mandel92 Skrevet 12. mars 2014 #1 Skrevet 12. mars 2014 Så jeg bor alene og har problemer med å få i meg skikkelig middag, det går mye i fjorland og annen ferdigmat. Jeg synes disse er greie fordi de er tilpasset en person, men så er de ganske dyre også. Jeg skulle gjerne laget meg mer ordentlig mat, men hvorfor kommer alt i så store pakninger?! Jeg trenger ikke 6 pitabrød, 400 g karbonadedeig, 300 g kyllingfilet osv. Så når jeg først kjøper slik mat ender jeg ofte opp med å spise opp alt på en gang (fra jeg var liten av har jeg fått streng beskjed om å spise opp maten min, litt tvangstanke), altså om jeg kjøper 400 g karbonadedeig, så spiser jeg 400 gram, kjøper jeg 6 tortillalefser, så spiser jeg alle 6. Og et annet problem; jeg har ikke fryser. Noen som har noen tips til meg? Matbudsjettet mitt er gigantisk i og med at jeg kaster mye mat og kjøper dyre produkter. Egentlig så kan ikke jeg ha mat liggende i huset fordi jeg risikerer å gå på en skikkelig overspisningsmell.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #2 Skrevet 12. mars 2014 Bunnpris har små pakker med laksefilet, ytrefilet av svin, kjøttdeig, kyllingfilet osv. til 15 kroner pr pakke Anonymous poster hash: 2682d...5b2 2
dillyduzit Skrevet 12. mars 2014 #3 Skrevet 12. mars 2014 Nå er vi fler som deler kjøkken hos meg men vi har vårt eget ansvar over maten vi kjøper inn. Det jeg gjerne gjør er å spare på resten av maten (fikk også streng beskjed om å spise opp da jeg var mindre) og lage lunsj til dagen etterpå. Putt kjøttdeigen i kjøleskapet etter du har stekt den i en liten pose eller boks og du har lunsj. Fortell deg selv at maten vil bli spist opp, bare ikke den dagen men spredt utover. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #4 Skrevet 12. mars 2014 Bunnpris har små pakker med laksefilet, ytrefilet av svin, kjøttdeig, kyllingfilet osv. til 15 kroner pr pakke Anonymous poster hash: 2682d...5b2 Kan foresten legge til at det går helt fint å legge rester i kjøleskapet, det meste holder seg i noen dager Anonymous poster hash: 2682d...5b2
Supraspinatus Skrevet 12. mars 2014 #5 Skrevet 12. mars 2014 Jeg tror problemet ditt er at du ikke tenker stort nok. Du lager ikke ett måltid om gangen. Da må jo du stå på kjøkkenet hele dagen. Hvis du skal klare å leve av egenlaget mat så må du lage flere om gangen. På en smart måte. Nøkkelen er planlegging. Lag gjerne flere porsjoner av kjøttet/kyllingen/etc om gangen. Del opp i porsjonspakker. Ha i kjøleskap eller frys. Sauser kan du lager større porsjoner av. Grønnsaker lager du for hvert måltid, men du kan også også paraboile/blanchere grønnsaker du har delt opp i biter. Tørk dem og oppbevar dem kjølig. Da går det fort når du skal tilberede dem. Kylling og svin er nydelig å lage "pulled" varianter av der de bakes eller stues på lav varme i lang tid. Dette er ting som det er veldig praktisk å fryse ned i porsjonsposer. Om du planlegger måltidene på søndagen og handler inn alt på mandagen vil du sannsynligvis spare penger i tillegg til å spise sunnere. Da slipper du å falle for fristelsen å kjøpe noe junkfood fordi du hele tiden vet hva du skal ha til middag/lunsj/frokost. 1
Teriyaki Skrevet 12. mars 2014 #6 Skrevet 12. mars 2014 Hvis du lager kyllingsalat, gryterett, kjøttdeig og spagetthi, kyllinggryte etc. så er det bare å kjøpe to-tre bokser med lokk også deler du middagen opp i 3-4 før du setter deg ned for å spise. Sett de andre boksene inn i kjøleskapet og bestem deg for at dette er til lunsj/middag kommende dager. Du kan jo ikke spise 400 g karbonadedeig med tilbehør, da blir du jo stappmett. Planlegg hvor mye du skal spise før du spiser det. Da unngår du kanskje overspisingen? Og ellers så må du bare øve på å ikke spise deg stappmett og på å kunne la maten stå i kjøleskapet til neste dag. 1
mandel92 Skrevet 12. mars 2014 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2014 Takk for fine svar Tror nok jeg må bli flinkere til å planlegge, ja. Men det er litt vanskelig å være sparsommelig når man bor alene. Grønnsaker blir jo dårlig før jeg rekker å bruke de opp, derfor har jeg ikke pleid å kjøpe grønnsaker. Tørrmat har jeg rikelig av, det holder seg ikke lenge, men mat som an rissikere å gå ut på dato spiser jeg nesten opp med en gang, liker virkelig ikke å kaste mat. Skal sjekke ut bunnpris, flaks at det er nærmeste butikk
Supraspinatus Skrevet 12. mars 2014 #8 Skrevet 12. mars 2014 Takk for fine svar Tror nok jeg må bli flinkere til å planlegge, ja. Men det er litt vanskelig å være sparsommelig når man bor alene. Grønnsaker blir jo dårlig før jeg rekker å bruke de opp, derfor har jeg ikke pleid å kjøpe grønnsaker. Tørrmat har jeg rikelig av, det holder seg ikke lenge, men mat som an rissikere å gå ut på dato spiser jeg nesten opp med en gang, liker virkelig ikke å kaste mat. Skal sjekke ut bunnpris, flaks at det er nærmeste butikk Hvis grønnsakene blir dårlige før du får brukt dem opp spiser du for lite grønnsaker. Du trenger ikke å spise 7-8 forskjellige til hvert måltid. Minst 50% av tallerkenen bør være dekket av grønnsaker. Helst mer. Tørrvarer og varer med lang holdbarhet er sjelden spesielt sunne. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #9 Skrevet 12. mars 2014 Det er egentlig ikke så vanskelig, du må bare planlegge litt bedre. Jeg spiser sjelden kjøttdeig eller kylling, men hvis man for eksempel kjøper den minste salmalaksen så er jo det to middager, og den holder seg fint en dag i kjøleskap. I tillegg bruker jeg en del chorizo, den holder seg bra og man kutter av det man trenger. Det bruker jeg mye til pastaretter. Når det gjelder grønnsaker kjøpes det jo ofte per stykk, slik at man kan velge seg ut en eller to per dag. I dag har jeg spist en søtpotet og en halv brokkoli, i morgen skal jeg ha den andre halve brokkolien sammen med purre. Når jeg kjøper biff kjøper jeg et stykke som er passe til to middager, så kjøper jeg en pose ferdigkuttede wokgrønnsaker og deler dette på to dager. Saus og fullkornsris/nudler holder seg bra, så det trenger man ikke tenke på. Anonymous poster hash: 14008...9cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå