Gå til innhold

Noen erfarne joggere her som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har det siste året trent mye cardio, hovedsaklig jogging med høy intensitet; har løpt 4-5 dager i uka mellom 6-9 km hver gang. For halvannen måned siden begynte jeg å plages med smerter i høyre kne, noe som førte til at jeg begynte å jogge med litt lavere intensitet. Smertene ble såpass plagsomme for én måned siden at jeg måtte ta meg en pause fra joggingen. Etter å ha hatt en pause på fire uker begynte jeg å jogge igjen i går. Jogget en tur på cirka 4 km med relativt lav intensitet, gikk helt greit. I jogget jeg en litt lengre tur (5,6 km) og vekslet mellom lav, moderat og høy intensitet. De siste tusen meterne begynte jeg å kjenne knesmertene igjen (søren!). Ble veldig skuffet og tenker at jeg må ta meg en tur til legen. Er råd rådløs og håper det er noen erfarne joggere som kan hjelpe meg. Alle gode råd taes i mot med takk!
Må legge til at jeg jogger mye på asfalt, har ikke mulighet til å løpe på skogsveier etc., stor mulighet for at dette er en viktig årsak til smertene. Har forøvrig joggesko med god demping.
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har det siste året trent mye cardio, hovedsaklig jogging med høy intensitet; har løpt 4-5 dager i uka mellom 6-9 km hver gang. For halvannen måned siden begynte jeg å plages med smerter i høyre kne, noe som førte til at jeg begynte å jogge med litt lavere intensitet. Smertene ble såpass plagsomme for én måned siden at jeg måtte ta meg en pause fra joggingen. Etter å ha hatt en pause på fire uker begynte jeg å jogge igjen i går. Jogget en tur på cirka 4 km med relativt lav intensitet, gikk helt greit. I jogget jeg en litt lengre tur (5,6 km) og vekslet mellom lav, moderat og høy intensitet. De siste tusen meterne begynte jeg å kjenne knesmertene igjen (søren!). Ble veldig skuffet og tenker at jeg må ta meg en tur til legen. Er råd rådløs og håper det er noen erfarne joggere som kan hjelpe meg. Alle gode råd taes i mot med takk!

Må legge til at jeg jogger mye på asfalt, har ikke mulighet til å løpe på skogsveier etc., stor mulighet for at dette er en viktig årsak til smertene. Har forøvrig joggesko med god demping.

Høres ut som Runners Knee. Har du fått tilpasset sko til tråkket ditt? Hadde antydninger til Runners Knee, me det forsvant da jeg gikk til Løplabbet og fikk sko som var perfekt for tråkket mitt.

Skrevet

Hvis du i nå lander på hælen i løpesteget ville jeg ha kjøpt lettvektsko, funnet meg en bakke og startet med motbakkeløping. Du kan og øve inn å løpe på tå på flatmark og.

VIKTIG: Finn ut om du har riktig løpesko for din fot og pronasjon.

Skrevet

Høres ut som Runners Knee. Har du fått tilpasset sko til tråkket ditt? Hadde antydninger til Runners Knee, me det forsvant da jeg gikk til Løplabbet og fikk sko som var perfekt for tråkket mitt.

Altså, belastningsskade? Har du tips på hvordan dette behandles\forebygges uten medikamenter? Trodde at en relativt lang pause og en rolig start på joggingen ville hjelpe, men tydeligvis ikke. Har ikke fått tilpasset sko til tråkket mitt, nei. Takk for tips, skal stikke innom der jeg!

Skrevet

Hvis du i nå lander på hælen i løpesteget ville jeg ha kjøpt lettvektsko, funnet meg en bakke og startet med motbakkeløping. Du kan og øve inn å løpe på tå på flatmark og.

VIKTIG: Finn ut om du har riktig løpesko for din fot og pronasjon.

Lettvektsko kan kanskje være noe for meg, ja. Regner med at jeg stikker innom løplabbet de nærmeste dagene, må nok få sko tilpasset foten min!

Gjest Runforit
Skrevet

Altså, belastningsskade? Har du tips på hvordan dette behandles\forebygges uten medikamenter? Trodde at en relativt lang pause og en rolig start på joggingen ville hjelpe, men tydeligvis ikke. Har ikke fått tilpasset sko til tråkket mitt, nei. Takk for tips, skal stikke innom der jeg!

Her kan du lese mer:

http://www.apexklinikken.no/runnersknee.php

Er en del øvelser som kan forebygge dette. Sammen med rette sko så vil du kunne unngå det i fremtiden. Jogger 6-7 dager i uka og har ikke hatt noe problemer siden jeg fikk nye tilpassede sko :)

Skrevet

Kanskje snakke med en fysioterapeut og få noen gode tøyeøvelser for kneet. Det er viktig å ta tiden til hjelp, selv om det er kjedelig. Kjenner flere som har hatt både runners og jumpers knee, og alle som har vært tålmodige er helt friske fra det :)

Skrevet

Her kan du lese mer:

Er en del øvelser som kan forebygge dette. Sammen med rette sko så vil du kunne unngå det i fremtiden. Jogger 6-7 dager i uka og har ikke hatt noe problemer siden jeg fikk nye tilpassede sko :)

Takk for link! Står at det er viktig å unngå aktiviteten som produserte skaden, dette har jeg gjort i én måned uten at det ser ut til å hjelpe. Når det gjelder treningsunderlaget, er nok denne asfaltløpingen en viktig årsak, dessverre kan jeg bare løpe på asfalt fortiden. Igjen, takk for tips, skal investere i nye treningsko tilpasset foten min!

Skrevet

Kanskje snakke med en fysioterapeut og få noen gode tøyeøvelser for kneet. Det er viktig å ta tiden til hjelp, selv om det er kjedelig. Kjenner flere som har hatt både runners og jumpers knee, og alle som har vært tålmodige er helt friske fra det :)

Tenker at jeg bestiller en time hos fastlegen min, så får legen eventuelt henvise meg til fysioterapeut. Utrolig kjedelig dette her, ser ut som at det ikke blir så mye løping på meg fremover :-\

Skrevet

Tenker at jeg bestiller en time hos fastlegen min, så får legen eventuelt henvise meg til fysioterapeut. Utrolig kjedelig dette her, ser ut som at det ikke blir så mye løping på meg fremover :-\

JA, jeg vet det! Det er kjempekjedelig :( Hadde knevondt/strekkskade pga et stygt overtråkk for ikke så lenge siden og måtte roe skikkelig ned på både lengde og fart. Men det gikk heldigvis over med rolig (og litt alternativ) trening og god tøying :) Lykke til i hvert fall :)

Skrevet

JA, jeg vet det! Det er kjempekjedelig :( Hadde knevondt/strekkskade pga et stygt overtråkk for ikke så lenge siden og måtte roe skikkelig ned på både lengde og fart. Men det gikk heldigvis over med rolig (og litt alternativ) trening og god tøying :) Lykke til i hvert fall :)

Tusen takk :) Jeg får såpass vondt at jeg ikke klarer å løpe i det hele tatt når smertene utløses, så regner med at det blir lange gåturer på meg (håper jeg kan begynne å løpe igjen snart da).

Skrevet

Legen din vil antakelig gi deg betennelsedempende og smertestillende, og be deg om å ta det rolig til det går over, IKKE hør på h'n og be om henvisning til fysio.

Hehe bare sier ifra pga erfaring med dette tidligere :P måtte nesten banke det inn i legen at jeg måtte ha fysio.

Ellers løste problemet mitt seg med ordentlige sko og riktig styrketrening :) lykke til!

Skrevet

Legen din vil antakelig gi deg betennelsedempende og smertestillende, og be deg om å ta det rolig til det går over, IKKE hør på h'n og be om henvisning til fysio.

Hehe bare sier ifra pga erfaring med dette tidligere :P måtte nesten banke det inn i legen at jeg måtte ha fysio.

Ellers løste problemet mitt seg med ordentlige sko og riktig styrketrening :) lykke til!

Takk :) Å bare få smertestillende og "ta det rolig" tror jeg ikke er løsningen på problemet. Fysio kan hjelpe en med å regulere\tilpasse belastningen og sette opp et tilpasset treningsprogram hvis det er nødvendig. Bestiller time i morgen!

AnonymBruker
Skrevet

Her kan du lese mer:

Har du nøytralt løpesteg, eller pronerer du?

Anonymous poster hash: fd715...180

AnonymBruker
Skrevet

Et par tankter;

Når kjøpte du sist løpesko, og hvilken kvalitet gikk du for? Slike kneproblemer kan helt slettes ut ved kjøp av nye sko.

Har du noen såle i skoene? Det finnes ultratynne, superlette såler som fanger støt lett. De varer i flere år om gangen, og legger ikke noe særlig vekt til skoene du løper i.

Du skriver at du løper mye på asfalt, kom deg ut i skog, mark, park, grus og alt annet enn asfalt.

Varier treningen. Du kan f.eks. løpe intervall der du har noen raske drag. Endringen i fart vil endre steget ditt, som endrer hvordan du bruker kneet.

Som ung var jeg i Norgestoppen i løpegrener i friidrett, og nå 10 år senere har jeg fortsatt ben som må behandles på et bestemt vis ved å gjøre alt jeg har skrevet over. Jeg har ikke trengt medikamenter eller fysio for bena på mange år.

Anonymous poster hash: 3346f...5b6
Skrevet

Runners knee? Du må strekke ut (et bein fram og liggende i 90 grader til siden og det andre bak). I tillegg lær deg å løpe på framfot og i variert terreng.

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har det akkurat som deg, smerter i høyre kne etter for mye løping. Jeg dro rett til fysio hvor jeg nå få trykkbølgebehandling. Fysio mener jeg pådro meg schlatters i ungdommen (det stemmer nok) og at "vondten" skyldes betennelse.

Anbefaler deg å gå til fysio. Det er så gørr kjedelig med vondt kne for oss løpere :(

Anonymous poster hash: d3d66...20a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...