Gå til innhold

Noen som har vært i lignende situasjon, og fått boliglån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har faste jobber, med utsikt for betydelig lønnsforhøyelse om 5-6 år. Vi tjener en halv million til sammen. Men vi har ikke egenkapital! Vi kan til nød få kausjon, sikkerhet i foreldres hus som er nedbetalt. Hvordan tror dere utsiktene er? Vi har i utgangspunktet kun tenkt et lån på ca 2 000 000...

Anonymous poster hash: e8d5a...22e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 1,1 mill i lån uten å ha jobb eller egenkapital. Men det var via banken jeg og min familie har brukt i alle år så vi har et godt forhold til banken. Fikk jobb 3 md etter at jeg kjøpte så det gikk fint.

Anonymous poster hash: 2475a...d21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 1,1 mill i lån uten å ha jobb eller egenkapital. Men det var via banken jeg og min familie har brukt i alle år så vi har et godt forhold til banken. Fikk jobb 3 md etter at jeg kjøpte så det gikk fint.

Men var dette før eller etter de strammet inn og satte krav om 15 % egenkapital?

AnonymBruker
Skrevet

Men var dette før eller etter de strammet inn og satte krav om 15 % egenkapital?

Etterpå selvfølgelig. Hehehe snakker ikke om hvordan det var i "gamle dager". Eller - helt presist så var det i september i fjor. Vet ikke hva kravet om egenkapital var da. Men som sagt, har hele familen alltid hatt et godt forhold til den banken og den filialen. Dette var ikke i Oslo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok :) Dette er heller ikke i Oslo, tvert imot. Har et godt kundeforhold i flere banker vi kanskje kan benytte oss av, i den ene banken har jeg faktisk hatt boliglån før.

Skrevet

Vi fikk 2 millioner i lån da vi hadde en samlet inntekt på 550 000 (med utsikter til noe lønnsforhøyelse og mulighet for bonuser). Vi hadde den nødvendige egenkapitalen, da, og fikk beskjed av banken om at de ikke kunne gi oss lån uten at vi hadde 10 % i egenkapital (dette var rett før kravet gikk opp til 15 %). Men hvis dere har foreldre som kan stille som kausjonist, skal det ikke være problem. Det som er viktig, er at dere ikke ber om et høyere lån enn dere VET dere kan betjene. Jeg satte opp et romslig budsjett, prøvde meg frem med lånekalkulatorer, tok høyde for en renteoppgang til 10 %, og kom dermed frem til at vi fint kunne klare et lån på 2 mill. Da var det ikke så vanskelig å overbevise bankrådgiveren om det samme, selv om hun var skeptisk til å begynne med på grunn av den lave inntekten vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...