losingedge Skrevet 11. mars 2014 #1 Skrevet 11. mars 2014 Tenker dette er et interessant spørsmål som ofte har blitt diskutert. Noen mener at ja, bare ha en positiv innstilling i livet så finner du lykke. Jeg mener heller det at hvis det skulle være mulig å velge lykken, så er dette noe absolutt alle mennesker burde kunne gjøre, og slik er det åpenbart ikke hvis man ser seg rundt omkring i verden. Se for deg et barn i et fattig land, som nettopp har mistet foreldrene sine, null stress, barnet må jo bare ha en positiv innstilling til livet så blir det bra. Noen tanker? Diskuter:) 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #2 Skrevet 11. mars 2014 Ja, lykke er et valg. Anonymous poster hash: d806e...d2d 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #3 Skrevet 11. mars 2014 Jeg tenker at man kan det i det store perspektivet og på lang sikt. Opplever man store livskriser som å miste foreldre, barn, søsken etc., er det selvsagt ikke "bare" å velge å være lykkelig. Men i hverdagen, så ja. Det er på langt vei et valg å finne lykken i livet ditt, evt. å gjøre valg for å endre livet slik at du kan finne den. Anonymous poster hash: 4ee65...d72 1
Gjest Koy Skrevet 11. mars 2014 #4 Skrevet 11. mars 2014 Jeg har blitt litt tilhenger av teorien at du kan fake deg til lykke. Om du prøver å være så positiv du kan, smiler og ler selv om du ikke føler for det, tenker glade tanker om deg selv og andre og så kan du faktisk bli lykkelig selv om du i utgangspunktet ikke var det. Du "lurer" deg selv på en måte, og etterhvert blir det en naturlig del av hvordan du tenker/oppfører deg. I hverdagslivet så klart, om det har skjedd noe forferdelig er det jo litt verre.
MarieC Skrevet 11. mars 2014 #5 Skrevet 11. mars 2014 Lykke defineres så ulikt i ulike land, er ikke Costa Rica på samme lykkenivå som Norge? Altså ikke bare penger som styrer. Men det er for enkelt å si at alle kan velge lykke. Har du masse angst eller er deprimert kan du heldigvis bli bedre, men ikke på et blunk. 1
Eneri Skrevet 11. mars 2014 #6 Skrevet 11. mars 2014 Dette har jeg tenkt litt på, og finner det interessant. Syns at det til en viss grad stemmer at man kan "velge lykken". Det fordrer etter mitt syn at den del grunnleggende er på plass; dvs at man har mat, hus, en inntekt man klarer seg på (altså ikke konstant bekymret for om man har råd til mat på bordet neste dag) og er trygg (tenker krig/andre trusler).Når denne grunnmuren er på plass, mener jeg man kan "velge lykken" i den forstand at man aktivt kan gå inn for å ha en positiv holdning til det aller meste rundt seg. Som noen sier her; det gjelder i hverdagen og ikke kriser som alvorlig sykdom, dødsfall osv. Man kan velge å komme hjem fra jobb og rope hei til barna med et smil i stemmen og glede seg over å se dem igjen og ha tid med dem. Eller man kan sukke tungt og slippe handleposene i ganggulvet mens man vræler at de må se å sette skoene på plass og ta skolesekkene på rommet. Man kan se på ansiktene rundt middagsbordet og tenke at man er takknemlig for og lykkelig over å tilhøre en familie og ha hverandre, man kan se på mannen sin med kjærlig blikk og tenke på hvor gode hender han har, og hvor godt det er å snuse ham i nakken i stedet for å lure på hvorfor han ikke har kastet den irriterende hullete t-skjorta han bruker så ofte. Slik mener jeg man kan velge lykken. Og det vil gjøre oss alle godt om vi klarer å jobbe for å ha et slikt fokus litt oftere. 6
Medusa13 Skrevet 11. mars 2014 #7 Skrevet 11. mars 2014 Dette har jeg tenkt litt på, og finner det interessant. Syns at det til en viss grad stemmer at man kan "velge lykken". Det fordrer etter mitt syn at den del grunnleggende er på plass; dvs at man har mat, hus, en inntekt man klarer seg på (altså ikke konstant bekymret for om man har råd til mat på bordet neste dag) og er trygg (tenker krig/andre trusler).Når denne grunnmuren er på plass, mener jeg man kan "velge lykken" i den forstand at man aktivt kan gå inn for å ha en positiv holdning til det aller meste rundt seg. Som noen sier her; det gjelder i hverdagen og ikke kriser som alvorlig sykdom, dødsfall osv. Man kan velge å komme hjem fra jobb og rope hei til barna med et smil i stemmen og glede seg over å se dem igjen og ha tid med dem. Eller man kan sukke tungt og slippe handleposene i ganggulvet mens man vræler at de må se å sette skoene på plass og ta skolesekkene på rommet. Man kan se på ansiktene rundt middagsbordet og tenke at man er takknemlig for og lykkelig over å tilhøre en familie og ha hverandre, man kan se på mannen sin med kjærlig blikk og tenke på hvor gode hender han har, og hvor godt det er å snuse ham i nakken i stedet for å lure på hvorfor han ikke har kastet den irriterende hullete t-skjorta han bruker så ofte. Slik mener jeg man kan velge lykken. Og det vil gjøre oss alle godt om vi klarer å jobbe for å ha et slikt fokus litt oftere. Enig til en viss grad. Men hva hvis man ser på barna sine og kjenner seg lykkelig over at man har dem og elsker dem over alt på jord. Men på den andre siden av bordet sitter en tyrann av en mann som du ikke tør å forlate av redsel for hva han kan gjøre mot deg og barna. Du kan si at så klart kan man gå, få voldsalarm og hemmelig adresse, men også dette er faktiske ting som overskygger lykken fordi du aldri er trygg.. På den annen side - har man ikke opplevd frykt, sorg og alt det der, vil man kanskje ikke kjenne igjen lykken og vite å sette pris på den. Vanskelig tema dette her
Eneri Skrevet 11. mars 2014 #8 Skrevet 11. mars 2014 Til deg over her; jeg skjønner hva du mener, altså at en tyrann kan overskygge din lykke-følelse. Det var noe jeg mente å omfavne i begrepet "trygg"; ikke bare ren krig, men også andre trusler slik som for eksempel en tyrann. Interessant poeng det du skriver på slutten der om å ha en motvekt i noe så man kan vite å sette pris på lykken når den er der.
skreppamedleppa Skrevet 12. mars 2014 #9 Skrevet 12. mars 2014 Jeg tror absolutt man kan velge lykke ja. Som noen her sier hjernen vår er faktisk ikke mer komplisert enn at man kan " hjernevaske" seg selv med positive tanker. Slik er det med dårlig selvbilde f.eks om man går rundt og tenker "jeg får det ikke til, jeg er så stygg, alt jeg gjør blir feil", vel da blir du også påvirket av disse tankene. Da vil du føle deg stygg, mislykket og føle at du feiler. "Whether you think you can or you think you can't you'er right". Et svulstig sitat men med et vist innhold av sannhet utvilsomt. I tv serien "oppdrag lykke" som gjekk på nrk var dette et inntresangt prosjekt der man hjalp mennesker med å bli mer lykkelige for lykke kan læres. "Lykke er ikke bare tilfredshet og vælvære men også engasjement, nyskjerighet og det å bli oppslukt i det du gjør" sa en veileder. Jeg tror det er mye rett i det. Man velger ikke alltid andres handlinger og livets tilfeldigheter og tragedier men du velger faktisk hvilken holdning og valg du selv gjør og har i forhold til de. Og noen som har en mer positiv holdning ang lykke og møter hindringer klarer å mestre de hindringene langt bedre enn de som har en grunnleggende negativ holdning i utgangspunktet. Men lykke er ikke en konstant følelse, ingen mennesker går rundt og er konstant lykkelig, jeg tror ikke vi er laget for det. Livet er som på teateret, en trenger balansen av både tragedien og gleden. 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. mars 2014 #10 Skrevet 12. mars 2014 Man kan i alle fall velge hva man vil eller ikke vil bruke tid på å irritere seg over. Om man sørger over noe/noen kan man nok også til en viss grad selv bestemme seg for å forsøke hvor lang tid av dagen man skal bruke på dette. Men da må man nok være veldig bevisst på at man ønsker en bedring. Man bør også gjøre seg selv bevisst på hva som er lykke for en selv: Er det det å alltid ha det nyeste innen mote/teknologi, ha noen/mange gode venner, sørge for at en får nok egentid osv.? Man må også finne ut av om det å ta valg som ikke er a4 innen samfunnet vårt er nettopp det som gjør en selv lykkelig. Jeg mener at til en viss grad kan man i alle fall velge lykken selv.
Steinar40 Skrevet 12. mars 2014 #11 Skrevet 12. mars 2014 Det eneste man kan velge er å prøve å være positiv.
skreppamedleppa Skrevet 12. mars 2014 #12 Skrevet 12. mars 2014 Det eneste man kan velge er å prøve å være positiv. Man er jo ikke en passiv brikke i sitt eget liv, da har man jo resignert helt. Hver dag tar en jo individuelle valg basert på hva som gir mest velbehag, livsglede, energi og lykke. En kan gjøre mye ut i fra tanker, så selv om det hjelper å tenke positivt så må det jo også gjelde handlinger og bestemmelser i livet. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 12. mars 2014 #13 Skrevet 12. mars 2014 Alle steder står det at man bare må være positiv, hvor finner man tips om hvordan? Er ikke alltid bare bare å snu tankegangen. jeg kan si til meg selv at jeg må være positiv men ikke alltid jeg klarer
Edvarda Skrevet 12. mars 2014 #14 Skrevet 12. mars 2014 Enig til en viss grad. Men hva hvis man ser på barna sine og kjenner seg lykkelig over at man har dem og elsker dem over alt på jord. Men på den andre siden av bordet sitter en tyrann av en mann som du ikke tør å forlate av redsel for hva han kan gjøre mot deg og barna. Du kan si at så klart kan man gå, få voldsalarm og hemmelig adresse, men også dette er faktiske ting som overskygger lykken fordi du aldri er trygg.. På den annen side - har man ikke opplevd frykt, sorg og alt det der, vil man kanskje ikke kjenne igjen lykken og vite å sette pris på den. Vanskelig tema dette her Hvis man lever med en tyrann er man ikke trygg, altså er ikke de grunnleggende behov på plass slik hun sa var forutsetningen for å kunne velge lykken. Jeg er overbevist om at man selvsagt kan velge "hvordan man tar det", men at det varierer hvor mye man må jobbe for å få til å velge å se glassene som halvfulle. Noen tror jeg det er lettere for enn andre, og noen situasjoner er lettere å snu til noe positivt. Ett er sikkert, du kan alltids gå tilbake til å insistere på at livet er en jammerdal hvis det ikke hjalp å prøve å velge lykken 1
Testosteron Skrevet 12. mars 2014 #15 Skrevet 12. mars 2014 Man velger lykken ved valgene man tar i livet. Som man reder, ligger man, heter det jo. 2
Steinar40 Skrevet 12. mars 2014 #16 Skrevet 12. mars 2014 Man er jo ikke en passiv brikke i sitt eget liv, da har man jo resignert helt. Hver dag tar en jo individuelle valg basert på hva som gir mest velbehag, livsglede, energi og lykke. En kan gjøre mye ut i fra tanker, så selv om det hjelper å tenke positivt så må det jo også gjelde handlinger og bestemmelser i livet. Hvis man har muligheten til å gjøre individuelle valg som gjør livet bedre, så er selvfølgelig ingenting bedre enn det. Men som regel så er det veldig vanskelig i praksis. I hvert fall på kort sikt. Og da kan man heller prøve å fokusere på det positive man har. 1
Steinar40 Skrevet 12. mars 2014 #17 Skrevet 12. mars 2014 Alle steder står det at man bare må være positiv, hvor finner man tips om hvordan? Er ikke alltid bare bare å snu tankegangen. jeg kan si til meg selv at jeg må være positiv men ikke alltid jeg klarer Tror ingen klarer å være positiv i alle situasjoner.
Anglofil Skrevet 12. mars 2014 #18 Skrevet 12. mars 2014 (endret) Jeg tenker at det absolutt har mye med innstilling å gjøre ihvertfall. Jeg har ingen problemer med å forstå at man kan ha vonde perioder i livet sitt. Men jeg tror det handler mye om hvordan man velger å ta det man opplever. Det er som min mor sier: det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det. F.eks har jeg nettopp kommet meg ut av et voldelig ekteskap. Det er i perioder utrolig sårt, vondt og trist å tenke på. Jeg kan føle enorm bitterhet fordi jeg kastet vekk drømmebryllupet på en mann som ikke fortjente det (jada, høres sikkert banalt ut, I know). Min eksmann valgte å behandle meg som en dritt og det er ydmykende og vondt å tenke på hvordan han behandlet meg. Jeg har følt meg som en skikkelig dritt etterpå, som en nobody, som ikke fortjener noe som helst, jeg har følt meg som et svakt tåpelig vesen fordi jeg ikke tok igjen og jeg har følt meg utrolig tåpelig fordi jeg ikke oppdaget hva som kom til å skje før jeg giftet meg med ham. Men det er som med mobbingen jeg har opplevd, eller som da jeg mistet vennene mine etter 22.juli, eller etter at jeg opplevde alvorlig sykdom i familien: mye handler om innstilling. Selvfølgelig har livet til tider vært jævlig, men det er da det gjelder å finne noe å le av, noe å glede seg over. Jeg hadde aldri kommet gjennom dette hadde det ikke vært for at har en relativt positiv innstilling. På den måten har jeg et lykkelig liv, et godt liv. Som regel finner jeg lykke og glede i de små tingene i livet. Som at jeg endelig føler meg trygg. At jeg føler meg elsket. At jeg har en fin jobb jeg trives i. En fin og støttende familie. Man må bruke de midlene man har til det postive. Det nytter dessverre ikke å dra seg ned i søla, da blir det vanskeligere å komme seg opp igjen. Mvh Yvonne Endret 12. mars 2014 av Yvonne 4
Gjest made4u Skrevet 12. mars 2014 #19 Skrevet 12. mars 2014 Livet har opp og nedturer, mange ting påvirker enn på godt og vondt uten at man selv har inflytelse over det, i så måte blir det feil å si at man selv kan styre lykken. Når det er sagt så har noen bedre strategier for å håndtere hverdagen enn andre, ergo kan man håndtere enkeltsaker alt fra etter forholdene bra eller dårlig. Dog skal ingen få fortelle meg livsløgner om at alt skal være så bra når det ikke er det, dog etterstreber mange et glansbildeskinnende fasade hvor de rapporterer om suksess og lykke, selv når det blir tomme ord og en stor livsløgn. så nei, man er sjanseløs til å styre egen lykke - begrep som å takle hverdagen passer bedre, og der kan man påvirke litt selv.
Gjest Kaffelattn Skrevet 12. mars 2014 #20 Skrevet 12. mars 2014 Ja, man kan velge "lykke". Å være "lykkelig" er overhodet ikke ensbetydende med å være "positiv & bli'". "Lykke" er subjektivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå