AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Ettersom jeg er student har jeg tatt en del sommerjobber de siste årene. I fjor sommer jobbet jeg på et kommunehus, og jeg må si jeg ble svært overrasket over hvor lite effektive de var og ja... late. Alle sitter på kontoret sitt og "jobber", altså: leser nettaviser, utfører gøye tester på nett og gjør slike tullete ting for å få tiden til å gå. Og lunsjpausen - den kan vare lenge. De sitter og snakket vås i nesten halvannen time og det er ikke sjelden av de tar to pauser i løpet av en arbeisdag. Hva skjedde med arbeidsmoral, å utføre en best mulig jobb og gjøre en innsats? Jeg blir helt oppgitt, jeg. (Postet på feil underforum i sted) Anonymous poster hash: b9472...4a2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Ettersom jeg er student har jeg tatt en del sommerjobber de siste årene. I fjor sommer jobbet jeg på et kommunehus, og jeg må si jeg ble svært overrasket over hvor lite effektive de var og ja... late. Alle sitter på kontoret sitt og "jobber", altså: leser nettaviser, utfører gøye tester på nett og gjør slike tullete ting for å få tiden til å gå. Og lunsjpausen - den kan vare lenge. De sitter og snakket vås i nesten halvannen time og det er ikke sjelden av de tar to pauser i løpet av en arbeisdag. Hva skjedde med arbeidsmoral, å utføre en best mulig jobb og gjøre en innsats? Jeg blir helt oppgitt, jeg. (Postet på feil underforum i sted) Anonymous poster hash: b9472...4a2 Hvor i kommunehuset jobbet du? Lønn, personal, økonomi, dokumentsenteret, servicetorget..? Anonymous poster hash: 2ffc1...44e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Jeg jobber også i kommunen og er litt enig med deg. Overrasket over pausekulturen og mangel på effektiv jobbing. Men vi er altså noen unntak! Bare fordi noen andre har dårlig arbeidsmoral, trenger ikke du ha det! Anonymous poster hash: 07a40...c0f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Hvor i kommunehuset jobbet du? Lønn, personal, økonomi, dokumentsenteret, servicetorget..?Anonymous poster hash: 2ffc1...44e Siden jeg er student og ikke har særlig med kompetanse så jobbet jeg med å holde det ryddig der, så var overalt. Det er skammelig at folk har så lite arbeidsmoral. Anonymous poster hash: b9472...4a2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Jeg jobber også i kommunen og er litt enig med deg. Overrasket over pausekulturen og mangel på effektiv jobbing. Men vi er altså noen unntak! Bare fordi noen andre har dårlig arbeidsmoral, trenger ikke du ha det! Anonymous poster hash: 07a40...c0f Ja, jeg ble svært overrasket over denne "pausekulturen" som du nevner - det var ikke ekstraordinært at pausene varte i timevis. Det finnes helt klart unntak. Anonymous poster hash: b9472...4a2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Jeg jobber i kommunen, innen helse. Vi har det ikke sånn. Det er såvidt vi rekker å sette oss ned utenom 30 min lunsj pause. Men at de har det sånn på steder som ikke har pasienter/kunder som maser i ett sett forundrer meg ikke. Dårlige sjefer er ofte grunnen sammen med dårlig arbeidsmoral.. Når sjefen ikke sier noe, eller gjør det samme så blir det aldri bedre. Anonymous poster hash: d322b...cba 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Jobber i kommunen og det hender lunsjpausen blir litt lengre enn den halve timen (men har aldri hatt halvannen time!!!!). Veldig ofte er det faglige tema som diskuteres, og om vi diskuterer det over en kopp kaffe i kantina eller på kontoret legger ikke sjefen seg oppi. Det hender jo også at sjefen er med i diskusjonen. Tema som diskuteres kan for eksempel være av juridisk art, dataproblematikk (grøss), kommende møter med parter utenfra etc, etc Anonymous poster hash: 96c06...973
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Jeg var rimelig sjokkert etter å ha jobbet der i fjor sommer. Det er så mye en kan gjøre når en har "ledig" tid, og det er alltid noe som må gjøres. Fikk dessverre veldig dårlig inntrykk av de fleste som jobbet der, forstår ikke at noen kan gjøre så lite på en arbeidsdag. Har jobbet på forskjellige plasser og aldri opplevd at en kan ha så lange pauser. Opplevelsen min var også at mennene var verst. Anonymous poster hash: b9472...4a2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Noen perioder på sommeren er helt utrolig stille i min kommunejobb. Mens andre perioder på året KOKER. Ergo har jeg ikke dårlig samvittighet for å ta det med ro i rolige perioder, så lenge jobben min blir gjort raskt og greit. Treige folk finnes mange steder, i det offentlige er det desverre vnskelig å sparke folk. Anonymous poster hash: 78c56...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #10 Skrevet 11. mars 2014 Får håpe det var et sommerfenomen. Har jobbet i tre forskjellige kommuner og kjenner igjen noe, men heldigvis ikke så ille som du beskriver. Anonymous poster hash: 79321...427
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #11 Skrevet 11. mars 2014 Slike ting er ofte sommerfenomen. Jeg har jobbet i en større statlig etat, hovedsakelig som sommerhjelp men også på andre tider av året. Sommerferien er "nedetid", i form av at det er svært lite å gjøre! Ellers i året henger man ofte etter, fordi det er fryktelig mye å gjøre. Det rareste er egentlig at kommunen du jobber i har behov for sommerhjelp.... Anonymous poster hash: 1dc86...128
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #12 Skrevet 11. mars 2014 Kjenner ei som gikk fra jobb i industri/produksjon til jobb i kommunen. Hun har sjokkert over hvor lite effektivt ting var og hvor late de var de som jobbet der... Anonymous poster hash: ee0b2...edb
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #13 Skrevet 11. mars 2014 Heldigvis er det ikke slik over alt, men dessverre finnes det veldig mange kontorer hvor de bare sitter og dasser som dette, hele året, bortsett fra et par måneder. Det er synd at systemet ikke er bedre, det er enorm sløsing med samfunnets penger, tror heller ikke folk flest liker å sløve rundt på arbeidsplassen. Anonymous poster hash: f8766...32b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #14 Skrevet 11. mars 2014 Jeg har hatt praksis på mattilsynet og må si at det var mange slike der også, men det gjaldt langt fra alle. Det særeste var imidlertid slakteripraksisen hvor ingen jobbet mer enn 20 min før de tok ca 45 min pause (altså MT-ansatte)Anonymous poster hash: 3b565...aac
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #15 Skrevet 11. mars 2014 Jeg arbeidet tidligere i hjemmesykepleien tidligere, og der var det absolutt travle dager, året rundt. For kontor ansatte har jeg vel hørt om det samme som dere beskriver her. Er helt feil at offentlig sektor nå er større en privat sektor. Balanseforholdet mellom oss i det private som skaper penger, i forhold til dem i det offentlige som bruker penger blir fryktelig skjev, og er ikke bærekraftig i det lange løp. Det offentlige må slankes! Hadde alle offentlig ansatte vært like effektive som oss i det private, ja, det hadde sikkert vært nok med mindre enn halvparten av antall ansatte pr nå. Anonymous poster hash: 645ea...334
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #16 Skrevet 13. mars 2014 Jeg jobber i kommunen, har jobbet ved to ulike steder. Og må si at jeg virkelig ikke kjenner igjen noe av du skriver TS. Hos oss stresser vi oss gjennom hele arbeidsdagen, hver dag. Folk tar ikke pauser da de ikke har tid, ikke lunsj heller. Vi får ikke betalt overtid, ikke betalt julebord. En etter en blir ansatte utbrent hos oss da det er et belastende yrket i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 70132...efb
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #17 Skrevet 13. mars 2014 Er helt feil at offentlig sektor nå er større en privat sektor. Anonymous poster hash: 645ea...334 Hva er det du babler om?Anonymous poster hash: 56839...296
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #18 Skrevet 14. mars 2014 Jeg jobber i kommunen, har jobbet ved to ulike steder. Og må si at jeg virkelig ikke kjenner igjen noe av du skriver TS. Hos oss stresser vi oss gjennom hele arbeidsdagen, hver dag. Folk tar ikke pauser da de ikke har tid, ikke lunsj heller. Vi får ikke betalt overtid, ikke betalt julebord. En etter en blir ansatte utbrent hos oss da det er et belastende yrket i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 70132...efb Sånn har vi det også. Får aldri noe gratis, ikke sommerfest, høstfest eller julebord. Vi må ofte avbryte lunsjen fordi noen trenger hjelp. Vi blir målt på alt fra pauser, til saksbehandling, telefonsamtaler og eposter...vi jobber på kontor i åpent landskap med fullt kjør. Trist at ledelsen der TS jobber lar dette pågå.Anonymous poster hash: c5efb...54a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #19 Skrevet 15. mars 2014 Jeg jobber i finans og det er mye sånn her også. Men det er i hovedsak blant lavtlønnede saksbehandlere osv. Vi på mitt team har viktigere og bedre betalte stillinger og her er det lite unnasluntring, men vi deler kontorlandskap med 30 saksbehandlere, og det er helt utrolig hvor mye tid se bruker på å gjøre andre ting enn å jobbe.Anonymous poster hash: 9a782...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå