Gå til innhold

Økonomi

vonnie

Anbefalte innlegg

Hei

dette virker kanskje som ett teit spørsmål og jeg kommer sikkert til å få kjeft fra noen her inne men alikevell.

Nå mener ikke jeg at vi skal få barn pga økonomien , men jeg lurer på litt sånn i forhold til barnetrygd , skatte klasser og penger under mamma permisjonen. Hvor mye har jeg krav på?

Jeg har en årsinnt på ca 230.000,- i dag.

Og Sambo har på ca 270.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Permisjonspenger utbetalt: 80 % av din årsinntekt hvis du er 12 mnd i permisjon eller 100% av årsinntekten hvis du er 10 mnd i permisjon.

Pappapermisjon og utbetaling er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Pappapermisjon vet ikke jeg heller noe om.

Men jeg vet at hvis far skal ha "morspermisjon"(dvs være hjemme i stedet for mor), blir permisjonspengene regnet ut fra mors inntekt.

Men så var ikke det spørsmålet heller da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
hvis far skal ha "morspermisjon"(dvs være hjemme i stedet for mor)

Det er faktisk bare en del (tre måneder, tror jeg) av permisjonen som er mors permisjon. Ut over disse månedene og den ene måneden som er fars, hører all fordeling av permisjon hjemme i familierådet, spør du meg. Det er naturligvis idiotisk at permisjonspenger regnes ut fra mors inntekt, men sånn er det dessverre. Men altså; mor og far blir enige og fordeler permisjonen seg i mellom, det er ikke sånn at mor 'lar' far ta en del av hennes permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zmurfette - ikke pålogget

De tre ukene man går ut i permisjon før man føder er (kanskje ikke så merkelig nok) forbeholdt moren. Det samme gjelder barselstiden, dvs. de første seks ukene etter fødselen. Faren "skal" ha fire uker - hvis ikke mister man de fire permisjonsukene. Resten kan man velge hvem som skal ha.

Man har forøvrig også bare krav på 80%/100% av lønn opp til et visst beløp - tror det er 6G som for tiden er ca. 340 000 kr. Over det er arbeidsgiveren snill om han gir deg 80%/100% av lønn da det ikke dekkes av staten.

Når det gjelder skatteklasser så tror jeg du må ganske langt ned i inntekt for å bytte skatteklasse. Hadde en venninne som fikk barn og var i permisjon mens hun studerte, og da gikk mannen hennes ned en skatteklasse fordi han forsørget henne siden hun ikke hadde inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappapermisjon vet ikke jeg heller noe om.

Men jeg vet at hvis far skal ha "morspermisjon"(dvs være hjemme i stedet for mor), blir permisjonspengene regnet ut fra mors inntekt.

Nei, nei, nei, jenter. :roll:

Fars permisjonspenger regnes ut fra fars lønn! (Både mor og far må ha samme dekningsgrad - dvs. 80 eller 100%). Far har selvstendig opptjening som kun begrenses hvis mor jobber mindre enn 75%.

Trygdeetatens brosjyre finner du her.

Her finner du bl.a. følgende:

"Farens rett til fødselspenger

For at faren skal ha rett til fødselspenger, må han ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før

han begynner sin stønadsperiode. Årsinntekten må være minst 50 prosent av folketrygdens grunnbeløp. Når både moren og faren har opptjent rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspermisjon

i opptil 33 uker med full lønn eller

i opptil 43 uker med 80 prosent av full lønn

Når moren ikke har rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspenger i opptil 29 uker med full lønn eller i opptil 39 uker med 80 prosent av full lønn

Vilkår

Faren må oppfylle de generelle vilkårene. Faren må ha overtatt omsorgen fordi moren arbeider helt eller delvis tar offentlig utdanning på heltid studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid på grunn av sykdom eller skade ikke kan ta seg av barnet er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet. Dersom moren etter fødselen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, får faren fødselspenger tilsvarende sin egen stillingsandel. Arbeider moren mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, reduseres farens fødselspenger tilsvarende reduksjonene i morens arbeidstid. Disse vilkårene gjelder ikke når faren tar ut fedrekvoten.

Fedrekvoten

Når begge foreldrene har opptjent rett til fødselspenger og moren har arbeidet i minst halv stilling før fødselen, er fire uker av stønadsperioden forbeholdt faren. Fedrekvoten skal sammenlagt utgjøre fire uker, men faren trenger ikke å ta ut permisjonen

i sammenheng. Fedrekvoten kan således tas ut ved at faren tar ut én dag pr uke, mens moren tar de resterende fire. Dersom faren ikke tar ut fedrekvoten, blir den samlede stønadsperioden forkortet tilsvarende. Fedrekvoten kan som hovedregel ikke overføres til moren. Farens rett til å ta ut fedrekvoten er ikke avhengig av hva moren gjør i denne perioden. Hun kan for eksempel ha ulønnet permisjon, ferie eller ta ut fødselspengene i form av tidskonto. Ved uttak av fedrekvoten vil det ha betydning hvilken arbeidstid moren hadde før fødselen. Farens utbetaling reduseres tilsvarende morens reduksjon i arbeidstid før fødselen. Dersom moren før fødselen arbeidet i minst 75 prosent av full arbeidstid, kan faren likevel få fødselspenger tilsvarende egen stillingsandel. Ellers gjelder de samme vilkårene som for farens rett til fødselspenger."

Forøvrig:

Mors minimumskvote utgjør 3 uker før termin og 6 uker etter termin.

Fars minimumskvote utgjør 4 uker.

De resterende ukene (39 uker ved 80% og 29 uker ved 100%) fordeles mellom foreldrene etter eget forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette virker kanskje som ett teit spørsmål og jeg kommer sikkert til å få kjeft fra noen her inne men alikevell.

Nå mener ikke jeg at vi skal få barn pga økonomien , men jeg lurer på litt sånn i forhold til barnetrygd ..quote]

Eg synast at det er flott at du tenker på dette før du blir gravid. Er jo viktig å sleppe å bekymre seg fort slikt under graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...