Gå til innhold

Ikke dra med deg utenlandske gatehunder til Norge!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er helt greit å ta med seg hunder fra utlandet, så lenge de behandles og sjekkes skikkelig FØR man tar de over grensen.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man synes så synd på disse hundene, så kan man jo betale for en human avliving i hjemlandet. Da slipper vi her i Norge å få ødelagt dyr/menneske helsen, og hunden slipper å lide mer. Vinn-vinn!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke det at de aventeres i Norge og blir sendt hit om man bare betaler en sum. Men om man reiser ned til et land og forelsker seg i en hund, følger den opp, reiser tilbake, vaksinerer, tester for å være sikker på at den er fullstendig rein for alt av sykdommer og parasitter og SÅ tar den med seg hjem så er det greit for min del. Men det tar jo tid og koster penger så det er vel de færreste som faktisk gjør dette.

Jeg er for massenedslakting av alle løshunder for å bli kvitt problemet en gang for alle. Det blir stygt, det blir jævlig og dyrevernerne vil skrike så mye de bare kan, men det ville vært til det beste. Samt innført tvangs sterilisering/kastrering av alle hunder som ikke har en tilknytning til et oppdrett. Om hunden ikke er kastrert/sterilisert innen den er 6 mnd så blir hunden tatt med til vet av et eller annet overoppsyn og fikset på eiers regning. Alle hundeeiere og hunder må registreres i et eller annet form for register. Om de finner en hund som ikke er i registeret blir den avlivet. Basta.

Anonymous poster hash: b2294...764
AnonymBruker
Skrevet

Mitt problem med dette, er at gatehunder har blitt "big business", og at useriøse aktører ser sitt snitt på å tjene penger på å innføre hundene på ulovlig vis. (forfalske pass, snike dem over grensen i bil, osv)

Jeg kjenner mange som har adoptert gatehunder, og absolutt alle sier at de ikke kommer til å gjøre det igjen.

Anonymous poster hash: 5ba9c...27b
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de to nederste her. Det beste er å avlive mange av disse hundene. Vondt, men for det beste. Best for hunden (som slipper et langt liv med dårlige nerver), best for de hundene vi har her hjemme (både mtp nye hjem og mindre fare for smitte) og best for de landene de bor i hvor de er en generell helsefare.

Anonymous poster hash: 6f37d...1a2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sendt en gatehund til Norge. Han var i karantene i lang tid, og fikk alle nødvendige vaksiner. Da han kom hit fikk han markkur, og ytterligere sjekk.

Flotteste hunden jeg har vært borti. Har ikke angret ett sekund.

Anonymous poster hash: c3786...6b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er helt greit å ta med seg hunder fra utlandet, så lenge de behandles og sjekkes skikkelig FØR man tar de over grensen.

Problemet er at man får ikke sjekket for alt.

Anonymous poster hash: 5d0fe...30e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hva som er drivkraften. Det finnes så mange som lider i verden, både dyr og mennesker. Av alle de tusenvis av løsbikkjene man vet befinner seg i gatene rundt om i verden, så skal man ta med seg én, liksom. Hvorfor? Fordi det får en til å føle seg som et godt menneske? Fordi det gir andre et inntrykk av at man er så vanvittig godhjertet at det nesten ikke finnes grenser?

Jeg synes det er egoistisk og tankeløst. Man utsetter både seg selv, veterinærer, familie og omgivelser for øvrig, for ikke å snakke om andre dyr, for risiko. Har man et så jævlig stort behov for å kjenne på/vise fram sin egen godhet, så finnes det nok av hunder til omplassering her i Norge. Synes man oppriktig synd på gatehunder i utlandet kan man donere penger for å få gjort noe for dem der de er.

Men, et langt større problem er disse valpene som smugles inn til landet, og folk aner ikke hva de får. Mennesker som kjøper valper fra "oppdrett" som stinker ugler i mosen lang vei er antagelig også så naive og korttenkte i utgangspunketet at de ikke tenker på at disse hundene trenger ekstra sjekk/vaksiner/ormkurer osv, og de flyr rundt blant friske norske hunder og er potensielle smittebomber som kan spre farlige sykdommer som vi aldri blir kvitt.

Alt dette er risikosport utført av idioter. Skal du ha deg hund, kjøp en hund fra en seriøs norsk oppdretter. Ferdig snakka.

Anonymous poster hash: 4e9ac...618
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst?? Jrg blir helt matt av holdningene til noen av dere. Drepe alle gatehunder? Sette familie og veterinærer i fare? Hva hjelper det å ta med seg en hund?

Jeg har selv en adoptert gatehund. Fra en seriøs organisasjon som driver grundig veterinærarbeid OG fosterhjemsplassering før hundene omplasseres enten i landet, eller til andre europeiske land. Man betaler en avgift som dekker gjennomsnittlig veterinær og fraktkostnader for hunden. I tillegg til å adoptere bort hunder driver de aktivt med sterelisering.

Jeg skjønner at det er lett å snakke om gatehunder når man snakker om innføring av sykdommer til Norge, men vi som adopterer gatehunder er ofte veldig nøye. Vi får med pass, hunden er chippet og papirene kontrolleres på Gardermoen når hundene ankommer. Det er selvsagt synd at det har fremkommet juks hos noen mtp. vaksinering, men dette gjelder ikke flertallet.

Den største trusselen er småhunder, blandinger, solgt på finn.no som man plukker opp fra bakluka av en bil på en tilfeldig bensinstasjon. Hunder, hvor noen av dem dør på reisen, ligger i sin egen avføring, og overhodet ikke er chippet, har pass eller noen vaksinasjoner. Disse kommer fra valpefabrikker, født av hunder som bare eksisterer fordi folk er villig til å betale flere tusen for en liten søt hund.

Vi som har kjøpt en voksen gatehund har tatt et bevisst valg. En hund er en hund, uansett hvor den er født. Min er verdens flotteste familiehund som jeg har gått masse kurs med, som jeg veterinærsjekket og følger opp med vaksinering hvert år. Det er bare en hund av flere hundretusener, men det er fortsatt en hund som får leve resten av sitt liv i verdighet og med masse kjærlighet.

Anonymous poster hash: 1a048...d2e
  • Liker 5
Gjest Hyssingen
Skrevet (endret)

Syns heller, istedenfor å bruke penger på å redde èn løshund. Donèr heller de pengene til dyrevernsorganisasjoner i det aktuelle landet.

Endret av uAnonymbruker
  • Liker 10
Skrevet

Hvorfor skal man på død og liv redde løshunder i andre land? Vi har mer enn nok omplasseringshunder her i Norge, hvorfor ikke hjelpe de istedet?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at de som adopteres på lovlig vis, via shelters, er sjekket i alle bauer og kanter, samt vaksinert. Kjenner folk som har slike hunder og vet hva hundene går igjennom av helsejekker.

Anonymous poster hash: 01b48...739
AnonymBruker
Skrevet

HAHA!!!

Så folk synes det er bedre å kjøpe en hund hvor oppdretter tjener 20.000 kroner per valp, som er avlet frem for å få riktig "rasestandard"? Som ofte innebærer sykdommer, og ubehag for hunden? Ta f.eks mopsen, som skal ha helt flatt fjes, med trange neseganger og rennende øyne. Om en mops har lang snute, mister den verdi og blir solg som "dårlig rasestandard" - mens hunden i realiteten har det mye bedre.

DET er en kvalm industri det. Æsj!!!

Anonymous poster hash: 20b2c...c71
  • Liker 4
Gjest Hyssingen
Skrevet

HAHA!!!

Så folk synes det er bedre å kjøpe en hund hvor oppdretter tjener 20.000 kroner per valp, som er avlet frem for å få riktig "rasestandard"? Som ofte innebærer sykdommer, og ubehag for hunden? Ta f.eks mopsen, som skal ha helt flatt fjes, med trange neseganger og rennende øyne. Om en mops har lang snute, mister den verdi og blir solg som "dårlig rasestandard" - mens hunden i realiteten har det mye bedre.

Så det finnes ingen mellomting?

Enten kjøper man hund til 20.000 eller så adopterer man løshund fra Spania liksom?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at de som adopteres på lovlig vis, via shelters, er sjekket i alle bauer og kanter, samt vaksinert. Kjenner folk som har slike hunder og vet hva hundene går igjennom av helsejekker.

Problemet er at disse helsesjekkene er begrenset, og vi har allerede en økning av fremmede parasitter pga dette.

Dessuten er all import av slike hunder med på å gjøre det trendy, noe som også øker den ulovlige og uregulerte importen, fordi folk er idioter og ser på pris.

Anonymous poster hash: dedcf...36c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jo mer populært det blir, jo større kriminell bakside og risiko blir det. DRIT I Å IMPORTERE. Du kan fint få deg en norsk hund som også blir "den flotteste hunden du har hatt".

Anonymous poster hash: 9293e...987
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man på død og liv redde løshunder i andre land? Vi har mer enn nok omplasseringshunder her i Norge, hvorfor ikke hjelpe de istedet?

Mitt inntrykk er et mange av de hundene som er til omplassering i Norge ofte er store staffie-blandinger og den slags. Hvis man ønsker hund av mindre raser er det ofte få å velge mellom.

Anonymous poster hash: 5a126...fc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

HAHA!!!

1. Genetiske missdannelser er ikke smittsomt.

2. Det finnes en flust av blandingshunder i Norge også.

Anonymous poster hash: 9293e...987

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det trodde jeg også, men det er ikke alle som er like seriøse av dem heller.

Og man vet aldri hva man får.

For kort tid siden hørte jeg om en som adopterte en gatehund. Beleilig nok ble det ikke opplyst om at hunden var svanger, og hadde termin mindre enn en uke etter adkomst i Norge.

Den familien adopterte ikke bare en hund, de fikk 7 med på kjøpet.

De sliter fremdeles med å adoptere bort valpene siden de ikke har noen historikk på dem.

Anonymous poster hash: 5ba9c...27b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...