Gå til innhold

Noen som er gode på ferie og feriepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha full ferie (5 uker) for første gang i år og jeg lurer på hva jeg vil få utbetalt i juni. På min arbeidsplass trekkes all ferie i juni og vi får utbetalt feriepenger. Jeg burde helt sikker ha klart å regne ut dette selv, men siden det er første gang og jeg er usikker vil jeg gjerne forsikre meg. Kunne selvsagt ha spurt lønningskontoret, men synes det er flaut at jeg ikke kan dette selv..

Noen her som kan hjelpe meg?

På min siste lønnsslipp for 2013 står følgende tall:

Opptj. feriep: 33.419,10

Brutto månedslønn: 31 458,40

Noen som kan hjelpe meg? Eller trenger dere flere opplysninger?

Anonymous poster hash: 27309...0df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er IKKE flaut å spørre lønningskontoret om dette. Spørsmål om ferie og feriepenger er noe av det de får mest spørsmål om, for det er ikke uten videre enkelt.

• Liker 3
Gjest constance90
Skrevet

Du får utbetalt 33.419,10 kr i juni istedet for ordinær lønn :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får utbetalt 33.419,10 kr i juni istedet for ordinær lønn :)

Nei, det tror jeg ikke stemmer for jeg skal også trekkes for 5 uker ferie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke stemmer for jeg skal også trekkes for 5 uker ferie.

constance90 vet ikke hva hun prater om.

Det vanligste er å regne med 6 virkedager per uke, som betyr at du i tillegg til å trekkes vanlig månedslønn også trekkes 4/26 slik at summen tilsvarer fem uker ferie. Du får da utbetalt kr 33.419,10- 4/26 (av vanlig månedslønn) kr 4.839,75 = kr 28.579.35. Men dobbeltsjekk med lønningskontoret, jeg kan garantere at dette er et veldig vanlig spørsmål - selv fra folk som har vært ansatt i mange år.

Anonymous poster hash: 152a4...271

• Liker 3
Skrevet

Det er vanlig å trekke full månedslønn (31 458,40 i ditt tilfelle) pluss 4/26 av en månedslønn ved fem ukers ferie. Det finnes litt forskjellige metoder for disse beregningene, men 4/26 skal gi deg et noenlunde riktig beløp.

Utregningen til AB over her kan du trygt gå ut fra at stemmer. Hvis det er en annerledes beregningsmåte hos din arbeidsgiver så vil det likevel ikke gi spesielt store utslag i sluttsummen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for god hjelp, det stemmer ganske godt med mine egne overslag faktisk.

Jeg har akkurat sendt mail til lønningskontoret også bare for å være helt sikker.

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å fortsette trenden med dumme spørsmål så har jeg et til. Det er slik at feriepenger er trekkfrie slik at de utbetales i sin helhet?

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var slik at feriepengene du fikk utbetalt var det du hadde tjent opp til jeg ? slik at det er de 33.419,10 som står på TS-sin lønnslipp? Jeg har iallfall alltid fått feriepenger lik den summen?

Anonymous poster hash: fed08...fad
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å fortsette trenden med dumme spørsmål så har jeg et til. Det er slik at feriepenger er trekkfrie slik at de utbetales i sin helhet?

Du trekkes ikke skatt av feriepenger, men andre trekk du kan ha f.eks fagforening.

Anonymous poster hash: a06b9...56e

Gjest pellepirat
Skrevet

Som nevnt av de andre er det nok normalen at man får feriepenger, mndlønn, og så fratrekk fra ferie, slik at utregningen over stemmer nok bra.

Til deg som trodde du fikk beløpet som står på slippen, så stemmer jo det, men man får fratrekk for feriedager.

Hvis man bare går på timekontrakt/ikke har noe fast, så vil man jo få det beløpet, men da har man jo ikke "lønnet" ferie heller.

AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er å regne med 6 virkedager per uke, som betyr at du i tillegg til å trekkes vanlig månedslønn også trekkes 4/26 slik at summen tilsvarer fem uker ferie. Du får da utbetalt kr 33.419,10- 4/26 (av vanlig månedslønn) kr 4.839,75 = kr 28.579.35. Men dobbeltsjekk med lønningskontoret, jeg kan garantere at dette er et veldig vanlig spørsmål - selv fra folk som har vært ansatt i mange år.

Du vet visst heller ikke hva du snakker om. Oppsparte feriepenger er oppsparte feriepenger. Hvor mye man jobber året etter har ikke noe å si for hvor mye man får av beløpet man sparte opp året før. Hun får utbetalt alle feriepengene, men trekket i lønn blir som du sier hvis hun har 5 uker ferie.

Anonymous poster hash: 0f52e...515

AnonymBruker
Skrevet

Du vet visst heller ikke hva du snakker om. Oppsparte feriepenger er oppsparte feriepenger. Hvor mye man jobber året etter har ikke noe å si for hvor mye man får av beløpet man sparte opp året før. Hun får utbetalt alle feriepengene, men trekket i lønn blir som du sier hvis hun har 5 uker ferie.

Anonymous poster hash: 0f52e...515

Jo jeg vet hva jeg snakker om, og hva du føler for å kverulere på kan du få slite med selv. TS skal ha fem uker ferie og det trekkes i juni skriver hun, og utregningen blir deretter.

Skrevet

Jo jeg vet hva jeg snakker om, og hva du føler for å kverulere på kan du få slite med selv. TS skal ha fem uker ferie og det trekkes i juni skriver hun, og utregningen blir deretter.

Har hatt min del arbeidsgivere og jeg er ikke kjent med den regelen du presenterte, jeg har kun opplevd det kverulanten din sier.

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt min del arbeidsgivere og jeg er ikke kjent med den regelen du presenterte, jeg har kun opplevd det kverulanten din sier.

Det kommer jo an på hva slags lønnsordning man har. Dersom det man har utbetalt per måned er fast årslønn/12 så er det vanligst med det som er beskrevet over.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Akuratt da du får feriepengene, så er de trekkfrie, men du betaler skatt av dette beløpet og skatten er fordelt på de andre 11 mnd i året. Så feriepengene er ikke skattefrie, men de er trekkfrie.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...