AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #1 Skrevet 11. mars 2014 Tok til meg en katt for et halvt år siden. Den er veldig, veldig kosete, kjælen og glad i selskap. Det er bare et lite problem og det er at den maser sånn om natten! Mjauinga og pratinga ødelegger virkelig nattesøvnen min og jeg våkner gretten og irritert og har mest lyst til å kaste hele katteskinnet ut av vinduet. Hvordan kan jeg "trene" den opp til å slutte å skrike sånn når jeg skal sove? Jeg skjønner heller ikke hvorfor den skal plage meg sånn om natta. Mat eller kos eller hva? Den har alltid tørrfor og vann stående når jeg legger meg. Den har også to spesielle tidspunkter hvor den begynner å prate og mjaue. Som regel rett etter at jeg har sovnet - sånn ca. mellom 23 og 01. Neste gang er mellom kl. 05 og 07. Kjempeirriterende!! Når jeg står opp for å kose med han og prøve å forstå hva det er han vil, så går det kanskje to minutter også har han fått nok av meg og går tilbake til soffaen for å sove. Jeg mistenker at han prøver å vekke meg fordi han er så glad i våtfor. Men det har jeg sluttet å gi han på morgenen i et forsøk på å få han til å holde kjeft. Anonymous poster hash: a95ab...317
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #3 Skrevet 11. mars 2014 Katten hadde vært hjemløs lenge før jeg tok han til meg så det vet jeg ikke helt sikkert. Men hvis jeg skal dømme etter oppførselen hans er jeg rimelig sikker på at han er kastrert. TS. Anonymous poster hash: a95ab...317
Sylvari Skrevet 11. mars 2014 #4 Skrevet 11. mars 2014 Katten hadde vært hjemløs lenge før jeg tok han til meg så det vet jeg ikke helt sikkert. Men hvis jeg skal dømme etter oppførselen hans er jeg rimelig sikker på at han er kastrert. TS. Anonymous poster hash: a95ab...317 Du kan sjekke om katten er kastrert om det er en hann katt. Det skal være to tydelige kuler du kan kjenne sånn ca her:
Querido Skrevet 11. mars 2014 #5 Skrevet 11. mars 2014 Ta den til veterinær, om den ikke er kastrert så vil nok problemet bli borte ved kastrering. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 11. mars 2014 #6 Skrevet 11. mars 2014 Tidspunktene du nevner er typisk de beste jakttidene på døgnet. Smågnagere har listet seg ut og i gang med nattens gjøremål... og neste gang er smågnagere på vei tilbake til sine bol for dagen. Du kan prøve å leke katten sliten rett før du/dere går til sengs. Det er ikek alltid det hjelper, men det kan hjelpe. Han katten muligheter til å gå ut og inn som han lyster? Og vetrinærtime er fryktelig lurt. Uten vetrinær... ingen vaksine... og hvert eneste år er det utbrudd av kattepest et eller annet sted i landet.... og den døden er ikke trivelig ! Eneste som virker er å være vaksinert - før man kommer i kontakt med smittestoff. Så: Husj avgårde til vetrinæren med dere. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #7 Skrevet 11. mars 2014 TS her. Takk for svar. Var og sjekket han og fant ikke antydning til steiner - så da er han vel allerede kastrert! Han er en særing og vil faktisk ALDRI gå ut. Pleier å ta han med ut i hagen å leke med han av og til men han vil like fort inn igjen. Der ligger han og sover dagen lang. Titter litt ut av vinduet og spiser. Han er litt av en latsabb. Holder på å spare til vetrinærtime. Enig i at han burde fått en sjekk. Anonymous poster hash: a95ab...317
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #8 Skrevet 11. mars 2014 Vår katt klorer på døra hele natta. Men ho sluttet for noen uker siden (bare kattunge) da jeg begynte å leke med henne om kveldene før jeg la meg og gi ho oppmerksomhet. Hjelper kanskje å ha døra oppe på rommet, vet ikke om du gjør det. Men det hjalp på oss.. Anonymous poster hash: 4151f...89e
Tvist Skrevet 11. mars 2014 #9 Skrevet 11. mars 2014 TS her. Takk for svar. Var og sjekket han og fant ikke antydning til steiner - så da er han vel allerede kastrert! Han er en særing og vil faktisk ALDRI gå ut. Pleier å ta han med ut i hagen å leke med han av og til men han vil like fort inn igjen. Der ligger han og sover dagen lang. Titter litt ut av vinduet og spiser. Han er litt av en latsabb. Holder på å spare til vetrinærtime. Enig i at han burde fått en sjekk. Anonymous poster hash: a95ab...317 Sikker på at det er en hannkatt?
Aurora M. Skrevet 11. mars 2014 #11 Skrevet 11. mars 2014 Jeg hadde tenkt å svare, men så hadde Lille-pus skrevet alt jeg hadde tenkt å si. Dette er en pus med sin indre biologiske klokke på rett plass! Det tar tid å snu vanen, og er den gammel kan det vise seg svært vanskelig. Den eneste måten å forsøke på, er å slite den skikkelig ut før sengetid. Er du bestemt på å ikke ha den på soverommet, er det også best å være konsekvent og ikke venne den til at du står opp når den maser. Men uansett: Til vetten med han/henne!!
andreaaax Skrevet 11. mars 2014 #12 Skrevet 11. mars 2014 Perferkt jaktid i denne stunden.. men prøv å la dem ha noe annet å gjøre. De begynner og "kjede seg" og drar da ut. Har de forresten en trygg, varm og oversiktlig plass å såve på? Hvis du ordner dette så kan problemet roe seg. Meb husk katt er katt. Og spessielt hjemløse katter har mer innstinktiv trang. Siden de ikke har blitt dullet med siden de var små
Gjest Tigress Skrevet 12. mars 2014 #13 Skrevet 12. mars 2014 Tønna vår vil ofte inn til oss om kvelden, og så vil ho ut att ved tre-firetida. Klokka seks er det på tide med frukost, og då er det ein fabelaktig mjauekonsert utanfor soverommet. Eg proppar øyra, men mannen min høyrer ho gjennom øyreproppane, så her er det berre å stå opp. Tønna er 4 år, blir jo 20 har vi framleis 16 år att med morgonkonsert. Ho er ei katte, berre å gje opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå