Gå til innhold

Jo mer jeg slanker meg, desto tykkere blir jeg!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et år siden gikk jeg ned 5 kg, og var fornøyd (mha lavkalori). Så begynte jeg å eksperimentere med Fedon, Atkins osv, og alt surra seg sammen.

Nå har jeg fått tilbake de 5 kg, selv om jeg føler jeg har spist sunt hele året. En del er nok muskler, men noe er fett også. Det blir litt lavkarbo en periode, så litt lavkalori osv, jeg finner aldri tilbake til den gode strømmen jeg var i i fjor! Noen tips?

Jeg vil helst spise lavkalori, men pga at jeg har forstått hvor viktig oljer, nøtter osv er, så blir det ikke kaloriunderskudd. Jeg spiser maks 2 Ryvita, og ikke brød/ris/poteter, men lager en del havregrøt/grove vafler/grove scones osv i helgene. Barna liker ikke typisk lavkarbo-mat, så orker ikke dette kostholdet til bare meg selv.

Jogger ca 40 min 2-4 ganger i uka, tung styrke 2 ganger i uka. Er lærer, så går og står en del i jobben.

Hvordan lykkes igjen?

Anonymous poster hash: 32600...419

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forresten 27 år, 164 cm. Veier 66-67 kg nå. I fjor, da jeg var fornøyd med fettprosenten, men ikke helt hadde starta med tung styrke enda, veide jeg 62.

Ser for meg 63 kg som min idealvekt, når jeg trener styrke i tillegg til jogging (begge deler med kun vedlikehold og hverdagstrim som mål.)

Skrevet

Selv om du ikke veier mye mindre betyr ikke det at du ikke har blitt tynnere. Ikke se på vekta, mål deg heller jevnlig med målebånd

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg er forresten 27 år, 164 cm. Veier 66-67 kg nå. I fjor, da jeg var fornøyd med fettprosenten, men ikke helt hadde starta med tung styrke enda, veide jeg 62.

Ser for meg 63 kg som min idealvekt, når jeg trener styrke i tillegg til jogging (begge deler med kun vedlikehold og hverdagstrim som mål.)Anonymous poster hash: 32600...419

Da er du rett og slett i overskudd. Hvor mange kalorier inntar du til daglig? Hvordan spiser du i helgene?

AnonymBruker
Skrevet

Selv om du ikke veier mye mindre betyr ikke det at du ikke har blitt tynnere. Ikke se på vekta, mål deg heller jevnlig med målebånd

Jeg har målt meg med målebånd hele tiden.

Midjemål var 76, så 71, nå 73. Hofter var 106, så 101, nå 103. Sånn er mønsteret overalt på kroppen.

Jeg ligger nok i overskudd, men vet ikke hvordan jeg skal finne tilbake til underskuddsopplegget mitt, som funka så fint i fjor!

For familien og enkelhetsskyld er det lavkalori som passer best, men hvis jeg skal få i meg nok/riktig fett så blir det for mye. Hvor mye fett trenger jeg egentlig iløpet av en dag? Hvor mye nøtter/avocado/stekeolje (raps)/makrell i tomat/laks bør jeg minimum spise?

(Spiser ellers magre alternativer av melk, joghurt, kesam, cottage cheese og majones.)

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Jeg har målt meg med målebånd hele tiden.

Midjemål var 76, så 71, nå 73. Hofter var 106, så 101, nå 103. Sånn er mønsteret overalt på kroppen.

Jeg ligger nok i overskudd, men vet ikke hvordan jeg skal finne tilbake til underskuddsopplegget mitt, som funka så fint i fjor!

For familien og enkelhetsskyld er det lavkalori som passer best, men hvis jeg skal få i meg nok/riktig fett så blir det for mye. Hvor mye fett trenger jeg egentlig iløpet av en dag? Hvor mye nøtter/avocado/stekeolje (raps)/makrell i tomat/laks bør jeg minimum spise?

(Spiser ellers magre alternativer av melk, joghurt, kesam, cottage cheese og majones.)Anonymous poster hash: 32600...419

Regn ut hvor mange kalorier du inntar nå.

Men skjønner ikke hvorfor du ikke kan spise lavkarbo. Er jo akkurat samme maten bare at de andre i familien spiser ris/pasta/poeter til kjøtt og grønnsaker mens du kan ha annet tilbehør?

Endret av Runforit
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er du rett og slett i overskudd. Hvor mange kalorier inntar du til daglig? Hvordan spiser du i helgene?

Jeg brukte tidvis MFP i fjor, men ikke nå. I løpet av en dag spiser jeg meg mett på grønnsaker, egg, tunfisk, cottage cheese, egg, 1 proteinshake, kikertpure, grønnsaker med fisk/kjøtt og kesamdressing til middag, og bær&kesam til kvelds.

