MockingJay Skrevet 14. mars 2014 #21 Skrevet 14. mars 2014 Stakkars ts, får ingen fornuftige svar:p Men er enig i de andre jeg også, det er ganske risky å fly så sent. Og lenge enda til! Selv om mange ikke later til å forstå risikoen, så er det faktisk dødelig med blodpropp for baby om den skulle sitte i morkake. Har selv en venninne hvor barnet dessverre døde i magen under flight, nettopp pga blodpropp. Tenk deg å lande på feriestedet for å føde et dødfødt barn! Ikke for å skremme, men synes det er skummelt at folk bare "er klar over" blodpropp. Altså, jeg mener, jeg er jo også klar over at en løve kan spise meg. Derfor går jeg ikke til en. Den vil jo ikke spise meg noe mindre fordi jeg er klar over at den kan gjøre det. Dessuten, legen kan jo umulig vite om du plutselig blir syk eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #22 Skrevet 14. mars 2014 Jeg skal på en 45 min flytur når jeg er i begynnelsen av uke 36. Har hatt et helt problemfritt svangerskap, fint blodtrykk osv hele tiden. Likevel likte ikke legen min det noe særlig, og sa at jeg MÅ bruke støttestrømper hvertfall. Jeg tror ikke at jeg hadde fått legeerklæring hvis flyturen hadde vært særlig lenger, og ikke hadde jeg vært villig til å ta den risikoen heller. Og du skal fly tur/retur USA bare en uke eller to tidligere! At du tør! Og ikke minst, selv om flyturen går bra, så kommer du til å være vannvittig sliten. Synes ulempene er myyye større enn fordelene her, selv om jeg forstår at du gjerne vil i det bryllupet. Og en ting til: Er du 100% sikker på at det er i orden, både med forsikring og flyselskap? Mange har restriksjoner på at man bare får fly innen Europa etter uke 34.Anonymous poster hash: 41f97...f67 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #23 Skrevet 15. mars 2014 Lurer som mange andre på hvilket forsikringsselskap som gir deg rettigheter så langt ut i svangerskapet? USA er ikke akkurat et lavkostland når det gjelder sykehusopphold, om du nektes hjemreise av medisinske årsaker og må føde i USA kan dette bli en veeeeeeldig dyr ferie... Jeg hadde aldri tatt sjansen, det er tungt å reise så langt når man IKKE er gravid, å gjøre noe sånt som høygravid hadde vært helt uaktuelt.. Anonymous poster hash: b8a14...a5d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #24 Skrevet 15. mars 2014 Har selv flydd til California to ganger. Det er en vanvittig lang og slitsom flyreise! Vi mellomlandet på Newark og den flyplassen er ekstremt stressende! Ville isåfall ringt med flyselskapet dere skal fly hjem med og evt innlands med og hørt om de tillater gravide i uke 34-35 å fly. De har andre regler i USA og erfaringsmessig er de ikke spesielt behjelpelig. Tror broren din forstår at du ikke kan komme. Sånn er det bare. Din og babyen sin sikkerhet er viktigst! Selv vil jeg ikke fly i det hele tatt nå som jeg er gravid. Man kan gå i fødsel når som helst! Anonymous poster hash: 58f61...793 1
ViljaH Skrevet 15. mars 2014 #25 Skrevet 15. mars 2014 Jeg reiste til London i uke 34. Det var ubehagelig nok. Trangt å bevege seg også. Interkontinentale fly har mer avstand mellom seter så du får mer komfort enn i innenriks økonomi. Men jeg hadde ikke gjort det. Jeg nektet flere jobbreiser etter uke 34 selv om jeg kunne fly til uke 36. Det ble for nærme fødsel. Flyselskap ønsker ikke fødsel ombord, det gjorde jaggu ikke jeg heller! Jeg hadde navn og adresse til et sykehus i nærheten med topp prematuravdeling i veska hele turen i tilfelle jeg måtte ta en rask taxi. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #26 Skrevet 15. mars 2014 Jeg fløy en kort flytur i uke 36. Selve flyturen var uproblematisk, men jeg endte opp med en for tidlig fødsel før jeg var kommet meg hjem igjen - og ville aldri tatt sjansen på å fly så tett opp mot termin igjen. For å svare på spørsmålet ditt var ikke magen et problem på flyet - det er grei nok plass der hvor magen er, og jeg satt i et sete nærmest midtgangen for å slippe å styre så fælt med å komme meg ut og inn. Anonymous poster hash: 3809d...525 1
Gjest Sobril Skrevet 15. mars 2014 #27 Skrevet 15. mars 2014 (endret) Jeg har flydd til California flere ganger, og det er en slitsom tur. Har mistet barnet mitt på grunn av blodpropp i morkaka i uke 33. Ikke under flytur riktignok, men når risken allerede er større for blodpropp på land fordi man er gravid, hadde jeg aldri tort så sent i svangerskapet. Beklager å komme med skremselspropaganda, men jeg synes ikke det høres lurt ut. Dessuten er det en stund til og du vet ikke hvordan formen er når du skal reise. Reise kan du for øvrig gjøre resten av livet. Dette barnet har sine tilmålte ni måneder. Endret 15. mars 2014 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #28 Skrevet 15. mars 2014 Jeg reiste til London i uke 34. Det var ubehagelig nok. Trangt å bevege seg også. Interkontinentale fly har mer avstand mellom seter så du får mer komfort enn i innenriks økonomi. Men jeg hadde ikke gjort det. Jeg nektet flere jobbreiser etter uke 34 selv om jeg kunne fly til uke 36. Det ble for nærme fødsel. Flyselskap ønsker ikke fødsel ombord, det gjorde jaggu ikke jeg heller! Jeg hadde navn og adresse til et sykehus i nærheten med topp prematuravdeling i veska hele turen i tilfelle jeg måtte ta en rask taxi. Det er ikke mye bedre plass mellom setene, det er trangt og man sitter gjerne 3-4 på rekke med mindre man flyr business class. Jeg har flydd til texas og det var en lang og trang flytur. Hadde ikke tørt det som gravid.Anonymous poster hash: 3b22e...2c4
Gjest Sobril Skrevet 15. mars 2014 #29 Skrevet 15. mars 2014 (endret) http://www.flylegen.no/web/gravid_ombord Her står det at legeerklæringen bør være mindre enn én uke gammel. Du aner ikke hvilken tilstand du er i ved avreise NÅ. Og så har vi denne. Immigration kan være ganske strict, og gjør vel som de vil...https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/882/~/visit-the-u.s.-while-pregnant-and-the-risks-involved Endret 15. mars 2014 av Sobril
Severus Skrevet 16. mars 2014 #30 Skrevet 16. mars 2014 (endret) TS om du drar å noe skjer med babyen din under turen, så kommer du til å klandre deg selv resten av livet. Hva med å reise noen mnd etter at baby er født? Flyselskapene som flyr interkontinentalt tilbyr at man kan låne en egen kurv som henges på veggen foran de radene som har det. Å økonomiklasse er som å sitte sild i tønne. Det er nesten like trangt som på innenriks. Endret 16. mars 2014 av Vex
ViljaH Skrevet 16. mars 2014 #31 Skrevet 16. mars 2014 Det er ikke mye bedre plass mellom setene, det er trangt og man sitter gjerne 3-4 på rekke med mindre man flyr business class. Jeg har flydd til texas og det var en lang og trang flytur. Hadde ikke tørt det som gravid.Anonymous poster hash: 3b22e...2c4 Setene er mye mer komfortable og det er mye bedre plass interkontinentalt, er min erfaring, også på økonomi. Rekkene er gjerne 2+4+2 så man har det fint om man kommer seg på en 2-rekke. Sas har det slik iallefall. Større fly som American Airlines kjører 3+4+3. Jeg vil uansett fraråde sterkt å fly så langt så høygravid.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #32 Skrevet 16. mars 2014 Setene er mye mer komfortable og det er mye bedre plass interkontinentalt, er min erfaring, også på økonomi. Rekkene er gjerne 2+4+2 så man har det fint om man kommer seg på en 2-rekke. Sas har det slik iallefall. Større fly som American Airlines kjører 3+4+3. Jeg vil uansett fraråde sterkt å fly så langt så høygravid. Det er ikke min erfaring. Mulig det er forskjell fra selskap til selskap. Anonymous poster hash: 3b22e...2c4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #33 Skrevet 28. mars 2014 http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/foedte-paa-fly-barnet-doede/a/10138635/Anonymous poster hash: 9fee3...78a
Sunshine Skrevet 28. mars 2014 #34 Skrevet 28. mars 2014 Min flygning med KLM fra NY til Frankfurt er i allefall det verste jeg noensinne har vært med på både støy og plassmessig. Jeg har flydd mange langdistanseflyvninger på økonomi (mellom USA-Europa, Europa-Asia og Europa-Afrika) med flere ulike flyselskap, og har til gode å sitte et sted med god plass til tross for at jeg bare er 160. Det går greit, men aldri om jeg hadde gjort det frivillig som gravid.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #35 Skrevet 28. mars 2014 http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/foedte-paa-fly-barnet-doede/a/10138635/ Anonymous poster hash: da055...6d4
pandabjørn Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #36 Skrevet 1. mai 2014 TS her. Tenkte jeg skulle oppdatere tråden, siden det var så utrolig mange relativt negative innlegg til mitt spørsmål. Jeg endte opp med å fly over dammen i uke 33, altså før den planlagte tiden. Flyturen gikk strålende, ingen ville engang se på legeerklæringen min, og jeg var i fin form hele tiden. Dette er noen uker siden, og er en tur jeg alltid vil se tilbake på med glede. Mitt råd: ha god dialog med fastlege, kjenn på egen helse, og ta egne avgjørelser, ikke hør på skremselspropaganda. Vannet kan plutselig gå hvor som helst, men tenk så mange som flyr hver dag.... Det er egentlig mer skummelt å kjøre bil nå som termin nærmer seg, enn det var å fly. Lykke til alle dere andre som vurderer å gjøre det samme som jeg gjorde, og takk til alle som svarte på tråden, det er bra at folk engasjerer seg, det er det vi har diskusjonsforum til! 2
sjøhest Skrevet 1. mai 2014 #37 Skrevet 1. mai 2014 Er vel ikke heeeelt det samme med en biltur som en flytur da;) men godt det gikk fint. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå