AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Jeg vet ikke om denne tråden passer seg best i "Forbruker, jus og økonomi" eller et annet sted. Men det dreier seg om et dilemma i forbindelse med arbeidsforhold. Som ansatt i et firma ser jeg at det foregår svindel. Dette er ikke noe jeg tror, men noe jeg vet og har sett med egne øyne ved flere anledninger. Det dreier seg om svindel av Staten i et omfang som etter min vurdering er mye mer alvorlig enn en filleting. Dessuten skjer dette på flere plan. Jeg har jobbet på stedet veldig lenge, og hadde i godt over et år mistanke, før jeg helt tilfeldig kom over noe en dag, og etter det har jeg fått mistanken bevist utallige ganger. Personlig synes jeg dette er grovt og forferdelig umoralskt men jeg vet ikke i hvor stor grad jeg er pliktet til å melde fra om slikt. På grunn av strukturen i firmaet og min høye stilling uten å utdype det videre kan jeg si det slik at hvis jeg skal "gjøre noe med dette" må jeg gå til det offentlige. Politiet eller annen myndighet. Det skal sies at min stilling ikke påvirkes av dette fordi det foregår i "en annen fløy", men poenget er at jeg ikke kan ta dette med en leder over meg, eller lignende. Firmaet vårt arbeider med svært taushetsbelagte temaer. Og alle ansatte, inklusive meg, for konstante påminnelser "fra oven" om hvor viktig denne taushetsplikten er, og noen ganger blir dette nesten sagt som en slags trussel om "hvis dere snakker om oss til noen så.....!!". Jeg er redd for å selv bli anmeldt av selskapet for brudd på taushetsplikt dersom jeg går til for eksempel politiet med dette. Dette fordi jeg aldri vil kunne forklare hva jeg ser og vet uten å bryte taushetsplikten min. Jeg kan ikke bare si "Du, de oppgir lavere inntekt" (for eksempel, men det er ikke det som er saken her) uten å MÅTTE gå inn på taushetsbelagte ting for å forklare hvordan. Jeg kan ikke risikere å måtte ut med utgifter selv for egen advokat dersom firmaet anmelder meg for brudd på taushetsplikten. Ei heller kan jeg risikere å miste jobben eller få et anstrengt jobbforhold pga. dette. Dersom jeg anmelder; har jeg rettssikkerhet selv? Kan jeg få informajon om dette uten å "bli registrert" ? Jeg er redd for at det skal smelle tilbake på meg, og på en måte offentliggjøres "hvem som tystet" pga. min egen stilling i firmaet, det er en risiko for noe jeg har jobbet lenge for å oppnå. Jeg vurderer kun å anmelde / opplyse myndighetene fordi det er riv ruskende galt det de gjør. Jeg selv kommer ikke til å verken tjene en krone på det, eller overta en bedre stilling dersom det blir sak osv. Det er utelukkende min moral som her roper høyt. Hjelp? Anonymous poster hash: f55a2...e88 1
Ferdigstudent Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 (endret) Anmeld det. Endret 10. mars 2014 av Ferdigstudent 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Anmeld det. Ja, jeg vurderer det. Men jeg lurer altså på dette med min rettssikkerhet dersom jeg anmelder. Kan jeg da anmeldes for brudd på taushetsplikten? Hilsen TS. Anonymous poster hash: f55a2...e88
Gjest Kim Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Det er derfor vi har egne lover for å beskytte varslere. For å være på den sikre siden, så ville jeg alikevel tatt kontakt med en advokat som har kontrakter og taushets klausuler som spesialfelt.
Pawn Hearts Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Vanskelig dilemma. Det riktige er vel å anmelde, men jeg ser at det kommer i konflikt med andre forhold som også berører ditt moralske ansvar. Du kunne kanskje tipse Økokrim anonymt. I ditt tilfelle lurer jeg på om du ikke kan påberope deg opplysningsplikt, og dermed er det straffbart å ikke bryte taushetsplikten. Jeg er for øvrig enig med Kim i at du bør snakke med en advokat. Husk at advokaten også har taushetsplikt. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Politiet er vel de som kan gi deg svarene du søker. Men er det ikke mulig å laste ned filene og levere de anonymt til økokrim? Anonymous poster hash: bccae...226
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Kan du ikke bare sende et anonymt tips hvor du skriver hva du mener er svindel? Det er jo ikke din oppgave å legge frem bevisene. Og når Økokrim undersøker kan du bli løst fra taushetsplikten. Anonymous poster hash: 12a2b...436 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har skrevet masteroppgave om varsling og varslere. Felles for alle de "kjente" varslerne er at hadde de visst hvordan det hadde gått, hadde de aldri varslet. Varslere som varsler om kritikkverdige forhold som knytter seg til ledelsen i firma ender alltid opp som tapende part, det er forferdelig, men statistisk sant. Det har kostet varslerne for mye. (Ps. dersom man varsler om kritikkverdige forhold som ikke direkte knytter seg til ledelsen viser statistikken at det ikke medfører represalier å varsle). Du må nesten føle på hva som blir rett for deg. Man har alltid rett til å si fra om kritikkverdige forhold (brudd på lovgivning vil alltid være kritikkverdige forhold). Jeg ville gjort som en av de over skriver. Kontakt en advokat som er spesialisert innen arbeidsrett. Jeg vet at Trygve Staff har vært advokat i varslingssaker, og vil dermed ha kompetanse feks. Men det finnes mange andre også. Hadde du fått råd av andre kjente varslere ville de rådet deg til å sagt opp jobben din, og forlatt bedriften i ro og mak, og glemt hele greia. Eventuelt samlet beviser, og varslet gjennom advokat etter at du har funnet en annen jobb. Varslerstempelet har gjort det vanskelig for svært mange å få jobb igjen. Urettferdig, men sant. Vi har lovregler som beskytter varslere, men de funker best for folk som varsler om mindre kritikkverdige forhold på lavere nivå av bedrifter. Det er også vanlig at bedriftene går til søksmål mot varsleren som ledd i å prøve å dekke over sine lovbrudd. MItt råd, finn deg en annen jobb. Dette vil aldri ende bra. Anonymous poster hash: 6d0ea...f9e 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Varslere blir ikke beskyttet. Når saken er ferdig,så er du ferdig også. Du kan faktisk få problemer med å få deg ny jobb. Fiender vil du også få. Gjør det anonymt. Ikke fra jobbpc eller hjmmepc. Svindel av off midler? Du har vel en plikt der da? Du kan snakke med din sjef sier du, men hva vet vel du om ikke han er med på det? Har kjennskap til det? Jeg har ikke villet snakket med noen på jobb om dette. Gjort det stllest mulig Anonymous poster hash: c79d5...58e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #10 Skrevet 10. mars 2014 Tenk på ditt eget beste. Ikke gjør noe som helst. Let it be.Anonymous poster hash: b277e...15f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #11 Skrevet 11. mars 2014 Send et anonymt brev til Økokrim. Anonyme henvendelser til statlige organer er det "tryggest" å gjøre ved å skrive et brev og printe ut, sende anonymt i konvolutt i posten. Det er viktig å nevne såpass mange konkrete ting at Økokrim får noe å jobbe med, hvis ikke skjer det ingenting. Men jeg ville ikke nevnt noe som det var tydelig at bare jeg i min stilling kunne vite om. Beskytt deg selv. Men vis ryggrad, vær en av de sterke som sier fra, ikke en av de som viker unna og snur seg bort. Hvem vet, det kan godt hende de har hatt firmaet ditt i søkelyset en god stund allerede. :-) Anonymous poster hash: ede35...329 4
Druid Skrevet 11. mars 2014 #12 Skrevet 11. mars 2014 Har du ingen ledelse du kan støtte deg på? Svindel med offentlige penger har ALLE plikt til å stoppe, så jeg kan ikke se at taushetsplikten ville kunne strekke over dette, hvis ikke relasjonen mellom ditt firma og det offentlige er av en spesiell natur. Jeg ville tatt problemet opp med din nærmeste leder og revurdert saken etter det. Ett annet valg er å ta kontakt med selskapets legale avdeling; de fleste selskaper med omfattende taushetsplikt er nødt til å ha minst en advokat under vingen. 1
Edvarda Skrevet 11. mars 2014 #13 Skrevet 11. mars 2014 Jeg synes det virker fornuftig å rådføre seg med en god advokat! Og deretter varsle gjennom denne eller anonymt, og kanskje være nøye med at opplysningene ikke peker mot deg. Om mulig ville jeg latt dem peke i retning av en annen, enten en skyldig eller en leder som BURDE varslet. Det med at mange sier de ikke ville varslet hvis de hadde visst, vel.. Det er jo sånt som er lett å si. Samtidig handler det om hva slags menneske du er og vil være. Hvordan blir det å gå på jobb hver dag og leve med deg selv når du nå vet dette? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #14 Skrevet 11. mars 2014 Hei! Du har min fulle sympati da jeg har vært ute for noe lignende. Et vanskelig moralsk dilemma ! Jeg tok det opp med flere og fikk råd om begge deler. I mitt tilfelle dreide det seg om underslag jeg og noen kollegaer oppdaget ved en tilfeldighet. Jeg ville tenkt på meg selv var jeg deg. Du skal leve med samvittigheten din men også ha ny jobb. Vil tro at endel arbeidsgivere seyter pris på en ærlig arbeidstaker om du varsler. Men da er det lurt å ha ny jobb først. For min del sluttet jeg i all stilhet. Jeg måtte også brutt taushetserklæringen om jeg hadde varslet. Underslaget plaget meg hver dag på jobb så ble deperimert og fikk ikke fred. Sa opp noe dom så merkelug ut for andre men angret ikke !! Valgte selv den feige løsningen. Fikk god attest og går videre med livet mitt. Grunnen til at jeg kan dette var også at flere andre antakeligvis hadde tipset anonymt om saken. Vi hadde myndighetene flere ganger på besøk som "spurte og grov". Det ble uutholdelig å dekke for arbeidsgiver. Sikkert lurt å komme seg bort i tide. Jeg har bestemt meg for å si det jeg oppdaget om jeg blir kontaktet nå. (En stund siden jeg sluttet). Du kan jo si opp og gi et anonymt tips Ofte vet flere det. Min arbeidsgiver maste også om taushetserklæringen mye. Det tok jeg som et direkte bevis. Masse lykke til uansett hva du gjør. Husk du skal leve med valget ditt !Anonymous poster hash: 3735c...409 1
Gjest Lincoln Skrevet 11. mars 2014 #15 Skrevet 11. mars 2014 (endret) Ja, jeg vurderer det. Men jeg lurer altså på dette med min rettssikkerhet dersom jeg anmelder. Kan jeg da anmeldes for brudd på taushetsplikten? Hilsen TS. Anonymous poster hash: f55a2...e88 Som varsler så har man en egen beskyttelse, uten at jeg kjenner til detaljene. Men man har rett og anledning til å si fra om kritikkverdige forhold og lovbrudd selv om det er taushetsplikt. http://harstad.eurojuris.no/alias.html?id=1040429 Men sjekk gjerne opp saken til Per-Yngve Monsen, som varlset om dette i Siemens. Det var ingen dans på roser. Endret 11. mars 2014 av Lincoln
Gjest navnelapp Skrevet 11. mars 2014 #16 Skrevet 11. mars 2014 Eg ville nok søkt ny jobb, ja. Og så varsla i samband med at eg sa opp stillinga. Ingen kan pålegge deg teieplikt om straffbare forhold, unntatt dine klientar når du er advokat. Sjølv då har du ei plikt til å vurdere om det du er vitne til er så grovt at du bør bryte teieplikta. Som alminneleg tilsett har du etter mitt syn ei varslingsplikt, spesielt når dette handlar om skattepengar som vert misbrukt.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2014 #17 Skrevet 11. mars 2014 Ja, jeg vurderer det. Men jeg lurer altså på dette med min rettssikkerhet dersom jeg anmelder. Kan jeg da anmeldes for brudd på taushetsplikten? Hilsen TS. Anonymous poster hash: f55a2...e88 Kan du ikke komme med et anonymt tips til en delen av poilitiet som jobber med slike ting???
kaprifolen Skrevet 11. mars 2014 #18 Skrevet 11. mars 2014 Hadde uansett organisert meg på forhånd, for å være sikker på at du har et støtteapparat og potensiell fri advokathjelp i ryggen. Huske at de fleste fagforeninger har en karenstid før de tar store saker med deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå