Gå til innhold

Hvordan tipse NAV anonymt om trygdesvindel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei som svindler NAV for masse penger. Har lenge tenkt på å melde fra. Har funnet e-post og tlf.nr til NAV kontroll i fylket jeg bor. Står at alt forløper seg helt anonymt, men jeg vil nødig vise mitt nr. hvis jeg skal ringe. (får ikke til å skjule det). Vil heller ikke at mitt navn vises hvis jeg sender mail. Tenker samtidig at tipset kanskje ikke blir tatt seriøst hvis jeg lager en e-post med et fake navn... Noen som vet hvordan jeg bør gå frem? Denne dama VET jeg at svindler. (gjelder også samboeren hennes). De drar det så langt at man kan få hakeslepp av mindre, så føler absolutt for å tipse

Anonymous poster hash: 4c622...a9c
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare ring dem. Har gjort det samme og jeg oppga ikke navn.

Anonymous poster hash: 7c0a0...e0a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

blir det rettsak eller at politiet blir blanda inn så får personen vite det uansett, hvem som har "hinta"..

Anonymous poster hash: 1b5a6...507
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ringe fra en telefonkiosk eller lignende.

Anonymous poster hash: 37879...751
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Telefonkiosk er et hett tips, ellers kan du lage en mail med et normalt navn som bare ikke er ditt. "Kari Larsen" eller noe slikt.

Anonymous poster hash: 02558...4db
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Send et brev i posten og ikke skriv hvem det er fra?

Anonymous poster hash: 18fc8...1e7
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke skjule deg. NAV har taushetsplikt og gir ikke ut eller loggfører varslere. I evt rettsak er det ikke varsleren som står i sentrum men den som faktisk står tiltalt. NAV og påtalemakt fører ikke varslere som vitner i rettsak men faktiske dokumenterte bevis i form av kontoutskrifter, skjema, etc. Har det foregått reell svindel så skal man være veldig dyktig for å unnslippe påtale.

NAV-ansatt

Anonymous poster hash: 3053a...8b5
  • Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

blir det rettsak eller at politiet blir blanda inn så får personen vite det uansett, hvem som har "hinta"..

Hvordan vet du det?

Anonymous poster hash: 3d01d...cf6

AnonymBruker
Skrevet

blir det rettsak eller at politiet blir blanda inn så får personen vite det uansett, hvem som har "hinta".. Anonymous poster hash: 1b5a6...507

Eh...nei. For hvis det blir rettssak er det fordi det finnes håndfaste bevis på at det har foregått ulovligheter, og da trengs ikke vitner.

Anonymous poster hash: ed6a7...2fa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Patetiske mennesker.

Akkurat som at disse snylterne en gang får som de fortjener håper jeg at dere gjør det samme. Hvordan kan dere, som angivere, tro at dere er bedre enn andre? Jeg blir kvalm.

Anonymous poster hash: abe09...b6e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bra svindlere blir tatt da?

Anonymous poster hash: 6ec36...968

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bra svindlere blir tatt da?

Anonymous poster hash: 6ec36...968

Jo, men det er NAV og politiet sin jobb. De vil aldri klare å ta alle, men det er vitterlig ikke ditt ansvar som NABOKJERRING å holde orden i samfunnet as.

At dere sitter og godter dere i henda over at en mislikt nabo endelig får det den fortjener er akkurat like vemmelig. Om noe så tror jeg faktisk svindleren har en bedre mellomenneskelig moral om man skal sette ting på spissen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men det er NAV og politiet sin jobb. De vil aldri klare å ta alle, men det er vitterlig ikke ditt ansvar som NABOKJERRING å holde orden i samfunnet as. At dere sitter og godter dere i henda over at en mislikt nabo endelig får det den fortjener er akkurat like vemmelig. Om noe så tror jeg faktisk svindleren har en bedre mellomenneskelig moral om man skal sette ting på spissen. Anonymous poster hash: abe09...b6e

Det er faktisk mine/våres penger de snylter seg til herm tydeligvis ikke dine, når folk stjeler av meg så sier jeg ifra...

Anonymous poster hash: dc0fe...d79

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk mine/våres penger de snylter seg til herm tydeligvis ikke dine, når folk stjeler av meg så sier jeg ifra...

Anonymous poster hash: dc0fe...d79

Ja, de stjeler like mye som når du bruker egenmeldig fordi du er lei og sliten, skal på langhelg eller bruker sykemelding når du helt fint kan jobbe.

Får inderlig håpe at noen angir deg også. Det herlige med livet er at man får som man fortjener uansett, og det gjelder også slike som deg. Du er ikke det fnugg bedre, å angi andre er utrolig svakt. Hvis ikke NAV og politiet klarer å ta mange nok er det systemet det er noe galt med. Det er alltid noen som vil utnytte eksisterende systemer, det må man dessverre bare regne med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de stjeler like mye som når du bruker egenmeldig fordi du er lei og sliten, skal på langhelg eller bruker sykemelding når du helt fint kan jobbe.

Får inderlig håpe at noen angir deg også. Det herlige med livet er at man får som man fortjener uansett, og det gjelder også slike som deg. Du er ikke det fnugg bedre, å angi andre er utrolig svakt. Hvis ikke NAV og politiet klarer å ta mange nok er det systemet det er noe galt med. Det er alltid noen som vil utnytte eksisterende systemer, det må man dessverre bare regne med.

hehe...du høres ut som en redd nav-svindler.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

På NAV har vi et skjema som kan fylles ut ved mistanke om trygdemisbruk, men jeg finner det ikke på nettet. Du kan vertfall melde ifra ved å ringe til NAV og sende et brev til ditt lokale kontor. Du kan også ringe til politiet. Du kan være helt anonym

Anonymous poster hash: 5eb17...41a
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men det er NAV og politiet sin jobb. De vil aldri klare å ta alle, men det er vitterlig ikke ditt ansvar som NABOKJERRING å holde orden i samfunnet as.

At dere sitter og godter dere i henda over at en mislikt nabo endelig får det den fortjener er akkurat like vemmelig. Om noe så tror jeg faktisk svindleren har en bedre mellomenneskelig moral om man skal sette ting på spissen.

Det er helt feil. Det er et samfunnsansvar å melde ifra om trygdesvindel. NAV kontroll er helt avhengig av tips for å kunne ta trygdesvindlere.

Anonymous poster hash: 5eb17...41a

• Liker 16
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Jo, men det er NAV og politiet sin jobb. De vil aldri klare å ta alle, men det er vitterlig ikke ditt ansvar som NABOKJERRING å holde orden i samfunnet as. At dere sitter og godter dere i henda over at en mislikt nabo endelig får det den fortjener er akkurat like vemmelig. Om noe så tror jeg faktisk svindleren har en bedre mellomenneskelig moral om man skal sette ting på spissen. Anonymous poster hash: abe09...b6e

Oksedrit!

Jeg mottar selv aap og er under utredning, men syns at det er bra at man kan melde anonymt til NAV. NAV kan ikke ha oversikt over alt som skjer, de er avhengige av at folk melder ifra. Det er det samme som å anmelde et innbrudd i ditt hus, eller underslag på jobben, politiet kan jo ikke gjøre noe hvis de ikke vet noe som helst. Og glem ikke at de som får trygd nå, eller annen form for støtte blir gjerne undersøkt grundig både i hue og ræva før man får innvilget støtte, så hvis man er ærlig, så har man ingenting å frykte, da blir anmeldelsen bare undersøkt, så henlagt, ikke noe verre enn det. Det er slike svindlere som gjør at de som er berettiget til støtte blir mistenkeliggjort og at det har blitt så strengt å få trygd eller annen form for støtte. Syns det er bra at svindlere blir tatt, kanskje det vil få en preventiv virkning, færre som tør å prøve seg, og de som virkelig trenger hjelp kan få de pengene lettere.

Endret av pærecider
AnonymBruker
Skrevet

hehe...du høres ut som en redd nav-svindler.

Angrip alle som er uenige med deg?

Nei, jeg er ingen svindler. Jeg driver enkeltmannsforetak og jeg er i så måte fullstendig selvavhengig uten særlige paraplyer rundt meg. Men jeg har vokst opp med foreldre som lærde meg grunnleggende elementer innenfor menneskelig moral (dette har liten relevans med norsk lov..). Hvis man møter på et menneske som bedriver en kritikkverdig form for adferd og/eller handling tar man det opp med vedkommende. Jeg finner personlig ingen glede av å få klapp på skulderen av verken NAV eller politiet. Jeg har ringt inn til politiet to ganger i mitt liv, og det gjaldt begge gangene kjøring under ruspåvirket tilstand.

Jeg finner ingen glede i å se at andre blir "tatt", men jeg kan likevel applaudere at et system fungerer (som det bør gjøre). Det blir to vidt forskjellige ting.

Klarer man ikke å stå for at man innrapporterer noen (med fullt navn) er det noe galt, og det legger opp til et overvåkningssamfunn hvor man skal skue og tilrettelegge for snoking. Og det finner jeg problematisk. Jeg er fullt klar over at jeg står i mindretallets sal her, det er intet nytt. "Nabokjerringa" har blitt opphøyd til noe positivt i flere tiår og det skal vanke ros til tysteren.

Men jeg står fortsatt ved mitt, og dette er tankegangen jeg lærer mine barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Patetiske mennesker.

Akkurat som at disse snylterne en gang får som de fortjener håper jeg at dere gjør det samme. Hvordan kan dere, som angivere, tro at dere er bedre enn andre? Jeg blir kvalm.

Lol, redd for at noen skal angi deg? :P

Anonymous poster hash: fd240...a55

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...