Gå til innhold

Vegetaroppskrifter til "nybegynner"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp tatt skrittet til å bli vegetarianer etter å ha tenkt på det i lang tid, men synes det er litt vanskelig å finne gode oppskrifter. Etter så mange år med kjøtt i alle middager er det litt vanskelig å tenke nytt. Tenkte det hadde vært fint med en tråd hvor man kan dele gode kjøttfrie oppskrifter :)

Anonymous poster hash: 0cc14...959

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare tipse om at aubergine er en helt genial grønnsak. Jeg er lat, så jeg pleier å "steke" hel aubergine i mikrobølgeovnen, og så kan den brukes til hva som helst. Spises hel med noe godt oppå, deles i biter for å ha i annen mat, moses osv. :)

Ellers finner jeg mye inspirasjon på www.pinterest.com

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg spiser vegetarisk gjør jeg ikke så mange forandringer. Lasagne er kjempegodt når man lager den vegetarisk, for eksempel. Tacokjøtt kan byttes ut med bønner. Sweet & sour kan lages med masse ekstra grønnsaker osv osv.

Føler ikke det er oppskrifter man trenger å fokusere på, mer dette med å venne seg til at man kan bruke andre ting enn kjøtt i matretter og begynne å tenke vegetarisk når man handler og planlegger. Så kan man google oppskrifter ut ifra hva man har lyst på.

Anonymous poster hash: 2c0ea...6ea
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke så god oversikt over vegetarblogger med oppskrifter og lignende, men jeg er superglad i veganmisjonen.com og veganeren.com, maaasse oppskrifter. Veggispreik.blogg.no er nettopp startet opp, men har tro på at den kan bli bra.

Jo, og sockfeast.com! Ikke så mange oppskrifter, men litt om "intuitive cooking".

Hvis du er på Facebook er Veggispreik, Veganprat og ikke minst Hva slags veganmat lager du i dag? finfine grupper å være med i.

Det enkleste som ny veggis kan være å lage mye av den samme maten som før, bare bytte ut kjøttet med noe som fyller samme funksjon. Sopp, bønner, aubergine, kikerter og slikt er fint, det finnes også mange typer kjøtterstatning (veldig greit å ha "kjøttfarse/chunks", tofu og lignende i skapet smaker lite naturlig men kan smake mye forskjellig godt om man krydrer eller marinerer. Perfekt om man er usikker på hva kjøttet kan byttes ut med).

Skrevet

Jeg er også ny vegetarianer og har fått mange ideer fra "Vegetarkokeboken"

Skrevet

Jeg har den grønnrutete vegetarkokeboken og en eldgammel vegetarkokebok, som var en del av en kokebokserie som var populær på 90-tallet.

Jeg bruker de to bøkene mye, der er det også gode tips om sammensetning av måltider. Det syns jeg var til god hjelp da jeg var ny i vegetarianismens verden.

• Liker 1
Skrevet

Wok!

Del grønnsaker i staver og stek på sterk varme i kort tid, til de blir myke men fortsatt sprø. Ha eventuelt i litt bønner eller linser (ferdigkokte). Ha i woksaus eller bare krydder og soyasaus. Server med ris, gjerne brun.

Gode grønnsaker (i omtrent den rekkefølgen de tilsettes):

Fersk ingefær

hvitløk

Løk

Gulrot

Kålrot (ikke mye, smaken blir lett kraftig)

Rødbeter

Selerirot

Brokkoli

Blomkål

Fenikkel (ikke mye)

Stangseleri

Squash

Brekkbønner

Grønkål

Paprika

Babymais

Ananas (helt til slutt)

Det er ikke nødvendig med så mange på en gang, prøv å få en balanse mellom smaker, konsistenser og farger.

Skrevet

I dag har jeg laget grønn suppe. Tok det jeg hadde av grønne grønnsaker, selleri, spinat, purreløk, gressløk, basilikum og pepper. Skar alt opp i små terninger, kokte alt mørt i buljong sammen med en liten potet. Så i mixern, og tilbake i gryta med litt melk. Siden du er vegetarianer og ikke veganer, regner jeg med at du bruker melk.

Ikveld blir det taco med bønner, løk og sjampinjong som erstatning for kjøttdeig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...