AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #61 Skrevet 12. mars 2014 Hvordan ville du tenkt hvis jeg f.eks var eneste vitne til en voldtekt og unnlot å gi informasjon til politiet?Anonymous poster hash: 4c622...a9c Du sammenligner en voldtekt med det å ev. stjele noen ører per innbygger, som ingen vil merke noe av. Flott, dette, Ts, da vet vi hvor bagatellmessig du ser på voldtekt. Anonymous poster hash: bea28...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #62 Skrevet 12. mars 2014 Jeg vet om en mann som gjør/gjorde det samme som de du vet om. Jeg tipset NAV anonymt. Var bare å ringe til NAV kontroll og ikke oppgi navn. Anonymous poster hash: e8385...36d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #63 Skrevet 12. mars 2014 Allikevel er det ikke dine/våres penger. I det øyeblikket du har betalt skatt, og du har fått tilbake det staten mener du skal ha, så er ikke pengene dine lengre. Merkelig at du og andre ikke kan forstå dette selv om det stemmer at staten representerer befolkningen. For et meningsløst innlegg. Vitsen med å ha en stat og betale skatt er at pengene skal bruke til felles beste. Det inkluderer ikke sponsing av snyltere. Anonymous poster hash: af45a...c2e 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #64 Skrevet 12. mars 2014 For et meningsløst innlegg. Vitsen med å ha en stat og betale skatt er at pengene skal bruke til felles beste. Det inkluderer ikke sponsing av snyltere. Anonymous poster hash: af45a...c2e Det er ingen her som snakker om sponsing av snyltere. Anonymous poster hash: d489f...e2b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #65 Skrevet 12. mars 2014 Det er ingen her som snakker om sponsing av snyltere. Ingen bortsett fra alle minus deg, i tilfellet. Anonymous poster hash: af45a...c2e 3
Gjest constance90 Skrevet 12. mars 2014 #66 Skrevet 12. mars 2014 Som jeg svarte på i forrige innlegg; nei og jeg er ingen svindler. Jeg har aldri vært sykemeldt (med tre graviditeter bak meg) og egenmelding er noe som ikke eksisterer i mitt liv. Hva kan dere si for dere selv? Dette er et moralsk spørsmål, og dere bør holde dere for gode for å angripe en som er uenig i angiverpraksisen med å påstå av vedkommende må være en svindler selv. Anonymous poster hash: abe09...b6e Moralsk spørsmål? Si meg, når du vet noen stjeler er det ikke moralsk og etisk riktig å si ifra? Hvilket hjem ble du egentlig oppdratt i? "Jenta mi, ser du noen stjeler så holder du kjeft. For vi sier ikke ifra!". Nei, vet du at noen utnytter systemet så sier man ifra. Det skylder man resten av samfunnet. Det er svindel og stjeling. Kanon at noen hever stemmen!
strawberry Skrevet 12. mars 2014 #67 Skrevet 12. mars 2014 Oksedrit! Jeg mottar selv aap og er under utredning, men syns at det er bra at man kan melde anonymt til NAV. NAV kan ikke ha oversikt over alt som skjer, de er avhengige av at folk melder ifra. Det er det samme som å anmelde et innbrudd i ditt hus, eller underslag på jobben, politiet kan jo ikke gjøre noe hvis de ikke vet noe som helst. Og glem ikke at de som får trygd nå, eller annen form for støtte blir gjerne undersøkt grundig både i hue og ræva før man får innvilget støtte, så hvis man er ærlig, så har man ingenting å frykte, da blir anmeldelsen bare undersøkt, så henlagt, ikke noe verre enn det. Det er slike svindlere som gjør at de som er berettiget til støtte blir mistenkeliggjort og at det har blitt så strengt å få trygd eller annen form for støtte. Syns det er bra at svindlere blir tatt, kanskje det vil få en preventiv virkning, færre som tør å prøve seg, og de som virkelig trenger hjelp kan få de pengene lettere. Amen til det. 2
PelleP Skrevet 12. mars 2014 #68 Skrevet 12. mars 2014 Dette er utvilsom en av de bedre trådene jeg har lest på lenge! Dessverre så har det seg slik at det råder en helt vannvittig dumskap gjennom hele tråden nesten. Hvordan man mener at det å melde fra om noe kriminelt er tysting i negativ forstand er helt utrolig. Og forsåvidt vitner det om en mangelfull forståelse av hvordan både politi og andre etater får tatt kriminelle. Bar så vi gjør en ting klart, disse personene som TS snakker om er kriminelle. De stjeler. Å da er det vel ikke et spørsmål lengre om man skal melde fra eller ikke? Er det faktisk folk her som mener seriøst at man ikke skal melde fra om man er vitne eller vet om en kriminelle handling? I så tilfelle bør man ta en seriøs moralsk debatt med seg selv! Klart TS skal melde i fra. Burde jo se på det som en plikt å gjøre det. Å de som ikke skjønner at pengene vi betaler i skatt er våres penger vet svært lite om dette tydeligvis. Staten, styrt av regjeringen og stortinget er folkevalgte partier/personer som vi gir i oppdrag å forvalte vår fellesformue etter beste evne og til fellesskapets interesser. Dette er selvsagt ikke alt de er valgt inn til å gjøre. I og med vi har Parlamentarisme som politisk styr form er folket staten. Å hvorfor man skal tro man er bedre enn andre pga man rapporterer noe kriminelt skjønner jeg ikke logikken i? At det er NAV og politiets oppgave å ta de som svindler er jo det ingen tvil om. Men har ikke vi et medvirkende ansvar å melde fra når vi ser noe kriminelt? Hva er det moralsk og etisk riktige å gjøre når man ser noen bryte norsk lov? Jo klart man ringer politiet. Er unødvendig å sammenligne det med andre kriminelle handlinger. Har man brutt loven så har man brutt loven. Så enkelt er det bare. Ang dette med moral som ble nevnt så tror jeg vi må oppklare hva det er. Moral, brukes i dag gjerne om det sett av moralske normer, verdier og holdninger som aksepteres og forsøkes praktisert av et individ eller en gruppe. Å vist den som nevnte det ikke har lært at i henhold til moralsk oppførsel så melder man i fra til politiet når man ser noe kriminelt, ja da er den personen helt på vidden og bør skru litt på sitt moralske kompass. Samme person ser ut til å uttale seg seinere at dette er et moralsk spørsmål. Jeg lurer(om du leser) hvordan det er moralsk forsvarlig å ikke melde i fra om kriminelt. Å hvor går evt grensen din? er det noe du sier i fra om og noe du ikke sier i fra om? Om dette er et moralsk spørsmål så er det lett å skjønne at du MÅ melde ifra! Ut fra alle prinsipper et rettskaffent mennesket har så er det ingen tvil om at du må melde i fra! Spørsmålet er jo du ønsker at tyver og kriminelle skal gå ustraffet? Om du vil kan du sende meg infoen, så kan jeg ta kontakt med både politi og NAV. 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #70 Skrevet 26. januar 2018 Tenker er ikke d nav sitt ansvar å følge bedre med. men er ikke riktig at de som er berettiget evt trygd og ikke har mulighet å jobbe noe ekstra, så skal andre får ytelser og tjener mye penger i tillegg. Da synes jeg at de ikke skal mota ytelser fra nav. Det er bedrag mot stat i staten, våre skattepenger som blir brukt. Anonymkode: 69bb4...66c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #71 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker er ikke d nav sitt ansvar å følge bedre med. men er ikke riktig at de som er berettiget evt trygd og ikke har mulighet å jobbe noe ekstra, så skal andre får ytelser og tjener mye penger i tillegg. Da synes jeg at de ikke skal mota ytelser fra nav. Det er bedrag mot stat i staten, våre skattepenger som blir brukt. Anonymkode: 69bb4...66c Dette er en tråd fra 2014! Anonymkode: c776d...3fb 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #72 Skrevet 26. januar 2018 Send melding som brev i posten, du behøver ikke skrive under. Understrek hvilke bevis det er snakk om. Jeg har gjort det samme, personen ble fratatt sin støtte, og må betale tilbake en del penger. Jeg ble aldri kontaktet mer. Anonymkode: eec07...366 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå