AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #1 Skrevet 12. mars 2014 Hei! Vi er et par som begynner å slå oss til ro, og drømmer om å få oss hund. Dama er ganske allerigisk mot katt, ørlite mot hund. Kommer selvsagt til å sjekke opp med de aktuelle rasene om hun reagerer på dem. Riktig nok er vi litt usikre, vil hun reagerer etter dag en eller kan allergien komme etter noen uker? Når det kommer til raser så ønsker vi en hund som er sprek. Gjerne en hund vi kan jogge med, gå på ski med (jeg vil gjerne at hunden kan trekke), og bære kløv. Vi er glad i friluft, og ønsker en hund som kan være med på lange turer, gjerne over flere dager. Allikevel ønsker vi også en hund som ikke MÅ ha alt dette, og kan nøye seg med noen vanlige lufteturer de dagene vi ikke er kjempespreke. Vi ønsker en hund som ikke nødvendingvis er kjempehyper og skal hilse på absolutt alle, men som også er sosial. Familiehund passer vel egentlig ganske bra til beskrivelsen. Jeg har sett på flere, men synes Eurasier eller Samojed (hørt om flere allergikere som ikke reagerer på disse) passer best til hva vi ønsker. Noen som har erfaring fra disse, og kan komme med tips? Jeg synes også Huskeyer er fantastisk fine, men tror rett å slett jeg ikke er sprek nok for en. Finnes det evnt. andre raser som anbefales? Anonymous poster hash: a7ab3...5d6
Gjest Belle âme Skrevet 12. mars 2014 #3 Skrevet 12. mars 2014 Ungarn vizla, dei lukter ikkje hund heller. Alaska husky. Norsk buhund.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #4 Skrevet 12. mars 2014 Jeg har hundeallergi og reagerer ikke på min eurasier. Men jeg tror det kommer veldig an på hva slags allergi man har. Noen reagerer på urinen, andre fettet i pelsen, eller flass og støvpartikler fra dyret. Reagerer man på hudpartikler er det lurt å ha en langhåret hund som røyter et par ganger i året, og få en annen til å ta pelsstellet. Det er umulig å si hvor lang tid det vil ta før allergien blir merkbar, om i det hele tatt. Hvis dere lurer på hvor godt hund tåler rasene dere er interessert i er det lurt å dra hjem til en oppdretter med valper og se om hun får noen reaksjon. Anonymous poster hash: 534e5...d12
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #5 Skrevet 12. mars 2014 Jeg vet ikke hvordan de takler rolige dager hvis du har hatt en lang, sprek periode, men hva med storpuddel? Mer eller mindre garantert allergifrie, spreke hunder som gjerne jogger, kløver og trekker. Minuset er pelstell, men hvis dere ikke skal ha utstillingsklipp er det bare å venne bikkja til barbermaskin med en gang og klippe pelsen etter ønske (feks kort "sportsklipp" som får vokse seg lengre vinterstid) Men som sagt over så har jeg ingen peiling på hvordan de takler rolige perioder etter en sprek periode, men hvis det er interresant så kan dere jo ringe og snakke med forksjellige oppdrettere og høre hva deres meninger er. Anonymous poster hash: 12895...7f7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #6 Skrevet 12. mars 2014 Og så har du meg som er allergisk og reagerer nesten med en gang jeg er i nærheten av andre hunder. Men min tass reagerer jeg aldri på. Så man kan kanskje vende seg til egne hunder, selvom man er allergisk?Anonymous poster hash: 8a164...a62
Gjest Evans Skrevet 12. mars 2014 #7 Skrevet 12. mars 2014 Ta rasevelger testen hos Canis Jeg får nesten alltid opp: Vi har ikke registrert noen raser som passer til alle kriteriene du har oppgitt! Til TS: jeg er god er faring med stor puddel. Snille, smarte, allergivennlige og kan gå lange turer. For din og hunden sin del: dropp puddelklippen. Det ser bare dumt ut. Kortklipt er best
Gjest Skrevet 12. mars 2014 #8 Skrevet 12. mars 2014 Hvis du er innsom Eruasier og Samojed ville jeg også sjekke ut lapphundene om du trenger noe i litt mindre format. Altså størrelse, de er fult ut like aktive og med på tur som de andre rasene!
Gjest pærecider Skrevet 12. mars 2014 #9 Skrevet 12. mars 2014 Storpuddel? Allsidig, lettlært og mange allergikere takler dem bedre. Og de kan gå lange turer, bære kløv, samtidig som de er fornøyde med turer når man har roligere perioder. Og så har de et godt gemytt, intelligente og er idet hele tatt herlige. Var ikke mye fan av pudler før, men etter å ha truffet noen virkelig sjarmerende eksemplarer var jeg helt solgt. Pelsen er vel ulempen, men man må jo ikke ha full puddeøklipp med pom-poms og løvesveis. Holder å dra en barbermaskin over bikkja noen ganger i året.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #10 Skrevet 12. mars 2014 Labrador! Kan brukes til absolutt alt. Jeg er selv allergisk men har hatt hund i alle år. Jeg tar visse forbehold med å stelle pelsen utendørs, skylle litt ekstra i de verste røyteperiodene (2 x i året) og støvsuge ofte. Det går helt fint. Anonymous poster hash: ebaf9...aed 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #11 Skrevet 12. mars 2014 TS her. Må innrømme (mulig jeg banner i kirka her) at Labrador og Storpuddel ikke rangerer høyest over hundene jeg synes er finest. Jeg har alltid hatt sansen for huskey, grønlandshund, alaska malamute, men må nok innse realiteten at selv om vi er glad i friluft, så er vi ikke helt der at vi kan gi de overnevnte et liv som jeg føler passer dem perfekt. Jeg likte finsk/svensk lapphund, og slik som det er nå kommer den opp sammen med samojed og eurasier på toppen. Men, jo mer jeg leser om de forskjellige artene føler jeg at eurasier passer meg/oss best. Den krever ikke like mye aktivitet som samojed/lapphund, og om jeg forstår det rett kan den trives bedre inne, mens samojed/lapphund burde ha hundegård. Hvordan passer eurasier inne? Nå er det også slik at vi flytter til høsten, forhåpentligvis ett sted der vi ønsker å bosette oss (også da vi vurderer å skaffe oss hund). Til å starte med blir vi nok å bo i en leilighet, før vi evnt. kjøper oss et hus. Hvordan vil evnt. en eurasier/samojed/lapphund i en leilighet for en periode (kanskje noen år), før den blir flyttet på? Dere med erfaringer fra samojed/lapphund, MÅ de ha luftegård? Anonymous poster hash: a7ab3...5d6
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2014 #13 Skrevet 12. mars 2014 TS her. Må innrømme (mulig jeg banner i kirka her) at Labrador og Storpuddel ikke rangerer høyest over hundene jeg synes er finest. Jeg har alltid hatt sansen for huskey, grønlandshund, alaska malamute, men må nok innse realiteten at selv om vi er glad i friluft, så er vi ikke helt der at vi kan gi de overnevnte et liv som jeg føler passer dem perfekt. Anonymous poster hash: a7ab3...5d6 Ikke smart å velge rase etter hvor pen man synes den er. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #14 Skrevet 12. mars 2014 TS her. Må innrømme (mulig jeg banner i kirka her) at Labrador og Storpuddel ikke rangerer høyest over hundene jeg synes er finest. Jeg har alltid hatt sansen for huskey, grønlandshund, alaska malamute, men må nok innse realiteten at selv om vi er glad i friluft, så er vi ikke helt der at vi kan gi de overnevnte et liv som jeg føler passer dem perfekt. Jeg likte finsk/svensk lapphund, og slik som det er nå kommer den opp sammen med samojed og eurasier på toppen. Men, jo mer jeg leser om de forskjellige artene føler jeg at eurasier passer meg/oss best. Den krever ikke like mye aktivitet som samojed/lapphund, og om jeg forstår det rett kan den trives bedre inne, mens samojed/lapphund burde ha hundegård. Hvordan passer eurasier inne? Nå er det også slik at vi flytter til høsten, forhåpentligvis ett sted der vi ønsker å bosette oss (også da vi vurderer å skaffe oss hund). Til å starte med blir vi nok å bo i en leilighet, før vi evnt. kjøper oss et hus. Hvordan vil evnt. en eurasier/samojed/lapphund i en leilighet for en periode (kanskje noen år), før den blir flyttet på? Dere med erfaringer fra samojed/lapphund, MÅ de ha luftegård? Anonymous poster hash: a7ab3...5d6 Vi hadde lapphund. Inne - ikke i luftegård. Annet alternativ: Alaskan malamute. Ønsker meg en sånn selv. Anonymous poster hash: de2ab...1cc
Surriball Skrevet 12. mars 2014 #15 Skrevet 12. mars 2014 Vurdert en belgisk fårehund av noe slag? Min erfaring er at de er allsidige og lettrente, og blir like gjerne med på lange turer som litt kortere. De krever mer mentalt, men med tanke på hvilke hunder du vurderer fra før så tror jeg ikke en belger fra riktig kennel er for mye hund. Så lenge du orker å bruke litt tid på hjernetrim også, lære hunden ting, er belgeren en flott familiehund
Gjest tuppesjura Skrevet 12. mars 2014 #16 Skrevet 12. mars 2014 Gå for eurasier. Det har vi og er veldig fornøyd med valget. Går helt fint om han ikke får tur, menblir i ekstase når han ser jeg kommer i treningsklær. Vår hund lager heller ikke mye lyd, noe som jeg synes er en stor fordel.
Gjest Skrevet 12. mars 2014 #17 Skrevet 12. mars 2014 Dere med erfaringer fra samojed/lapphund, MÅ de ha luftegård? Anonymous poster hash: a7ab3...5d6 Ikke noe krav til hundegård gitt! Vi hadde det ikke før eldste var 2 1/2 år, og er først nå i år at han har begynt å være ute sammen med minien. Ellers har det vært en hovedtur på time - halvannen og 3-4 tisseturer rundt nabolaget på ti-femten minutter. Og i helgene blir det fort aktivitet eller langtur, men ikke noe problem om det ikke er det! Jeg har vært syk en uke med eldstemann, da fikk han kun tisse og fem-ti minuttersturer i nabolaget! Var ikke noe problem det. Skaffa en aktivitetsball med godbiter så var det glemt ;-) Er full fart og hurra meg rundt når det skjer noe, og er det stille så sover begge! Har både finsk og svensk lapphund :-)
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #18 Skrevet 12. mars 2014 Ikke smart å velge rase etter hvor pen man synes den er. Nei selvsagt, men igjen så velger man igjen også ikke en rase man ikke synes er pen heller? Spesielt når det finnes raser som har de egenskapene man ser etter, som man også synes ser bra ut. Finnes det steder som lar deg "teste" hundene? Tenker da spesielt på allergi, besøkshjem eller lignende? Evnt. ta turen innom oppdretter? Føler også, og dette gjelder kanskje spesielt eurasier, at oppdretterene "forventer" at de skal bli en utstillingshund og vil følge dem ut livet. Er ikke interessert i dette, ønsker en familie/brukshund, og ikke at den skal bli brukt til avling videre for oppdrettere etc. Og jo, med tanke på kjønn (uansett rase), hann eller tispe? Kastrere/sterilisere eller ikke? Hvor mye kan man forvente i vetrinærutgifter i året, og hva koster forsikring (regner med at det er noe man burde ha?)? Anonymous poster hash: a7ab3...5d6
Wolfmoon Skrevet 12. mars 2014 #19 Skrevet 12. mars 2014 En lapphund trenger ikke en hundegård på noe vis, men jeg vil si at man ikke skal kjøpe seg en hund fra en liten rase om man ikke ønsker å vise den/bruke den i avl. Genpoolen er liten nok som den er, og det er viktig at flest mulig hunder blir vist/brukt i avl hvis de er gode nok for å bevare rasen. Så selv om jeg synes lapphunder er fantastisk, så vil jeg ikke anbefale dem til noen som ikke er villige til å vise dem/la oppdretter vise dem, slik at man kan bevare rasen for fremtiden.
yupyup Skrevet 12. mars 2014 #20 Skrevet 12. mars 2014 Vi har en blanding av labrador og golden retriver. Kan ærlig si at det er en helt fantastisk hund! Det har ei tispe da, og hun er så kjærlig med alle hun møter, både barn og gamle. Snuser kanskje litt for mye i rumpa, men det er det eneste negative. Hun springer med full entusiasme med på mine random joggeturer, og selv om hun ikke er trent, løper hun med hele veien. Ofte 5-10km. Svømme kan hun og! Selv om hun aldri har blitt opplært i det på noen måter er hun rask med å legge seg ut etter oss når vi tar en svømmetur, ellers blir hun stående og observere på kanten, og hvis vi går under vann begynner hun å klynke, og vrimler nervøst rundt på kanten. Vi fikk henne da jeg var 1år, nå er jeg 16, altså er hun 15år. Det faktum at hun har klart seg 15 år ute på både vinter og sommer i bånd synes jeg er helt utrolig. Dessverre begynner helsen hennes å gå litt ned, og det virker som om hun kanskje har problemer med stive hofter. Må bare nevne en ting til. Det siste året har vi latt henne sprade løst rundt ute, akkurat som hun vil uten bånd mens vi er inne. (Bor på stor gårdsplass, og det er ingen problemer med biler/naboer) Og vi har rett og slett bevisst droppet å binde henne om kvelden, for at hun og katten skal kunne sove sammen i vedskjulet og på låven. (Hun har blitt rene mammaen til pusekatten ) Og den ene kvelden var det noen rundt her for å stjele antageligvis (vært mye sånn den siste tiden her) og de lyste rundt i alle vinduene for å sjekke om noen var hjemme. Plutselig hører vi ekstrem bjeffing og knurring, slik at alle våkner i huset. Når vi kommer oss bort til nærmeste vindu ser vi en mann som løper nedover bakken mens hunden knurrer og bjeffer i vei, og så hører vi bare en bil som kjører vekk i en ekstrem fart. Viser seg at vi ikke bare har kose/familie/treningshund, men også vakthund! Uff, nei. Nå skrev jeg alt for mye. Ville bare få frem at vår hund passer antageligvis til alt du trenger den til. (Ooog.. Fine vofsen vår fikk 9 friske og fine valper for 5-6år siden, som i dag lever i beste velgående, og er mye større enn mora selv. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå