Gå til innhold

Hva skal til for at NAV kan avsløre misbruk av sykemelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg kjenner en person som etter min mening melker og misbruker sykepengeordningen for alt det den er verdt og enda litt til. Jeg ønsker å tipse NAV kontroll om dette, men har ingen håndfaste bevis, kun hennes egne utsagn. Jeg kommer nok til å sende en mail i morgen tidlig uansett, men lurer litt på hva KG tenker om mulighetene for at NAV kan få gjort noe som helst med saken?

Saken er den at vedkommende, la oss kalle henne Anne, har slitt en god del med depresjoner, selvmordstanker og søvnproblemer. Jeg har bodd med henne i et par måneder for en tid tilbake, og jeg er ikke i tvil om at hun har hatt søvnproblemer og psykiske problemer som i sin tid krevde sykemelding. Nå har det gått nesten et år og jeg bor med henne igjen (altså et par måneder da, lengre avbrudd og vi bor sammen igjen nå) og jeg kan ikke se at det finnes noen som helst grunn for sykemelding og jeg kan heller ikke se at det har vært noen grunn for det på mange måneder.

Misforstå meg rett, psykiske problemer kan ofte være lite synlig og man bør generelt være forsiktig med å trekke konklusjoner ut av det man som utenforstående observerer. Det er en av grunnene til at jeg lurer på hva KG mener om saken.

Grunnen til at jeg mener det har gått fra reelt behov til misbruk, er at hun nå er i en konflikt med hennes arbeidsgiver. Hun har kommet med utsagn som "Jeg ble så sint da de innkalte til møte uten å varsle meg på forhånd, at jeg gikk fra arbeidsplassen uten tillatelse. Da Sjefen sa at jeg ikke ville få betalt for det, så svarte jeg at jeg bare kom til å kontakte legen min og få sykemelding, så ville det bli betalt likevel" Hun har også kommet med andre utsagn som "OK, jeg innrømmer det, jeg skulket jobben i dag" og "når arbeidsgiver behandler meg sånn (kaller inn til møter grunnet hennes sykefravær), så ser jeg ikke noe poeng med å komme tilbake til jobb. det er mye bedre for meg å få sykemelding i to måneder til slik at jeg kan få AAP (...)". Før arbeidskonflikten kom hun også med flere utsagn over samme lesten, for eksempel "sykemeldingen min løper ut i slutten av desember, men jeg vil gjerne reise til en annen landsdel i julen og skal derfor spørre legen min om å få utvidet sykemeldingen til sluttten av januar. Jeg har uansett ikke så veldig lyst til å komme tilbake nå". Og slik fortsetter det i det uendelige.

Jeg har gått gjennom all skriftlig kommunikasjon med henne og kan ikke finne et eneste håndfast bevis. Det eneste som kan minne om dette, er at vi har gjort avtaler om å treffes på tidspunkt hun skulle vært på jobb, bilder på facebook fra utesteder fra tidspunkt hun skulle vært på jobb osv. Og når det tross alt er psykiske problemer man har slitt med, så er det jo bra å komme seg ut.

Beklager at det ble fryktelig langt, men er det noen som har noen tanker om dette? Kan legge til at vi alltid har vært veldig åpne med hverandre om hennes problemer og jeg kan ikke helt se at hun skulle ha en grunn for å prøve å pynte på fasaden.

Anonymous poster hash: 94b27...7c8
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det du, så sender du henne enda dypere ned i depresjonen og sykmeldingen er atter en gang 100% berettiget.

For en god venninne og medboer du er!!

Om dere er så åpne og ærlige med hverandre, hvorfor ikke heller ta det opp med henne? Be henne skjerpe seg, om det er det du ønsker å oppnå?

Anonymous poster hash: cf2cc...05f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har allerede tatt det opp med henne.

Uansett hva jeg mener å ha sett, så må NAV (om de ønsker) foreta en selvstendig undersøkelse av saken. Om NAV skulle ønske å gå videre med saken, er det de som tar den avgjørelsen, ikke jeg. Jeg kan bare velge å tipse eller ikke tipse. Det kan godt hende at NAV/lege sitter på informasjon som jeg ikke kjenner til og at en sykemelding er på sin plass likevel.

Man bruker ikke sykemelding som våpen i en arbeidskonflikt eller fordi man er "lei av jobben sin" (hennes utsagn)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du foreslått at hun finner seg en ny jobb og hvordan reagerte hun eventuelt da?

Anonymous poster hash: 27e02...2ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har også et prinsipielt spørsmål til AB 2: Dersom vi forutsetter at det faktisk er misbruk av sykemelding (det kan jeg ikke vite da jeg ikke sitter på alla fakta, det er NAV sin oppgave å finne ut av), og at vi er enige om at dette er kriminelt, i det minste moralsk forkastelig; synes du det er greit at vedkommende skal slippe unna med det fordi det _kan_ medføre ny depresjon?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du foreslått at hun finner seg en ny jobb og hvordan reagerte hun eventuelt da?

Ja, flere ganger. Hun har svart ting som at hun dermed vil havne i karantene (to uker??) før hun kan sykemelde seg på ny

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, flere ganger. Hun har svart ting som at hun dermed vil havne i karantene (to uker??) før hun kan sykemelde seg på ny

Kan også legge til at hun også har svart ting som at det er stress å finne seg en ny jobb og at hun heller vil ha AAP for da kan hun få sånn og sånn gratis, uten å måtte ta opp studielån. Hører med til historien at hun ønsker å ta en yrkeslinje på VGS som i bunn og grunn er det samme som hun jobber med nå, bare at hun dermed vil ha litt større valgmuligheter ift. å skaffe seg andre jobber innen samme bransje.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja, flere ganger. Hun har svart ting som at hun dermed vil havne i karantene (to uker??) før hun kan sykemelde seg på ny Anonymous poster hash: 94b27...7c8

Joda, men hun kan jo også få hjelp fra NAV til å finne seg en ny jobb og da kan hun vel slippe den karantenen. Jeg synes det virker som om hun er blitt litt for godt vant med et sedat liv, og jeg synes du bør prøve å presse henne litt til å komme seg videre.

Et alternativ til å melde fra til NAV er jo å sende et anonymt brev til fastlegen hennes.

Gjest iGirl
Skrevet

Hva ønsker du TS å få ut av å klage på venninnen din?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har håndfaste bevis, synes jeg det er skikkelig dårlig gjort.

Anonymous poster hash: bff58...476
AnonymBruker
Skrevet

Hva ønsker du TS å få ut av å klage på venninnen din?

At hun slutter med det som etter min mening er misbruk av fellesskapets goder. Jeg synes det er fantastisk at vi har et slikt system i Norge, men blir provosert over de som tar seg litt for godt til rette. Det går utover de som virkelig trenger hjelp.

TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Joda, men hun kan jo også få hjelp fra NAV til å finne seg en ny jobb og da kan hun vel slippe den karantenen. Jeg synes det virker som om hun er blitt litt for godt vant med et sedat liv, og jeg synes du bør prøve å presse henne litt til å komme seg videre.

Et alternativ til å melde fra til NAV er jo å sende et anonymt brev til fastlegen hennes.

Ja, hun har nok blitt litt for godt vant med et sedat liv. Jeg har forsøkt etter alle kunstens regler å få henne til å komme seg ut av sykemelding i kanskje et halvt år nå. Jeg tror ikke et halvt år til gjør noen forskjell fra eller til.

Jeg vet ikke hvem fastlegen hennes er, hvordan kan jeg da sende et anonymt brev?

• Liker 1
Gjest iGirl
Skrevet

At hun slutter med det som etter min mening er misbruk av fellesskapets goder. Jeg synes det er fantastisk at vi har et slikt system i Norge, men blir provosert over de som tar seg litt for godt til rette. Det går utover de som virkelig trenger hjelp.

TS

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. What's in it for YOU?

Man skal være ytterst forsiktig med å sette spørsmålstegn ved andres sykdom/sykemelding.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har håndfaste bevis, synes jeg det er skikkelig dårlig gjort.

Anonymous poster hash: bff58...476

Kan du utdype litt om hvorfor du synes det?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. What's in it for YOU?

Man skal være ytterst forsiktig med å sette spørsmålstegn ved andres sykdom/sykemelding.

For meg? ingenting. Jeg er i utgangspunktet enig i siste setningen din her, sykemeldinger er en sak mellom pasient og lege. Men jeg begynner jo å tenke mitt..

• Liker 1
Gjest iGirl
Skrevet

For meg? ingenting. Jeg er i utgangspunktet enig i siste setningen din her, sykemeldinger er en sak mellom pasient og lege. Men jeg begynner jo å tenke mitt..

Så tenk ditt for deg selv. Ikke bland deg opp i saker du ikke har noe med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, pass på deg selv sier jeg bare. Ikke bland deg opp i andre sine liv.

Anonymous poster hash: 74ff1...68e
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det at du er venninne med henne, kan virke positivt inn på hennes helse såfremt dere har en god relasjon. Som venninne får du med deg noe av hvordan hennes privatliv utarter seg, men ikke alt. Det sier du jo selv også; du har ikke bevis på noe, men det er endel ting du reagerer på og stiller spørsmålstegn ved. Det er positivt at du er åpen med venninnen din om hva du tenker, og jeg er nysgjerrig på hva du egentlig sier til henne og hvordan hun reagerer. Har du sagt det samme til henne som du skriver her? Har du sagt til henne at du tenker på fellesskapets goder, f.eks.?

Til slutt vil jeg si at jeg syns det er trist hvis noen har mål om å få gå på AAP bare for at det virker forlokkende, og at man kan få fordeler ut av det. Det er i det hele tatt mange flere fordeler ved å ikke gå på AAP, og i det hele tatt ikke motta sosialhjelp. Man slipper blant annet stigmatisering som mottaker av sosialhjelp fra NAV ("naver", man får styrket sin identitet som arbeidstaker, får utvidet sosialt nettverk som arbeidstaker, får brukt evner og kunnskaper og får et velbalansert liv. Jeg vil ikke akkurat si at et liv på AAP trenger å være misunnelsesverdig, selv om det kanskje kan være det for noen.

Anonymous poster hash: deb7d...f38
AnonymBruker
Skrevet

Så tenk ditt for deg selv. Ikke bland deg opp i saker du ikke har noe med.

Saker man ikke har noe med? Jeg vil påstå at det er alles sak når noen misbruker velferdsordningene som andre er med på å betale.

Snur du ryggen til hvis du ser kriminelle handlinger for øvrig også og oppfordrer folk rundt til ikke å stikke nesa i andres saker? Veldig merkelig holdning...

Anonymous poster hash: 5aca3...007

• Liker 5
Gjest iGirl
Skrevet

Saker man ikke har noe med? Jeg vil påstå at det er alles sak når noen misbruker velferdsordningene som andre er med på å betale.

Snur du ryggen til hvis du ser kriminelle handlinger for øvrig også og oppfordrer folk rundt til ikke å stikke nesa i andres saker? Veldig merkelig holdning...

Anonymous poster hash: 5aca3...007

Hvis jeg SER en kriminell handling vil jeg nok ta affære, men jeg tenker ikke at naboen er bankraner selv om han kjører varebil med sotede ruter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...