AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Da min mor etter mange års sykeleie døde i fjor så var ikke min far sen om å introdusere sin nye kjæreste for familien. Mine foreldre hadde god råd da min mor kom fra en familie med mye penger. Min far innledet et forhold til sin nye kjæreste før min mor var død, (hun var for syk og svak til å orke å skille seg fra min far. Dette har ført til at jeg og min søster har et serdeles dårlig forhold til min far og hans nye kjæreste. I tillegg til dette har denne nye kjæresten til pappa begynnt å bruke opp alle "Pappas" penger (som han har fått fordi han var gift med mamma). Hun kjøper masse unødvendige luksusting til seg selv. Er det noe jeg og min søster kan gjøre med dette? Kan dette mennesket bare bruke opp min morsarv som hun vil så lenge pappa gir henne lov? Kan vi kreve å få utbetalt noen av pengene nå? Anonymous poster hash: b44a8...253
charchar Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 (endret) Er det noe jeg og min søster kan gjøre med dette? Kan dette mennesket bare bruke opp min morsarv som hun vil så lenge pappa gir henne lov? Kan vi kreve å få utbetalt noen av pengene nå? Anonymous poster hash: b44a8...253 Jeg har ikke peiling dessverre, men ville bare si at dette hørtes grusomt frekt ut! Så sårende det må være for dere. Håper dere finner på noe... Kanskje du kan ta en prat med din far angående dette? Har dere noe kontakt med ham i det hele tatt? Endret 10. mars 2014 av charchar 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Hun kan bruke som hun vil av det hun får av deres far/det han spanderer på henne. Anonymous poster hash: 98e5d...f32 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Andre arvinger kan gå inn og kreve skifte dersom gjenlevende ektefelle ødsler bort arven, men det skal alvorlig mye til. Å leve godt og bruke opp arven litt etter litt er ikke grunn til å kreve skifte. Men ødsler hun det bort (for eksempel høy spillegjeld, narkotika osv) så kan man kreve skifte. Anonymous poster hash: d1bef...971 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Hvor skal jeg begynne.. Slik jeg har forstått det (uten å være jurist): Dersom faren din overtok et såkalt uskiftet bo - og dere er rettmessige arvinger - har ikke en gang faren deres lov til å føre et overdrevent forbruk. Anonymous poster hash: 462e2...dc9 2
MsMolly Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 http://www.dinepenger.no/regler/du-kan-ikke-sloese-bort-barnas-arv/581598 Står om dette her. Dere bør ta kontakt med advokat. 2
Chien Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Jeg tviler veldig sterkt for at man får medhold i retten for dette. Utgangspunktet er tross alt at den levende kan disponere fritt over formuen sin i levende livet. Det er ikke et unntak at far har skjemt bort sin nye kjæreste. Skal dere ha noe hell med dette, foreslår jeg at dere tar det opp med faren deres, og prøve å prate han til fornuft. Samtidig syns jeg egentlig ikke dette er helt deres sak, fordi så lenge faren deres er klar i hodet må han få lov til å råde slik han vil. Jeg forstår det fra deres ståsted også at det er kjipt, men. 3
csb Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Dersom de blir samboere kan dere som livsarvinger kreve boet skiftet når de har vært samboere i 2 år. Hdde din mor felleseie eller hadde hun særeie/eneeie? Gjenlevende ektefelle kan nemlig bare sitte i uskifte med felleseiemidler, med mindre annet er bestemt i ektepakt.
pusekatta Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 (Arveloven §10) En enke eller enkemann som vil sitte i uskiftet bo, må gi beskjed til retten innen 60 dager etter dødsfallet. Har faren deres gitt beskjed om at han vil sitte i uskiftet bo? Kanskje dere finner et smutthull her hvis ikke. Og ta kontakt med advokat snarest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå