Gå til innhold

Er det forventet at barna skal arrangere stor fest for foreldre når de fyller 50 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min far fyller 50 år på slutten av dette året, og jeg har tenkt en del på om vi bør lage til en skikkelig stor fest eller ikke. Jeg og mine tre søsken er alle mellom 15-29 år og burde kanskje ideelt sett gå sammen for å lage en minneverdig feiring for pappa, men samtidig er dette mye jobb om det skal bli en skikkelig stor feiring.

Foreldrene mine er skilte, og da jeg nevnte det for mor om det var forventet at jeg og søskene mine måtte lage en stor feiring til pappa, sa hun at dette ikke var normalt. Det var ikke vår oppgave, i følge henne. Jeg var nemlig i 50-årslag i fjor til stefaren min, og jeg trodde hele tiden at det var barna hans som hadde laget til hele festen. Visste seg at det var han som hadde stått for det meste, mens døtrene hadde stått for mye av programmet.

Så da forstod jeg slik på mamma at det ikke var normalt og vi ikke skulle tenke på det, og at pappa måtte ordne i stand slikt selv om han vil.

Men så spurte stemoren min for litt siden hva vi hadde tenkt å gjøre på pappas store dag. Hun spurte rett ut om vi ikke skulle lage en stor fest i et grendahus, og mente at dette var vår oppgave. Hun ble rett og slett litt sjokkert da jeg var i tvil og sa "Det må dere gjøre!".

Så nå er jeg egentlig veldig i tvil. Det virker som det vil bli sett på som skuffende på enkelte om vi ikke arrangerer en stor fest for pappa i høst. Mamma mener dette ikke er nødvendig, og siden vi har planlagt å reise til syden på mammas 50-årsdag neste sommer, så får ikke hun en stor fest heller. Hun vil ikke ha det heller, og sånn sett er det vel da rettferdig at vi ikke arrangerer noe for pappa da?

Samtidig kjenner jeg pappa alt for godt. Han kommer ikke til å arrangere en stor fest selv på dagen sin. Jeg er også usikker på i hvor stor grad han ønsker dette. Han har ikke så mange nære venner, men en del bekjente rundtomkring, som jeg er usikker på om han ønsker å feire dagen med. Jeg vet ikke. Hva er egentlig normalen? Synes jeg har sett flere plasser at "fantastiske sønner og døtre" arrangerer stor bursdagfest i all hemmelighet.

Jeg tenker alterntivt en mer rolig feiring med mye god kake, men det føles jo ut samtidig som en må gjøre noe ekstra. Noen gode idéer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pappa ordnet festen til mamma. Vi hadde ikke noe å gjøre med det.

Anonymous poster hash: d725a...e88
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns egentlig dette er noe foreldrene bør gjøre selv. Jeg hadde f.eks. ikke vært sikker på hvem jeg skulle ha invitert, jeg har jo ikke full oversikt over alle vennene til foreldrene mine.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Men så spurte stemoren min for litt siden hva vi hadde tenkt å gjøre på pappas store dag. Hun spurte rett ut om vi ikke skulle lage en stor fest i et grendahus, og mente at dette var vår oppgave. Hun ble rett og slett litt sjokkert da jeg var i tvil og sa "Det må dere gjøre!".

Om noen skal arrangere en fest for ham, så er det vel kona hans?

Til Sølvbryllup og gullbryllup er det vel mer vanlig at barna ordner i stand en fest for foreldrene, men ikke hvert 10. år for jubileum.

Anonymous poster hash: 0641a...ded

• Liker 15
Skrevet

Det er ikke normalt i min omgangskrets hvertfall. Har aldri hørt at noen har gjort det, annet enn en og annen suprisebursdag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har mine foreldre selv stått for ALL planlegging og utføring av alle egne fester, inkludert 50-årsdagene. Vi barna har ikke hatt noe med dette å gjøre, annet enn å hjelpe til med forefallende.

Da de ble 60, spleiset vi på ferie for dem, en uke i feriehus i utlandet sammen med oss i storfamilien.

Anonymous poster hash: 71bc0...061

• Liker 2
Skrevet

Om noen skal arrangere en fest for ham, så er det vel kona hans?

Til Sølvbryllup og gullbryllup er det vel mer vanlig at barna ordner i stand en fest for foreldrene, men ikke hvert 10. år for jubileum.

Jeg har vel formulert meg noe galt her. De er ikke gift, men jeg kaller hun stemor av ren vane. De er egnetlig ikke sammen nå, har vært mye frem og tilbake, men er gode venner og deler på omsorgen til mine to halvsøsken. Så pappa har på en måte ingen kone/kjæreste som kan stelle i stand en slik feiring...

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ønsker (uavhengig av hva stemor sier) synes jeg dere søsken skal innvitere far med ut på en god middag og hygge dere med det. Utifra hva du skriver virker det ikke som om han ønsker noen fest og da er det jo bare bortkastet.

Anonymous poster hash: ddb05...1f8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo egentlig samboer/kone/kjæreste sin jobb sammen med evt barn og venner av faren din. Men hva med å få med noen venner av faren din da? Si at dere har planer og om de vil være med på det?

Anonymous poster hash: ea932...c3c
Gjest Hjertesukk
Skrevet

Jeg ville arrangerert en liten "fest " med mat og kaker :)

Skrevet

Det er ikke normalt at barna fikser jubileumsfester når foreldre fyller runde tall, i hvertfall ikke så unge som 50. Jeg har ikke hørt om noen i min krets som har gjort det. Jubilanten eller kona/mannen har tatt initiativ til det selv. Det kan jo være hyggelig å hjelpe til, men ansvaret er deres, eller kona til faren din i dette tilfellet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så pappa har på en måte ingen kone/kjæreste som kan stelle i stand en slik feiring...

Da synes jeg dette er et veldig godt forslag! :)

Hvis dere ønsker (uavhengig av hva stemor sier) synes jeg dere søsken skal innvitere far med ut på en god middag og hygge dere med det.

Anonymous poster hash: ddb05...1f8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi ordner festene/selskapene våre selv.

Ikke alle ønsker store fester eller markeringer

Endret av ToveM
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det på vår fars 60-årsdag, og det ble en kjempesuksess! Han hadde aldri gjort noe slikt selv, og satte veldig pris på at vi stelte i stand! Om dere har tid, lys og råd (det trenger jo ikke å bli dyrt når man er tre stk. som spleiser) syns jeg absolutt at dere skal gjøre det! Det forutsetter så klart at faren deres har mange å invitere da... ;)

Anonymous poster hash: 3234e...64b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det viktigste er at dere barna sørger for at dere har tid til å feire ham. Tid med barna sine er nok det han ønsker seg mest. Min far nekter å feire fødselsdagene sine i det hele tatt, han håper stadig at vi skal glemme dem og droppe hele feiringen. Men han setter pris på om jeg kommer på besøk og er sammen med ham, eller at vi går ut og spiser på restaurant.

Anonymous poster hash: da495...ed1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søstrene mine og jeg ordnet selskap til mamma når hun ble 50. Hun kom til dekket bord å hadde ingenting med selskapet å gjøre - annet enn å kose seg å være hedersgjest.

Anonymous poster hash: 6edd0...bf2
  • Liker 2
Skrevet

Hvis dere vil gjøre det for han, så vær nå sikker på at han faktisk vil ha en fest da, selv om det er overraskelse ;) Jeg hadde ikke forventa noe .Det er klart det er opp til hver enkelt. Noen ønsker seg store feiringer og andre ikke. Noen fikser det selv, andre får sine sønner eller døtre til å gjøre det

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ikke så mye stress å arrangere jubileumsfest..

For onkel leide fetterne mine et grendehus, bestilte 30 liter fiskesuppe fra catering, og ba diverse familiemedlemmer ta med kake. Festen var en stor suksess!

Er dere tre stykker går opprydningen kjapt også.

Hva har dere å tape på å gjøre det? Litt tid?

• Liker 4
Skrevet

Hehe, håper det ikke er sånn, min far fyller 50 i November, og han bor på Kreta, så det hadde blitt en hel del stress :icon_lol: Han kjenner seg der nede, vet hva han vil ha, så håper han og stemoren klarer å komme opp med noe gøy for han. Ellers må jeg jo ned der for å feire begivenheten! :vin:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med moren din, TS, det er ikke barnas jobb å lage en stor fest til en 50-årsdag. I det minste bør jubilanten selv komme med forslaget, og så kan dere heller hjelpe til. Jeg ville i alle fall ikke forventet at mine barn skulle ordne og fikse for meg, annet enn en liten familiefeiring hvis de har tid og lyst.

Ellers så handler vel dette mye om familieforventninger, og der er det mye forskjellig. Min far stakk av til syden da han fylte rundt år, for å slippe oppmerksomhet. Min mors familie elsker derimot fester og stas, og mine besteforeldre var helt rå på underkommuniserte ønsker ("Neida, dere skal da slippe å feire meg, det er ikke så farlig med meg"... for så å bli kjempesure hvis ingen ordnet noe som en overraskelse :roll:). Heldigvis har moren min tatt grep og sørget for å arrangere sine egne fester, så det blir som hun vil ha det uten masse dobbeltkommunikasjon. Og jeg hjelper gjerne til med festen, men synes det er mye mer streit at hun ordner det selv.

Anonymous poster hash: 0d425...4f5
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...