Gå til innhold

Får dine barn en bedre eller dårligere barndom enn du hadde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med en mor som hele tiden skulle innprente i meg hvor mye bedre sin barndom var enn min. Hun vokste opp på en liten øy på Vestlandet med kyr og havet og naturen og ingenting å være redd for.

Dette irriterte meg alltid da jeg syntes min barndom i utkanten av Oslo var perfekt, følte meg aldri redd eller begrenset på noen måte.

Nå tatr jeg meg i å tenke det samme for mine barn som vokser opp innenfor ring 2 at, jeg hadde da en mye tryggere og bedre barndom, der barn finn være barn til de var i tenårene, og det ikke fantes smarttelefoner som stjal tiden vår etc...

Tror du alle generasjoner er dømt til å tenke slik? Vil du alltid anse den måten du selv vokste opp på som best?

Anonymous poster hash: df32f...e0a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Ja det tror jeg. Det forandres noe jeg tror menneske ikke setter pris på. Jeg lekte i trær men ser nevøen på 3år er mer interessert i ipaden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det tror jeg. Det forandres noe jeg tror menneske ikke setter pris på. Jeg lekte i trær men ser nevøen på 3år er mer interessert i ipaden.

Men kunne ikke moren din ha sagt noe lignende om din barndom? og tror du ikke barnet ditt kan si akkurat det samme til sine barn? Romantiserer ikke alle vår egen egen barndom?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ungene mine har definitivt en mye bedre barndom enn min.

Anonymous poster hash: f0ef0...3c5
Gjest constance90
Skrevet

Men kunne ikke moren din ha sagt noe lignende om din barndom? og tror du ikke barnet ditt kan si akkurat det samme til sine barn? Romantiserer ikke alle vår egen egen barndom? Anonymous poster hash: df32f...e0a

Jeg hadde en bedre barndom enn mine foreldre og kommer nok til å syns min er bedre enn nevøen min sin. Og det er nok ene og alene at det nettopp var min barndom. Jeg syter enda over barnehager som kutter ned trær og "når jeg var liten" blirbrukt mer enn jeg ønsker. Men ja, vi overromantiserer den. På både godt og vondt

• Liker 1
Gjest Jørild
Skrevet

Mine barn får en mye bedre barndom en meg, så nei, jeg tror ikke vi er dømt til å tenke sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei...

Det som jeg kunne ønske mine barn fikk oppleve var en barndom uten mobiltelefoner, sosiale medier (som mulig mobbearena) og alt kroppsfokuset (som jeg tror det bare blir mer og mer av). Synes også verden virker mer ustabil, nær omverden har blitt mindre trygg + at forurensing og fremtiden generelt også bekymrer meg.

At jeg vokste opp på gård på landet og at barna mine vokser opp i et rekkehus i en liten by tror jeg ikke har så mye betydning. Vi vil ha forskjellige opplevelser i vår barndom, men forhåpentligvis like verdifulle. Vi har nok også bedre økonomi og flere muligheter nå, men levde jo aldri i fattigdom som liten så led aldri noen nød.

Anonymous poster hash: 1505e...39d
  • Liker 2
Skrevet

MIn barndom var så langt fra romantisk som det går an å komme. Sønnen min har hatt en 100 ganger bedre barndom enn meg....... Jeg brøt den sosiale arven.......

• Liker 4
Gjest Mary Quant
Skrevet

Barna mine har desverre fått en dårligere barndom enn jeg hadde.

Jeg vokste opp på landet med en hjemmeværende mor. Masse barn å leke med hver dag. Vi var ute i frisk luft og lekte uansett vær og vind.

En mor som alltid hadde tid til oss og som alltid laget skikkelig mat.

Barne-TV en halvtime på NRK hver dag, ingen mobil, pc eller i-pad.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine har desverre fått en dårligere barndom enn jeg hadde.

