Gå til innhold

Fordeling av trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man skal trene med et mål om å gå ned i vekt (minst 20 kg), hvordan skal man da fordele treningen? Mest fokus på styrke eller kardio? Hvor mange dager av uken av hver treningsform?

Med tanke på styrketrening, si at jeg skal trene styrke 2 dager i uken, er det da mest gunstig å ha en dag til underkroppen og en dag til overkroppen? Slik at hver muskelgruppe blir trent en dag i uken, eller alle muskelgruppene 2 ganger i uken?

Tusen takk på forhånd for hjelp :)

Anonymous poster hash: e604b...799
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bare trener styrke to ganger i ukan kan du fint trene hele kroppen hver gang.

For vektnedgang ville jeg hatt mest fokus på cardio, men kombiner begge deler. Du kan fint trene både cardio og styrke på samme dag. Klarer du å trene 3-4 ganger i uken, samt ha folkus på å bevege deg litt ekstra også de andre dagene (gå turer osv.) så er du godt på vei. Og pass på matinntaket.

Anonymous poster hash: d753f...34f
AnonymBruker
Skrevet

Kombiner begge deler. To økter kardio og to økter styrke, evnt kardio etter en styrkeøkt. Gjerne en og annen runde med mobilitet også, gjerne yoga. Du trenger ikke trene et splittprogram når du trener så lite.

Og spis riktig.

Anonymous poster hash: 1fe33...b4d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bare trener styrke to ganger i ukan kan du fint trene hele kroppen hver gang.

For vektnedgang ville jeg hatt mest fokus på cardio, men kombiner begge deler. Du kan fint trene både cardio og styrke på samme dag. Klarer du å trene 3-4 ganger i uken, samt ha folkus på å bevege deg litt ekstra også de andre dagene (gå turer osv.) så er du godt på vei. Og pass på matinntaket.

Anonymous poster hash: d753f...34f

Kombiner begge deler. To økter kardio og to økter styrke, evnt kardio etter en styrkeøkt. Gjerne en og annen runde med mobilitet også, gjerne yoga. Du trenger ikke trene et splittprogram når du trener så lite.

Og spis riktig.

Anonymous poster hash: 1fe33...b4d

Takk for gode svar :-D

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på med hvilken intensitet og hvilket volum man trener. Om man f. eks trener mange sett (5-10, altså et høyt volum) og/eller med tung belastning (sett opp mot 1RM) bør man ofte ha pause mellom hver gang man trener de forskjellige muskelgruppene. Men om du er nybegynner bør du nok ikke tenke så mye på det, da kan man stort sett trene hele kroppen begge dagene med et moderat program og så kan du legge til kondisøkter etter styrketreningen eller andre dager.

Anonymous poster hash: 04943...cb4
Gjest Runforit
Skrevet

Tung styrke hele kroppen 2 ganger i uka og et par kardioøkter.

Hvordan er kostholdet? Sitter ikke det så går ikke fettprosenten ned.

AnonymBruker
Skrevet

Tung styrke hele kroppen 2 ganger i uka og et par kardioøkter.

Hvordan er kostholdet? Sitter ikke det så går ikke fettprosenten ned.

Jeg er veldig bevisst på kostholdet og holder meg innenfor anbefalte kalorier daglig. Eneste jeg sliter med er hva jeg skal spise før og etter trening for mest utbytte av treningen, frem til nå har jeg ofte gått på spinning timer klokken 6 på morgenen, så har ikke spist frokost før dette da jeg har fått inntrykk av at man skal spise 1-2 timer før trening, så har jeg pleid å spise en banan rett etter trening. Vet ikke om dette er feil av meg?

Når du spør om kostholdet, mener du forresten om jeg er innenfor mitt anbefalte kaloriinntak? Du kan kanskje fortelle hvordan du mener et kosthold skal være for å gå ned i fettprosent? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satte opp et lite forslag til treningsplan for meg selv, kanskje dere kunne kjapt fortelt meg om dette vil være effektivt med tanke på vektreduksjon? Selvfølgelig kombinert med kosthold

Mandag: Spinning

Tirsdag: 1 time styrke hele kroppen + litt kardio

Onsdag: Rolig svømming / gåtur

Torsdag: Zumba

Fredag: Svømming

Lørdag: Body pump

Søndag: Spinning

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg er veldig bevisst på kostholdet og holder meg innenfor anbefalte kalorier daglig. Eneste jeg sliter med er hva jeg skal spise før og etter trening for mest utbytte av treningen, frem til nå har jeg ofte gått på spinning timer klokken 6 på morgenen, så har ikke spist frokost før dette da jeg har fått inntrykk av at man skal spise 1-2 timer før trening, så har jeg pleid å spise en banan rett etter trening. Vet ikke om dette er feil av meg? Når du spør om kostholdet, mener du forresten om jeg er innenfor mitt anbefalte kaloriinntak? Du kan kanskje fortelle hvordan du mener et kosthold skal være for å gå ned i fettprosent? :)Anonymous poster hash: e604b...799

Hva er høyde, alder og vekt?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er høyde, alder og vekt?

Jeg er 28 år gammel kvinne, er ikke mer enn 156 cm høy og veier ca 81 kg

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg er 28 år gammel kvinne, er ikke mer enn 156 cm høy og veier ca 81 kg Anonymous poster hash: e604b...799

Hvor mange kalorier får du i deg? Med så mye trening så er det viktig at underskuddet ikke blir for stort for da vil ikke kroppen få noe nytte av treningen om målet er å beholde musklene og redusere fettprosenten og bli fit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger på gjennomsnittlig 1500 per dag, noen ganger litt mer og noen ganger litt mindre. Tror du det er for mye trening? Vil denne treningen føre til raskere vektnedgang enn om jeg trener færre ganger i uka?

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg ligger på gjennomsnittlig 1500 per dag, noen ganger litt mer og noen ganger litt mindre. Tror du det er for mye trening? Vil denne treningen føre til raskere vektnedgang enn om jeg trener færre ganger i uka? Anonymous poster hash: e604b...799

Spiser du 1500 kcal uavhengig om du trener eller ikke? Da er underskuddet for stort. Du skal spise inn igjen kaloriene du trener bort.

1500 kcal er det du skal ha en dager du ikke gjør noe og du går ned i vekt. Brenner du bort 500 kcal med trening så har du bare fått i deg 1000 kcal. Det er alt for lite og du vil bryte ned kroppen din, spesielt med mye trening. En farlig spiral.

Du må gjerne trene sånn som du har satt opp så lenge du har ork og lyst da du har et variert program gjennom uka, men om du ikke får i deg mer enn 1500 kcal totalt de dagene du trener så vil du møte veggen og kræsje.

Ikke kan du leve slik i lengden heller. Du må tenke livsstil. Noe du kan leve med resten av livet. Da vil du krympe og holde på idealvekten resten av livet istedenfor sultkurer og overtrening som vil føre til at du på et eller annet tidspunkt vil gå på en smell og mest sannsynlig bli en jojoslanker.

AnonymBruker
Skrevet

åh, jeg har har alltid trodd at man skal ligge 500 kcal i underskudd for vektnedgang, så hvis jeg skal ha 1500 kcal så når jeg trener bort 500 kcal så trenger jeg ikke å spise kaloriene igjen!

sikkert et dumt spørsmål, men hvis jeg spiser de kaloriene jeg har forbrent, vil jeg ikke da gå i 0 som om jeg ikke hadde trent den dagen...?

Gjest Runforit
Skrevet

åh, jeg har har alltid trodd at man skal ligge 500 kcal i underskudd for vektnedgang, så hvis jeg skal ha 1500 kcal så når jeg trener bort 500 kcal så trenger jeg ikke å spise kaloriene igjen! sikkert et dumt spørsmål, men hvis jeg spiser de kaloriene jeg har forbrent, vil jeg ikke da gå i 0 som om jeg ikke hadde trent den dagen...? Anonymous poster hash: e604b...799

åh, jeg har har alltid trodd at man skal ligge 500 kcal i underskudd for vektnedgang, så hvis jeg skal ha 1500 kcal så når jeg trener bort 500 kcal så trenger jeg ikke å spise kaloriene igjen! sikkert et dumt spørsmål, men hvis jeg spiser de kaloriene jeg har forbrent, vil jeg ikke da gå i 0 som om jeg ikke hadde trent den dagen...? Anonymous poster hash: e604b...799

1500 kcal er det du skal ha for å gå ned i vekt. Fjerner du 500 kcal med trening så har du bare gitt kroppen 1000 kcal. Derfor må du da spise inn igjen de 500 kcal. Da har du gitt kroppen totalt 1500 kcal som den skal ha for å gå ned i vekt.

AnonymBruker
Skrevet

aha! takk for oppklaring! :takke::blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...