Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2004 #1 Skrevet 1. juni 2004 Dattern til sambo er 10 år og skal ha barnebursdag i morgen. Jeg må lage en bløtkake til den anledning, siden det var ønsket av bursdag barnet. Hva er best å dynke bunnene med? Hva slags fylle bruker dere, kan man blande feks syltetøy og krem å ha inni? Er det noen knep jeg bør vite? Veldig takknemlig for hjelp!
LilleBille Skrevet 1. juni 2004 #2 Skrevet 1. juni 2004 Jeg dynker aldri bunnene .. men jeg fyller bløtkaken dagen før. Lager bunn av 3-4 egg (etter størrelsen) 160 g sukker 140 g hvetemel 1 ts bakepulver Stekes i ca 200 grader til den slipper kantene .. og ikke er for brun på toppen. Deles i 3 Bunn 1 : .. smør på syltetøy (bringebær er best) ... legg på bananskiver (og gjerne litt marspian) og masse krem legg på bunn 2: ... smør på syltetøy .. legg på bananer eller mandarinbåter (evt. kan du selvfølgelig bruke hermetisk fruktsalat som har rent godt av seg) og fyll med en boks vaniljekrem (eller hjemmelaget) - legg på toppen og dekk denne med krem + evt. marsipanlokk Dette pleier å bli veldig godt...
Bauche Skrevet 1. juni 2004 #3 Skrevet 1. juni 2004 God fyll i bløtekaker er: Krem, vaniljekrem, bringebærsyltetøy og banan (men den ser lett temmelig uggen ut...) Vi pleier å dynke kaken med juicen fra hermetisk ananas... Jeg kan ikke si jeg er en dreven kakebaker, men mamma gjør det iallefall sånn:)
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2004 #5 Skrevet 1. juni 2004 Glimerende! Jeg hadde bare tenkt å kjøpe ferdig bunner ettersom jeg skal bake en kake til... Og siden jeg skal lage den ikveld, og serveres imorgen kveld, da trenger jeg kansje ikke å dynke bunnene da? For da blir det kansje litt for fuktig?
Arkana Skrevet 1. juni 2004 #7 Skrevet 1. juni 2004 Kaken blir best om du dynker den Enig. Mange kakebunnoppskrifter har potetmel i seg, det gjør den tørrere. Selv bruker jeg oppskrifter med bare hvetemel eller bytter potetmelet med hvetemel. Men uansett er det best å dynke. Vil du ha helt nøytral smak bruker du melk, ellers er all slags juice veldig godt til dynking. At kaken skal stå kaldt til i morgen gjør den bare enda bedre. Du kan godt blande syltetøy og krem, men personlig synes jeg det ser finere om man smører syltetøyet og kremen på hver for seg. Bananskiver og hakkede valnøtter synes jeg også er kjempegodt i.
LilleBille Skrevet 1. juni 2004 #8 Skrevet 1. juni 2004 Kaken blir best om du dynker den Ikke enig i det.. synes den blir alt for bløt.. Men det kommer selvfølgelig an på bunnen... kjøper du en tørr ferdig bunn .. trengs det nok... På husmorskolen.. - ble det alltid sagt at en skikkelig bunn behøvde ikke dynkes.... (Jeg lager verdens beste bløt/marsipankaker.. og har aldri dynket)
Gjest Starya Skrevet 1. juni 2004 #9 Skrevet 1. juni 2004 Jeg kjøper fruktcoctail og dynker med laken. Frukten blander jeg med krem og har som fyll.
lena24 Skrevet 1. juni 2004 #10 Skrevet 1. juni 2004 jeg har dynket den med vanlig melk. men det er vel litt kjipt. bananer er bra fyll. ale barn liker bananer.( eller mange barn)
Nøste Skrevet 4. juni 2004 #11 Skrevet 4. juni 2004 Kaken blir bedre om du dunker den,det har altig jeg gjort.
Gjest LoisLane Skrevet 23. oktober 2004 #12 Skrevet 23. oktober 2004 Kaken blir bedre om du dunker den' date='det har altig jeg gjort.[/quote'] ...men litt flat, kanskje? Kunne ikke dy meg!
Thomasine Skrevet 23. oktober 2004 #13 Skrevet 23. oktober 2004 Jeg er også en av dem som liker bløtkaken best når man dynker - men ikke for mye!!! Jeg dynker med melk, ananas-juice om jeg bruker det som pynt eller appelsinjuice om vi har det i kjøleskapet. Ellers så er familiens favoritt-bløtkake delt i 3 = 3 bunner. Det ene laget er krem blandet med moste bananer, og lag 2 er krem blandet med jordbær (enten moste ferske eller syltetøy!). -Og jeg synes den får en fin farge, kremen altså, når alt blandes. Pynt er alt fra bananskiver, ananas-biter, kiwi-skiver og mandarin-båter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå