Gå til innhold

Røyking ved bordet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sukk... nå er jeg litt oppgitt. Vi hadde bestemt at det skulle være lov å røyke etter hovedretten. Det er endel av gjestene som røyker, og jeg synes det blir så oppbruddsstemning av disse røykepausene. Pappa er allergisk, men han sa det var greit, han skulle bare "dope" seg litt ekstra.

Så, i dag, seks dager før bryllupet, får vi vite at en onkel av min tilkommende, nekter å komme hvis det blir røyking på festen! Han er nemlig så allergisk. Våre foreldre sier selvsagt at da må vi tilpasse oss ham, og heller ha røykepauser.

Jeg er frustrert, jeg synes det er så dårlig gjort at en gjest skal bestemme så mye. Vi er 87 stk i bryllupet, og han er en fjern onkel, jeg har ikke engang møtt ham. Og jeg vet at det er mange av mine venner som ikke kommer til å kose seg så mye når de ikke kan røyke. Sukk. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest svenskbrud
Skrevet

Sätt onkel i ett syrgastält längst in i lokalen!!! :evil: :P

Om det är 1 person av 87 som inte klarar rökning i lokalen, så skit i honom. Är han dessutom en som ni inte träffar så speciellt ofta, skall han inte komma med krav. Det är ER fest och om alla andra accepterar rökning så får han också göra det! Han kan väl sitta nära ett öppet fönster?

Själv är jag allergisk mot rök, men om majoriteten accepterar så får även jag göra det.

:D Lycka till!

Skrevet

Nå er det jo dere som bestemmer da,men jeg personlig synes ikke noe om røyking ved bordet.Jeg røyker selv,men i vårt bryllup blir det røykeforbud i matsalen.Det er en del som ikke røyker,og dessuten bør man klare å holde seg en stund på en sånn dag.Og om det blir en liten røykepause like etter at middagen er fortært,så synes jeg ikke det gjør noe.Kan være godt for noen og enhver å strekke litt på beina.

Men som sagt,det er dere som bestemmer,ikke en fjern onkel.

Skrevet

Vi skal legge inn røykepauser av akkurat samme grunn som dere, bortsett fra hos oss er det sønnen som ikke tåler det. Synes det er litt kjipt selv,men det går ann å løse det. Da tar man å legger inn røykepauser, så blir alle fornøyde ( litt kjiipt å må inrette seg etter en onkel en ikke kjenner, men ta det med et smil)

Skrevet

Tar det livet av noen om de må gå ut å røyke da? Ærlig talt... Min erfaring er at alle som ikke røyker og svært mange av de som røyker foretrekker at det ikke blir røyket ved middagsbordet. Selv mister jeg fullstendig matlysten av røyk. Festen etterpå derimot er en litt annen ting. Har dere ikke mulighet for å ha et røykerom da? Der røykerne kan sette seg og prate litt mens de tar en røyk. Vi kommer til å ha det fullstendig røykfritt, folk får gå ut å røyke, eller la være. Vi skal ha både barn og allergikere til stede, men ville hatt det røykfritt uansett.

Gjest lilletroll
Skrevet

Hos oss er det mange som røyker og mange som er allergiske, men VI bestemmer i VÅRT bryllup, og der er det ikke snakk om så mye som et bittelite trekk av røyken innendørs en gang :evil: Har noen problemer med det så får det da være DERES problem og ikke vårt....

Skrevet

Jeg er allergisk og det er faktisk utrolig ubehagelig når noen røyker ved bordet. Dessuten er det ekkelt med røyklukt der man spiser... Tror det er fler enn de som er allergiske som vil reagere på røyking under middagen...

Skrevet

Hos oss skal gjestene få ta seg røyk ved matbordet :)

Men - det hadde vært annerledes om noen av gjestene var allergiske, da hadde vi heller lagt inn røykepauser.

Skrevet

Vi er fanatiske rökere begge to, men det blir ikke snakk om röking inne i festlokalet i det hele tatt. Närmeste vi kommer, blir baren i förste etasje hvor du kan "ta vekk" en del av veggen, og lage uteservering. Vi synes begge det blir for mye röyk når det skjer inne, er ikke vant med det, siden vi aldri röyker inne hjemme. Så for vår del må alle ut, inkludert oss.

Angelina

Skrevet

Jeg er og en fanatisk røyker selv med allergisk barn, men vi legger inn røykepauser.

Gjest Augustbryd02_
Skrevet

Hos oss skal det absolutt ikke røykes ved bordet. Dette ble gjort i et bryllup vi var i for 2 år siden, og jeg synes ikke det var noe særlig i det hele tatt. Røyk hører ikke til i et rom med mat synes jeg. Vi kommer nok derfor til å legge inn en pause i middagen. En slik pause er ålreit både for røykerene og de som føler for å strekke på beina. Da slipper man også dette med at folk reiser seg underveis i middagen for å skulle på do eller liknene.

Skrevet
Tar det livet av noen om de må gå ut å røyke da? Ærlig talt... Min erfaring er at alle som ikke røyker og svært mange av de som røyker foretrekker at det ikke blir røyket ved middagsbordet. Selv mister jeg fullstendig matlysten av røyk. Festen etterpå derimot er en litt annen ting. Har dere ikke mulighet for å ha et røykerom da? Der røykerne kan sette seg og prate litt mens de tar en røyk. Vi kommer til å ha det fullstendig røykfritt, folk får gå ut å røyke, eller la være. Vi skal ha både barn og allergikere til stede, men ville hatt det røykfritt uansett.

Det tar ikke livet av noen hvis det blir røyket med matbordet heller. Det er jo ikke snakk om at folk sitter og damper hele tiden. Det er jo naturlige pauser. Selv vi røyker skjønner at vi ikke skal tenne opp en røyk når de som sitter rundt spiser.

Dessuten kan man plassere de som er mest allergisk, evt. hysterisk, samlet. Litt borte fra de verste røykerne.

Skrevet

Det er mulig du skjønner det, CecilieB, men det er det jammen meg ikke alle som gjør. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har møtt fremmede folk i diverse sammenhenger som tydeligvis ikke tenker seg om to ganger før de tenner opp en røkt "rett i trynet på" noen som spiser.

Det er veldig få som dør av røyking med matbordet, men det bør ikke være nytt for noen at en som er allergisk kan være så allergiske at de kan bli veldig syke eller dø dersom de utsettes for det de er allergiske mot. Man kan bli så syke av røyking at man dør dersom man ikke kommer på sykehus. Eller man kan ha en mildere for for allergi, slik at man kan "dope seg ned", og bare bli litt dårlig dagen etterpå. Når en fjern onkel som man aldri har møtt faktisk tar seg bryet med å si i fra, så må det være ganske ubehagelig for han også å stille sånne krav. Han er neppe hverken kravstor eller sjefete. Han sier nok bare som sant er at han ikke KAN komme dersom det blir røkt. Når man har invitert noen så bør man kunne gjøre en såpass liten justering for at de skal kunne være til stede, det er nå min mening. Dette er jo ikke noe som kommer bare onkelen til gode, dette er noe som samtlige som ikke røyker, og en god del av de som røyker vil sette pris på :wink:

Skrevet

Hos oss skal det absolutt ikke være lov å tenne sg en røyk i lokalet! Både av hensyn til matlyst, lukt, barn, allergikere og eventuelt gravid!!! Stemmer nok at røyken ikke kan ta livet, men kan gi stor skadet, selv få røyk (tenk særlig på allergikerne, er mange av dem!)!!!

Tenk litt på gjestene og, selv om det er dere bryllup og dere som bestemmer!!!

:evil:

Skrevet

Vi skal ha røyking ved bordet, men først etter at hovedretten er spist. Tror ikke det er så farlig for gjestene om det blir tatt en røyk før desserten.

Vi har dessuten tenkt å ta hensyn til røykere/ikke-røykere når vi plasserer folk.

Skrevet

Takk for alle svar!

Det var faktisk kjempedeilig at så mange var uenige med meg. Min største bekymring er nemlig at røykerne ikke kommer til å kose seg så mye under middagen når de ikke får røyke (jeg røyker nemlig ikke selv). Men nå tror jeg at det sikkert går bra med røykepauser. Og når det gjelder festen etter middagen blir det røykfrie soner (lokalet er inndelt i flere rom).

Dette går nok bra!

Skrevet

Vi blir under 60 stk til bords og de fleste røyker (uten at jeg har talt)

I salen der vi skal spise er det ikke tillatt å røyke fordi bygningen er så gammel. Vi skal derfor arrangere litt pauser, og setter opp Paviljoner(telt) utenfor hovedbyggningen - i tlfelle det skulle regne.

Håper ikke dette splitter selskapet, regner med at alle som kommer er godt oppdratt og skjønner at man skal tilbake til bordet.

Lykke til - uansett valg!

Skrevet

Jeg kan virkelig ikke helt se problemet med å ikke få røyke ved bordet... Kan man ikke holde suget i sjakk i et par timer :o ? Det må jo være forferdelig!!

Jeg røyker ikke selv, og det gjør heller ikke han, men hele familien min og flesteparten av hans familie gjør det. I venneflokken er det både og.. Vi skal ha røykeforbud inne under festen. Så vi får jo legge inn litt røykepauser istedenfor, da.

Jeg personlig synes det er litt kjedelig at det ikke går ann å bare la røyken ligge hjemme for en skarve, liten kveld... Men det er jo bare meg :wink:

Klemmer fra Solstrålen

Skrevet
Jeg kan virkelig ikke helt se problemet med å ikke få røyke ved bordet... Kan man ikke holde suget i sjakk i et par timer :o ? Det må jo være forferdelig!!

Jeg røyker ikke selv, og det gjør heller ikke han, men hele familien min og flesteparten av hans familie gjør det. I venneflokken er det både og.. Vi skal ha røykeforbud inne under festen. Så vi får jo legge inn litt røykepauser istedenfor, da.

Jeg personlig synes det er litt kjedelig at det ikke går ann å bare la røyken ligge hjemme for en skarve, liten kveld... Men det er jo bare meg :wink:

Klemmer fra Solstrålen

Man kan også snu på flisen og spørre: Gjør det så veldig mye med litt røyk for en gangs skyld?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå har det seg vel sånn Cecilie at i de fleste bryllup, så er det flertallet som ikke røyker. Jeg synes derfor det er naturlig at røykerne må rette seg etter dette flertallet og faktisk klare å holde ut 1 time uten røyk til de kan gå fra bordet og røyke. Hvis man allikevel ikke skal røyke mens andre spiser, vil det jo bli akkurat det samme som å legge inn en røykepause. Dessuten er det folk som ikke tåler røyk, og skal da disse måtte gå ut når folk skal begynne å røyke? Man kan si hva man vil, for man kjenner røyklukt selvom man sitter et stykke borte. Og spesielt denne dagen skal ikke kjolen min ha en eim av røyk bare fordi gjestene kunne tenke seg å røyke inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...