Jeg vokste opp på landet med en hjemmeværende mor. Masse barn å leke med hver dag. Vi var ute i frisk luft og lekte uansett vær og vind.

En mor som alltid hadde tid til oss og som alltid laget skikkelig mat.

Barne-TV en halvtime på NRK hver dag, ingen mobil, pc eller i-pad.

Men er dette så fælt da? De vokser jo også opp i en tid da det er ulovlig å slå barna sine, der de fleste kan dra på SFO isteden for hjem til et tomt hus, de vokser opp i et samfunn der de får bli kjent med pappaen sin det første leveåret gjennom pappaperm, de vokser generelt sett opp i rikere hjem med mer materielle goder. Det er mye som har blitt bedre også, og jeg tror dagens barn kommer til å romantisere like mye som oss over sin egen barndom...

• Liker 4
Gjest Mary Quant
Skrevet

Men er dette så fælt da? De vokser jo også opp i en tid da det er ulovlig å slå barna sine, der de fleste kan dra på SFO isteden for hjem til et tomt hus, de vokser opp i et samfunn der de får bli kjent med pappaen sin det første leveåret gjennom pappaperm, de vokser generelt sett opp i rikere hjem med mer materielle goder. Det er mye som har blitt bedre også, og jeg tror dagens barn kommer til å romantisere like mye som oss over sin egen barndom...

Jeg vokste ikke opp i steinalderen.

Det var ikke lov å slå barn den gang heller.

Jeg vil påstå at vi hadde en bedre barndom enn barn idag, ja. Materielle goder er ingenting mot tid sammen med barna. Vi hadde alt vi ønsket oss og trengte - manglet aldri noe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna som blir født nå kommer i hvertfall til å få mye større problemer med vold og økonomiske problemer. Velferdsstaten vil bryte sammen i løped av deres levetid, og folk fra den tredje verden vil skape vold, frykt og nød. Det skulle ikke forundre meg om en islamistgruppe tar over og slakter alle hvite mennesker i et folkemord.

Anonymous poster hash: 17fb7...b23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste ikke opp i steinalderen.

Det var ikke lov å slå barn den gang heller.

Jeg vil påstå at vi hadde en bedre barndom enn barn idag, ja. Materielle goder er ingenting mot tid sammen med barna. Vi hadde alt vi ønsket oss og trengte - manglet aldri noe.

steinalderen... Eller 1972 som det også heter... http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/bld_2006-2009/Nyheter-og-pressemeldinger/pressemeldinger/2008/klart-forbud-mot-avstraffelse-av-barn.html?id=537052

• Liker 2
Gjest åffårno
Skrevet

Det er faktisk ikke mulig for meg å ikke overoppfylle absolutt ethvert punkt på positiv side, så det kan jeg garantere :)

Angående samfunnet idag kontra da så er det mange ting jeg setter stor pris på idag; barn som er i en vanskelig situasjon kan jo nettopp pga teknologi, og økt åpenhet snakke om det de synes er vanskelig - spesielt de mest alvorlige tilfellene.

Og alt av barnevern/offentlig sektor har heldigvis endret seg kraftig siden 70-80tall hvor det fortsatt var rom for endel "eksperimentelle" greier, samt at man idag har økt fokuset på at det er barnets rettigheter og beste som er viktigst - ikke biologisk tilknytning, og det er til stor hjelp for de barn som ikke har det særlig bra.

Før kom jo ikke barn i kontakt med noen, spesielt ikke om de hadde dårlig økonomi(kun en fasttelefon i hele hjemmet hvor alle hørte hva som ble sagt, og gjerne ingen telefon i det hele tatt pga dårlig økonomi).

Idag kan man kontakte hvemsomhelst via PC på skolen om man ikke har en selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna som blir født nå kommer i hvertfall til å få mye større problemer med vold og økonomiske problemer. Velferdsstaten vil bryte sammen i løped av deres levetid, og folk fra den tredje verden vil skape vold, frykt og nød. Det skulle ikke forundre meg om en islamistgruppe tar over og slakter alle hvite mennesker i et folkemord.

Anonymous poster hash: 17fb7...b23

men verden har jo bare blitt fredeligere og rikere opp gjennom årene, det bare virker ikke sånn fordi vi blir mer og mer bombardert med informasjon gjennom media...

• Liker 4
Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

.

Endret av Alt godt
Gjest Vevila
Skrevet

Mine barn får en mye bedre barndom enn meg. Med mindre det inntreffer noe veldig uventet :laugh:

Skrevet

Jeg tror ungene mine får en barndom som ikke er så veldig forskjellig fra min egen.

Jeg hadde ikke hjemmeværende mor (og har heller aldri savnet det), og det får ikke barna mine heller. Men det som er bedre nå, er at det finnes SFO, noe vi ikke hadde da jeg var liten. Det var greit nok på ettermiddagen, men jeg husker fremdeles hvordan jeg stresset de dagene jeg var alene hjemme og begynte sent, og ikke var 100% sikker på klokka...

Ungene mine får også mange flere muligheter enn hva jeg hadde. Vi hadde ett idrettslag, den lokale musikkskolen, og Ten SIng, og det var det. Til sammenligning er barna mine nå med på masse spennende, drar på orkesterturer og cup'er til utlandet, og er ti ganger så bereiste og verdensvante enn jeg var på samme alder. Men jeg hadde det helt greit jeg også, det var ingen krise. Jeg ser bare at mulighetene i Oslo i 2014 er noe helt annet enn det var på bygda på 80-tallet.

På den annen side er det mye vi slapp, som dagens unge må forholde seg til. Den evige mobil-telefonen og sosiale medier, som styrer det sosiale livet på en helt annen måte enn før. Kanskje mange også bli i overkant overvåket, organisert og monitorert av foreldre som ser foreldregjerningen som sitt store kall i livet, og dermed mangler litt frisoner. Verden ligger ikke åpen på samme måte som den gjorde for 20-30 år siden, nå må du ha en bachelor for å få jobb på McDonalds og hoste opp 300 000 i egenkapital for å få en ettroms på Romsås.

Så det er fordeler og ulemper ved alt. Jeg synes min barndom var helt fin, men romantiserer ikke (bortsett fra at musikken var mer fengende på åttitallet). Samme med min mor, hun trivdes også helt greit som barn men lengtet ikke etter å gi meg oppveksten i det småborgerlige miljøet i en småby der alle kvinnene var hjemme med huset (ikke med ungene, stor forskjell der). Men vi har begge vært fornøyde, og det håper jeg ungene også blir. Noe av det viktigste vi gjør som foreldre er vel å lære barna og navigere i den tiden vi faktisk lever i , på godt og vondt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Man vet selvsagt aldri hva som inntreffer, men føler meg overbevist om at mine barn får en bedre barndom enn jeg hadde. Jeg har mange gode barndomsminner og har med meg en del gode verdier fra oppveksten, men det var også noen negative ting som kastet en betydelig skygge. Men noe av det som var mest positivt, var den tette kontakten med storfamilien, og det ser ut til at barna mine får oppleve det samme. Tror det gir mye trygghet for barn, om man bor i nærheten av besteforeldre eller ikke (jeg var bare hos det ene paret besteforeldre noen ganger i året, fordi de bodde langt unna, men det føltes ikke sånn). Og så har jeg flyttet tilbake til hjemstedet mitt, ikke veldig langt unna huset jeg vokste opp i. Og det var et veldig godt sted å være barn. Landlig, men ikke så gokkete at det nesten ikke fantes fritidstilbud f.eks.

Men ville kanskje bekymret meg litt ekstra for det med kroppspress og sosiale medier om jeg hadde jenter, selv om det selvsagt var kroppsfokus på 90- tallet og begynnelsen av 2000-tallet også.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er helt sikker på at mitt barn får en mye bedre barndom enn meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...