!

AnonymBruker
Skrevet

Ja da skjønner jeg du reagerer!

Ja... Det er nettopp det. I tillegg til dette har det gått renter på beløpet, jeg skal altså betale det og fordi at de har sittet med fingern i rævva uten å gjøre noe som helst? Uten å varsle meg?

Og etter 9 måneder er det heller ikke noen som husker nøyaktig hva som ble sagt i samtalen. Spesielt ikke resepsjonisten som tar 5000 telefoner i året, eller mer?...

Gjest constance90
Skrevet (endret)

Ja... Det er nettopp det. I tillegg til dette har det gått renter på beløpet, jeg skal altså betale det og fordi at de har sittet med fingern i rævva uten å gjøre noe som helst? Uten å varsle meg?

Og etter 9 måneder er det heller ikke noen som husker nøyaktig hva som ble sagt i samtalen. Spesielt ikke resepsjonisten som tar 5000 telefoner i året, eller mer?...

Kan jeg spørre hva type regning det var? Altså, hvilket selskap?

Endret av constance90
Skrevet

Det er ikke helt riktig. det kommer an på om motparten krever det dekket i sitt krav. Det kravet får du vite om når saken er er kommet opp hos forliksrådet, altså i brevet du får fra forliksrådet. Denne skal du svare på skriftlig og sende inn. du kan motsette deg hele eller deler av kravet. Det er ikke slik at man automatisk dekker advokatutgifter i slike saker.

Merk at jeg skrev "kan".

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hva type regning det var? Altså, hvilket selskap?

Ombestilte legetime litt i siste liten pga overtidsjobbing. Fikk beskjed om at det var greit av resepsjonisten, videresendt til Lindorff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...