m0ria Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Flyttet inn med kjæresten min i november som er student, og prøvde å søke på bostøtte men fikk beskjed idag om at så lenge han var student så fikk jeg det ikke innviglet. Jeg jobber som vikar/assistent som nattevakt ved en omsorgsbolig, og arbeidsplassen min har lagd interne regler på at de fast ansatte nå har førsterett på å søke vakter via notus portal.. Før disse reglene trådde i kraft jobbet jeg ofte mye mer enn stillingen min ga meg lov til og nå får jeg nesten ikke vakter i det hele tatt! Med andre ord blir det lite penger til overs (hvis noe i det hele tatt) etter at regninger og husleie er betalt. Har jobbet der jeg er nå i 2 år i mai men har tydeligvis ingen prioritet når det kommer til vakter! Var i ei bilulykke det første året mitt på vgs og pga mye rot så fikk jeg ikke vitnemålet = jeg kan ikke gå videre inn på skole, og derfor blir jeg i hvertfall ikke prioritert ifølge sjefen.. Synes da det er VELDIG merkelig at man kan få avslag for at HAN er student? Er man student burde man i hvertfall få støtte? Noen som vet hvor jeg går herfra?
BritneyBitch Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Bostøtte går på samlet årsinntekt i husstanden. Urettferdig og kjipt, men sånn er det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Finne en annen jobb, og/eller skaffe deg vitnemål så du kan studere?Anonymous poster hash: e891a...8a0
Pengebingen Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Du bør rydde opp i rotet evt ta opp fagene du mangler og få vitnemål fra VGS. Det bør være pri 1. Samtidig bør du finne et annet arbeidssted? Og når du har vitnemål får du vurdere om du vil studere Gjør noe med inntekten heller enn å satse på å leve på støtte fra NAV, det er mitt beste råd. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Når man søker bostøtte ser de på husstandens totale inntekt. Studenter har som hovedregel ikke rett på hverken bostøtte eller sosialstønad - derfor får også du avslag på søknad.... Hadde det vært sånn hadde jo alle studenter fått bostøtte, men å være student er valgfritt og man får stønad fra lånekassen for å klare seg og kan jobbe i tillegg. Klarer man seg ikke på lånekassen pluss evt inntekt får man vurdere om man har råd til å studere.. Du kan evt. søke dagpenger om du oppfyller krav til det, ellers bør du jo absolutt satse på utdanning for å etterhvert kunne få en jobb som gir mer fast inntekt.. NB! Du kan ikke motta dagpenger og studere samtidig! Her må du jo bare ta ansvar og sørge for å øke inntekten på et eller annet vis... Anonymous poster hash: 87f2c...019
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Hva i all verden skjedde med "jeg tjener ikke nok, da må jeg skaffe meg en annen jobb" tankegangen? For det er det som er naturlig når du ikke får nok penger bare på ekstravakter, da må du søke jobb et annet sted eller ta vakter flere forskjellige steder. Neida, helle få nav til å betale enn å gjøre noe selv Anonymous poster hash: 6d7d5...37b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå