Gå til innhold

Uregelmessig mens etter p-piller slutt. Akupunktur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har uregelmessig mens siden jeg sluttet på p piller for 8 måneder siden, og syklusen min er veldig lang (mellom 35 og 65 dager).

Jeg har nettopp vært hos fastlegen, og han mente at han kan gi meg hormon medisin hvis jeg vil bli gravid nå. Men hvis ikke, er

det ikke noe mer han kan gjøre. Det er bare å vente til kroppen stabiliserer seg. Jeg vil selvfølgelig bli gravid, men jeg vil bare få normal syklus igjen først, og prøver å bli gravid etter hvert.

Jeg er litt deprimert siden det er ingenting jeg kan gjøre nå. Tenker litt på akupunktur nå. Vet ikke om noen har erfaring med det? Virker akupunktur mot uregelmessig mens? Er det noen akupunktører og klinikker som kan anbefales?

Har også prøvd Vitex Agnus Castus i 2 måneder, og ser ikke virkning. Derfor slutter jeg med det. Er det noe annet jeg bør prøve bortsett fra akupunktur?

Takk på forhånd for alle tips! :-)

Anonymous poster hash: ccd6d...c3b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle til å anbefale Vitex, men det er du jo i gang med. Ikke slutt, gi det litt mer tid. Ofte må man bruke Vitex i 4-7 mnd for å oppnå effekt.

Jeg brukte selv Vitex når jeg prøvde å bli gravid med førstemann. Merket lite de første 4-6 ukene, men så begynte jeg å merke bedring(jeg hadde kort syklus og kort lutealfase, samt spotting 3-4 dager før mens og svært ømme bryst fra eggløsning til mens)

Etter to mnd bruk fikk syklusen normal lengde, 28 dager og lutealfasen 2 dager lengre. Samme neste syklus, men også 2 dager mindre spotting. tredje syklus med Vitex var normal, 28 dager lang og 14 dager lutealfase, 1 dag med spotting.

Neste syklus kom ikke mens, jeg var gravid :)

Jeg tok også ganske stor dose med Vit B6. Så kan ikke vite med sikkerhet om det kun var Vitex sin fortjeneste, en kombinasjon eller B6 alene. Men at noe av det hadde innvirkning er jeg ganske sikker på.

Nå skal vi igang med prøving på nr 3. Jeg sluttet med p-piller for et par uker siden og er spent på syklusen. Skal gi den et par tre mnd å komme i gang på, men om jeg merker noe tull setter jeg i gang med Vitex og B6 igjen.

Nr 2 ble til på første forsøk, så har liksom opplevd at det kan gå fort også.

Men jeg blir 38 i år og føler den biologiske klokka begynner å tikke raskere, så håper ikke prøvingen drar ut så alt for lenge i tid.

Så vil anbefale deg å være tålmodig med Vitex og kanskje gi B6 et forsøk også. Masse lykke til.

Anonymous poster hash: 1dcbe...8ce
Skrevet

For mange gjør Vitex større skade enn nytte. Og akupunktur har ingen dokumentert effekt for dette.

Etter p-pilleslutt er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp, kroppen trenger å finne tilbake til normal rytme uten forstyrrelser fra legemidler og naturpreparater.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde så lange sykluser som deg, men klarte å bli gravid på 1. PP utrolig nok. Den PP varte jo 2 mnd da... Har drevet med temping, se etter fertilitetstegn og EL tester og syns det hjalp meg til å vite når EL var på vei og når den hadde vært. En bekjent av meg hadde også samme problem, men fikk hjelp med pergotime første gang hun ble gravid. Og andre gang fikk hun beskjed etter ultralyd av eggstokk at EL var på vei og da satt den på 1 pp da også. Så det er håp :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at du deler dine erfaringer. Skal prøve B6 nå. Er det spesiell B6 du bruker? Kjøpte du det i vanlig apotek?

Skulle til å anbefale Vitex, men det er du jo i gang med. Ikke slutt, gi det litt mer tid. Ofte må man bruke Vitex i 4-7 mnd for å oppnå effekt. Jeg brukte selv Vitex når jeg prøvde å bli gravid med førstemann. Merket lite de første 4-6 ukene, men så begynte jeg å merke bedring(jeg hadde kort syklus og kort lutealfase, samt spotting 3-4 dager før mens og svært ømme bryst fra eggløsning til mens)Etter to mnd bruk fikk syklusen normal lengde, 28 dager og lutealfasen 2 dager lengre. Samme neste syklus, men også 2 dager mindre spotting. tredje syklus med Vitex var normal, 28 dager lang og 14 dager lutealfase, 1 dag med spotting.Neste syklus kom ikke mens, jeg var gravid :) Jeg tok også ganske stor dose med Vit B6. Så kan ikke vite med sikkerhet om det kun var Vitex sin fortjeneste, en kombinasjon eller B6 alene. Men at noe av det hadde innvirkning er jeg ganske sikker på. Nå skal vi igang med prøving på nr 3. Jeg sluttet med p-piller for et par uker siden og er spent på syklusen. Skal gi den et par tre mnd å komme i gang på, men om jeg merker noe tull setter jeg i gang med Vitex og B6 igjen.Nr 2 ble til på første forsøk, så har liksom opplevd at det kan gå fort også.Men jeg blir 38 i år og føler den biologiske klokka begynner å tikke raskere, så håper ikke prøvingen drar ut så alt for lenge i tid. Så vil anbefale deg å være tålmodig med Vitex og kanskje gi B6 et forsøk også. Masse lykke til. Anonymous poster hash: 1dcbe...8ce

Skulle til å anbefale Vitex, men det er du jo i gang med. Ikke slutt, gi det litt mer tid. Ofte må man bruke Vitex i 4-7 mnd for å oppnå effekt. Jeg brukte selv Vitex når jeg prøvde å bli gravid med førstemann. Merket lite de første 4-6 ukene, men så begynte jeg å merke bedring(jeg hadde kort syklus og kort lutealfase, samt spotting 3-4 dager før mens og svært ømme bryst fra eggløsning til mens)Etter to mnd bruk fikk syklusen normal lengde, 28 dager og lutealfasen 2 dager lengre. Samme neste syklus, men også 2 dager mindre spotting. tredje syklus med Vitex var normal, 28 dager lang og 14 dager lutealfase, 1 dag med spotting.Neste syklus kom ikke mens, jeg var gravid :) Jeg tok også ganske stor dose med Vit B6. Så kan ikke vite med sikkerhet om det kun var Vitex sin fortjeneste, en kombinasjon eller B6 alene. Men at noe av det hadde innvirkning er jeg ganske sikker på. Nå skal vi igang med prøving på nr 3. Jeg sluttet med p-piller for et par uker siden og er spent på syklusen. Skal gi den et par tre mnd å komme i gang på, men om jeg merker noe tull setter jeg i gang med Vitex og B6 igjen.Nr 2 ble til på første forsøk, så har liksom opplevd at det kan gå fort også.Men jeg blir 38 i år og føler den biologiske klokka begynner å tikke raskere, så håper ikke prøvingen drar ut så alt for lenge i tid. Så vil anbefale deg å være tålmodig med Vitex og kanskje gi B6 et forsøk også. Masse lykke til. Anonymous poster hash: 1dcbe...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan er syklusen til vennen din etter at hun har født? Blir det normalt igjen? Legen min sa Pergo har bivirkninger, så jeg prøver å ikke bruke det i den første omgangen.

Jeg hadde så lange sykluser som deg, men klarte å bli gravid på 1. PP utrolig nok. Den PP varte jo 2 mnd da... Har drevet med temping, se etter fertilitetstegn og EL tester og syns det hjalp meg til å vite når EL var på vei og når den hadde vært. En bekjent av meg hadde også samme problem, men fikk hjelp med pergotime første gang hun ble gravid. Og andre gang fikk hun beskjed etter ultralyd av eggstokk at EL var på vei og da satt den på 1 pp da også. Så det er håp :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at du deler dine erfaringer. Skal prøve B6 nå. Er det spesiell B6 du bruker? Kjøpte du det i vanlig apotek?

Jeg brukte den som er på 40 mg(Pyridoksin står det på boksen). Ikke alle apotek som har den framme, så kan hende du må spør etter den.

AnonymBruker
Skrevet

Takk! Kan jeg spørre hvilken apotek du kjøpte det? Jeg bor i Oslo. Og hvorfor må være denne typen vitamin B6? Er denne typen spesielt bra? Og hvorfor står ikke den fremme på apoteket?

Jeg brukte den som er på 40 mg(Pyridoksin står det på boksen). Ikke alle apotek som har den framme, så kan hende du må spør etter den. Anonymous poster hash: 1dcbe...8ce

Skrevet

Men hvordan er syklusen til vennen din etter at hun har født? Blir det normalt igjen? Legen min sa Pergo har bivirkninger, så jeg prøver å ikke bruke det i den første omgangen.

Hun har visst alltid hatt lange sykluser på opptil 3 mnd både før og etter pergo. Men klarte å bli gravid etter fødsel uten pergo med siste barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk! Kan jeg spørre hvilken apotek du kjøpte det? Jeg bor i Oslo. Og hvorfor må være denne typen vitamin B6? Er denne typen spesielt bra? Og hvorfor står ikke den fremme på apoteket?

Vit b6 = Pyridoksin, uansett styrke.

Hvorfor det står pyridoksin på 40 mg boksen vet jeg ikke.

Antageligvis står den ikke framme på apoteket fordi 40 mg er noe over anbefalt dagsdose.

Er lenge siden jeg kjøpte nå, og det var på et Vitusapotek i en liten by på vestlandet. Vil tro de aller fleste apotek har det inne.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hjelpen! :-)

Vit b6 = Pyridoksin, uansett styrke.Hvorfor det står pyridoksin på 40 mg boksen vet jeg ikke.Antageligvis står den ikke framme på apoteket fordi 40 mg er noe over anbefalt dagsdose. Er lenge siden jeg kjøpte nå, og det var på et Vitusapotek i en liten by på vestlandet. Vil tro de aller fleste apotek har det inne. Anonymous poster hash: 1dcbe...8ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...