Gjest Ketchupjenta Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 (endret) Innlegget er ryddet. Irrlys, mod. Endret 11. mars 2014 av irrlys
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Er du student? Gå til helsesøster på skolen din og prat med henne. Hun kan eventuelt få deg i kontakt med psykolog. Du kan også gå til fastlegen din, og sammen finne en plan for deg. Nå vet ikke jeg om det er spiseforstyrrelsen som snakker hos deg, for alt jeg vet er du normalvektig. Men om det skulle være slik du sier, kan jo legen din hjelpe deg med en kostholdsplan, og treningsplan. Du trenger ikke legge deg inn et sted for å få hjelp. Anonymous poster hash: 39435...c51 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Hvor gammel er du, Ts? Anonymous poster hash: 1796f...614
Gjest Ketchupjenta Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Er du student? Gå til helsesøster på skolen din og prat med henne. Hun kan eventuelt få deg i kontakt med psykolog. Du kan også gå til fastlegen din, og sammen finne en plan for deg. Nå vet ikke jeg om det er spiseforstyrrelsen som snakker hos deg, for alt jeg vet er du normalvektig. Men om det skulle være slik du sier, kan jo legen din hjelpe deg med en kostholdsplan, og treningsplan. Du trenger ikke legge deg inn et sted for å få hjelp. Anonymous poster hash: 39435...c51 Jeg er 15 år. Har gått til helsesøster i to år uten at jeg hadde lyst pga. farlig undervekt. Hun åpnet jeg meg ikke for i det hele tatt for der og da ''var jeg ikke syk'', men har i det siste forstått at jeg ihvertfall ikke er frisk. Jeg har vært hos legen min, for å prøve å få henvisning til psykolog, men han sendte det til bup. (Aner ikke hva som vil skje der.) Det er bare så vanskelig å åpne opp skikkelig, fordi det er så skamfullt. Jeg er så usikker på meg selv. Og så redd. Har så lyst til å legge meg inn for å få sikkelig hjelp uten at foreldrene mine kommer inn og kjefter på alt jeg gjør galt. Hvor gammel er du, Ts? Anonymous poster hash: 1796f...614 15 år
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Søk hjelp <3 Gå til sosiallæreren din i morgen og be om hjelp. Fortell læreren din at du er syk og redd for deg selv så du trenger å få gå fra timen. Hun kan involvere helsesøster eller etterhvert BUP så er du i gang. IKKE hør på andre råd enn å gå til fagpersoner som kan hjelpe deg. Mange av oss her inne har lyst til å hjelpe deg, men vi har ikke nok kunnskap. Vi kjenner jo ikke hele historien din heller. Og vær obs på at andre her inne kun har lyst til å lage kvalm. Be om en samtale i morgen. Fortell dette til foreldrene dine hvis du tror det hjelper. Heier på deg TS. Anonymous poster hash: 36b8c...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #6 Skrevet 11. mars 2014 Foreldrene dine er nok bare bekymret for deg, og føler seg hjelpesløse, og så kommer det hele litt skjevt ut. Ikke at det gjør saken noe lettere for deg For å bare tikke fingeren i jorden først: du har ikke blitt tjukk på tre måneder. Du vet at du er syk, det betyr at du ikke kan stole på det tankene dine forteller deg. Tanker kan, med mye jobbing, styres eller i hvertfall puffes vennlig i riktig retning. Du sier du har vært så flink tidligere! Flott! Det betyr at du har akkurat det du trenger for å få til dette Kjenner du noen voksne som du stoler på? Kan du ta en helg hos en tante eller noen andre du tror ville hatt rom for deg? Har dere en hytte? Får du lov til å dra alene? Det er jo ikke så greit å anbefale deg å bare reise litt vekk, når du er 15 år. Men det betyr ikke at det ikke skal være mulig for deg også å finne et fristed hvor du kan få litt fotfeste igjen Det betyr bare at man må tenke litt kreativt Jeg tror det hadde vært et bidrag til samfunnet om det hadde fantes en lavterskel avdeling man kunne legge seg inn på for en liten stund, når man føler at det mørkner. Vi er ikke der enda, men kanskje en gang i fremtiden? Hva tror du selv at du trenger akkurat nå? Anonymous poster hash: 2f677...e78
minister-mio Skrevet 11. mars 2014 #7 Skrevet 11. mars 2014 Du vil nok først og fremst få hjelp poliklinisk. Ta kontakt med fastlegen, er nok dessverre ventetid
Brimi Skrevet 11. mars 2014 #8 Skrevet 11. mars 2014 BUP vil hjelpe deg! Og du har kommet deg et skritt i riktig retning allerede!
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #9 Skrevet 11. mars 2014 TS, det er et vanvittig press i psykiatrien. For deg vil nok barnevernet være en bedre instans å henvende seg til angående bosted enn å satse på en innleggelse. Anonymous poster hash: 99962...986
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #10 Skrevet 11. mars 2014 Ettersom du er under 18 år er det barne ogungdoms psyk avdeling som er aktuelt. Jeg har selv vært iinnlagt der mange ganger og der jeg var innlagt hadde de god lompetanse på spiseforstyrrelser. Men innleggelse er nødvendig når du har alvorlig anoreksi eller bulimi og hvis ikke du har det så vil du nok ikke innleggelse være det BUP tenker er mest hensiktsmessig for deg i forhold til det du sliter med. Er det mer generelle spise problemer så er det poliklinisk behandling som hjelper. Det å innlegges på barne og ungdomspsyk er ikke noe man bør hvis det ikke er strengt nødvendig. Det viktigste er at du får god hjelp til å takle problemene dine på "utsiden" av en avdeling. Da jeg var innlagt for min sf så innbar det strenge rutiner på mat og fotfølging 24 timer, til og med når jeg sov så jeg ikke skulle trene eller spy. Det var dritt, men jeg ble jo bedre. Men å legges inn uten at det er strengt nødvendig er nok ikke det som gjør det bedre. Du trenger psykolog hjelp som strekker seg over lang tid. Dessuten har det blitt økt fokus på å unngå innleggelser i barnepsykiatrien ettersom det kan ha negative konsekvenser for barn. Nå er det mer fokus på ambulant eller poliklinisk. Håper det ordner seg for deg. Forstår at du ikke har det lett. Anonymous poster hash: c6a37...b74
Adhara Skrevet 11. mars 2014 #11 Skrevet 11. mars 2014 Kjære TS. Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annen passende instans. Jeg vil også tipse deg om å ta kontakt med IKS, http://www.iks.no/tilbud/, 22 94 00 10. Lykke til! Mvh Irrlys, mod.
Anbefalte innlegg