Gå til innhold

Bachelor i økonomi og administrasjon - mulig å få jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller må man ha en master i tillegg? Tenker på når man er villig til å flytte på seg, og ikke må bo i de største byene.

Og, vil man klare seg når man bare hadde 4 og 5 i matte fra videregående? 2P-Y eller 2T-Y.

Anonymous poster hash: d2e75...1f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får jobb med bachelor i økad, men det er stor konkurranse om de bedre stillingene. Dersom du får gode karakterer, har engasjert deg litt i studentforeningen og hatt en mer eller mindre relevant deltidsjobb, får du mest sannsynlig en god jobb. En mastergrad åpner flere dører. De mest attraktive stillingene som er relevante for en økonomiutdannelse krever normalt mastergrad, men det er selvfølgelig stor konkurranse for å få disse også. Det hele koker ned til ambisjonsnivået ditt.

Hva er målet ditt med utdannelsen, bare å få en grei jobb med grei lønn, eller har du en "drømmejobb" i tankene?

Edit: Med 4-5 i karakterer i matte skal du nok klare deg bra på en bachelor i økad med litt innsats.

Endret av Ferdigstudent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt har du god sjans på jobber, søk i bedrifter.

Som personen over skriver, skal du ha en drømmejobb med mer betalt, bør du sikte deg inn på master. Men går også an å lande en jobb først, og se om bedriften kan betale master etter at du har jobbet et par år ;)

Anonymous poster hash: e1c8b...11a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

selvfølgelig er det lett mulig å få jobb. Du kan ta det meste av kontorjobber, til og med regnskapsstillinger som det florerer av.

Anonymous poster hash: ad13f...8bc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Absolutt

Burde ikke være noe stort problem. Men dette er et relativt vanlig studium, så hvis jeg hadde vært deg hadde jeg vurdert hva man kan gjøre i tillegg for å skille seg litt ut fra de andre. Som nevnt over her, relevant deltidsjobb/ sommerjobber og engasjere seg i studentmiljøet kan gi stort pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Ville satset på regnskap og revisjon dersom jeg var bestemt på å kun ta bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tuppesjura

Jeg har den utdannelsen og har nettopp fått meg fast jobb som controller. Ferdig utdannet i 2006-2007. Har hatt en rekke vikariater og engasjementer før jeg fikk fadt jobb i nærheten av hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å huske på er at veldig, veldig, mange har eller skal ta en form for bachelorgrad innen økonomi og/eller ledelse. Arbeidsmarkedet blir tøffere og tøffere for hvert år som går. For bare 3-4 år siden kom man inn på master (sivøk) på NHH som ekstern søker fra annen skole, med ca 3.7 i snitt fra bachelorgraden (der A=5). På bare de få årene har snittet steget til rundt 4.1 for å komme inn i dag. Dette er en klar indikasjon på økningen i antallet økonomistudenter. Noe vi også ser på søkertallene til disse studiene og den økte størrelsen på kullene, og ikke minst økningen i studiesteder som tilbyr disse. Denne artikkelen illustrerer dette på en god måte, http://www.dn.no/talent/article2775813.ece.

Det vil alltid være behov for mennesker med utdannelse innen økonomi, det er helt klart. Man må allikevel være realistisk. En av grunnene til at det er stort behov for nyutdannede med bachelorgrad i framtiden er at en rekke stillinger som tidligere ikke krevde utdannelse, nå gjør det. Kundesenter er et godt eksempel på en jobb som nå "krever" en bachelorgrad, som egentlig ikke burde kreve det. (Ja, jeg har selv hatt deltidsjobb på kundesenter). Med en bachelorgrad i økad konkurrerer du også mot personer med en grad i samfunnsøkonomi, men for noen stillinger også mot markedsførere og diverse bachelorgrader innen ledelse/strategi.

Muligheten for en god jobb med en bachelorgrad i økad er der, forutsatt at du kan vise til en god CV og gode karakterer, og aller helst gode kontakter. Det er selvfølgelig mulig å få en god jobb selv om du ikke har alt jeg nevner over, men da kan det bli mye tøffere å finne seg en god og relevant stilling. Jeg har flere venner og bekjente som har fått gode jobber etter bacheloren i økad, men jeg vet om enda flere som ikke har vært like heldige. Derfor blir jeg ofte litt småfrustrert av at "alle" skal råde alle som er litt usikre på studievalget sitt med å velge økonomi. Ettersom det er så allsidig, alle får jo jobb etc. Økonomi passer ikke for alle, det store frafallet på førsteåret de fleste steder er et klart bevis for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar alle sammen.

Det jeg ønsker meg er en helt grei jobb med grei lønn som du sier, Ferdigstudent. Det høres ut som det er slik som jeg har hørt, veldig mange som tar utdannelsen, og mange å konkurrere med om jobbene. Veldig redd for å utdanne meg til arbeidsledighet.. Kanskje regnskap/revisjon kunne vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen.

Det jeg ønsker meg er en helt grei jobb med grei lønn som du sier, Ferdigstudent. Det høres ut som det er slik som jeg har hørt, veldig mange som tar utdannelsen, og mange å konkurrere med om jobbene. Veldig redd for å utdanne meg til arbeidsledighet.. Kanskje regnskap/revisjon kunne vært noe?

Du utdanner deg definitivt ikke til arbeidsledighet med en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, bare så det er sagt. Hensikten med innlegget mitt var å komme med en motvekt til alle som mener det er så utrolig lett å få en god og relevant jobb etter bachelorgraden. Dersom du gjør det bra på studiet som jeg har skrevet, så får du med stor sannsynlighet en jobb du vil bli fornøyd med.

Mulighetene for å gå rett inn i en relevant jobb med regnskap/revisjon er nok noe bedre, men det er også en mer spisset grad. Dersom du er usikker ville jeg gått for økad. Økad gir en bredere innføring i ulike fagfelt, og du kan spesialisere deg i det fagfeltet du er mest interessert i siste året. De fleste jeg kjenner som tar bachelorgraden i regnskap/revisjon vil, naturlig nok, jobbe innen revisjon. En jobb som ikke passer for alle, selv om du har mange muligheter med den graden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
På 11.3.2014 den 18.47, Ferdigstudent skrev:

Det som er viktig å huske på er at veldig, veldig, mange har eller skal ta en form for bachelorgrad innen økonomi og/eller ledelse. Arbeidsmarkedet blir tøffere og tøffere for hvert år som går. For bare 3-4 år siden kom man inn på master (sivøk) på NHH som ekstern søker fra annen skole, med ca 3.7 i snitt fra bachelorgraden (der A=5). På bare de få årene har snittet steget til rundt 4.1 for å komme inn i dag. Dette er en klar indikasjon på økningen i antallet økonomistudenter. Noe vi også ser på søkertallene til disse studiene og den økte størrelsen på kullene, og ikke minst økningen i studiesteder som tilbyr disse. Denne artikkelen illustrerer dette på en god måte, http://www.dn.no/talent/article2775813.ece.

Det vil alltid være behov for mennesker med utdannelse innen økonomi, det er helt klart. Man må allikevel være realistisk. En av grunnene til at det er stort behov for nyutdannede med bachelorgrad i framtiden er at en rekke stillinger som tidligere ikke krevde utdannelse, nå gjør det. Kundesenter er et godt eksempel på en jobb som nå "krever" en bachelorgrad, som egentlig ikke burde kreve det. (Ja, jeg har selv hatt deltidsjobb på kundesenter). Med en bachelorgrad i økad konkurrerer du også mot personer med en grad i samfunnsøkonomi, men for noen stillinger også mot markedsførere og diverse bachelorgrader innen ledelse/strategi.

Muligheten for en god jobb med en bachelorgrad i økad er der, forutsatt at du kan vise til en god CV og gode karakterer, og aller helst gode kontakter. Det er selvfølgelig mulig å få en god jobb selv om du ikke har alt jeg nevner over, men da kan det bli mye tøffere å finne seg en god og relevant stilling. Jeg har flere venner og bekjente som har fått gode jobber etter bacheloren i økad, men jeg vet om enda flere som ikke har vært like heldige. Derfor blir jeg ofte litt småfrustrert av at "alle" skal råde alle som er litt usikre på studievalget sitt med å velge økonomi. Ettersom det er så allsidig, alle får jo jobb etc. Økonomi passer ikke for alle, det store frafallet på førsteåret de fleste steder er et klart bevis for det.

Ifølge den artikkelen og rapporten du referer til, så viser tallene fra SSB at det utdannes for mange innen de fleste yrker i forhold til antatt behov frem mot 2035. Det gjelder altså ikke bare økonomi adm. Det mest sikre ser ut til å være sykepleier-yrket, men også her regner man med at en del oppgaver vil kunne tas over av teknologi og det vil sannsynligvis ikke bli spesielt økende behov for sykepleiere selv om befolkningen blir eldre og flere. I tillegg utdannes det sykepleiere ved mye  studiesteder nå enn for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...