BlueSky1985 Skrevet 12. mars 2014 #1 Skrevet 12. mars 2014 Da har legen til samboer endelig funnet ut hva som sannsynligvis er grunnen til de kraftige mageproblemene hans den siste tida. Heldigvis er det ikke veldig alvorlig, kun allergi/intoleranse mot masse forskjellig mat. Men det gjør det veldig vanskelig å finne på middagsretter. I tillegg har vi lave inntekter begge to, og dermed lite penger å bruke på mat. Hvis noen har oppskrifter/tips til middagsretter som både er billige, ikke tar flere timer å lage og ikke inneholder følgende, hadde jeg blitt veldig glad. Allergi mot: melk (men kan heldigvis spise ost uten problemer) egg fisk nøtter rotgrønnsaker (dvs alle grønnsaker som ligger under jorda bla poteter og gulerøtter) chili ol. Leter i mange bøker og blogger, men vanskelig å finne noe stort utvalg. Blir kjedelig å kun kunne ha 5 - 6 forskjellige middager i løpet av et år omtrent.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #2 Skrevet 12. mars 2014 Dette er akkurat de samme allergiene som samboeren min har, bare at hun har enda flere... Jeg har ikke mulighet akkurat nå, men jeg skal gjennomgå "kokeboka" mi og sende deg litt av hvert senere. Er du interessert i kaker også? Du sier alle grønnsaker som vokser under jorda; kan han spise løk? Hva med laktosefrie melkeprodukter? Anonymous poster hash: 0c9f2...908
mercury_ Skrevet 12. mars 2014 #3 Skrevet 12. mars 2014 Jeg har samme problemer (unntatt egg), pluss mye mer. Er spent på oppskriftene til AB.
BlueSky1985 Skrevet 20. mars 2014 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2014 Dette er akkurat de samme allergiene som samboeren min har, bare at hun har enda flere... Jeg har ikke mulighet akkurat nå, men jeg skal gjennomgå "kokeboka" mi og sende deg litt av hvert senere. Er du interessert i kaker også? Du sier alle grønnsaker som vokser under jorda; kan han spise løk? Hva med laktosefrie melkeprodukter? Anonymous poster hash: 0c9f2...908 Nei. Han kan ikke spise løk heller. Blir dårlig av det og Er egentlig interessert i alle mulige oppskrifter som mulig jeg :D Bruker mye tid om dagen på å se gjennom kokebøker for å finne noe oppskrifter som kan brukes. Takker for alle oppskrifter jeg får...
Gjest Solsmil Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Jeg har akkurat samme problemer, bare at jeg tåler egg, fisk og nøtter, men har mye annet jeg ikke tåler. Mitt beste tips er å se på hva han tåler, fremfor hva han ikke tåler. Jeg har skrevet en liste med de fleste vanlige matvarene jeg tåler, som henger på kjøleskapet. Og så er det jo bare å tenke kreativt. Sånn som jeg forstår det, så kan din samboer blant annet spise: Kylling Kjøtt Skalldyr? Laktosefrie produkter? (Siden han tåler ost) Kokosmelk Soya, havre og hvetemelk Korn og gluten Alle grønnsaker som vokser over bakken? All type frukt? Skinke Ris Hvitløk? Bønner og linser Dere er nok nødt til å lage mesteparten av maten fra bunnen av, siden det meste av ferdigmat og halvfabrikata inneholder/kan inneholde spor av nøtter, melk, løk osv. For meg har det hjulpet å være litt kreativ, og tenke litt utenfor det jeg normalt ville laget. Hvis samboeren din tåler ris og pasta, så kan dere ta utgangspunktet i det som karbohydratkilder til middagen. Og så kan dere for eksempel lage en enkel gryterett, av kjøttdeig, hakkede tomater, litt tomatpure, ris, buljong og valgfrie grønnsaker. Tilsett også gjerne bønner. Ellers går det ofte ann å bytte noen ingredienser i en oppskrift, mot alternativer som han tåler, evt droppe det. Jeg har for eksempel måtte kutte ut løk, men kan spise purre, så ofte kan jeg bruke det istedenfor. Pepper blir mye brukt for å krydre maten, og alt av melkeprodukter blir byttet ut med laktosefrie produkter, soyamelkprodukter eller lignende. Om din samboer tåler laktosefrie produkter, så finnes det både melk, fløte, rømme, yoghurt naturell, i tillegg til at cottage cheese inneholder lite laktose. Litago lettere sjokolademelk er dessuten laktoseredusert, det samme er en type yoghurt fra sprett.
Anehan Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Det er mye av det samme som jeg også må holde meg unna. Hva med indisk curry? Med det kan dere variere mellom kylling og svinekjøtt? Fres 3 finhakket hvitløksfedd i litt olje sammen med 2 ss karri, 1/2 TS kajennepepper og 1 ss paprikapulver. Ha i kjøttet og stek. Hakk opp en grønn paprika og fres sammen med dette i noen minutter. Ha så en boks med hakket tomat oppi. La dette koke i 4-5 minutter. Når paprikaen er mør tar du og bruker stavmikser/blender og moser alt. Rør så inn en halv boks med kokosmelk. La putre i noen minutter og server med ris! Jeg syns kanskje det er litt mye kajennepepper i, så det er litt smak og behag, men denne retten bli veldig god!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå