Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fly til California i uke 34 - 35 i forbindelse med min brors bryllup. Jeg kommer til å få legeerklæring som bekrefter at jeg er i form til å fly. Men jeg lurer mer på den praktiske biten, er det noen som kan fortelle litt om erfaringer ved å fly så langt på økonomiklasse med stor mage? Jeg har fått tips om støttestrømper og å bevege meg mye. Er det noe annet dere har erfaring med?

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke fly da.

Anonymous poster hash: a9da9...955
Skrevet

Joda, man får fly helt til uke 36, så lenge man har legeerklæring, som jeg skrev i hovedinnlegget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I teorien ja, men du må regne med å bli stoppet.

Anonymous poster hash: a9da9...955
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at du kommer til å være i så god form og ingen faktorer (blodtrykk, ødem etc) på den tiden at du er sikker på at du får legeerklæring til å fly såpass langt?

Anonymous poster hash: dc05f...a90
  • Liker 2
Skrevet

Hvor lenge har du tenkt å være borte da?

Du risikerer å kunne fly til California, men å bli nektet å fly hjem igjen pga det er for nærme oppunder termin.

• Liker 4
Skrevet

Jeg skal kun være borte en langhelg, så tidsperspektivet er ikke noe problem. Dette er er selvsagt under forutsetting at jeg får legeerklæring/er i god form. Men er det noen som har erfaring fra selve flyturen??

Skrevet

Hos meg gikk vannet plutselig og uventet i uke 35. Jeg var i utmerket form. Godt jeg ikke var i lufta da for da hadde barnet vært død.

Jeg hadde ALDRI tatt sjansen på å fly så sent.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke om reiseforsikringen din gjelder ved graviditet/fødsel. En for tidlig fødsel, komplikasjoner, langvarig sykehusopphold og baby i kuvøse med transport hjem kan føre til fullstendig økonomisk ruin dersom du ikke har forsikring som dekker dette i USA.

Anonymous poster hash: 5e8d3...317
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Enig med overnevnte. Din reiseforsikring dekker neppe slike uforutsette utgifter, vanlige reiseforsikringer har ofte slike unntak.

Anonymous poster hash: 61a9a...8f7
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange uker er du på vei nå? Og hvordan er bekkenet og formen din?

Selv vurderte vi en kort flytur (Europa) i uke 32, men droppet dette da bekkenet var litt kranglete og jeg generelt var mye sliten. Og sitte i samme stilling over lengre tid kan bli ganske ubehageligselv om formen stort sett er god.

Men hvis du vil dra, har du vurdert å oppgradere billetten til business? Da får du som liggesete og god plass.

Og jeg forstår du vil dra, men en helgetur til USA høres slitsomt ut. Tenker da på tidsforskjell, mye program som jeg regner med at det blir med bryllup og usikkerheten med tanke på fødsel. Pass iallefall på at reiseforsikring dekker evt komplikasjoner.

Anonymous poster hash: 75b17...e15
Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri orket en så lang reise i uke 34! (Er midt i uke 37 nå). Jeg var ute og fløy for to mnd siden og det var slitsomt med all gåingen og ventingen i køer. Du kan dessuten risikere å føde på flyet eller der borte, vil du ta den risikoen?

De fleste avbestillingsforsikringer dekker heller ikke avlyst flytur så sent i svangerskapet, så da burde du i såfall bestille reisen like før du skal dra.

Endret av Sunshine
AnonymBruker
Skrevet

Det var skikkelig lite gøy å fly til California da jeg ikke var gravid. Jeg hadde aldri, aldri turt å gjøre det samme som høygravid !

Vi skulle egentlig ta en kortere flytur rundt uke 32, men allerede da sleit jeg såpass med formen at vi måtte droppe det.

Anonymous poster hash: 171d7...230

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Både forsikringsmessig og logistikkmessig (ift uker på vei) er jeg innenfor, jeg bare lurte på om andre hadde gjort det samme. Jeg er i fin form,og legen støtter turen. Jeg drar imidlertid ikke dersom noe skulle endre seg rett før avreise, og legen skriver ikke "godkjennelsesbrevet" før dagen før avreie.

Dersom andre har erfaringer tar jeg gjerne i mot disse. RIsiko for for tidlig førdsel og blodpropp er selvsagt noe jeg er inneforstått med, og drar som sagt ikke dersom legen mener det ikke er forsvarlig.

Skrevet (endret)

Beveg deg mye, drikk vann, oppgrader til business om mulig. Støttestrømper et must, men kjøp ordentlige, få veiledning. (du må måle cm rundt ankel, vaden og kneet, både kveld og morgen, to ulike størrelser er bra)

Og ring flyselskapet. De kan nekte deg å fly selv med legeerklæring. Spesielt utenlands er de strenge, da de ikke vil ha en fødsel eller komplikasjoner midtveis over havet...

Sas (på svensk da): http://www.sas.se/allt-om-resan/resa-med-barn/resa-under-graviditet/

- egen søknad skal sendes. Ikke over 4 timer flytid. fra uke 36.

"Från fyra till två veckor före beräknad förlossning. Du behöver fylla i ett särskilt formulär, som skickas till SAS. SAS Medical Department måste även godkänna din resa. Restiden får inte överstiga fyra timmar."

British airways: opp til slutten av uke 36, ikke senere.

Endret av BlendaSensitive
AnonymBruker
Skrevet

På det stadiet slo svangerskapsforgiftningen til og jeg måtte ha hastesnitt. Både jeg og babyen overlevde med et nødskrik. Vi ble liggende på sykehuset i over to uker.

Og dette til tross for at jeg fram til da hadde vært i strålende form.

Jeg vil virkelig ikke anbefale deg dette.

Anonymous poster hash: 82a08...cfc

AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner tok samme sjansen, bare at hun reiste til thailand i bryllup. Hun ble nektet å reise hjem og måtte føde i thailand...

Tar du den risikoen? Selv om de sier det er greit i norge er det ikke sikkert de sier det sammen når du skal hjem fra usa...

Anonymous poster hash: 6e8bf...a1d
  • Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg reiste langdistanse da jeg var 32 uker på veg. Jeg fløy business, men ble likevel veldig sliten. Jeg var i superform, ingen plager med bekken eller vann i kroppen før avreise. Jeg ville ikke ha reist på økonomi i uke 36.

Skrevet

Jeg personlig hadde droppa det, selv om jeg egentlig ikke er lettskremt av meg. Har å gjøre med hvor plutselig ting _kan_ skje, selv om man følte seg i toppform dagen i forveien.

I tillegg har jeg både lest og hørt om damer som har blitt holdt igjen på flyplass ved returreise grunnet stor mage. Legeerklæringa hjalp null og niks.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ikke ut som det er så mange som har erfaring med slike lange flyreiser i uke 36.....

Kan jeg spørre hvilket forsikringsselskap du har som lover reiseforsikring til en slik reise for en gravid? Les unntakene, de med små skrift.....

Anonymous poster hash: 61a9a...8f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...