I helgene spiser jeg det samme, bortsett fra at vi ofte lager noe grovt bakverk med sukrin i. Dette spiser jeg en del av, men det blir jo istedet for annen mat. Kan det være dette som feller hele regnskapet?

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg brukte tidvis MFP i fjor, men ikke nå. I løpet av en dag spiser jeg meg mett på grønnsaker, egg, tunfisk, cottage cheese, egg, 1 proteinshake, kikertpure, grønnsaker med fisk/kjøtt og kesamdressing til middag, og bær&kesam til kvelds.

I helgene spiser jeg det samme, bortsett fra at vi ofte lager noe grovt bakverk med sukrin i. Dette spiser jeg en del av, men det blir jo istedet for annen mat. Kan det være dette som feller hele regnskapet?Anonymous poster hash: 32600...419

Er umulig å si når du ikke vet hvor mange kalorier du inntar, men vet at mange tenker at de kan spise mer bakverk bare fordi det er sukrin i og så glemmer de at det ikke bare er sukker som gjør at du går i overskudd. Man legger på seg av overskudd uansett om det er fra sunn eller usunn mat.

Anbefaler deg å legge inn alt du spiser på en uke på Mylog etc og ser hvor mye du faktisk inntar. Først da vil du se hvor feilen ligger.

AnonymBruker
Skrevet

Er umulig å si når du ikke vet hvor mange kalorier du inntar, men vet at mange tenker at de kan spise mer bakverk bare fordi det er sukrin i og så glemmer de at det ikke bare er sukker som gjør at du går i overskudd. Man legger på seg av overskudd uansett om det er fra sunn eller usunn mat.

Anbefaler deg å legge inn alt du spiser på en uke på Mylog etc og ser hvor mye du faktisk inntar. Først da vil du se hvor feilen ligger.

Ja, fullkornsmel er vel ikke helt kalorifritt... anbefaler du Mylog foran Myfitnesspal?

Gjest Runforit
Skrevet

Ja, fullkornsmel er vel ikke helt kalorifritt... anbefaler du Mylog foran Myfitnesspal?Anonymous poster hash: 32600...419

Bruker ikke noen av de selv. Var bare det jeg kom på i farten som jeg har hørt om :) Bruk det du vil, men finn ut hvor mange kalorier du faktisk inntar(logg ALT om det så er en kaffe latte etc. Alt av kalorier)

Først da kan det anbefales hvor mye du burde innta og hvordan du kan sette sammen et kosthold som gjør at du kan gå ned i vekt samtidig som du kan spise mat som blir en del av en livsstil, ikke en evig slankekur :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Du behøver ikke den proteinshaken, det ser ut som om du får i deg nok proteiner i kostholdet ditt, så dette er ekstra energi som (antakelig) bidrar til overskuddet. Har du sjekket energiinnholdet i shaken?

AnonymBruker
Skrevet

Du behøver ikke den proteinshaken, det ser ut som om du får i deg nok proteiner i kostholdet ditt, så dette er ekstra energi som (antakelig) bidrar til overskuddet. Har du sjekket energiinnholdet i shaken?

Jeg tar 0,75 dl pulver til 3 dl skummet melk. Det gir ca 200 kalorier. Er det mye? Får i meg lite andre meieriprodukter ila den dagen.

Pulverer har 145 kcal per dl pulver.

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg tar 0,75 dl pulver til 3 dl skummet melk. Det gir ca 200 kalorier. Er det mye? Får i meg lite andre meieriprodukter ila den dagen.

Pulverer har 145 kcal per dl pulver.

Det er ikke så nøye hvor mye kalorier det er i hver enkelt matvare, du må se på det totale kaloriinntaket, og her har du 200 kcal ekstra som ikke er mat, og som du strengt tatt ikke trenger. Skal du ned i vakt, må du holde øye med kaloriene selv om du spiser sunt.

AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det ut som at du er slank og fin nok, du veier noe mer pga muskler. Og det høres ikke ut som om du går i overskudd, men i balanse. Forsøk å bli mer fornøyd slik du er.

Og OBS OBS! Proteinpulver er IKKE nødvendig for et "vanlig" treningsmenneske, så dropp det. Spis heller en frukt og drikk et glass melk.

Anonymous poster hash: cff1d...639
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det ut som at du er slank og fin nok, du veier noe mer pga muskler. Og det høres ikke ut som om du går i overskudd, men i balanse. Forsøk å bli mer fornøyd slik du er.

Og OBS OBS! Proteinpulver er IKKE nødvendig for et "vanlig" treningsmenneske, så dropp det. Spis heller en frukt og drikk et glass melk.

Anonymous poster hash: cff1d...639

Nja, føler at jeg vil ned til dit jeg var i sommer. Har ingen komplekser for dette, men klærne satt bedre på meg med 5 kg mindre fett.

Ang proteinpulver: For å bygge muskler er det anbefalt med 90-120 g proteiner for meg. Er det ikke da like greit å ta en shake med skummet melk, framfor en frukt og melk? Jeg spiser massevis av grønnsaker, så lider ingen nød vitaminmessig.

Er det ikke da bedre med proteiner, når jeg også trener styrke?

(Tar forresten ikke shake hver dag. Det blir litt oftere enn annenhver dag, hvis jeg føler på meg at det ble lite proteiner til de øvrige måltidene.)

Men nå som jeg logger på MFP igjen kan jeg iallefall ha kontroll på proteininntaket, og så kun ta shake om makrofordelinga blir litt skjev en dag.

AnonymBruker
Skrevet

Regn ut hvor mange kalorier du inntar nå.

Men skjønner ikke hvorfor du ikke kan spise lavkarbo. Er jo akkurat samme maten bare at de andre i familien spiser ris/pasta/poeter til kjøtt og grønnsaker mens du kan ha annet tilbehør?

Jeg klarte ikke helt overgangen fra lavkalori til lavkarbo. Plutselig skulle jeg spise mer fett, og så ble det sikkert for mye. Føler det er så mye fettfokus med lavkarbo, og da lurer jeg meg selv til å spise for mye av det. Finner altså ikke balansen.

Det jeg spiser nå er forøvrig fortsatt moderat lavkarbo. Jeg spiser kun knekkebrød og litt puffet havre av kornprodukter til vanlig, og veldig lite frukt (men bær hver dag). Det er som sagt tilløp til grove pannekaker og vafler i helgene, men det ser jeg at jeg må kutte ut.

En annen årsak er at mannen i huset legger på seg når vi svitsjer fra magre til fete meieriprodukter, så vi må holde oss til magre.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg klarte ikke helt overgangen fra lavkalori til lavkarbo. Plutselig skulle jeg spise mer fett, og så ble det sikkert for mye. Føler det er så mye fettfokus med lavkarbo, og da lurer jeg meg selv til å spise for mye av det. Finner altså ikke balansen.

Det jeg spiser nå er forøvrig fortsatt moderat lavkarbo. Jeg spiser kun knekkebrød og litt puffet havre av kornprodukter til vanlig, og veldig lite frukt (men bær hver dag). Det er som sagt tilløp til grove pannekaker og vafler i helgene, men det ser jeg at jeg må kutte ut.

En annen årsak er at mannen i huset legger på seg når vi svitsjer fra magre til fete meieriprodukter, så vi må holde oss til magre.Anonymous poster hash: 32600...419

Men det er jo ikke sånn at alt skal dynkes i fett på lavkarbo.

Poenget er mer fokus på mer proteiner og fett og mindre karbohydrater. Proteiner metter fort, fett metter lenge og trege karbs gir energi og rolig blodsukkerstigning.

Jeg lever noenlunde lavkarbo, men ikke fanatisk. Siden jeg jogger mye så trives jeg best med litt havregryn noen ganger i uka. Er også glad i søtpotet. Har også litt honning i kostholdet da jeg ikke tåler søtningsmiddel. Men hovedfokuset er på egg, kylling, laks, karbonadedeig, nøtter, avokado, grønnsaker, kokosmelk, kokosolje, mandelmel/kokosmel etc.

Når jeg f.eks lager middag så steker jeg kjøttet i litt kokosolje. Ved siden av har jeg gjerne blomkålmos som jeg blander inn med litt kokosmelk og masse grønnsaker ved siden av.

Så som du ser er det ikke dynket i fett. Har alltid 200 gram med kjøtt. Det metter godt. Med kokosmelk så får jeg litt fett som metter lenge.

Jeg bruker mye nøtter/pinjekjerner i lunsjene.

Baker med kokosmel og mandelmel fremfor vanlig mel.

Spiser jeg laks så har jeg en rømmeklatt på siden med f.eks blomkålmosen.

Totalt sett så erstatter jeg kaloriene fra karbohydrater med fett, men fett er veldig kaloririkt så det er ikke mye som skal til for å erstatte de kaloriene fra karbohydratene.

Men så lenge du føler at lavkalori funker bedre for deg og familien så er det jo ikke noe galt i det heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tro på lavkarbo eller andre kurer. Spis vanlig mat men mindre og ofte. En gjennomsnitt kvinne trenger 2000 kcal pr dag. Skal du ned så bør du ligge på 1500. Det er viktig å gå ned sakte (ikke mer enn en halv kg i uka ) for at hjerte og andre organer rekker å omstille seg. Dette fikk jeg beskjed om av en hjertespes på Bærum sykehus.

Jeg tenker grovt når det gjelder brød og fullkorn når det gjelder pasta. Kjøper lett mat og spiser snop bare på lørdager.

Jeg har gått ned 27 kg på normalmat.

Anonymous poster hash: 4c217...aba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...